Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:01:38
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 00:28:11
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Zaagsel? door Frans Peeters
04 July 2025, 23:48:32
Yet Another Servo Decoder door bask185
04 July 2025, 23:39:28
Swalbenburg, N modulebaan door Schachbrett
04 July 2025, 23:10:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
US diorama in H0 door Wim Vink
04 July 2025, 23:06:35
Raadplaatje door Klaas Zondervan
04 July 2025, 23:04:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
04 July 2025, 21:27:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
04 July 2025, 21:01:44
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
04 July 2025, 20:55:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
04 July 2025, 18:07:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32

Auteur Topic: Yurze Ore Mine - een eerbetoon aan Carl Arendt  (gelezen 18259 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re: Yurze Ore Mine - een eerbetoon aan Carl Arendt
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2023, 08:25:27 »
Ja, we zijn al weer een paar jaar verder sinds de pre-corona Modelspoordagen in Rijswijk.
Inmiddels al weer 10 jaar oud, en er zijn nog wel wat shows waar ik naar toe zou willen gaan.
De baan heeft de afgelopen jaren flink wat stof staan happen, en is een paar weken geleden uit de opslag gehaald.

Reden: een aantal leuke gesprekken en warm gehouden contacten die interesse toonden om het baantje te laten zien op een tentoonstelling.

Als eerste is er de bevestiging voor een deelname aan MTD Modelspoor 2023 in Edegem. Hierover had ik al vaker contact maar is mijn deelname door eigen oorzaken niet eerder gelukt. Bij MTD zijn ze echter uiterst vriendelijk, en zodoende kreeg ik nu een nieuwe kans om deel te nemen, een uitnodiging die ik graag heb aangenomen. Bij deze is het ook een primeur voor België, waarmee ik dit land ook weer kan toevoegen aan het korte lijstje Benelux + Duitsland en Frankrijk.

Er liggen nog een tweetal buitenlandse reisjes in het verschiet. Eentje is nog niet bevestigd, dus zal ik hier niet noemen.
Een tweede mogelijkheid is de deelname aan de 50e verjaardag van de Britse 009 Society. Ik ben daar samen met een ander 009 lid mee beig om te kijken hoe we onze baantje de sloot over krijgen, want sinds het VK buiten de EU ligt zijn er nogal wat belemmeringen bij het uitvoeren en invoeren van een baantje. "Gewoon meenemen" lijkt een grote gok met de douane, dus we gaan voor de officiële weg met de benodigde papieren.

Begin november organiseert modelspoorvereniging Post B uit Roosendaal weer een beurs in Zegge, en ik heb afspraken gemaakt om de beurs op te leuken met een klein baantje, dus met Yurze Ore Mine.

De afgestofte baan:

Lucien

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #31 Gepost op: 02 June 2023, 16:17:33 »
Dit is heel goed nieuws, Lucien!

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #32 Gepost op: 03 June 2023, 11:29:11 »
quarry Hunslets  (y) (y).

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 June 2023, 14:18:17 »
quarry Hunslets  (y) (y).

Groeten,
Gerard

Ja, die passen bijzonder goed op dit baantje met een paar ertswagentjes.
Ik heb de Duitse signalering compleet verwijderd (komt goed van pas op andere baantjes) zodat ik weer een vrij neutrale baan heb waarop ik zo ongeveer alles kan laten rijden dat enigszins past.
Overigens heeft Sven voor beide lokjes de decoder geregeld, bij Nesta ook nog ingebouwd en geprogrammeerd. En er kwam voor beide lokjes nog een 3d geprinte machinist, èn een vrouwelijke machinist(e?) mee in schaal 00.
Ik kan nu dus wisselen tussen Brits en continentaal.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2023, 09:07:03 »
Even de stoffer over het onderwerp.

In oktober was er de deelname aan MTD Modelspoor. Een hele leuke beurs om aan deel te nemen, en ook erg leuk met al die kleine kinderen die rustig worden als je ze de rijregelaar geeft om de treintjes te laten rijden. Helaas had ik vooral foto's gemaakt van de andere banen en en was mijn eigen baan volledig vergeten.

Vorig weekend was ik met het baantje bij de modelspoorbeurs Zegge van MSV Post B, Daar mocht ik onderstaande foto maken (met toestemming van de aanwezigen!)
De kleine heren op de foto hebben allebei nog veel plezier gehad met de regelaar in hun handen, wat veel blije gezichtjes opleverde bij kinderen en hun ouders. en natuurlijk ook bij ondergetekende. Zoals in die oude Mastercard reclame: sommige dingen zijn onbetaalbaar.

Zoals het er nu uitziet staan er nog twee "dates" in de agenda van 2024 voor dit baantje. Ik heb er nu al weer zin in.

Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2024, 12:50:27 »
Wat minder stof afkloppen deze keer  ;D
Yurze Ore Mine zou eind april naar Narrow Gauge South in Engeland gaan, maar deze keer gooide de franse douane roet in het eten vanwege ontbrekende papieren. Niet opgelet, onwetendheid, maar linksom of rechtsom kwamen we er niet door. Het risico om het dan een boot later te proberen zonder papieren werd ons afgeraden, want de douane ha dons nu al op de radar, en zou ons zeker op de terugweg het leven zuur gemaakt hebben vanwege de ontbrekende papieren.
Tot zover dus de pogingen om met iets naar Engeland te gaan, ik heb daar geen zin meer in.
En in het verlengde daarvan, ook geen zin in discussies over wat je wel of niet beter had kunnen doen of nalaten, die is op het Britse forum al compleet ontspoord in een Brexit discussie die ik hier niet weer wil oprakelen.

