omdat ik alles esu heb en de vraagstelling gaat toch in met een esu decoder of ben ik helemaal blind geworden : Nu heb ik een lokpilot 5 basic in een Piko BR 189Dus geven we wat info voor mensen die ook problemen hebben met de nieuwe v5 versie.De nieuwere zouden het probleem niet hebben maar dat kan ik pas binnen enkele weken beamen als ik ze binnen heb.
Een nette decoder voor deze Piko lok is de 74320: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/1932981/Uhlenbrock%2074320Gr, Ben.
De meeste fabrikanten zetten alleen een condenzator over de 2 motor polen en dan een smoorspoel in een draad of beide draden van de motor aansluiting. Piko zet overal een condensator tussen/aan/op/onder (meerdere "kooiwoorden" van toepassing). Goed zichtbaar bij de oudere Piko hobby loks zoals de BR 189 en Hondekoppen. Er zijn al diverse topics geweest hierover. Vroeger had je natuurlijk de ouderwetsche AM en FM radio die gevoelig was voor deze storingen (en andere dingen zoals babyfoons en zo). Om de voorkomen dat je de arbeidsvitaminen van de buren verknoeit moest het speelgoed aan deze eisen voldoen. Ik heb geen idee of het motor geknetter nu de WiFi verstoord en of deze wet erg strikt word gecontroleerd. Verder was de discussie dat een eventuele digitale decoder de functie van onstoor filter over zou nemen omdat daar al condensatoren in zitten.Mvg,Robert