Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:52
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 10:57:33
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:52:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:48:15
De Projecten van RetroJack
door
Eric B
Vandaag
om 10:34:08
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:24:56
Digitaal-delta
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:58:20
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:43:40
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Piet Groot
Vandaag
om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
IJken van een Marklin treinstel twee slepers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: IJken van een Marklin treinstel twee slepers (gelezen 511 keer)
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
IJken van een Marklin treinstel twee slepers
«
Gepost op:
12 November 2023, 13:14:00 »
Goedemiddag,
Ik heb een merk in treinstel over kunnen nemen waar twee slepers aan bevestigd zijn. Prachtige uitvoering en stond al lang op het verlanglijstje. (Het gaat om de TEE Gottardo van Märklin)
Nu kun je dit treinstel alleen maar laten rijden met beide kopstukken en het middenstuk waar de motor in verwerkt is. Alles functioneert naar behoren en ik ben er erg blij mee, maar nu komt het probleem ik wil de trein met iTrain, maar mijn separate ijkspoor is 'slechts' 2,5 m lang en dat gaat hem dus niet worden met het heen en weer sturen van de trein om hem correct te ijken.
Misschien is er een andere methode die ik niet ken...Wie weet raad?
(Alternatief: dat ik op zoek ga naar een mede hobbyist -of club- die een extra lang ijkspoor i.c.m. iTrain ter beschikking zou willen stellen.
Anyway: food for thought :-)
Gelogd
Groet, Pk
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Re: IJken van een Marklin treinstel twee slepers
«
Reactie #1 Gepost op:
13 November 2023, 16:44:49 »
Oplossing 'nabij': ik heb mijn ijkspoor omgebouwd (lees max. verlengd met veel kunst en vliegwerk, en het kostte nogal wat moeite. Maar het leek mij toch wel de effort waard.
Nu dus geoutileerd om het treinstel met twee slepers te gaan ijken.
Case closed :-)
Het is en blijft een hobby!
Gelogd
Groet, Pk
borotof
Offline
Berichten: 809
Re: IJken van een Marklin treinstel twee slepers
«
Reactie #2 Gepost op:
13 November 2023, 18:41:59 »
Fijn voor je, maar ik snap je probleem niet, gebruik jij geen massadetectie ?
grtz Rob
Gelogd
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Re: IJken van een Marklin treinstel twee slepers
«
Reactie #3 Gepost op:
13 November 2023, 19:02:18 »
Hi Rob,
Het probleem was, dat dit treinstel enkel en alleen 'heen & weer' kan rijden met de twee kopdelen plus het middendeel (waar de motor in zit) De kop en sluitwagen hebben allebei een sleper. M.a.w. het ijken middels iTrain, in dit geval, betekent dat ik een vrij lang ijkspoor moet hebben om de loc op snelheid te krijgen en na het ijkgedeelte weer de andere richting heen moet laten rijden. In zijn totaliteit is de 'ijkcombinatie' +/- 84 cm.
Gisteren dus met veel 'afbouw' en extra rail aan beide zijden, een extra lang ijkstuk gefabriceerd, zodat ik het kon proberen. Met de cv's 2 en 3 op nul, en de kickstart, kwam het dus net allemaal uit.
Tot zover.
Avondgroet.
Gelogd
Groet, Pk
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
IJken van een Marklin treinstel twee slepers