Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 14:54:13
Trix BR94 ontspoort door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:30
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Paul1969
Vandaag om 14:32:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:53:09
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 13:19:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35

Auteur Topic: Geisoleerde railssectie's en Roco geoLINE  (gelezen 5274 keer)

santerdam

• Offline Offline
Geisoleerde railssectie's en Roco geoLINE
« Gepost op: 25 June 2008, 21:23:58 »
Bij de starterset, die ik binnenkort binnen zal krijgen, zit Roco geoLINE. Die rails ziet er aardig uit, een wat afwijkende constructie ten opzichte van
menig andere rails.

Voor het maken van een bezetmelder-sectie is het gebruikelijk om 'n railsstaf door te zagen of de dremel er even bij te roepen. Aan de hand van wat ik kan zien, lijkt me dat bij deze rails niet zo makkelijk.

En als het wel zou lukken, kun je dan nog wel draadjes aan de rails solderen ?
Alternatief is te gaan werken met geisoleerde railslasjes en draadjes aan
de gewone railslasjes zien te solderen (Of gebruik je die hele dure aansluitplaatjes ?). Maar zeker bij gebruik van lange railsstukken heb je dan weinig vrijheden de sectie's te leggen waar je ze wilt hebben.

Wie heeft ervaring met geoLINE en kan hier wat over vertellen ?

Groeten,

Sander

Remco.

• Offline Offline
Re: Geisoleerde railssectie's en Roco geoLINE
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2008, 21:27:06 »
Hoi Sander,

Zelfde probleem, dus even wezen neuzen :)

Hier staat een PDF over Geoline, hierin staat dat als ik het goed begrijp geoline daarvoor contactpunten heeft aan de onderkant, dus iso-railasjes erop en de draadjes onderaan verbinden en klaar lijkt het.

Pag 3 trouwens.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2008, 21:33:48 door Remco »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2008, 21:34:36 »
Remco, ja die pdf had ik ook bestudeerd. Vervolgens heb ik gekeken naar de aansluiting, die in de railsbedding past. Dat is het zogenaamde Einspeisungselement. Die krengen kosten 3,90 euro.

Dus in de winkel doorgevraagd. Maar geen echt duidelijk antwoord, ze twijfeden of solderen aan de railslasjes wel zou werken. Hij dacht dat  overal van die 3,90 euro plaatjes onder schroeven het beste zou zijn .......

En daarom wil ik wel eens weten hoe anderen dit hebben aangepakt.

Edit : Remco, electra aansluiting staat op bladzijde 4
« Laatst bewerkt op: 25 June 2008, 21:37:21 door santerdam »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2008, 21:36:05 »
Ok duidelijk, maar waarom zou je niet aan de rails kunnen solderen ? Aan rocoline kun je perfect solderen en ik neem aan dat geoline op de bedding na geen ander materiaal is. Volgens mij is meer een gevalletje wie zijn portemonnee het dikst wordt/blijft.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2008, 21:39:08 »
Klopt het enige verschil is die bedding. En het enige probleem is diezelfde bedding. Je kunt niet solderen zonder een zwembad gesmolten plastic ervan te maken.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2008, 21:41:18 »
Ik ben zelf geen soldeerkoning maar ik denk dat dat toch wel meevalt ? En anders boor je een klein gaatje naast de rail en steekt daar de draad door naar buiten en soldeer hem aan de rail. In het echt zit er ook draad aan de rail. Dan een klein paddestoeltje van conrad ernaast plakken en klaar net echt.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2008, 21:42:25 »
Hallo santerman

Hallo

Citaat
Voor het maken van een bezetmelder-sectie is het gebruikelijk om 'n railsstaf door te zagen of de dremel er even bij te roepen. Aan de hand van wat ik kan zien, lijkt me dat bij deze rails niet zo makkelijk.

Het is handig om bij het roco zaagje ook het hulpje van roco no; 61192 te gebruiken, deze kun je op/over de rails leggen en met het zaagje in de gleuf aan het eind de rails haaks afzagen.
Werkt probleemloos bij geoline.
Kosten €2.90

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2008, 21:49:46 »
Piet, volgens de pdf op bladzijde 5 - figuur 7, is dat hulpje om de bestaande railslasjes los te halen, zodat je er de plastic isolatiestukjes voor in de plaats kunt schuiven.
Je hoeft (volgens de manual) aan het einde niets af te zagen, je schuift de isolatie over de rails.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2008, 22:50:46 »
Hallo santerman

Je kunt er ook de raillasjes mee loshalen, die doe je met dat lange smalle stuk, daar zit een haakje aan die over de rails gaat en dan achter het raillasje haakt.

Aan de andere kant het brede stuk zit een gleuf en daar kun je het zaagje inzetten, als je het apparaatje over de rails legd dan kun je daarmee de rails haaks doorzagen als dat nodig is.

Je stelde deze onderstaande vraag en daar wilde ik je wijzen op een hulpmiddel, door Roco ook wel genoemd universeel gereedschap (Universalwerkzeug).

Citaat

Dat was ook de vraag om de rails door te zagen of met de dremel.
het apparaatje is in eerste instantie bedoeld om de rails door te zagen en als je de stroom wilt onderbreken om een detectie voor een bezetmelder te maken dan kun je gewoon het raillasje er afhalen en dan een plastice er voor in de plaat zetten.

Ik heb er zelf 2stuks en het doorzagen gaat daarmee prima mee ook het afschuiven van de raillasjes.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 25 June 2008, 23:03:57 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2008, 23:40:20 »
Dank je Piet. Kun je ook iets vertellen over draadjes solderen aan geoLINE, het gebruik van die aansluitprintjes of eventele andere manieren om de bezetmelders met de rails te verbinden ?

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2008, 23:48:40 »
Sander ben je ook echt van plan Geoline als je rail voor je hele baan te gaan gebruiken ?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2008, 23:54:35 »
Klopt het enige verschil is die bedding. En het enige probleem is diezelfde bedding. Je kunt niet solderen zonder een zwembad gesmolten plastic ervan te maken.

Als jij goed de soldeerkunst verstaat, dan maak je daar geen bende van, en kun je gewoon aan die rails solderen. Kwestie van het juiste gereedschap en een grote dosis ervaring.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2008, 23:55:53 »
Wim, ik gaf weer wat MTE me vertelde.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2008, 08:42:58 »
Hallo Santerman

Citaat
Kun je ook iets vertellen over draadjes solderen aan geoLINE

Hier kan ik weinig over vertellen omdat ik zelden aan de rails soldeer.
Ik gebruik de onderstaande railverbindingen met draad, die je overigens ook best zelf kunt maken, Je kunt aan de rails lasjes van roco niet zomaar solderen (roestvaststaal) hiervoor moer je het juiste vloeimiddel gebruiken, zie hieervoor een ander draadje over solderen aan rails.

Ik had het grote geluk een paar jaar geleden dat er een zaak was die alles dumpte en heb daardoor 80 van die verbindinglasjes gekocht voor €10.-

Gr Piet