Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19

Auteur Topic: Remgeluiden zijn weg ESU Lopi5 icm Piko 52910 DR 132  (gelezen 1113 keer)

Jeroen Trainz

• Offline Offline
Remgeluiden zijn weg ESU Lopi5 icm Piko 52910 DR 132
« Gepost op: 01 August 2024, 20:27:57 »
Beste mensen,

Ik heb een Piko 52190 DR 132 met een plux22 sounddecoder 58412.
Daarin heb het geluid geprogrammeerd met de ESU lokprogrammer.
Alle geluiden zitten erin die ik erin wil hebben ik heb bewust ruimte over gelaten om daarmee de verlichting te kunnen programmeren.
Alleen de remgeluiden laat ze niet horen.
Wat doe ik verkeerd?

« Laatst bewerkt op: 01 August 2024, 20:31:36 door Jeroen Trainz »

jurrie-burrie

• Offline Offline
Re: Remgeluiden zijn weg ESU Lopi5 icm Piko 52910 DR 132
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2024, 20:45:55 »
Hallo.

Ik ben niet de grootste expert.

Maar je hebt alleen geluid voor de handrem gebruikt.
Je heb geen remgeluid ingevoerd.

Heb je hem helemaal zelf opgebouwd(het geluid).
Of heb je een bestand van de ESU website gepakt?

En voor verlichting wijzigen hoef je geen ruimte op de decoder
 over te houden als ik het goed heb.

Groet jurgen

Jeroen Trainz

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2024, 20:56:42 »
Bedankt Jurrie

Volgens mij is dit een oude setting morgen maar eens weer proberen en dan met de setting zoals ik die nu heb.
Bestandje kom van ESU site af en is origineel 132 232 betand
Voor verlichting wel ja want ik heb te weining uitgangen AUX voor; cabine, motorruimte, sluitseinen apart, DR rangeersein en groot licht.
Daarvoor heb ik minder belangrijke geluiden laten vervallen

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2024, 21:01:47 »
Hoi,

Als je een standaard project van ESU hebt dan staat je afrem vertraging misschien te laag/snel. Dan heeft de decoder geen tijd meer om remgeluid af te spelen. Dat heb ik ook gehad. Ik ga zelf wel optrekken en afremmen en had de vertraging lager gezet en toen waren mn remmen weg :-X

Het remgeluid is ook ergens af te stellen zodat je toch remgeluid hoort bij vrijwel geen remvertraging. Dan kan je het af stellen icm de remvertraging.

De geheugenruimte op de decoder is puur voor de geluidsbestanden. Niet voor instellingen. Dan zou je ook niks in kunnen stellen in een de4coder zonder geluid, die heeft immers helemaal geen geheugen voor geluid. Ik denk dat het geheugen voor de instellingen een heel ander chipje is dan de RAM chip voor geluid.

Mvg,

Robert

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2024, 23:40:00 »
Hoi Jeroen,

Ik vermoed dat de soundfile die je hebt gebruikt een Loksound v4 file is geweest. Deze samples zijn van een lagere kwaliteit dan een Loksound V5. Dit is te zien in je laatste schermafbeelding, daar zie je dat de samples 8bit 15kHz zijn. Je ziet ook dat er maar weinig geheugen gebruikt wordt voor de sound, dit zie je in de menubalk waar Loksound 5 staat, er is ongeveer 25% van het totale geheugen gebruikt (te herkennen aan het blauwe streepje binnen het grijze balkje).

Daarnaast zie ik toch wel wat eigenaardigheden in de mapping en de settings.
Wat valt mij bijvoorbeeld op:
  • In de mapping zie ik dat zowel fysieke (AUX) als geluidsfuncties gelijktijdig worden toegewezen (er zijn situaties waar dit voor komt maar in dit geval zijn het ongebruikte AUX'en ), ik zou bij F10 t/ F14 de AUX8 t/m AUX12 weghalen (vinkje uitzetten).
  • De logische brake functies (brake1 en brake2) zorgen ervoor dat de loc afremt tot een ingestelde snelheid, dit is in te stellen onder tab Brake settings, ik weet niet of dit je bedoeling was of dat dit een experiment was om het remgeluid ten gehore te brengen.
  • Er wordt bij functiemapping voor de verlichting geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijkheid. Hierdoor zal bijvoorbeeld de sluitverlichting (AUX1 en AUX2) niet wisselen bij verandering van de rijrichting. Door deze richtingsafhankelijk te maken houd je ook weer meer functies over voor geluiden.
Zoals andere al aangaven is het soundslot Brake Sound leeg, dus dan zal er nooit een remgeluid te horen zijn.
Was deze wel gevuld, dan verwacht ik dat het remgeluid nog steeds maar heel kort te horen zal zijn geweest omdat de drempelwaarde (threshold) voor het inschakelen (27) en uitschakelen (20) dicht bij elkaar liggen, zie je tweede plaatje bij Brake Sound. In mijn eigen sounds heb ik die op respectievelijk 40 en 1 staan.

