Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22

Auteur Topic: NS/32  (gelezen 11834 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: NS/32
« Reactie #60 Gepost op: 10 April 2024, 12:12:41 »
 (y)

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 15 April 2024, 21:25:20 »
Zo, en dan nu weer snel verder met mijn oorspronkelijke doel van dit draadje: de (ver)bouw van NS-materieel in spoor 1 die ik doe.

De Sgns was inmiddels klaar voor de spuiterij. De wagens waren lichtgrijs, maar welke lichtgrijs. Om er even een cliché in te gooien: ook daar zijn er 50 tinten van... Alhoewel de echte wagens er in het echt al snel zo uitzagen, moest de basiskleur natuurlijk wel kloppen. De kleur die AAE er bij de bouw op had laten zetten bleek RAL7044 te zijn, maar dat was op het model iets te beige-achtig naar mijn zin. Typisch gevalletje van een kleur uit het grootbedrijf die op een model niet goed oogt. Na beoordeling van verschillende foto's en een RAL-waaier kwam ik op RAL7047 uit, die is inderdaad wat grijzer. Omdat ook ik een fan ben van de grote rekken met Motip-spuitbussen, werd bij een automaterialenzaak de equivalent van RAL7047 gezocht en Motip 45258 blijkt ongeveer helemaal precies bijna exact hetzelfde te zijn als RAL7047.   

Ook de draaistellen en zelfs de wielstellen werden meegespoten, want deze waren bij de wagens niet zwart.

Verder zit er weinig kleur aan de wagen. Naast rode handremwielen zijn er nog enkele delen die geel moeten worden, zoals de klapgrendels voor de containers. Deze werken echt scharnierend op het model door een stukje messingdraad (1mm) dat als scharnierpen dient. De draad heb ik eerst in zijn geheel geel gespoten en daarna ik kleine stukjes geknipt. Gewoon met een papierschaar en die is daar niet bepaald scherper op geworden, maar hij doet het nog ;) 

Ook de geel/zwart geblokte stangen die aan het zijkant van het frame boven het draaistel zitten heb ik geel gemaakt.

Nu moeten er alleen nog strakke zwarte strepen op een gelijke afstand van elkaar op komen. Netjes proberen af te plakken werd niks en dan blijft volgens mij alleen de losse pols met een zwarte stift nog over. Of iemand nog een (gouden) tip? 

Volgende etappe is, u raadt het al, beschriften en het ding in elkaar zetten.

« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 22:03:20 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #62 Gepost op: 16 April 2024, 07:16:03 »
Citaat
Omdat ook ik een fan ben van de grote rekken met Motip-spuitbussen
ga voor de grap eens shoppen bij Crop. RAL spuitbussen voor een aantrekkelijke prijs. Koop er bedrijfsmatig al jaren.

Tip: met een wattenstokje (met thinner er op) spaar je ongeveer een half uur afplakken uit.

Citaat
Of iemand nog een (gouden) tip?
een zwarte decal.

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 16 April 2024, 17:07:52 »
ga voor de grap eens shoppen bij Crop. RAL spuitbussen voor een aantrekkelijke prijs. Koop er bedrijfsmatig al jaren.

Doe ik ook vaker, maar toen ik snel een nieuwe bus nodig had was het Motip-rek sneller. (en nauwelijks duurder)

een zwarte decal.

Om een dun staafje met diameter van pakweg 1mm? Ook een gepiel, toch?

Meer NS in spoor 1!

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 May 2024, 21:14:14 »
Laatste etappe van dit project; de afmontage.

Voor een zeer soepele loop zijn de assen voorzien van echte aslagers in de aspotten...

...waarna de complete wielstellen met twee boutjes per aspot in het draaistel worden geschroefd. Ik heb voor de aspotten met geprinte schroefveren gekozen, maar de kit is zo ontworpen dat ook echte schroefveren toegepast kunnen worden en er dus afgeveerde wielstellen in het draaistel zitten. 

