Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:42:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:27:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:10:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:05:59
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 14:03:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 13:58:31
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:47:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 13:35:58
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 13:24:26
Onbekende gesloten goederenwagen door TonM
Vandaag om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 12:42:24
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Simplex
Vandaag om 12:31:48
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door JREN
Vandaag om 12:31:46
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 12:20:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 12:13:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:11:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 12:04:29
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 11:33:23
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:27:38
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 11:06:57
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:41
Watertoren Bergen op Zoom door puntenglijder
Vandaag om 09:41:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:26:30
Acme nieuwe ICNG door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:25:23
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:14:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:12:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 29614 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #135 Gepost op: 02 September 2025, 00:10:57 »
Nog een klein detail: het soortplaatje:

ser

Dit is natuurlijk een raadplaatje.

Een tabel met de juiste soortplaatjes per stoomlocomotief serie is te vinden in "Vervlogen Stoom" en op deze lok is dat R3. Een aantal jaren geleden kreeg ik van Erwin een mini etsplaatje om eens te proberen. Gespoten met zwarte lak en schoongeveegd. Het lijmen van dit plaatje deed ik met crystal clear en mijn soortplaatjes op de 6100 zijn inmiddels verdwenen. Op mijn 8100 zitten ze er nog op. En nu ook hier. Het is extreem klein in H0 en lastig te knippen.

Beetje groter:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88733.msg3222307405#msg3222307405

Hier de 6100 en 8100 met soortplaatje
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 00:13:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

peterha

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 02 September 2025, 02:27:10 »
Heel fraai, mooi gemaakt  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #137 Gepost op: 02 September 2025, 19:14:30 »
Erg knap gedaan weer  (y).
Zelfs op de macro opname is alles knetterstrak.

Stephan.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 13 September 2025, 17:37:26 »
Helaas zijn inmiddels de soortplaatjes weer verdwenen. Het is lastig zo'n klein plaatje betrouwbaar te lijmen. Deze week heb ik geprobeerd een loksound in het model te zetten en er is plek voor in de ketel, maar het is me toch niet bevallen. Ten eerste wordt de loop slechter en dat kan aan meerdere dingen liggen. Het kan zijn dat ik extra aandacht moet geven aan de besturing van deze motor voor de lokpilot. Ik weet niet of deze motor digitale aansturing verdraagt. Soms moeten er condensatoren worden toegevoegd en de aansturing van "gewone" en andere typen is soms ook verschillend, maar ik dacht dat het laatste type problemen inmiddels wel was opgelost. Daarbij komt ook nog dat me niet duidelijk is of misschien de vele draden de positie van de motor in de tandwielkast toch in de weg zitten en de zaak licht onder druk wordt gezet.

Dan nog de laatste details. Dit is wel het statieportret:

Hier is de fabrieksplaat ook geplaatst. Als je deze niet meteen ziet, deze zit voor het trapje aan de zijkant van de voetplaat:

Kunnen jullie meteen zien dat af toch nog niet af is. De stang tussen de hoekhevel aan de zijkant van de rookkast naar beneden voor de bediening van de cylindderkranen zit er nog niet (ligt wel klaar), de bediening van het ganghendel naar de wentelas steekt nog niet door de voetplaat, de knevel op de rookkastdeur is nog messing ipv staalkleurig en de remblokken en het remwerk hangen er nog niet.

De fabrieksplaat is een uiterst delicaat stukje etswerk dat je zelf zwart mag inkleuren ;D. Erwin had er maar 4 in mijn kit gestopt, dan kon ik er nog een  verprutsen:

Helaas is eigenlijk de voetplaat niet dik genoeg of de fabrieksplaat te breed. Dat zie je alleen op deze macro opname.

Als ik alle foto's bekijk van de echte lok dan lijkt de fabrieksplaat op de latere foto's meestal te zijn verdwenen. Met voor mij dan natuurlijk de vraag of deze lok in NS livrei wel met zo'n plaat heeft gereden. Gelukkig heb ik een foto met overduidelijk NS kleuren en een fabrieksplaat van de 8408:

[url=https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/NQg3W57xf5]

Tekst bij deze foto vermeldt dat deze foto onderdeel is van de verzameling van Eelco Storm.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: Vandaag om 11:33:23 »
Deze week heb ik geprobeerd een loksound in het model te zetten en er is plek voor in de ketel, maar het is me toch niet bevallen. Ten eerste wordt de loop slechter en dat kan aan meerdere dingen liggen. Het kan zijn dat ik extra aandacht moet geven aan de besturing van deze motor voor de lokpilot. Ik weet niet of deze motor digitale aansturing verdraagt. Soms moeten er condensatoren worden toegevoegd en de aansturing van "gewone" en andere typen is soms ook verschillend, maar ik dacht dat het laatste type problemen inmiddels wel was opgelost. Daarbij komt ook nog dat me niet duidelijk is of misschien de vele draden de positie van de motor in de tandwielkast toch in de weg zitten en de zaak licht onder druk wordt gezet.

Het antwoord voor het niet goed werken van de motor met digitale sturing lag aan de instellingen van de loksound. Bij Erwin gecheckt welk type motor dit eigenlijk is. Het zou een klokanker motor zijn. Een Faulhaber motor is bijvoorbeeld ook een klokanker motor. In de handleiding van de loksound vond ik een uitgebreide tabel met instellingen van 12 CV's die verschillend zijn voor een groot aantal type motoren. Faulhaber staat daartussen, maar dat is blijkbaar niet de standaard instelling van de loksound. Daarom heb ik alle CV's veranderd zoals opgenomen in de tabel van de handleiding. En tot mijn grote genoegen met nu een lok die prima loopt, mooi kan kruipen en lekker regelmatig de lok over het spoor stuurt.

mvg,
Ivo

*