Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
Vandaag om 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
Vandaag om 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Herberich - (Baanplan H0)  (gelezen 5186 keer)

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Herberich - (Baanplan H0)
« Gepost op: 02 July 2008, 23:32:16 »
Hallo spoorders,

Een klein jaar geleden heb ik een eerste plan ontworpen om mijn zolder van 4 x 6m (waarvan 3,5 à 4m bruikbaar omwille van dakhelling) om te toveren in een modelspoorparadijs. 

Niet helemaal tevreden over het eerste resultaat ben ik na een 10-tal pogingen tot een deels bevredigend plan gekomen.

Het gaat om een fictieve dubbelsporige internationale lijn (paradebaan +123cm) die in het Limburgse heuvellandschap, het land van steilranden, droogdalen en holle wegen, dubbelsporig (verborgen) aftakt naar station (personen en lokaal goederen) Herberich ( +90cm) en van daaruit als lokaal enkelspoor verder gaat.  Aan de enkelsporige lijn ligt ook een fabriek (+110cm). 
Het tijdperk situeert zich in vroege Epoche 4 met restanten Epoche 3.  Besturing zal tweerail DCC, mogelijk met Koploper, worden.

Het zichtbare deel bevindt zich rechts van de lijn door de linkse klimspiraal en bestaat uit het station met rangeerterrein, de paradebaan en de fabriek.  Het fabrieksgedeelte moet nog ontworpen worden en zal aansluiten op de krul linksboven.

http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Nieuwplan7.jpg

Op +60cm bevind zich het schaduwstation.  Van hieruit kan het via KS1 naar het station, fabriek en de paradebaan of via KS2 naar station en paradebaan. 


http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Schaduwstation.jpg

Globaal genomen ben ik vrij tevreden over het ontwerp.  Het rangeerterrein in het station vind ik nogal gekunsteld, weinig realistisch lijken.  Iemand suggesties?

Groeten Gerd
« Laatst bewerkt op: 03 July 2008, 10:10:05 door Hans van de Burgt »

jurrien plijter

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2008, 00:21:21 »
Ik heb er even naar gekeken en vind het er erg leuk uitzien :D
alleen het rechtsonder ovaal en linksmidden ovaal bij de wisseling van niveau vind ik wat minder.
Ik bedoel, alles komt erg realistisch over, niet te scherpe bochten enzovoort en dan maak je er 2 rondjes in...
of kijk ik nu helemaal verkeerd ? :)

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2008, 00:32:13 »
Hallo Jurrien,

Dank voor je reactie.  Die twee ovalen zijn klimspiralen.


Gerd

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2008, 08:35:04 »
hoi gerd,

leuk plan! ziet er leuk uit. ook het schaduwstation ziet eruit alsof je er veel over heb nagedacht. ik kan alleen je plan van het bovenste gedeelte niet echt duidelijk krijgen, kun je die mischien wat groter of met een hogere resolutie plaatsen?

ben benieuwd,

Tim

jurrien plijter

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2008, 08:43:16 »
Hallo Jurrien,

Dank voor je reactie.  Die twee ovalen zijn klimspiralen.


Gerd

oke, kom er nu achter dat ik wel een beetje verkeerd keek :)
Kun je van het bovenste gedeelte geen grotere afbeelding maken?

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2008, 09:57:13 »
Hallo,

Allereerst dank voor de leuke reacties.

Bij deze een groter plaatje van station en paradebaan.  De twee ellipsen zijn een aanduiding waar een werkluik zal komen in verband met de bereikbaarheid.
Nog vergeten te vermelden, ik rijd links (Belgisch).

De paradebaan en het station bevinden zich op twee verschillende niveaus

http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Nieuwplan7zoom.jpg

@ Tim v : is inderdaad lang over nagedacht, i.v.m. de beperkte ruimte.  Het schaduwstation wordt slechts in één richting bereden, waarbij de treinen komende van rechtsonder via het engelse wissel binnenrijden.  De treinen komende van links rijden via het buitenste spoor en de kruising over het engelse wissel binnen.  Buitenrijden naar links gaat weer via het engelse wissel, naar rechts gaat via het engelse wissel over het 2de spoor via de kruising.
Ook zullen misschien niet onmiddellijk alle 5 de opstelsporen aangelegd worden.  Alleen al het binnenste meet 5,1 m

Groeten Gerd

http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Schaduwstationzoom.jpg


Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2008, 01:32:37 »
Hallo medespoorders,

Vervolgens een nieuwe poging.  Doordat ik links rijd, zou ik als ik aan de dubbelsporige kant het rangeerterrein wil binnenrijden, telkens het uitgaande (doorgangs)spoor moeten kruisen.  Daarom heb ik het station gespiegeld.  Nu lijkt de situatie me veel logischer.

http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Nieuwplan8.jpg

Over het rangeerterrein ben ik nog steeds niet tevreden.  Mede doordat nu ook het fabrieksterrein dat ik links voorzien had in het gedrang komt.

