Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 26010 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #150 Gepost op: 26 June 2025, 12:59:53 »
Ik snap de inzet van een 1200, gezien de lengte van de trein. Hoewel een 1100 dat ook zou kunnen, is het toch lastiger om de trein tijdig op snelheid te krijgen en houden. Het lijkt mij op het eerste gezicht bijna een combi van 2 stammen. Grappig.

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #151 Gepost op: 27 June 2025, 11:58:32 »
Trein 2246 is de tegentrein van trein 2243 die we een paar berichten geleden al bespraken.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

De stam groene DB UIC-X rijtuigen (ABm+Bm+Bm+ABm) kwam achter een DB-diesel de grens over. In Hengelo werd de Duitse loc afgerangeerd en de NS eloc er met RD Plan E voor gezet. Op zondag ging er bovendien een Stalen D mee naar Amsterdam. Na aankomst werd de trein afgerangeerd met trein 72246. Na overnachting, waarschijnlijk op Dijksgracht, ging het materieel als trein 2243 de volgende dag terug naar het oosten. Zie een paar berichten terug voor nadere bijzonderheden.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 12:01:22 door 1200blauw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #152 Gepost op: 30 June 2025, 20:57:05 »
Vond op FB Oude NS treinen een mooie foto van Hans Wiskerke.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2798631147009008&set=g.742987139170845

Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #153 Gepost op: 30 June 2025, 22:14:08 »
Hmm, jammer dat ik ervoor naar FB moet, want daar ben ik niet zo van. Is het toevallig die zwartwit met de 1142, genomen vanaf spoor 4 in 1972?
Begin jaren '70 werd er ondermeer met stammen louter bestaand uit Plan E gereden. Ik kom daar later in dit draadje nog op terug.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 22:18:33 door 1200blauw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #154 Gepost op: 01 July 2025, 07:55:48 »
Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.  :-[ :-X :-\
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #155 Gepost op: 01 July 2025, 08:31:11 »
Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.

Als ik (met mijn beperkte plan E kennis) kijk naar de bakken, dan denk ik te zien:

B (2 deuren, geen klasseborden)
A (2 deuren doorgetrokken streep)
RD (3 deuren, afwijkende indeling)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #156 Gepost op: 01 July 2025, 11:45:45 »
Zo zie ik het ook. (y)
Ik kan niet duiden hoe het zit met de omlopen, omdat ik de VRM voor 1972 niet heb. In die tijd werd er veel met omlopen en samenstellingen geschoven, dus uitgaan van een jaar eerder of later kan niet zomaar.

Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.  :-[ :-X :-\

Ik heb veel foto's van de Twentelijn gezien uit die periode, dus de kans dat ik een foto gezien al eerder heb is wel aanwezig. Maar meer is altijd welkom natuurlijk, dus dank voor de bijdrage! (y)





Trein 2247 is de tegentrein van trein 2242.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Trein 2247 reed van Amsterdam naar Bad Harzburg. Tot Hengelo reed de trein mee in de binnenlandse dienstregeling. In Hengelo werden op werkdagen de NS eloc en de RD Plan E afgerangeerd. Op zaterdag reed een Plan W als versterking mee op het binnenlandse traject. Die werd ook in Hengelo afgerangeerd. Er werd een DB diesellocomotief Br220 aangekoppeld. Zo werd de reis voortgezet, met standaardstam Plan D met Stalen D via Oldenzaal en Bad Bentheim verder de BRD in. Binnenlandse reizigers met bestemming Enschede moesten in Hengelo overstappen op een binnenlandse trein. Op zondag vertrok trein 2247 uit Hengelo, dus dan stond er geen NS eloc voor. Zoals uit het plaatje blijkt zou de gehele trein als leeg materieeltrein 80523 uit Enschede zijn gekomen, maar kijken we naar die trein, dan zien we dat daarin geen Stalen D is opgenomen.

Foto's van deze trein, vooral in Duitsland, zijn vrij gemakkelijk te vinden:


Eisenbahnstiftung: "220 058 steuert mit dem Eilzug Amsterdam - Bad Harzburg bei Bentlage den nächsten Halt in Rheine an. (09.1974) Foto: Will A. Reed"
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 12:16:00 door 1200blauw. Reden: Foto van trein 2247 in Duitsland toegevoegd »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #157 Gepost op: 02 July 2025, 10:29:51 »
Trein 2249 is de tegentrein van trein 2242 die we eerder al bespraken.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Deze trein vertrok op alle dagen in dezelfde samenstelling vanuit Hengelo naar Hildesheim (BRD). Tractie werd geleverd door een Duitse diesel, hoogstwaarschijnlijk een Br220. Omdat de samenstelling en de details van alle dagen precies hetzelfde zijn heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt met maar één tekening.

Leuk weetje misschien: tegenwoordig kun je deze route nog steeds met de trein afleggen op min of meer dezelfde tijd. Om 17.34u vertrekt de "Wiehengebirgsbahn" (RB61) richting Bielefeld. Overstappen in Herford op RB77 en rara, de aankomsttijd in Hildesheim is 21.26u, precies dezelfde tijd als 51 jaar geleden, maar met een half uur minder reistijd. Of de betrouwbaarheid is toe- of afgenomen durf ik niet te zeggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #158 Gepost op: 05 July 2025, 10:35:58 »
In de VRM dl.IIc van zomer 1974 worden ook een aantal diensten van en naar Hengelo of Enschede genoemd die gereden werden met DB-treinstellen. Die sla ik, in ieder geval voorlopig, even over. Het betreft de volgende treinen:

Treinnummer
Materieel
Bijzonderheden
448
DB Vt 624
Hannover (za: Rheine) - Hengelo (ma-za)
2230
DB Vt 624
Osnabrück - Hengelo (ma-za)
2231
DB Vt 624
Hengelo - Braunschweig (ma-zo)
2232
DB Vt 624
Osnabrück - Hengelo (zo)
2233
DB Vt 624
Hengelo - Osnabrück (ma-vr)
2235
DB Vt 624
Hengelo - Osnabrück (za)


DB 624 668 Rheine omstreeks 1974 (foto: Hans Wiskerke / Fasca)

Treinnummer
Materieel
Bijzonderheden
3763
DB ETA 515 + ESA 515
Dortmund - Gronau - Enschede (ma-za)
3765
DB ETA 515 + ESA 515
(ma-za: Dülmen -) Gronau - Enschede (ma-zo)
3766
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Dortmund (ma-zo)
3770
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - gronau - Enschede (ma-za)
3771
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Münster (ma-za)
3773
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau (ma-za)
3774
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - Gronau - Enschede (ma-zo)
3775
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Münster (ma-zo)
3778
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - Gronau - Enschede (ma-zo)

Voor mijn volgende bijdrage aan dit draadje ga ik putten uit de VRM dl.III 1974, internationale getrokken treinen, waarbij ik in eerste instantie de zomersamenstellingen zal tonen. Dat is echter een hele puzzel. Vooral het vinden van de juiste plaatjes is best wel een opgave. Het tempo van bijdragen zal dientengevolge omlaag gaan.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2025, 11:15:49 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #159 Gepost op: 05 July 2025, 21:27:49 »
Die sla ik, in ieder geval voorlopig, even over.

Neen, daar wil ik alles over weten! :police:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.