Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:06:08
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: Gewicht voor wagons  (gelezen 1090 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Gewicht voor wagons
« Gepost op: 09 January 2024, 14:57:10 »
Ik kwam een verhaal tegen over het verzwaren van te lichte wagons. Dat klinkt interessant, want mijn ervaring is dat de lichtste wagons het snelst ontsporen.

De Amerikaanse NMRA heeft de volgende aanbevelingen:

H0: 28 gram + 0,55 gram per millimeter lengte
N: 14 gram + 0,165 gram per millimeter lengte

De Europese NEM heeft deze aanbevelingen als minimum:

H0: 0,4 gram per millimeter over buffers
N: 0,17 gram per millimeter over buffers

En dan + 30% als maximum.

Mijn vier N wagons (NMRA, NEM, NEM + 30%):

160 mm = 40 g (40 g, 27 g, 35 g)
105 mm = 25 g (31 g, 18 g, 23 g)
80 mm = 15 g (27 g, 14 g, 18 g)
80 mm = 11 g (27 g, 14 g, 18 g)

Wel interessant dat de langste wagon precies goed is volgens de Amerikanen en de rest (flink) te licht, maar volgens de Europese standaard zijn de twee langste te zwaar en één van de korte te licht...

Zelf zat ik te denken dat voor ontsporen de asdruk de meest relevante factor is, die respectievelijk 10, 6, 7,5 en 5,5 gram is voor deze wagons (de lange vier assen, die van 80 mm twee assen).

Maar blijkbaar maakt lengte ook nogal verschil, en natuurlijk korte wagons hebben twee assen en langere vier.

Wat zijn jullie gedachten, en zijn er modeltreiners die inderdaad wat extra gewicht aan hun wagons toevoegen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2024, 15:59:34 »
Ik heb vroeger wel gewicht toegevoegd aan wagens, maar de laatste tijd niet meer. De meeste wagens voldoen al redelijk aan de gewichtsnormen. Daarbij komt dat niet het absolute gewicht het belangrijkst is, maar meer de gelijkmatige verdeling van het gewicht over de wagens.

Bij het samenstellen van een trein let ik er wel op dat de lichtste wagens achteraan hangen.

Dat de lengte ook van invloed is komt volgens mij door de krappe bogen op modelspoorbanen. Daardoor staan er dwarskrachten op de koppelingen en die zijn groter bij langere wagens.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12556
    • sleutelspoor
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2024, 16:13:48 »
Kwam je ze hier soms tegen?




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2024, 16:16:47 »
Nee, wat ik gezien had was een verhaal op Youtube.

Maar cool dat hier bijna 50 jaar geleden al over nagedacht werd, en de uitkomsten waren redelijk vergelijkbaar.  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2024, 16:28:54 »
Van die 50 jaar kun je rustig 60 maken, en misschien wel 70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2024, 17:16:26 »
Verzwaren is ook niet altijd de oplossing zorg dat wagens goed en soepel lopen dat zal zelfs de lichtste niet snel ontsporen!
Verzwaren heeft als nadeel hogere slijtage aspotten.
Ik heb sinds dat ik goed naar de loop van wagens en rails ben gaan kijken geen ontsporingen meer gehad!
Ben zelf een 3rail C-rails rijder.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 17:19:15 door hmmglaser »
Mvg Mark

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2024, 17:21:50 »
Ik heb nu een maand een baantje en wekelijks iets uitgebouwd. Nadeel was wel dat kabels onder het spoor door moesten en dat helpt bepaald niet voor soepel rijden... Nu bezig het spoor aan een kurk-onderlaag vast te schroeven en dat helpt, maar aandacht voor goed spoor blijft belangrijk. Die lichte wagons ontsporen het makkelijkst, maar ook locs van 100+ gram hebben problemen als het spoor niet goed is.