Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 17:07:47
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:59:30
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 16:56:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 15:14:56
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
  

Auteur Topic: Storing Fl. Profi-wissels  (gelezen 2098 keer)

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Storing Fl. Profi-wissels
« Gepost op: 12 July 2008, 17:49:47 »
Hallo mensen,

nog altijd aan het bouwen met mijn baan en nu het sporengedeelte zo'n beetje is afgerond krijg ik problemen >:( Namelijk de wissels.
De hele baan rijdt de trein prima zijn rondjes maar zodra hij over 1 punt waar 2 wissels op elkaar aansluiten komt ist gebeurd met de pret. Terwijl er zoveel andere wissels liggen ???
Zodra ik de desbetreffende wissels verwijder en er rechte stukken voor in de plaats leg zijn de problemen verholpen.
Ik snap er niks van, wie kan me hiermee helpen?
Ik heb een analoge baan en bij alle wissels zijn de verbindingstukjes weggehaald om ervoor te zorgen dat alleen het traject waarop de trein rijdt stroom heeft ook al werkt dat niet altijd :(

mvg. Christiaan
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 17:51:11 »
Over met de pret houd in ? Dat hij stopt met rijden of dat hij ontspoort ? Kun je iets duidelijker zijn in je probleemomschrijving ? en dus ook welke wissels er op elkaar zijn aangesloten etc....


Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 17:53:32 »
Dan stopt hij, maar waarom? Mij een raadsel, want erg technisch ben ik niet ;) Zal eens kijken of ik een baanplan of evt foto's kan plaatsen
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 17:54:45 »
Profirails wissels hebben ook intern in het mechaniek contactpunten.
Misschien dat deze niet geheel schoon zijn.
Het verwijderen van de "nietjes" om ze zelfdenkend te maken werkt wel
maar dan moet het contact tussen de railzen goed zijn anders werkt het niet.

Maar als het het probleem wat duidelijker weet te omschrijven is het misschien
makkelijker om een goed andwoordt op het probleem te geven.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 17:56:22 »
Naar ik even voor het gemak aanneem, bedoel je dat de trein stopt - geen spanning op de rails.

Zou je eens een kleine tekening kunnen maken van dat stuk rails. Waar heb je spanning, waar niet. Waar heb je verbindingsstukjes weggehaald. Zet dat in je tekening.

Mijn gok is dat hier twee wissels met de achterkanten tegen elkaar liggen - twee stukken die beiden het effect hebben, wat jij noemt "ook al werkt dat niet altijd". In dit geval werkt het aan beide kanten zodanig dat er van geen enkele kant voeding is.

Sander

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 18:19:09 »
Hierbij een paar foto's zodat de gehele baan een beetje duidelijk wordt.

Schaduwstation, aan de andere zijde komen de sporen weer bij elkaar zoals hier, althans hetzelfde idee.



Dit is de wisselstraat bij het schaduwstation



De wisselstraat aan de noordkant van het station



De zuidelijke wisselstraat



Het probleem....



Ze liggen er nu los bovenop omdat ik anders dus niet kan rijden. Dus dat is het probleem niet ;D
Zelfs al haal ik de wissels van elkaar af dus dat ze geen verbinding meer met elkaar hebben blijven de problemen maar zodra ik de wissel vervang door een recht stuk is het probleem verholpen. Voor de rest ervaar ik nergens problemen.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 18:46:33 »
Ik heb het vermoeden dat je twee stroomkringen hebt en dat deze kortsluiten bij het op afbuigend zetten van de wissels. De Flm wissels zijn namelijk zelfdenkend en geven spanning in de richting waarin het wissel wordt gezet.

Kijk het eens rustig na en gebruik eventueel even een spanningmeter.

Wiebe

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 18:50:34 »

Het probleem....



Ze liggen er nu los bovenop omdat ik anders dus niet kan rijden. Dus dat is het probleem niet ;D
Zelfs al haal ik de wissels van elkaar af dus dat ze geen verbinding meer met elkaar hebben blijven de problemen maar zodra ik de wissel vervang door een recht stuk is het probleem verholpen. Voor de rest ervaar ik nergens problemen.

Als de wissels wel in de baan maar niet aan elkaar zitten heb je ook problemen, begrijp ik dat nu goed ? Dan moet je die wissels eens nakijken want dat kan natuurlijk nooit.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2008, 19:00:59 »
Situatie's zoals op de tweede foto roepen bij mij meteen signalen op te gaan kijken naar een keerlus. Als dat waar is, dan is de kortsluiting via een overbruggende wissel meteen te verklaren.

Ik heb geen idee of je enig inzicht hebt in electro-techniek of niet. Voor de zekerheid zal ik proberen een tip te geven in 'jip-en-janneke-taal'.

Begin op 'n willekeurig punt op je baan - neem een denkbeeldige rode viltstift en maak het rechterspoor rood. Het linkerspoor maak je blauw. Ga nu alle sporen en wissels volgen. Blijf de sporen rood en blauw kleuren. Doe dat met de klok mee en ga door bij iedere wissel.

Kun je nu ergens een punt ontdekken waar een rood spoor tegen een blauw spoor "botst". Zo ja, dan heb je een probeelm in het ontwerp van je baan.

Dat zul je dan moeten gaan oplossen met speciale schakelingen.

Sander.


Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Storing Fl. Profi-wissels
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2008, 19:12:17 »
Mensen, het probleem is verholpen. Mijn gedachte was ook al dat het aan de wissels moest liggen, maar probeer maar eens uit te vinden wat. Keerlus zit hier niet in, beide sporen zijn onafhankelijk van elkaar. Wat is nou het probleem geweest? Wissels eruit gehaald, bekeken. Niks te zien, maar toch was 1 wissel merkwaardig. Waarom? Je kon de wissels wel bedienen met de hand maar als je de wissel kantelde in je hand, versprong de wissel ook. Losgehaald bleek dat het mechanisme kapot was en dat is dus blijkbaar de boosdoener geweest. Wel een grote blunder van mij, maar ja. Van fouten moet men leren ;)
Nieuwe wissel weten te bemachtigen en het probleem is nu verholpen. In ieder geval bedankt mensen voor de snelle reacties :D Fantastich zulke hulp
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!