Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 23802 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #60 Gepost op: 22 September 2022, 10:34:38 »
Brilliant deze geschiedsverbetering. (y) ;D
Nu ook nog de oude tramtracee’s in het Limburgse herstellen en het netwerk is perfect!
Waarom  BroekSittard-Tuddern ipv van Selfkant als overgangs station te benoemen? Bij  mijn weten is daar langs de Suestrastrasse nog een oud baan trace. Wat bijna aansluit op het oude LTM netwerk.
Maar goed zoals gezegd: geweldig idee.
Trek mijn suggestie nederig terug:
Nadere bestudering van kaarten op topotijdreis geven je idee voor BroekSittard meer voeding.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1940/@191005,334827,10.53





« Laatst bewerkt op: 22 September 2022, 12:17:38 door RikM. Reden: Topografische correctie »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2023, 12:35:24 »
Een kleine update. Tijdens de winter nog niet veel kunnen doen. De meeste tijd gaat zitten in het nadenken hoe dingen te doen en in welke volgorde.
Zoals eerst werken aan verlichting en een achtergrond. Voor beide is het nodig om de tafel even naar voren te kunnen verplaatsen, en daarna weer terug.
Daarna kan de uitbreiding van de andere tafel gepland worden, want de thuiswerkplek met bureau etc is inmiddels weggehaald.
Mogelijk dat ik hierin zaken combineer, om bijvoorbeeld de achtergrond meteen voor beide tafels aan te brengen. Dan hoeven beide tafels ook niet meer verplaatst te worden.

Een andere denkpuzzel is hoe gebouwen van vorige modelbanen her te gebruiken. Op de achtergrond heb ik nu van links naar rechts een ijssalon, een busstationnetje, een bier-restaurant (Brand Bier natuurlijk) met een klein hotel of herberg en een boerderij/manege. In Tüddern is een ijssalon waar een oud diesellocje staat, misschien dat ik dat hier ook nog toevoeg.
NB: er zijn helemaal rechts nog 2 gebouwen te zien, die komen niet daar maar op de nieuwe tafel als achtergrond van station Schierwaldenrath. De overgangsboog tussen beide stations komt door een weilandgebiedje.

Tijdens de Noordhollandse Modelspoordagen in Alkmaar van eind februari heb ik weer het e.e.a. aan materieel van mijn vorige banen kunnen verkopen. Dat leidde tot een nieuwe aanwinst: de groene versie van de Roco Sik met sound, verlichting en bedienbare koppelingen. Dit is de standaard rangeerloc van het normaalspoordeel geworden  :)

Wat foto's van de huidige situatie van grensstation "Tüddern-Broeksittard":







Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #62 Gepost op: 08 October 2023, 09:28:05 »
De zomer was helaas veel te warm om op zolder bezig te zijn, maar die is voorbij en dus weer een update!

Om te beginnen met mijn voorbeeld: onze vakantie was dit jaar een camping in Limburg, dus kon ik het gezin overhalen een dagje naar... de Selfkantbahn te gaan  :angel:
Hier hebben we voor het eerst, ook voor mij, een rit gemaakt. Hoewel ik lid ben van de IHS en een vrijkaart heb, heb ik gewoon kaartjes gekocht.

Een kleine impressie:











Dan een update van mijn modelspoorbaan: de tweede tafel hebben we vorig weekend gemaakt waarmee de "hoekbaan" nu compleet is!
Door de hoek van de dakkapel is die toch wat korter geworden dan gepland, dus moet ik het emplacement aan de werkplaatszijde inkorten. Dat kon toch al niet zo worden als het origineel, dus vrije interpretatie.
Met de nieuwe tafel hebben we nu meteen een achtergrond bevestigd:






Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #63 Gepost op: 08 October 2023, 09:38:12 »
Dan een "nieuwtje" op materieelgebied: vorig jaar hebben ze een originele diesellocomotief van de MEG, de V22.01, overgenomen van de Zentralbahn (voorheen SBB Brünigbahn).
De loc is in 1957 door Gmeinder gebouwd, en in 1981 aan de SBB Brünigbahn verkocht.