En na het aanbrengen van de verende buffers (op verzoek kan Unotren rechthoekige buffers leveren, standaard worden buffers met 'bolle' bovenzijde in de kit geleverd) en diverse andere kleine onderdeeltjes is dit het 60cm lange eindresultaat:

De zwarte strepen op de gele stangen boven de draaistellen heb ik (toch) uit de losse pols, maar met vaste hand en een stift gemaakt. Ben er niet ontevreden over! De Zettelkasten (vrachtbriefhouders) en remslangen op de bufferbalken worden meegeleverd als geprint deel, maar ik heb fijne exemplaren van Dingler gemonteerd. De schroefkoppelingen zijn van Hübner.

Al met al een leuke wagen, een goede kit en bovendien leuk om te bouwen!

Maar een wagen is toch wat weinig, en één=géén, dus heb ik er maar meteen vier gebouwd:

Dat lijkt tenminste ergens op!

Genoeg wagens en rijtuigen gebouwd nu even, het volgende project hier wordt iets heel anders. De wagens rijden tenslotte niet uit zichzelf ;)

« Laatst bewerkt op: 20 May 2024, 21:16:37 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

becasse

• Offline Offline
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
« Reactie #65 Gepost op: 21 May 2024, 08:43:21 »
Ha Olaf,

Een indrukwekkend resultaat! Mooie wagens zo. Ook die containers zijn fraai. Allemaal ook mooi strak afgewerkt bovendien  (y)

Ik ben persoonlijk geen fan van 3D gedrukt materieel maar dit lijkt wel next-Level. De tip van Kees-Jan met decals had ik persoonlijk nog mooier ( want strakker) gevonden maar nu is het ook prima.
Ik ben benieuwd wat je ervoor hangt…

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Pauldg

• Online Online
« Reactie #66 Gepost op: 21 May 2024, 09:09:20 »
3D gedrukt. Volgens mij hang jij iets teveel op Duitse fora rond  ;D

Ik had hier vroeger ook aarzeling bij, maar dat gaat er langzaam, maar zeker helemaal af. Naast printkwaliteit is natuurlijk ook ingenieurskwaliteit van belang; hoe goed en doordacht is de constructie. Zeker wanneer verschillende geprinte delen in elkaar moeten vallen. Dit is een zeer geslaagd voorbeeld!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 21 May 2024, 16:45:33 »
Dank Michiel!

Voorheen had ik ook nog wat twijfels bij 3D-geprinte zaken, maar de techniek is tegenwoordig dusdanig dat het er allemaal prima uitziet. Een oppervlak met printstrepen dat een hoop geschuur en geplamuur behoeft is allang niet meer de standaard. Deze containerwagens leken naakt nogal korrelig, maar na het schilderen is daar niets meer van te zien.

De engineering is inderdaad van groot belang voor een strak model en die is dik in orde; alles past perfect in elkaar en is bovendien lekker stevig. Het smaakt naar meer en misschien bouw ik nog eens een huckpack wagen (T3), die hebben vroeger geloof ik ook in Nederland gereden.

Maar eerst het ding dat ervoor moet eindelijk eens afmaken. Heeft nog (heel) wat tijd nodig, maar eens is het zover. Wat het is...? Tipje: iets Nederlands ;D (niet de Sikken van Frits&Co, maar die moeten ook nog) 
Meer NS in spoor 1!

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #68 Gepost op: 21 May 2024, 16:48:18 »

Maar eerst het ding dat ervoor moet eindelijk eens afmaken. Heeft nog (heel) wat tijd nodig, maar eens is het zover. Wat het is...? Tipje: iets Nederlands ;D (niet de Sikken van Frits&Co, maar die moeten ook nog) 

Welke lok kom er voor dan Olaf  ??? ??? ???

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #69 Gepost op: 21 May 2024, 17:02:22 »
Welke lok kom er voor dan Olaf  ??? ??? ???

zal wel zo'n hok zijn:

NS 6454 by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

@Paul: 3D versus metaal...... acht tis emotie allemaal emotie (maak er dus een combi van. Waarbij het 1 tekort schiet in eigenschappen daar neem je het andere dan voor. En stepping... soms wel en soms niet, ligt helemaal aan vanalles zeg maar. kortom:LB