Dus suggesties en/of kritiek + of - zeer welkom

Groeten Gerd


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2008, 10:02:35 »
Ideetje om gezien het thema Zuid Limburg iets van mijnindustrie te
combineren met het rangeerterrein?
Hoeft niet direct een mijnschacht te zijn, er zijn veel aanverwante industrieele
activiteiten te bedenken.

Wat extra ruimte zou te maken zijn door een stuk van het spoor links onder een
Limburgse heuvel te laten lopen, of een berg mijnpuin ;D

Baanplan ziet er verder erg mooi uit.

Veel succes!

Mvg,

Tis
********

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2008, 12:14:19 »
Misschien is het een idee om op sporenplan.nl een in het echt bestaand sporenplan aan te houden als richtlijn..
Er zit in het schaduwstation een gevoelig punt, namelijk de engels wissel waar ingaand en uitgaand verkeer overheen moet. Ik heb het persoonlijk niet zo op engelse wissels omdat door de korte tongen de beweging van de trein nogal abrupt is en er meer kans bestaat op ontsporen. Ik zou hier gewoon 2 wissels leggen indien mogelijk (tenzij het wissel voornamelijk in rechtuitstand bereden gaat worden, dan is het een normale kruising)

Verder is het rangeerterrein inderdaad wat gekunsteld. Het lijkt op een parkeerplaats van auto's. Ik mis een -zonder het hoofdspoor te gebruiken- uithaalspoor, er zit geen enkele noodzaak (industrie) voor het rangeerterrein, terwijl hier in het echt, zeker in een grenssituatie, een groot ptt post overslaggebouw, een in en exporthandel en eventueel (periode 3/4) een douanekantoor zou moeten liggen. Dit geeft veel meer mogelijkheden voor een goed rangeerterrein.

Wat wel heel prima is, is de ligging van het rangeerterrein, je kunt hier namelijk goed bij, iets wat bij rangeerwerk belangrijk is.

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2008, 22:29:06 »
Vooreerst dank voor de reacties.

@Tis : Herberich (laat-middeleeuwse benaming voor Herbricht), is een gehucht dat (off-topic) in 2010 bedoeld is van de kaart geveegd te zijn :'(, situeert zich in Belgisch-Limburg in het Maasdal.  Maar het landschap in de verre omgeving is inderdaad gelijkaardig aan Zuid-Limburg, en aan mijnindustrie had ik ook al gedacht. 
   Een andere optie zou de grindwinning kunnen zijn, meer bepaald een kiezelbrekerij/wasserij met een laadstation voor treinen, hoewel dat in Belgisch Oost-Limburg nooit heeft bestaan, t.t.z. wij zijn al jarenlang spoorvrij, maar op een fictieve baan mag dat geen beletsel zijn.

@Daan : over die parkeerplaats kun je wel eens gelijk hebben; aangezien ik Herberich op een zijlijn situeer, was mijn eerste idee een verzamel/verdeelplaats voor lokaal goederenverkeer.
 
  Wat betreft die wissels, ik denk wel dat daar plaats voor te vinden is, anderzijds zal het bewuste engels wissel in 95% van de gevallen als kruising bereden worden.  Zijn er nog mensen met slechte ervaringen met engelse wissels?

  Voor het internationaal verkeer vanuit Herberich had ik eerder gedacht aan "lokaal" internationaal zoals de lijn Maastricht-Aken.  Een lijn die ik einde jaren '80 regelmatig nam.

Groeten Gerd

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2008, 22:15:52 »
Hallo medespoorders,

Na de overigens terechte kritiek van Daan, een nieuwe poging voor het station.  Voor het fabrieksterrein ben ik nog een beetje aan't freewheelen.

Graag jullie kritiek, zeker ook de negatieve

Gerd

  http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Nieuwplan9-1.jpg

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2008, 23:21:37 »
Kijk, dit lijkt ergens op  ;D.. Station Goes was vroeger de plaats waar de dieselloks vanuit vlissingen werden vervangen door de electrische locs richting roosendaal, qua sporenplan is het eenzelfde soort indeling.
Ziet er goed uit, misschien nog een spoor naar een ptt gebouw/ laad losplaats, maar verder ziet dit er prima uit.

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Herberich - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2008, 21:08:57 »
Hallo medespoorders,

Intussen nog iets vereenvoudigd.

http://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Nieuwplan10.jpg

Zoals steeds, alle kritiek welkom

Gerd