Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EL11 NSB sound file
door
GerardH
Vandaag
om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
bask185
Vandaag
om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:03:02
booster vraag
door
AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model
door
odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
NEM codes, Halling en ZIMO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NEM codes, Halling en ZIMO (gelezen 751 keer)
Rick23
Nieuwe gebruiker
NEM codes, Halling en ZIMO
«
Gepost op:
14 November 2024, 13:09:34 »
Hallo,
Ik wil weer beginnen met een modelspoorbaantje. Zit te denken aan wat trammetjes op de baan. Maar aangezien ik al jaren niet meer met de hobby bezig ben geweest en inmiddels ook veel digitaal is geworden zat ik met wat vraagjes die jullie misschien voor me kunnen beantwoorden.
Allereerst is de bedoeling dat ik een baantje ga maken met zowel gewone treinen van Rocco / Piko / Brawa. Deze merken kunnen volgens mij allemaal bestuurd worden met de Z21 van Roco.
Ik wil dus de Z21 start basis digitaal pakket van Roco aanschaffen.
Nu begrijp ik dat voor digitaal rijden elke trein een decoder moet hebben. Ik zie nu vooral Plux22. Nu zie ik bij Halling dat je een tram kan kopen waarbij je voor 59euro een decoder kan kopen die ze dan voor je gaan inbouwen zodat de tram digitaal gaat worden. Maar de decoder die ze daarvoor gebruiken heeft de naam ZIMO. Ik heb al naar Halling gemaild maar al 2 week geen reactie. Misschien dat iemand van jullie weet wat voor decoder dit is en of hij compatibel is met de Z21 van Roco.
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/UPG-DIG
Daarnaast vraag ik mij af wat het verschil is tussen NEM 652, NEM 658 en misschien nog wel meer nrs met NEM
Laatste vraag die me te binnenschiet: Hoeveel treinen kan je tegelijk laten rijden met een z21 starterset? En wordt het aantal dan bepaald door het verschil in locomotieven ( kleine loc, grote loc , of zit er ook vershil in de motoren die men gebruikt in de locs ) ? Of het verschil in hoeveel wagons er achter een locomotief zitten of misschien ook door lengte van de rail?
Bedankt alvast
Groetjes
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 13:13:58 door Rick23
»
henk
Re: NEM codes, Halling en ZIMO
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2024, 13:15:23 »
Digitaal gaat over protocollen, zeg maar de taal die centrale en decoders spreken/verstaan. Het meest verbreide protocol is DCC en zowel de z21 als de Zimodecoders kunnen daarmee overweg.
Voor eenvoudig een decoder plaatsen bestaan verschillende typen stekkertjes in een loc. Die zijn omschreven in de zogenaamde nem-normen. Die normen gaan over nog veel meer en zijn bijvoorbeeld hier te vinden.
https://www.morop.org/index.php/en/nem-the-norms.html
De trams van Halling hebben lang niet altijd een ingebouwde aansluitstekker. Dan moet je solderen of een tram met decoder bestellen. Het kan dat Halling traag reageert. Enkele maanden geleden zou het bedrijf stoppen, maar het wordt inmiddels op de een of andere manier voortgezet.
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 13:18:39 door henk
»
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Quinzeedied
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2024, 13:30:57 »
Je plannen zijn wellicht nog niet helemaal uitgewerkt, maar als de trambaan en treinenbaan fysiek (dus qua rails) volledig los van elkaar staan, kun je er ook voor kiezen de trambaan in het begin anders aan te sturen, desnoods nog gewoon analoog. Op een later moment kun je het altijd nog digitaliseren.
Rick23
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2024, 13:35:04 »
Plannen inderdaad nog niet helemaal uitgewerkt inderdaad. Trambaan zou analoog kunnen maar had 1 spoortje in gedachten die zogenaamd door een stad loopt. Dan vind ik het wat karig om 1 analoog trammetje te laten rijden. Maar het aanbod van Trams is ook niet heel erg groot zie ik wel en ik lees net dat Halling ook zou stoppen maar nog steeds in de lucht is dus tja ....... hoelang zijn er dan nog trammetjes te koop. Moet dat ook maar eens in overweging gaan nemen
Zelf solderen dat wordt hem denk ik niet haha. geen ervaring mee en om dan het zelf te gaan doen lijkt me niet verstandig
wow dat is nogal een lijst met NEM pff. Ik zal ze eens in alle rust bekijken en zien of ik er wijs uit ga worden. Bedankt
henk
«
Reactie #4 Gepost op:
14 November 2024, 13:50:56 »
Ja, gaat over van alles en nog wat.
