Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?  (gelezen 826 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
  • Bricolage français.
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Gepost op: 29 July 2025, 15:54:43 »
Dag allen,

Mijn oude Sik van 1992 kreeg vorig jaar een nieuwe motor en een minidecoder van Tramfabriek. En uit de eigen voorraad nieuwe stroomafnemers en andere wieltjes met een lagere flens. Verder zitten er geen toeters en bellen aan. Zo is er ook geen verlichting op het ding. In de wiellagers zit een vleugje speling, wat voor het volgen van het spoor en de stroomafname alleen maar goed is. Idealiter heeft een tweeasser zo’n kantelbrugje in één as, zoals Roco onder meer heeft toegepast in de oude versie van de Köf III en de Schienenbus. Bij de Sik zit zo’n mechaniekje er helaas niet in.





Ik verbeeld mij dat de Sik sinds hij gedigitaliseerd is veel gevoeliger is geworden voor een stofje of vuil stukje op het spoor.

Mijn vragen aan jullie:
(1) hoe krijg ik die Sik bedrijfszekerder bij digitaal bedrijf?
(2) werkt die oplossing ook wanneer ik de digitale loc een keer op een analoge baan gebruik?

Dank alvast voor het meedenken.

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:23:09 door Noordernet. Reden: Meer tekst »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Haperende Sik: wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2025, 16:11:23 »
Dag Wolter,
Je geeft in de tekst niet aan wanneer de Sik hapert, terwijl de titel van jouw draadje dat suggereert.
(1a) Is het haperen een horten of stoten, m.a.w. vuil of versleten koolborstels?
(1b) Zelf heb ik meegemaakt dat (in dit geval) mijn oude hippel een stukje reed en dan weer stopte. Daar ontdekte ik dat ik de motor (en de verlichting) niet goed had geïsoleerd van het frame. Kijk dus in dit geval even of de motor is geïsoleerd. Ik weet niet of jouw sik verlichting voert, maar bij de oude modellen vraagt dit een iets andere aansluiting van de plus en min.
(2) Een gedigitaliseerde lok kan ook analoog rijden. Voorwaarde is dat je in de cv van de decoder de "analoge" herkenning activeert/aanvinkt. Welke cv waarde dat is weet ik niet, ik werk namelijk met een softwareprogrammaatje om dit voor elkaar te krijgen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:41:47 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7107
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2025, 22:07:07 »
Als je aan de stroom afname twijfelt zou je daar wat aan moeten doen.
En dan niet aan de sik.

Zorg ervoor dat er één, twee of drie aanhangers ook uitgerust worden met stroomafnemers.
Koppel deze met de sik (stroom-doorvoerende koppelingen).

Zou genoeg moeten zijn voor verzekerde stroomaanvoer.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 846
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 13:27:46 »
Zo'n 2-assertje schreeuwt om een energiebuffertje. Het probleem is uiteraard de daartoe benodigde ruimte. Geen idee of die er is.

Zimo levert compacte printjes met kleine supercaps die tot meerdere seconden uitloop opleveren, maar andere merken doen dat vast ook.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: gitaarsnaar biedt uitkomst.
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 15:26:52 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik probeerde zelf intussen een bescheiden vering op de achteras te maken. In het eerste bericht schreef ik dat er enige speling in de aslagers zit. Daar maak ik nu gebruik van.
Een veer van een stukje stalen gitaarsnaar drukt de achteras naar de onderkant. Bij een oneffenheid in het spoor volgt de as het spoor een stuk beter; het blijft niet in de lucht hangen.





Ik schroef de veer vast met een boutje M2, waarmee ook de achterkant van de opbouw wordt vastgezet. De uiteinden van de veer drukken op de as ter weerszijden van het tandwiel.

Ik testte het locje met succes op een wissel waar het ‘vroeger’ vaak op strandde. Voorlopig geen verdere investeringen in deze Sik.
Eerlijk gezegd vind ik het veel leuker een mechanische oplossing te vinden dan een elektronisch hulpmiddel aan te schaffen.

Groet,
Wolter



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:38:19 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 18:34:01 »
Digitaal rijden (DCC) is gevoeliger voor het oppikken van vuil. Vooral bij kleine lichte lokjes zoals de sik. Zelfs in schaal 0 is de gevoeligheid groot. Kiezen tussen altijd poetsen of een condensator (stroom buffer) inbouwen. Kan een optie zijn als je de ruimte weet te vinden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 762
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 20:06:48 »
Als mijn sik gevoelig is scheer ik hem eraf  ;D .
Altijd mooi als zulke kleine locjes goed terecht komen met juiste input het zijn niet de makkelijkste