Als ik jou was zou ik bij ESU het volgende Loksound V5 sound project downloaden S0042 (S0042-LS5H0M4-Diesel-BR130_BR131_132DR_BR232_Ludmilla-V2-R2) en deze aanpassen aan je wensen. Het project S0042 heeft 16bit 32kHz samples welke aanzienlijk beter klinken.
Als je hulp nodig hebt bij het instellen van de mappings voor de richtingsafhankelijkheid moet je het maar even laten weten.

Mvg,
Dirk
Dirk

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2024, 23:55:07 »
Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie:
Ik heb nog even de V4 en V5 versie in de simulatie geluisterd en ondanks dat de V5 versie 'cleaner' klinkt vind ik eigenlijk de V4 versie leuker klinken, die klinkt m.i. krachtiger. De V5 versie gaat maar traag in de toeren.
Dus ik stel mijn mening wat bij  ;D
Dirk

Jeroen Trainz

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2024, 19:54:40 »
@D_Loc

Soundfile klopt die is voor een lokpilot 5
Kun je uit wat het verschil is tussen optische en fysieke uitgang?
Ik denk wel dat ik het weet...
En wat is bij deze decoder dan de optische en fysieke uitgang?
Waar ik ook aan denk is de tijd die de decoder krijgt om het remgeluid af te spelen

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2024, 13:11:08 »
De mapping van een Loksound heeft drie onderdelen: Fysieke uitgang, Logische functie en Sounds.

De fysieke uitgang stuurt de verlichting en AUX uitgangen aan, de Logische functie voeren een bepaalde actie uit (bijv rangeergang, rem functie of shift activeren) en Sound brengt een geluid ten gehore (als het toegewezen soundslot een geluid bevat).
In jouw voorbeeld heb je bij F10 t/m F14 zowel AUX8 t/m AUX12 als een geluid toegewezen, mijn voorstel is om de AUX toewijzingen hier weg te halen.

Voor het remgeluid moet er een een remgeluid in het soundslot "Brake sound" zitten, dit is niet het geval in je voorbeeld:

Het moment waarop het remgeluid te horen moet zijn en hoelang kan worden ingesteld in Sound Settings bij Brake sound (deze staat bij jouw op resp. 20 en 27, deze waarden zijn erg krap), in de ESU Loksound 5 file van de Ludmilla staat deze op 40 en 2:

Om functie toetsen te sparen zou je enkele lichtfuncties richtingsafhankelijk kunnen maken, zoals bijvoorbeeld de sluitverlichting.
Volgens de PIKO handleiding zitten deze op AUX1 en AUX2, als je dit als volgt in de mapping zet hoef je alleen F3 aan te zetten voor de sluitverlichting (ipv F3 en F4):
Forward, F3 - AUX1
Reverse, F3 - AUX2

De richting kan je per mapping regel selecteren, standaard staat deze op Ignore.

Je ziet ook nog een optie Driving, hier kun je Yes of No aangeven, dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om cabineverlichting automatisch uit/in te schakelen als de loc gaat rijden/stopt.

Als je (een) mappingregel(s) wilt verplaatsen kun je de regel(s) selecteren en deze met de pijltjes in de kolomkop naar boven of naar beneden verplaatsen, zo kan je ook een lege regel invoegen door deze van beneden naar boven te verplaatsen
Let niet op de mapping zelf, dit is van een andere loc!

Ik hoop dat ik het e.e.a. heb kunnen verduidelijken.

Mvg,
Dirk
Dirk

Jeroen Trainz

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 August 2024, 19:10:47 »
D_Loc

Super bedankt de remgeluiden zijn terug alleen door dat ik dat lullige vakje was vergeten.
Ik heb het zelfs wat harder gezet omdat de Lud nogal herrie maakt.
Dat van de sluitverlichting valt te overwegen.

Heel hartelijk dank  (y)

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2024, 19:17:28 »
 Mooi (y)
Dirk