Gelukkig kan je ook nog goed binnen Europa terecht, en dus was ik het pinksterweekend een van de tentoonstellend bij het Festival Vapeur en Fête bij de CFCD in Froissy in Frankrijk. Daar was ik al vaker geweest, ook met Yurze, en het was weer een leuk weerzien na een paar jaar afwezigheid vanwege Corona en andere bezigheden.

Wel heb ik gemerkt dat het baantje ondertussen op leeftijd komt. Daarom volgt er nog 1 uitje naar het 40 jarig bestaan van de Gelderse Smalspoor Stichting in Heteren eind juni. Daarna is de agenda voor dit baantje leeg en denk ik er over na om het te verkopen of weg te geven, tenzij iemand me nog graag eens ergens heeft met Yurze, dan sta ik voor een uitnodiging open.

Mocht ik besluiten tot verkopen kan eventueel ook een deel van het materieel mee in de vorm van 2 DCC Quarry Hunslets en een dozijn wagentjes en lorries van Roco, en eventueel ook nog een DCC set met Lokmaus erbij voor de bediening. Analoog is de baan ook te bedienen, maar volgens mij is er geen rekening gehouden met spanningsloze secties dus daar zal dan door iemand die wat beter elektrisch onderlegd is dan ik naar gekeken moeten worden.
Een voorwaarde is dan wel dat het baantje uitsluitend particulier gebruikt wordt en niet weer ergens opduikt op een show of in het tentoonstellingencircuit.
Mochten er al gegadigden zijn, neem dan alvast contact op via een PB. Of ik het baantje weg doe is nog niet zeker, maar oprechte interesse zou me misschien kunnen overhalen.
Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #36 Gepost op: 27 May 2024, 17:56:02 »
Ja, helaas is Engeland vreselijk moeilijk geworden. En ja, er is hier in Europa zeker genoeg aan mooie expo's om deel aan te nemen voor ons  :) Had zelf ook nog een uitnodiging losstaat aan de overkant maar hoor er niets meer van,,, dus dan liever de focus op het vasteland.

Yurze; denk ook dat er een moment komt dat het mooi is geweest. Er zijn genoeg nieuwe uitdagingen en het baantje heeft dan tenslotte ook geen schuld toch?  ;) Plus; het houdt ons aan dat wat we het liefste doen: bouwen! :)

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 27 May 2024, 18:05:36 »
Yurze; denk ook dat er een moment komt dat het mooi is geweest. Er zijn genoeg nieuwe uitdagingen en het baantje heeft dan tenslotte ook geen schuld toch?  ;) Plus; het houdt ons aan dat wat we het liefste doen: bouwen! :)

Precies Ronald, dat is het ook! Eigenlijk zijn we meer exhibitionistische bouwers dan bouwende exhibitionisten, toch?
Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #38 Gepost op: 27 May 2024, 18:10:28 »
Nou...... ;D ;D

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #39 Gepost op: 28 May 2024, 11:47:28 »
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan precies niet goed ging. Baantje is toch in principe niet zo groot dat je er een bus voor nodig hebt?

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2024, 18:07:52 »
Misschien doe je hier nog een paar foto's? Ik weet niet meer hoe het er uit zag en de foto's in dit draadje zijn ook verschwunden.....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 20 June 2024, 08:29:23 »
Albert,

misschien werkt deze link hier, daar staan alle foto's in:

"https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/albums/72157682906432573"
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 June 2024, 08:37:49 »
Martin,

er zijn natuurlijk 2 opties, de ene is gokken dat je op de heen en terugweg overal ongezien doorheen komt, en die kans is met een klein baantje wat groter dan met een bus met aanhanger.
Maar we hadden vorig jaar het 50 jarig bestaan van de 009 Society in Engeland en waren daarvoor uitgenodigd met een paar baantjes, waaronder " De Niggende Saligheyd". van Hugo Baart. Daarom bewandelden we de koninklijke weg met alle gedoe en geregel met een ATA carnet. Dat ging goed, alle banen zijn heen en terug gekomen met alle benodigde stempels op de papieren.
Dus eind april dachten we op hetzelfde carnet nog een keer naar Narrow Gauge South te kunnen gaan (carnet 1 jaar geldig), maar we kwamen er bij de douane achter dat we een setje papieren misten wat op de vorige reis was afgestempeld, en voor een 2e reis hadden we daarvan blanco exemplaren nodig. Dat was ons nooit verteld, en de douane in Frankrijk had geen lege exemplaren.
Als je dan dus de boel netjes wil regelen en je mist een paar papieren, wordt het daarna lastig om alsnog in de rij aan te sluiten voor de boot en de baantjes dan maar op de gok mee te nemen, want we werden door de douane netjes het terrein af geëscorteerd, en stonden dus weer buiten. Met een aantekening in het register dat je volgens de douane probeerde goederen te smokkelen...
Daar sta je dan met je goede gedrag.

Dus voorlopig even niet naar Engeland, hoewel ik het er nu voor een volgende show best op zou willen gokken en dan een bord te koop op de baan zou plakken, en terug rijden zonder.
Lucien