Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 21:57:29
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:02:47
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 65475 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #105 Gepost op: 14 August 2023, 10:56:26 »
Vroeg mij nog 2 dingen af en wellicht weet iemand dit:
- als ik het goed begrijp werden treinen met lok en al naar opstelsporen gerangeerd? Zo wordt het althans beschreven in dit mooie verslag: https://historischhoekvanholland.nl/?p=1160 en dit lijkt ook zo te zien/zijn op de foto, met de afgebeugelde 1600
- Volgens mij reeds er tot eind '80/ begin '90 een buurtgoederentrein; op welk spoor kwam deze binnen? Of kwam deze 'gewoon' langs het perron aan en werd direct teruggedrukt?

PS volgens mij komen deze foto's overeen met de BVS tekening op klassieke beveiliging; wellicht dat die laatste binnen kwam op het perronloze kopspoortje aan de waterzijde?
https://www.klassiekebeveiliging.com/tekening/BVSTekeningHld.jpg
« Laatst bewerkt op: 14 August 2023, 11:16:16 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Hoek van Holland deel 1
« Reactie #106 Gepost op: 14 August 2023, 11:22:55 »
Net eens de moeite genomen dit wat beter te lezen... Heel leuk verslag (y), maar ik vermoed dat onderstaande foto's in spiegelbeeld staan?

Ja, kijk maar naar het seinnummer "88Z"  :)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #107 Gepost op: 14 August 2023, 13:03:56 »
alstublieft:


Mvg, Erich


Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #108 Gepost op: 14 August 2023, 18:19:30 »
Hallo allemaal,

als oud inwoner van HvH (Hoek van Holland) of Hld, hier een reactie op de verschillende vragen:
Net eens de moeite genomen dit wat beter te lezen... Heel leuk verslag (y), maar ik vermoed dat onderstaande foto's in spiegelbeeld staan?
zoals ook al door hrp, Martijn en Erich beantwoord, dit klopt inderdaad.

Vroeg mij nog 2 dingen af en wellicht weet iemand dit:
- als ik het goed begrijp werden treinen met lok en al naar opstelsporen gerangeerd? Zo wordt het althans beschreven in dit mooie verslag: https://historischhoekvanholland.nl/?p=1160 en dit lijkt ook zo te zien/zijn op de foto, met de afgebeugelde 1600
- Volgens mij reeds er tot eind '80/ begin '90 een buurtgoederentrein; op welk spoor kwam deze binnen? Of kwam deze 'gewoon' langs het perron aan en werd direct teruggedrukt?

PS volgens mij komen deze foto's overeen met de BVS tekening op klassieke beveiliging; wellicht dat die laatste binnen kwam op het perronloze kopspoortje aan de waterzijde?
https://www.klassiekebeveiliging.com/tekening/BVSTekeningHld.jpg
Je eerste vraag klopt, de complete treinen werden afgerangeerd naar de wasstraat en daarna in de tuin weggezet om opnieuw gecomplementeerd te worden voor de volgende rit.
Je tweede vraag: een buurtgoederentrein heb ik nooit waargenomen. Wel heb ik hiervan gehoord. Deze moest dan ergens langs het perron komen of het laatste spoor zonder fatsoenlijke laad en losruimte, omdat de tuin niet direct bereikbaar was vanuit Rotterdam. Misschien kan Hans Reints hier antwoord op geven?

Groeten,

Christoph

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #109 Gepost op: 15 August 2023, 09:29:25 »
Buurtgoederen: de 2416 met afvoerwagens in Hoek van Holland op 31 augustus 1979. Dezelfde trein bediende ook Maassluis (normaliter niet de buizen, die gingen meestal in bloktreinen) en reed dan terug naar Vlaardingen om daar te rangeren. Vervolgens richting Rtzg (Rotterdam Zuid Goederen) en later Kijfhoek.


Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #110 Gepost op: 15 August 2023, 12:34:11 »
 :)
Nou oorspronkelijk in elk geval een Dg, er waren er 300 gebouwd in de jaren vijftig. Later verbouwd tot oa verwarmingswagens.

