Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52

Auteur Topic: Dapol Track Cleaner (schoonmaakwagon) voltage aanpassen noodzakelijk (->9 Volt)?  (gelezen 1068 keer)

San-Markos

• Offline Offline
Beste allen,

De kerstman is goed geweest voor mij dit jaar en heeft mij een Dapol track cleaner (B802) schoonmaakwagon gegeven. Zelf rijd ik digitaal waardoor het plaatsen van een decoder in de wagon noodzakelijk blijkt.

Volgens de handleiding functioneerd de wagon analoog prima op 12v. Echter staat in het gedeelte waarin de noodzaak voor het plaatsen van een decoder voor digitaal gebruik beschreven dat de wagon niet meer dan 9v zou mogen krijgen.

-Moet ik dit na het plaatsen van de decoder (in mijn geval een oude ESU lokpilot basic v1.0 51690 die ik nog had liggen) nog in programmeren zodat deze op een lager voltage draait?
-Welke cv's op welke waarden moeten hiervoor worden aangepast?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,

Mark

ruudns

• Offline Offline
Re: Dapol Track Cleaner (schoonmaakwagon) voltage aanpassen noodzakelijk (->9 Volt)?
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2022, 13:20:23 »
CV53 is de motor snelheid, zet die eens op ongeveer 35 of zo ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

• Offline Offline
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

San-Markos

• Offline Offline
Re: Dapol Track Cleaner (schoonmaakwagon) voltage aanpassen noodzakelijk (->9 Volt)?
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2022, 16:23:27 »
Beste ruudns,

Bedankt voor je reactie en aangeleverde link. Ik had al op internet (ook buiten het forum) gespeurd maar ben de door jou toegestuurde link niet tegengekomen.

Ik ben er blij mee en denk dat ik er mee verder kan. De enige cv waarden welke in de link gewijzigd worden zijn:
CV 5 voor het maximale toerental van de motor op 95.
CV 6 voor het gereduceerde toerental op 49.

Dit zijn andere CV's dan die jij zelf benoemd.

Ik heb even een handleiding van ESU erbij gepakt. Hierin staat dat CV5 de maximum snelheid bepaalt, CV6 de middensnelheid en CV53 de "referentie-regeling" Dit laatste zegt mij helemaal niks (maar dat ligt aan mij). Hier doen ze dan ook niks mee in het door jou aangeleverde topic.

Bedankt voor je hulp :)
Groet,

Mark

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2022, 17:58:41 »
Ik heb in mijn Dapol Track Cleaner een ESU V4 lokpilot zitten.
De minimum snelheid CV2 heb ik ingesteld op 41, de maximum snelheid CV5 op 154.
Er zijn dus 255 stappen in te stellen.
Waarom heb ik dit zo ingesteld ?
Ik heb de dapol in dubbeltraktie gezet met de loc die hem voortsleept.
Wanneer de loc dus vertrekt, begint bij de dapol de motor direct op stap 41 te draaien, ook op lage snelheid van de loc.
Versnelt de loc, dan gaat de snelheid van de motor van de dapol ook omhoog tot maximum 154.
Gaat de loc nog sneller rijden, de snelheid van de dapol blijft op maximum 154 hangen.
Ik gebruik de dapol alleen als stofzuiger, En zo is de snelheid altijd goed, niet te traag, niet te snel, en problemen met de motor heb ik dus nog niet gehad. Als de snelheid van de stofzuiger te laag is, dan zuigt hij niet, als de snelheid te hoog is, dan maakt die enorm veel lawaai.
En op 154 stappen van de 255 werkt de stofzuiger perfect.
Ik denk dat je met een Lokpilot basic zo de snelheid ook kan instellen, en geen problemen krijgt met de motor.

San-Markos

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2022, 18:34:37 »
Ik heb zojuist de Lokpilot basic op een testbankje gezet en de desbetreffende handleiding erbij gepakt. T valt mij op dat bij de Lokpilot basic het bereik van CV5 maar tot 63 gaat, ipv de 255 van de  Lokpilot v4 (en 5). Ook valt mij op dat de Lokpilot Basic V1 niet eens een CV6 heeft..

Ik heb de voorgestelde CV5 waarde van 95 omgerekend naar percentages van 255 (zo'n 37%). Ik heb daarna de 37% genomen van 63 (het maximale bereik van de Lokpilot basic) en de waarde 23 ingeprogrammeerd in CV5. Ik zag echter amper verschil in topsnelheid.

