Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 16:08:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
Vandaag
om 15:45:21
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:32:16
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
AlbertG
Vandaag
om 15:21:13
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Dave.......
Vandaag
om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:37:28
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Loksound downloads
door
Jaelro
Vandaag
om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N (gelezen 1130 keer)
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N
«
Gepost op:
21 April 2023, 15:23:42 »
Hallo allen. Tijd om het baanplan waar ik de afgelopen weken aan gewerkt heb met jullie te delen!
Ik heb geen zolder en als beginner wil ik niet gelijk een flinke hap uit een kamer die ik ook voor andere dingen nemen. In eerste instantie zat ik aan schaal H0 te denken met dan een baan van maximaal 2 x 1,6 meter. Die zou ik dan op een plank op een bed kunnen bouwen en dan ergens op z'n kant neerzetten om het uit de weg te hebben. Maar een houten plaat van die grootte is nog steeds groot en zwaar.
Uiteindelijk dus besloten om schaal N te gaan gebruiken. Hierbij wil ik de baan in eerste instantie op een standaard kurken prikbord van 120x90 cm bouwen. Dat is een stuk overzichtelijker.
Een station aan de vrije baan vind ik nogal saai, dus ik wilde een kopstation. Maar ook een doorgaande lus zodat treinen rondjes kunnen rijden terwijl ik aan het rangeren ben en dergelijke. Dat valt niet mee op zo'n klein oppervlak, maar ik heb iets bedacht dat heel redelijk aan mijn wensen tegemoet komt. Het is gebaseerd op Minitrix spoor.
Hiermee wil ik beginnen:
Dus een kopstation met 2 x 2 sporen waartussen je heen en weer kan pendelen. Met ABC en de juiste decoder kan je treinen zelfs automatisch laten pendelen.
Maar dat is pas het begin. Ik wil één en ander in stappen uitbouwen tot dit baanplan:
Grote versie.
Sporen 1+2 aan de ene kant en sporen 3+4 aan de andere kant kunnen dus nog steeds zonder conflicten de hoofdovaal op/af, maar nu kunnen
alle
sporen de hoofdovaal op naar links of rechts.
Spoor 3 heeft extra wissels en een ontkoppelspoor om bij getrokken treinen de locomotief om te laten lopen. (Schande dat er op N geen stuurstandrijtuigen te krijgen zijn, dan moet dit dus wel!)
Ik ben reuze benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik heb dit overigens gemaakt in Keynote, Apple's tegenhanger van Powerpoint. Ik heb plaatjes van de benodigde stukken spoor overgenomen uit de
Minitrix Ratgeber PDF
(versie 69012) en ben toen aan de slag gegaan.
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 15:29:31 door iljitsch. Reden: Nu echt grote versie van het plaatje toegevoegd.
»
Gelogd
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N
«
Reactie #1 Gepost op:
23 April 2023, 18:36:56 »
Citaat van: iljitsch op 21 April 2023, 15:23:42
(Schande dat er op N geen stuurstandrijtuigen te krijgen zijn, dan moet dit dus wel!)
Dan heb ik het over Nederlandse treinen zoals
ICR
waar de laatst overlevende stuurstanden nu als gewone passagierswagons worden gebruiken met zoveel viezigheid op de ruiten dat je nieteens kan zien dat ze achter een TRAXX locomotief gekoppeld zijn (voor bijvoorbeeld de dienst Den Haag CS - Eindhoven).
Ik zag wel een DB Regio stuurstand op schaal N maar kan die zo snel niet terugvinden.
Bij daadwerkelijke getrokken/geduwde treinen maar ook bij treinstellen waar de aandrijving zich aan één kan van de trein bevindt kom je natuurlijk al snel in de problemen met ABC (automatic brake control), waarbij DCC-treinen automatisch remmen als er een ABC-schakeling in de rails opgenomen is.
Dat werkt goed als de locomotief of het aangedreven deel van een treinstel aan de voorkant zit, maar minder goed in de omgekeerde richting.
Ik heb dat in mijn baanplan proberen op te lossen door twee opties te hebben: één waarbij de ABC-remming pas bijna aan het eind van het spoor plaatsvindt, en één waarbij de ABC-remming veel eerder plaatsvindt. Moet je natuurlijk wel op het goede spoor binnenkomen anders gaat het alsnog mis.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N