Eerst twee foto's die ik van de loc zelf gemaakt heb:



Nog in de oude SBB Brünigbahn-kleurstelling, Lüngern, 20-7-2003



De meer opvallende kleurstelling bij de Zentralbahn, Stansstad, 18-07-2011

De dieselloc is inmiddels weer teruggeschilderd in de originele MEG-kleustelling. Helaas stond deze tijdens ons bezoek binnen:



Toevallig is deze locomotief in model aangekondigd voor 2024 door Panier, waar ik deze als gebouwd exemplaar voor besteld heb.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #64 Gepost op: 25 August 2024, 14:33:42 »
Op de terugweg van beursje in Langbroich de gelegenheid gebruikt even te kijken bij de Selfkantbahn in Schierwaldenrath en Birgden. Belangstelling was minimaal. In de trein op 2 handen te tellen. In Schierwaldenrath nog minder. Restaurant gleis 3 leek verlaten.

Beelden uit het geupgrade Birgden








Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #65 Gepost op: 25 August 2024, 14:44:27 »
Jammer dat er zo weinig mensen zijn. Het ziet er uit als een hartstikke leuk lijntje en staat dik geschreven op mijn lijstje om te bezoeken. Leuke foto's. Schattig dieseltje. Heb ik nog niet in model gezien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #66 Gepost op: 25 August 2024, 16:16:16 »
@Sven. Is zeker de moeite waard. Nu wel veel ruimte om in de lokloods vrij rond te  kijken. Er zijn frequent thema dagen of ritten. Dan ook veel stoom.
Voor het nazoeken nog even de platen van de diesel. Maakte stevig mooi geluid bij het vertrek.



Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #67 Gepost op: 25 August 2024, 19:40:57 »
Sven, ben er 14 juli geweest, heb wel gecheckt of er ritten gepland stonden. Op rijdagen is er redelijk veel volk!!

Van 3 oktober tot en met 6 oktober is er een modelbaan tentoongesteld.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2024, 19:42:57 door Gerard van de Weijer »

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #68 Gepost op: 26 August 2024, 09:57:56 »
Panier komt met een model uit van de MEG V22.01. € 335 voor een bouwpakket en € 730 voor een kant en klaar model, in H0e en H0m.

Nu ben ik niet zo heel erg gecharmeerd (meer) van Panier, vooral de rij eigenschappen kunnen nogal tegenvallen, maar sommigen weten er een alleraardigst model van te fabriceren.

Groet, Marco

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
  • NS 1960 - heden
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #69 Gepost op: 26 August 2024, 10:09:09 »
Goed dat ik dit topic voorbij zie komen. De Selfkantbahn ligt bijna op loopafstand van mijn huis. Ben al 5 jaar aan het plannen om langs te gaan maar vergeet het steeds.

Zondag de 8e is teddyberen dag zie ik, die ga ik dus bezoeken met mijn zoontje  :)
Groet,

Martijn

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #70 Gepost op: 26 August 2024, 12:20:40 »
Panier komt met een model uit van de MEG V22.01.
Ik had al zo'n vermoeden dat Panier het mogelijk zou hebben. Maar ik hoor alleen maar slechte verhalen over de kwaliteit. Ik bedoelde ook meer als kant en klaar model. Lijkt me echt iets voor Bemo. Tillig mag ook wel eens een keertje iets anders doen dan de Harzbaan, dus dit kan een mooi voorbeeld zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #71 Gepost op: 27 August 2024, 09:40:48 »
Ik had al zo'n vermoeden dat Panier het mogelijk zou hebben. Maar ik hoor alleen maar slechte verhalen over de kwaliteit. Ik bedoelde ook meer als kant en klaar model. Lijkt me echt iets voor Bemo. Tillig mag ook wel eens een keertje iets anders doen dan de Harzbaan, dus dit kan een mooi voorbeeld zijn.

Daar wordt al meer over gespeculeerd. De focus ligt al jaren op Harz (Tillig) en Saksen (Bemo/PMT-Technomodell). Daar zal ook de grootste kopersgroep zijn. Op de een of andere manier is er een koudwater-vrees voor Westduits smalspoor.. De laatste die het durfde was M&F.. afijn dat was ook geen succes. Panier probeert het dus en zoals Lucien altijd zegt: je koopt een doosje onderdelen waar je met geluk en wijsheid een model van zou kunnen bouwen. Lucien krijgt ook "jeuk" van Panier en inmiddels ben ik ook genezen (kost wat maar dan heb je ook niks)  ;D