Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 18:16:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
  

Auteur Topic: Thayngen - (Baanplan N)  (gelezen 9407 keer)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2008, 15:25:10 »
Dat heb ik net geprobeert met MIBA-plan en passen deed het van geen kant. Maar goed, daar ga ik nog wel eens een keer goed voor zitten want de industrie boogwissels (flm, minitrix) zijn wel heel erg nauw en lelijk in vergelijking met peco. (Het wordt dus in ieder geval code 55).

Misschien valt her en der nog wat ruimte te winnen met verdekte, korte radii). Even puzzelen dus.

Ik hou wel 120 aan, ben zelf 190+/- dus dan gaat dat zeker lukken qua tafelhoogte.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2008, 16:43:14 »
Het 'probleem' zit hem voornamelijk in het feit dat je 7 sporen parallel wilt hebben lopen. Deze vertakkingen eisen een behoorlijke ruimte op. Misschien moet je daar een beetje in gaan snijden?
De Fl* boogwissels zou ik absoluut vermijden, deze gaan van radius 1 naar radius 2. Radius 1 wil je echt niet gebruiken. Mijn ervaring met deze boogwissels is in een woord: ontsporingen. Misschien zijn er van een ander merk wel boogwissels leverbaar die van radius 3 naar radius 4 buigen. Dat soort wissels zouden je extra lengte opleveren voor je stationsemplacement, je kunt dan de overloopwissels naar de bogen verplaatsen.

Groeten,

Frank

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2008, 17:29:54 »
Het probleem met snijden is dat het karakter van het station dan verdwijnt. Misschien alleen dat binnenste spoor verwijderen, maar de sporen bij de goederenloods en losweg zijn vrij karakteristiek in mijn ogen dus die wil ik liefst wel behouden.



In het echt is het een stuk simpeler want Thayngen Bf is zo recht als het maar zijn kan. Maar goed een eerste poging met code 55 dan maar, nu in een planningsprogramma.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2008, 19:05:32 »
Nou ik ga maar snijden/snoeien. Binnenste spoor moet definitief geschrapt worden als aangesloten spoor. Ik noem het maar een overgroeid spoor waar de wissels voor verwijderd zijn (spoordesolaatheid dus). Ik wil het dus nog wel aanduiden, maar het ligt dan wel op de rand of het wordt onderbroken.

Zo kan ik denk ik wel wat ruimte extra creeren voor de andere sporen. Tevens zal ik denk ik nog een engelse wissel inpassen aan de rechter zijde naar de bovenste sporen (is een dure grap) maar dat zal ook weer plaats besparen. Straks een nieuwe tekening dan maar.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2008, 19:19:48 »
hey, ondanks dat je nog in de ontwerp fase zit. ziet het er erg interessant uit. Succes met het ontwerpen :P Zal draadje geboeid blijven volgen.

mvg,

piet

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2008, 21:49:54 »
Hoi,

Een aangepast plan,



De groene stukken spoor zijn nu niet meer aangesloten op de hoofdbaan waardoor ik wat wissels kwijt ben. Ook heb ik nu aan weerzijde van het station een hele engelsman in het sporenplan gelegd omdat deze lekker ruimtebesparend zijn tov twee wissels tegen elkaar om sporen te laten kruizen.

Als ik het goed heb kunnen treinen nu zowel uit de richting Singen (links onder) als de richting Schaffhausen (rechts) alle sporen bereiken

Opmerkingen zijn nog altijd welkom

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2008, 22:07:30 »
Als je ervoor zorgt dat de treinen aan de onderkant al van spoor kunnen wisselen, dan kunnen inderdaad alle sporen bereikt worden. Maar kom je op het rechterspoor uit de spiraal, dan zie ik niet hoe je linksboven kunt komen. Of ik zie een wissel over het hoofd in deze tekening?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2008, 22:32:37 »
Hoi Hookies,

Spoor 1 (als je de laatste potloodtekening ernaast legt is dat het spoor direct langs het stationsgebouw) wordt doorkruist door een tweetal boogwissels. Hierdoor kan je dus vanuit Singen naar de goederensporen bovenin komen. Spoor 1 zelf (langs het perron) is alleen berijdbaar in de richting Schaffhausen --> Singen dat is waar, maar dat laat ik zo.

Spoor 2 en spoor 3 (in de potloodtekening langs het eilandperron) en het 4e spoor dat parallel aan spoor 3 ligt) zijn komend uit schaduwstation Schaffhausen (rechts) via de gele minitrix-en bereikbaar en de treinen richting Singen kunnen dan via de engelse wissel weer verder rijden (Vanaf schaduwstation Singen visa versa).

Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2008, 16:42:51 »
De rails is goedwels binnen (tenminste voor de zichtbare sporen). Voor de schaduwstations moet nog rails gekocht worden. Het enige wat nog rest is denken over het kat-proof maken van (met name) de schaduwstations. We hebben namelijk recentelijk twee katten in huis gekregen en de eerste wagens zijn al omgebonjoured en op de grond geknikkerd (zodat de nagels lekker gescherpt konden worden).

In ieder geval binnenkort een voortgang in een ander deel van het forum.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)