Hier een goede uitleg over alleen de aansluitpluggen.
https://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
rhberk
«
Reactie #5 Gepost op:
14 November 2024, 15:46:05 »
@ Rick23
Je schrijft dat Halling de decoder inbouwt, dus dan hoef je toch niet te solderen? En Zimo is een uitstekende dekoder!
Roco, Piko etc kun je compleet met decoder kopen.....
Rick23
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #6 Gepost op:
14 November 2024, 15:56:47 »
Klopt als je 59euro betaald bij Halling dan bouwen ze de decoder in in de modellen waarbij dat mogelijk is. Dan hoef ik inderdaad niet zelf te solderen natuurlijk.
Ja ik ben niet zo handig dat ik ga solderen. Het zal misschien niet zo moeilijk zijn, maar betaal liever 30-50 euro meer met decoder dan zelf aan de gang gaan
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #7 Gepost op:
14 November 2024, 23:24:34 »
Zimo heeft topdecoders, een van de beste merken op de markt. In mijn ogen zelfs de beste. 59 Euro voor een ingebouwde Zimo decoder is een prima prijs. Het is niet moeilijk om er eentje in te bouwen, maar als het allemaal nieuw voor je is, lijkt het me een goede keuze om ‘m in te laten bouwen. Ik denk alleen wel dat het een paar weken gaat duren voordat ze gaan verzenden.
Halling heeft een nieuwe chef, die gaan nu gewoon door.
Ook al voor de faillissementaankondigen waren antwoorden van Halling traag, of kreeg je zelfs geen antwoord. Dat zal wel altijd zo blijven. Onderbezetting vermoed ik.
Er is best een groot aanbod bij Halling. Maar het ligt er een beetje aan wat je wilt. Als je je richt op één maatschappij, dan is het inderdaad beperkt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Rick23
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #8 Gepost op:
15 November 2024, 13:09:46 »
Okey dan weet ik dat van de ZIMO decoder dat dat een prima decoder is. Bedankt
Nou ja dan zal ik ooit nog wel antwoord op mijn mail gaan krijgen van Halling haha
Ja aanbod is wel aardig qua trams inderdaad moet ik zeggen, nou ik vind juist wel leuk als er meerdere maatschappijen rijden dus dat is geen probleem
thx voor de antwoorden hier
Rick23
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #9 Gepost op:
15 November 2024, 13:10:51 »
Nog geen antwoord op
Hoeveel treinen je tegelijk ongeveer kan laten rijden met een z21 digitaal start?
En waarvan is dit afhankelijk? Of is het gewoon bijv 4 en maakt het niet uit wat voor Loc het is of wat voor soort spoor ( of lengte enz )
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #10 Gepost op:
15 November 2024, 13:19:00 »
Het leukste van de Halling website is het aanbod van de mix & match oldtimer. Hier kun je je eigen twee-asser samenstellen voor eigenlijk heel weinig. Alleen zijn de onderdelen, waar ze passen in het model, niet altijd duidelijk weergegeven.
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/product/home/mixmatch_oldtimer
Je kunt meer treinen laten rijden dan dat jij aankunt op je beginnersbaan. 10 zou geen probleem moeten zijn. Meer iets waar je je pas zorgen over hoeft te maken als je het verkeer gaat automatiseren, maar dan is een z21start ook wel wat te licht. Prima centrale, verder hoor en het lijkt me zeer geschikt voor jouw doel.
Hoe meer stroomverbruikers een model heeft (grotere motor, verlichting, geluid), des te meer deze verbruikt. Maar met 4 locs die alle toeters en bellen hebben ziet je echt nog niet aan het limiet. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, zeker niet als je pas begint. Zoals gezegd, prima centrale. Als ik als lange Roco gebruiker wel eens een ander merk centrale gebruik ben ik altijd wat teleurgesteld in de vaak knullige manier van werken. Alsof techneuten ook het "gebruiksgemak" hebben ontworpen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Rick23
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #11 Gepost op:
15 November 2024, 13:34:45 »
Bij 10 heb je het dan puur over trams? Of kan je ook gewoon 10 goederentreinen laten rijden denk je? of 8 f 9 dat maakt niet uit , maar dat zijn er in elk geval al meer dan ik dacht ! Voor ik met 8 locs tegelijk zou rijden ben ik wel heel veel verder !
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #12 Gepost op:
15 November 2024, 13:58:34 »
En dan kun je altijd nog met een extra booster gaan werken. Gewoon beginnen met de witte z21, krijg je geen spijt van
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum