Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
741230
Vandaag
om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc?
door
Frans v H
Vandaag
om 21:18:25
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:15:19
US diorama in H0
door
741230
Vandaag
om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
Vandaag
om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 20:48:34
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk
door
Benjamin92
Vandaag
om 20:11:12
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
roco
Vandaag
om 19:57:36
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Nederlandse stoomlocomotieven (recensie)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Nederlandse stoomlocomotieven (recensie) (gelezen 1405 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
De Nederlandse stoomlocomotieven (recensie)
«
Gepost op:
30 March 2024, 15:43:35 »
Titel
: De Nederlandse stoomlocomotieven
Auteurs
: R.M. Statius Muller, A.J. Veenendaal
Druk
: 9e (2024)
Uitgeverij
: De Alk
ISBN
: 978 90 5961 274 7
Prijs
: 44,95
De voorzijde van het boek
Vormgeving
Op de voor- en achterzijde van het boek zijn kleurenfoto'sn van Nederlandse stoomlocomotieven geplaatst. De oorspronkelijke auteur H. Waldorp begon hier mee in 1982 toen de zesde druk van zijn boek uit kwam. Deze traditie is voortgezet door Statius Muller en Veenendaal en schept daarmee een mooie continuiteit in de reeks. De foto die voor op de nieuwe 9e druk prijkt, is zelfs een vooroorlogse opname uit 1938!
Het formaat van het boek is groot, net als de 8e druk. Aanzienlijk groter dus dan de eerdere door Waldorp verzorgde uitgaven. Maar nog meer dan bij de oudere uitgaven ligt de nadruk bij de nieuwste druk op fotomateriaal en zeer gedetailleerde informatie. De opmaak van de 9e druk is anders dan die van de 8e druk. De tekst oog meer samengedrukt in vergelijking met de 8e druk, waardoor de pagina's voller ogen. Het aantal pagina's is trouwens iets minder dan de vorige druk: 400 ipv 440.
Achterzijde van het boek
Inhoud
In vergelijking met de vorige druk is er veel nieuwe of aanvullende informatie boven water gekomen. Over de indeling van het boek is niet iedereen te spreken. Veel mensen verkiezen de oospronkelijke opzet van Waldorp waar alles overzichtelijk achter elkaar staat. Maar voor mij is de chronologische indeling, waar Statius Muller en Veenendaal op overgingen in 2005, niet meer dan logisch. Het wordt zo meer een geschiedenisverhaal dan alleen een overzicht van stoomlocomotieven. In vergelijking met de 8e druk is de chronologische indeling een tikje aangepast. Na de breedspoorlocomotieven van de HIJSM worden eerst de breedspoorlocomotieven van de NRS beschreven. Pas daarna komen de normaalspoorlocs van de HIJSM aan bod. Logisch, want de HIJSM ging pas tien jaar na de NRS over tot normaalspoor. Daarna komt de NCS voor het voetlicht, gevolgd door de MtESS en de NBDS.
Na deze aparte maatschappijen, is de NS aan de beurt en de locs die NS nog heeft laten bouwen. Dat waren maar zeven series, dus dat is een redelijk kort hoofdstuk. Daarna komen de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog voor het spoorbedrijf voor het voetlicht en worden de buitenlandse locs die NS na de oorlog kocht of liet bouwen kort aangestipt. Vooral de Duitse machines worden zeer summier behandeld.
Het boek is voorzien van negen bijlages waarin oa nummerschema's en locomotiefnamen beschreven worden. Een leuke aanvulling is bijlage 7, dat een overzicht geeft van alle ingenieurs-werktuigkundigen/chefs van tractie van de Nederlands spoorwegmaatschappijen.
De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan zoveel mogelijk nieuw fotomateriaal te gebruiken Het fotomateriaal is in deze druk uitgebreid met een heel aantal bijzondere, tot nu toe onbekende foto's. HSM 1A1 locomotief HERCULES werd in 1855 vastgelegd op een foto van station Rotterdam Willemspoort. Een unieke opname en vooralsnog de oudste opname van een Nederlandse stoomlocomotief. Ook de voormalige breedspoorloc HSM 33 AMSTEL werd kort na de versmalling tot normaalspoor vastegelegd in haar gedaante als 1A1 locomotief. Wat ik zelf de bijzonderste opname vind, is die van HSM 99 AREND. Waldorp moest het bij zijn uitgaves doen met een door Derens "gefotoshopte" opname van een gelijkende loc, maar nu is er dan eindelijk een echte foto van deze tweede Arend.
Aanmerkingen
Natuurlijk is het boek niet 100% vrij van fouten, maar deze benoemen zou werkelijk komman**ken zijn en zo'n recensent ben ik persoonlijk niet. Zelfs bij meerdere keren herlezen en proeflezen door anderen slipt er wel eens een foutje doorheen. Dat hoort er een beetje bij. Twee inhoudelijke punten die mij opvielen, wil ik wel benoemen. Locomotief HSM 191 PAUL POTTER wordt ook in deze druk nog steeds aangeduid als PAULUS POTTER. Een foto uit mijn collectie laat zien dat de loc daadwerkelijk getooid was met de naamplaat PAUL POTTER. Daarnaast wordt opgemerkt dat Nohab bij de bouw van de serie 4700 op eigen initiatief de locs de nummers ZG1-ZG35 heeft gegeven. Dat is niet juist, hoe het wel zat, kan hopelijk tzt gelezen worden in het boek over de Zweedse locs waar op dit moment aan gewerkt wordt.
Prijs
Het boek kost 44,95 euro. Dat is interessant genoeg goedkoper dan de 7e druk uit 1987 waar ik indertijd 55 gulden voor betaalde in de aanbieding in 1990 (en dat was al veel geld voor een 13-jarige stoomfanaat). Rekening houdend met inflatie, is 55 gulden in 1990 het zelfde als 55 euro nu. Dus: geen reden om dit boek te laten liggen voor die prijs. Te koop bij de NVBS of bij de betere boekhandel. Warm aanbevolen!
De 7e, 8e en 9e druk zoals ik die heb. Je zou bijna zeggen "spaar ze allemaal".
Eelco
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Nederlandse stoomlocomotieven (recensie)