Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Piko hondekop schaal N  (gelezen 3330 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Piko hondekop schaal N
« Gepost op: 07 March 2025, 20:06:53 »
Gister een Piko hondekop besteld, die vandaag binnenkwam. Dit is een tweedelig treinstel ''mat '54" die degenen onder ons die in de jaren '80 of eerder de trein namen vast nog wel kennen. De mat '64 apekop is vergelijkbaar in veel opzichten en heeft het veel langer uitgehouden.

Het treinstel bestaat uit twee delen, met één twee pantografen en daarin ook de motor. Het andere deel sluit aan met  een speciale koppeling die zes elektrische verbindingen heeft. Dit gedeelte heeft ruimte voor een decoder onder een klep onder op de trein. Dit gaat met een Plux12-aansluiting, die niet echt meer te verkrijgen is tegenwoordig. Lijkt er op dat een Plux16-aansluiting ook zou passen. Maar dat wist ik op het moment van bestellen niet, dus een Plux12-naar-Next18 adapter erbij gekocht. Viel niet mee op die goed te plaatsen, maar na wat gepruts lukte het.

De trein genereert best wat herrie bij het rijden. Ik dacht eerst dat dit wellicht lag aan teveel isolatie naarbinnen duwen, maar de decoder en de motor zitten in verschillende wagons dus dat kan het niet zijn. (Zichtbaar aan de tandwielen in de draaistellen.)

Sowieso zijn deze treinen lastig goed op de rails te plaatsen.

Zou het zin hebben om de tandraderen in de draaistellen van wat olie te voorzien om zou eea wat soepeler en met minder herrie te laten lopen?

Wel typisch de achterlichten op z'n kop overigens.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2025, 16:16:02 door iljitsch. Reden: Schaal in titel »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re: Piko hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2025, 20:10:52 »
Volgens mij hoort daar wat silicone vet op die kunststof tandwielen te zitten.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: Piko hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2025, 20:30:15 »
Dat kan je proberen maar de Hondekop is niet erg geruisloos.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: Piko hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2025, 10:00:31 »
Ik raad even dat het een N-model is, omdat de Piko H0 hondekop een 8 polige Nem552 stekker heeft en daar
de 2 bakken met een 5polige connector verbonden zijn.
https://www.piko-shop.de/en/artikel/piko-smartdecoder-4.1-plux12-25549.html
Is op de website van Piko te bestellen, maar ongetwijfeld ook via een lokale modeltreinwinkel.
Een beetje kogellagervet is in de aandrijving nodig om de boel soepel te laten draaien.
François

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Piko hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2025, 13:25:38 »
Aangeven wat de schaal is kan wel praktisch zijn. Wat een hondekop is dat zal, in algemene zin, op dit forum wel genoegzaam bekend zijn  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko hondekop schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2025, 19:51:37 »
Dat is niet nodig. Piko + hondekop + plux12 = schaal N!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Piko hondekop schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2025, 19:58:05 »
Ja,dat weet ik dan weer niet als diehard analoog rijder. Bij een Piko hondekop denk ik automatisch aan het H0 model  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!