Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Arjan6511
Vandaag om 22:19:55
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:06:37
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 21:55:12
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
Vandaag om 21:35:10
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 21:32:07
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door jzegers
Vandaag om 20:43:36
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Jeroen95
Vandaag om 18:55:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Herb73
Vandaag om 16:54:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald69
Vandaag om 16:28:52
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 5496 keer)

Herb73

  • Online Online
  • Berichten: 247
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2025, 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2025, 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Online Online
  • Berichten: 247
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2025, 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2025, 21:14:03 »
De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

Hier zijn nog wat foto's (in kleur) te zien van de NoHAB-proefritten in de DDR:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7706505,7706505#msg-7706505

Herb73

  • Online Online
  • Berichten: 247
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2025, 21:29:05 »
Prachtig!!
Groet, Herb73