Vanochtend onderweg nog loc. met ketelwagens vanuit Vlaardingen Oost via metrolijn zien vertrekken richting Schiedam.
Groet,
      Ronald

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #111 Gepost op: 15 August 2023, 13:03:00 »
hier staat een tot verwarmingswagen omgebouwde Dg . De wagen was voorzien van een stroomfnemer  ( handbediend ) , in de wagen een handbediende HS schakelaar , en aan de bufferbalken een verwarmings kabel en stekkerdoos . Alles was met sloten beveiligd en kon alleen in één bepaalde volgorde bediend worden . Deze wagens kwamen als aanvulling bij de vaste trein voorverwarmings installatie's

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #112 Gepost op: 30 August 2023, 10:59:39 »
Strand!

Hoewel deze foto van Station Hoek van Holland Strand wellicht anders doet vermoeden is de verlenging naar zee een succes.
Eergister berichtte Rijnmond nieuws dat ook de horeca enthousiast is.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1709271/het-succes-van-station-hoek-van-holland-strand-blije-strandtenteigenaren-en-minder-files

Wat ik me afvraag is, wat de lijn ten opzichte van de NS-exploitatie ondanks de onverwachtte beroerde ombouwperiode en afgezien van de recente verlenging naar zee zo'n succes maakt.
De rijtijd tussen Hoek van Holland en Schiedam is gelijk gebleven.
Ja, voor reizigers richting Rotterdam centrum, de universiteit is er nu een rechtstreekse verbinding.
Treinreizigers richting Utrecht en HSL zijn er duidelijk niet op vooruit gegaan, de late reiziger verder dan Schiedam evenmin, de laatste rit vertrekt er vlak na middernacht.
In de Vlaardingse raad waren al vragen of de lijn ook niet weer naar Rotterdam CS kan rijden... Hoe verzin je het!!
De frequentie is wel wat verbeterd ten opzichte van de NS-trein.
En niet te vergeten de stiptheid.
Van blaadjes op het spoor heb ik nog niets gemerkt, dat was met de gele treinen wel anders.


« Laatst bewerkt op: 30 August 2023, 11:04:12 door hrp »
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10766
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #113 Gepost op: 30 August 2023, 11:21:19 »
Schoorsteen van schip Maatschappij Zeeland.
De Prinses Beatrix om precies te zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #114 Gepost op: 30 August 2023, 11:46:14 »
Wat ik me afvraag is, wat de lijn ten opzichte van de NS-exploitatie ondanks de onverwachtte beroerde ombouwperiode en afgezien van de recente verlenging naar zee zo'n succes maakt.
...
Ja, voor reizigers richting Rotterdam centrum, de universiteit is er nu een rechtstreekse verbinding.

Da's je antwoord.. Vandaar dat de horeca ook blij is: met al die R'dammers :) Lijkt mij dat 90% verkeer van en naar R'dam is.
En vermoedelijk is expoitatie metro goedkoper dan trein.

Treinreizigers richting Utrecht en HSL zijn er duidelijk niet op vooruit gegaan, de late reiziger verder dan Schiedam evenmin, de laatste rit vertrekt er vlak na middernacht.

Die snap ik niet; voor Utrecht of verder dan Schiedam kan je toch blijven zitten tot Alexander? En vanaf Blaak kan je naar Dordrecht of verder naar het zuiden. En anders: overstappen op beurs is goed te doen... Al kan ik mij wel voorstellen dat ze weer naar R'dam CS willen rijden voor de HSL. Want je zal maar vanaf Brussel met 1 keer overstappen naar het HvH strand willen  ;D 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #115 Gepost op: 30 August 2023, 11:53:50 »
Ja, precies wat je al zegt Ronald. De groep mensen voor wie het beter is geworden, is groter dan de groep mensen die nu extra moeten overstappen. Dat geldt zeker voor Strand. Het strand moet het vooral hebben van mensen uit de Rijnmond en niet zozeer van overstappers via Rotterdam CS. Overigens is de verbinding van CS naar Beurs natuurlijk ook prima. Voeg daar de hogere frequentie aan toe en ik snap het wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #116 Gepost op: 30 August 2023, 15:51:43 »
Als in zo mooi of zo lelijk..  ? Ontloopt elkaar voor beide opties naar mijn mening niet echt.. ;D



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn