Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Project seaside Germany door Jeronimos
Vandaag om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Omzet schakeling verlichting.  (gelezen 4850 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omzet schakeling verlichting.
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2008, 21:10:19 »
Ik doelde hiermee op de uitgangen van de decoder. Of deze op een of andere manier beschermd worden voor spanningen van buitenaf.

'T is toch gewoon een soort kraan die dicht zit? Van beide kanten kan er dan niks door?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Omzet schakeling verlichting.
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2008, 23:02:35 »
Hoi,

@René, de beide verlichtingsingangen (wit en geel) zijn bij mijn LD-G-21
op geen enkele wijze beveiligd. Volgens het inwendige schema bestaat de verlichtingsschakeltrappen elk uit een enkele (transis)tor met een basisweerstand.
Heb ook een aantal andere schema's van de zelfde fabrikant bekeken en daar worden ook, ofwel gewone torren danwel FET's (Field Effect Transistors), voor het schakelen van de verlichting gebruikt, zonder enige vorm van beveiliging.
Het is dus aan de gebruiker ervoor te zorgen dat de opgegeven maximale stroom en spanning niet overschreden worden.
Hoe het bij andere merken decoders geregeld is, weet ik niet. Heb daar nog geen schema van kunnen vinden.

@Peter, een H-brug is zeker ook een mogelijkheid en waarschijnlijk ook een betere. Maar wat ik me afvraag is, ''hoe zit de bestaande schakeling in elkaar''. Kun je daar een schema van geven? Want stel je voor dat die schakeling in je loc zo in elkaar zit dat je de lampen en/of de schakeling van de locmassa moet gaan scheiden.

Ik kan nu namelijk geen enkele garantie geven dat het met mijn schakeling , of met een H-brug, goed en betrouwbaar gaat werken.
Daarvoor moet ik meer gegevens hebben, zoals het schema, het totale  stroomverbruik van de betreffende schakeling en de stroomopname van de lampjes en of er per rijrichting twee of vier branden.

@Stig, je kunt een tor inderdaad als een kraan beschouwen, maar dan wel eentje die maar in één richtig stroom doorlaat. (in het geval van een 2N2905 is dat van Emitter naar Collector) Zodra er een te grote stroom de andere kant op gaat, kan de tor naar de eeuwige electronische jachtvelden.  :)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.