Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel  (gelezen 7728 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2025, 11:39:58 »
Drie pagina's lang gaat het over hellingspercentages, en hoe simpel die zijn uit te drukken m.b.v. een lange lat en een blokje onder een vlak van de spiraal, en je koopt alsnog een (digitale) hellingshoek meter ...

Hmm, weet niet of ik me nou aangevallen voel of dat dit gewoon een bijdrage is.

Ja, er zijn diverse, handige en nuttige, tips gegeven hoe dit te doen middels latten en blokjes.
Maar ik ken mezelf en beken en erken mijn beperkingen.

Voor mezelf had ik weinig vertrouwen dat ik dit op deze manier goed opgelost kreeg. En had ik meer vertrouwen in een hellingshoek meter die ik simpelweg kan aflezen. Voor de volgende windingen wil ik zeker gebruik maken van een afstandsblokje, maar zal dit ook nameten middels de meter.

Het is me volledig duidelijk dat er verschil is tussen hellingspercentage en hellingshoek.
Zoals bericht heb ik m.b.v. een eerder genoemde website en de maten vanuit Anyrail het percentage omgezet naar graden.

Omdat ik ik een laag hellingspercentage heb ligt de hellingshoek er dichtbij, maar zeker niet 1:1.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #46 Gepost op: 15 April 2025, 12:48:42 »
Omdat ik ik een laag hellingspercentage heb ligt de hellingshoek er dichtbij, maar zeker niet 1:1.
Het is al eerder genoemd, hellingpercentage van 2% komt overeen met 1,15 graden. Scheelt bijna een factor 2, dat vind ik niet dichtbij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #47 Gepost op: 15 April 2025, 13:07:14 »
Let ook op dat het geen exacte wiskunde is.

Je draadeind (of blokje) is haaks tov de grond. Er gaat een bout, carrosseriering, de werkelijke plaat, weer een carrosserie ring en ten slotte nog een bout overheen. Dit alles draai je vast  en staat op een gegeven moment weer haaks op de draad (horizontaal). Hele helling is ter plaatse weer weg, hoe netjes je de plaat ook legt in het begin. Je moet dus accepteren dat je helling waarschijnlijk niet 100% een mooie helling wordt, maar dat er lichte verschillen zijn. Zolang de maximale stijging maar acceptabel blijft is er niet zoveel aan de hand. Ongeveer is goed genoeg.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2025, 13:10:19 door Rail@Home »
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #48 Gepost op: 15 April 2025, 14:33:13 »
Ah...

Wie gaat dan binnenkort opvulstukjes "uitvinden" en gebruiken die de hellingshoek of graad overnemen?

Lijkt me een niet zo heel ingewekkeld ontwerp voor een 3D ontwerper/printer.

Stel je wilt een helling met 2% stijging, dan kun je een opvulring maken die dat percentage stijging heeft over de lengte van het contact met de plaat die die moet vasthouden  ;) (voor zover die maten uberhaupt buiten de printfoutmage zullen vallen...)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #49 Gepost op: 15 April 2025, 15:01:15 »
Eh, rubber ring?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #50 Gepost op: 15 April 2025, 15:32:56 »
En een rubberen moer?

Accepteer dat het niet perfect wordt.

Wabi-Sabi
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #51 Gepost op: 15 April 2025, 15:57:33 »
Je moet die moeren niet knalvast draaien. Dan blijft het hout in de juiste helling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #52 Gepost op: 15 April 2025, 18:14:31 »
Snel even een schuin opvulstuk getekend.
Om de draadstang aanbrengen met de moer eronder.

Kan ook een schuine plaat/strip zijn die van stang naar stang loopt.
Ligt dan op twee moeren.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #53 Gepost op: 16 April 2025, 20:21:29 »
Je hebt juist en je hebt bijna juist.
We moeten niet overdrijven. Die conische ring gaat toch verkeerd om zitten en trek je in hout.
Draai de boel nu gewoon handvast, dat is zeker vast genoeg. En vertrouw je het niet, draai er dan een tegenmoer op om de boel vast te zetten.

Bij Vaerweg dok zitten de spiralen gewoon vast met een moer en plat rondsel. en die staan al zeker 10 jaar goed, ondanks alle manipulaties en verhuizingen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #54 Gepost op: 16 April 2025, 22:13:20 »
Is niet meer dan een reactie op #48.

Van het begin af aan geef ik al aan zo eenvoudig mogelijk uitwerken.
Het gaat om de start en het eind.
Daartussen zo goed mogelijk instellen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #55 Gepost op: 17 April 2025, 09:30:47 »
Tja heren, allemaal hele leuke ideeën en tips, in theorie. In praktijk echter volslagen overbodig. Na de vele helices die ik reeds gebouwd heb kan ik je garanderen dat het allemaal veel eenvoudige kan.  Om het tracee te berekenen neem je de de straal van de kleinst gebruikte cirkel minus 34mm. Dat wordt de binnenzijde van de helix. Voor de buitenzijde neem je de grootste gebruikte cirkel plus 34mm. Als hoh afstand hou je de door de fabrikant aangegeven afstand. Bij gebruik van flexrail neem je 67 mm voor de hoh. Bij grotere radii kan deze kleiner worden genomen. Een en ander is ook afhankelijk van het materieel waarmee gereden wordt. De draadeinden monteer je net buiten dit tracee en monteerd daartussen 25mm brede strookjes van 4mm triplex. Op deze triplexstrookjes worden de traceedelen gelegd. Deze fixeer je met een klein spijkertje (voorboren!) tegen verschuiven. Dat is ruim voldoende.
Meer moet dat niet zijn.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #56 Gepost op: 17 April 2025, 09:55:53 »
Helemaal gelijk.
Echter de vraag was 3 sporen naast elkaar.

En ja, dan doe je inderdaad hetzelfde, Maar dan met bredere strippen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...