Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 01:07:46
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door marco
26 November 2025, 23:11:54
Kersttrein door Sven
26 November 2025, 23:11:19
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
26 November 2025, 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
26 November 2025, 20:37:25
Raadplaatje door dennie
26 November 2025, 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
26 November 2025, 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 November 2025, 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
26 November 2025, 14:41:40
Piko 2025 door Reinout van Rees
26 November 2025, 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 November 2025, 12:37:27
US diorama in H0 door Jelmer
26 November 2025, 12:06:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
26 November 2025, 10:37:08

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 2371 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2023, 01:11:00 »
Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.

Dat kan ook met de huidige situatie.
qua afhandeling van de treindiensten gaat het ondergronds hetzelfde verlopen als nu in de huidige situatie.

Echter verdwijnt het midden en zuid rangeeremplacement volledig.
Wat weer betekend dat de afhandeling van goederentreinen in het geding kan koimen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2023, 01:22:35 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.

Geheel correct.
wel nog een kanttekening wat betreft de 3-landentrein: die rijdt nog niet volledig.
De verbinding met België gaat dit jaar niet gerealiseerd worden.
De Belgen, met name de Walen doen nog steeds moeilijk.
Dit is doorgeschoven naar medio januari/februari 2024.


Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?

De A2 zat vooral zichzelf in de weg, dat was al een hele Barriere op zicht.
Zowel de splijting van de stad was een zwaar probleem, en de doorstroming op de A2 zelf was een ramp.
Dat is met die tunnel in 1 klap opgelost.
Nu heden ten dagen hoor je vooral positieve geluiden nu de tunnel gerealiseerd is.

En ja, Maastricht heeft inderdaad de buik vol van al die grote bouwprojecten.
Belvedére, Sphinx kwartier, Bosschstraatkwartier, Omlegging stadsring naar Fort Willemweg.
Zo zijn nogal wat grote projecten kort na elkaar in dezelfde hoek van de stad geweest

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)