@ceuleer. In de handleiding staat expliciet vernoemd dat de wagon niet hetzelfde adres mag hebben als de trekkende loc ivm het risico dat de Dapol meer dan 9v krijgt. Ik begrijp wat jij hebt gedaan met jouw waarden waardoor je dit waarschijnlijk voorkomt, maar zelf vind ik het niet erg om de wagon een eigen adres te geven.  Zelf ben ik ook alleen van plan om de stofzuiger te gebruiken.

Wellicht pak ik om mijn nieuwe Dapol te beschermen en mijzelf makkelijk te maken toch maar een LokPilot V5 en vul ik daar gewoon de voorgestelde waarden in...

Groet,

Mark

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2022, 19:41:46 »
Ik heb de dapol in dubbeltraktie gezet met de loc die hem voortsleept.

Is het niet mogelijk de dapol voor de loc te zetten? Da lijkt me logischer om de loc te vrijwaren van de 'rommel' die de stofzuiger vooraf opruimt.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2022, 20:04:15 »
Hé Mark,

ik heb niet hetzelfde adres voor de loc en de cleaner, ik heb ze in dubbeltraktie gezet in de Ecos.
In de Ecos zijn geen 2 decoders met hetzelfde adres mogelijk.
Ik maak een dubbeltraktie met bv. locadres 22 en de cleaner heeft bv. 45.
De beide adressen worden dan samen tegelijk gestuurd door 1 regelaar.
Ik heb dit gedaan, als ik de rails kuis, dan hoef ik maar 1 regelaar te bedienen om loc en cleaner samen op te starten.
De snelheid aanpassen heb ik alleen bij de cleaner gedaan, vanaf snelheidsstap 1 wanneer de loc vertrekt, draait dan de motor van de cleaner op cv2 -waarde 41.
Vanaf de loc boven de waarde 41 gaat, versnelt de motor van de cleaner mee tot maximum waarde 154.
Dit wil niet zeggen dat de loc nu rijdt op stap 154, wat de decoder is ingesteld bv. 28 of 128 rijstappen.
Ik denk dat ongeveer bij rijstap 60 van de 128 bij mij het maximum gehaald wordt van de cleaner motor.
Versnel ik de loc dan van rijstap 60 tot 110, de cleaner motor blijft op het maximale toerental hangen.

ivm CV6, als ik mijn lokpilot V4 de CV's uitlees, dan staat CV 6 er ook niet bij.

Ik had eerst ook een lokpilot basic in de dapol, maar in de lokprogrammer kan je bijna niets veranderen in de decoder.
Daarom heb ik er een V4 ingestoken om de snelheid te kunnen afregelen.

En de cleaner door de loc laten duwen, dat zou geen probleem mogen zijn, maar de rommel gaat toch tussen de rails liggen, dus ik zie geen reden om de cleaner te duwen.

San-Markos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2022, 20:31:40 »
Beste Ceuleer,

Duidelijke uitleg. Had ik je toch verkeerd begrepen blijkbaar.

Zoals ik eerder al zei stap ik toch over op de V5 ipv de basic. Die basic komt vast ooit nog wel eens van pas, of niet  ;D.

Morgen maar even voor zitten. Ik zal wel even laten weten als het gelukt is.

Ik blijf het een vreemde keuze vinden van Dapol dat ze de track cleaner niet "plug and play" hebben gemaakt met alle eventuele gevolgen van dien.
Groet,

Mark

Bart L.

• Offline Offline
Hij is inderdaad verre van plug&play voor digitaal. Plug nog net wel ...

Ik heb mijn Dapol dan ook helemaal anders bedraad en van een functiedecoder voorzien. Aan en uit, verder niks. Uiteraard met begrensde spanning voor de motor. En voor de fun nog een zwaailampje erop gezet als hij aanstaat. Ik had toch nog uitgangen over op de decoder. De oorspronkelijke aan-uit-knop werkt bij mij ook nog steeds.

Misschien is er nog eens iemand die een vervangend printje ontwikkeld om hem veel eenvoudiger te digitaliseren met een simpele functiedecoder......

Bart

Verstuurd vanaf mijn CPH2273 met Tapatalk

San-Markos

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2022, 12:47:11 »
Beste allen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ondertussen de decoder geprogrammeerd en in de wagon geplaatst. Meer gedoe dan je zou verwachten, en nodig zou zijn. Het losse dopje van de aan/uit schakelaar moet je op de juiste positie houden terwijl je alle snoertjes er tussen probeert te krijgen.

Ondertussen is de wagon wel klaar om zijn rondes te gaan maken. Helemaal top.

Hopelijk heeft iemand anders ook nog iets aan dit topic in de toekomst.

Een fijne dag toegewenst.
Groet,

Mark