Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 18:01:10
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Ronald A.
Vandaag om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 17:21:37
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Mitchell
Vandaag om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
  

Auteur Topic: 2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland  (gelezen 1072 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland
« Gepost op: 15 November 2022, 14:55:28 »

Laatste blik op de lus bij de punt.

SCHARENDIJKE - De eerste interprovinciale tramlijn van Nederland is een feit. Sinds woensdag 4 april 2007  kunnen de historische trams van het RTM-trammuseum Ouddorp doorrijden van het Zuid Hollandse Port Zélande naar de halteplaats Middelplaat-Haven nabij het Zeeuwse Scharendijke.
Daarmee is de tram na meer dan veertig jaar afwezigheid terug op Zeeuwse bodem.

 Voor de oorlog beschikte zowel Schouwen-Duiveland als Goeree-Overflakkee over een uitgebreid tramlijnennet. Tijdens de oorlog raakten spoor en spoormateriaal zwaar beschadigd. De watersnoodramp van 1953 gaf de genadeklap. De tram verdween, de bus kwam. Met het in gebruik nemen van anderhalve kilometer nieuw spoor - de verbinding tussen halte Port Zélande en halte Middelplaathaven - maakt het historische vervoermiddel zijn comeback. Een heuglijk moment. Voor de RTM. ,,In de eerste plaats voor het museum, want nu kan de collectie beter worden getoond, in de tweede plaats voor de RTM-vrijwilligers, in de derde plaats voor de vakantiegangers voor wie de attractiewaarde is vergroot en ook voor de eilandbewoners zelf voor wie de geschiedenis van de eilandentram levend gehouden wordt." Deze bijzondere dag kreeg extra glans door de mededeling van museumconsulente J. Tegelaer van het Erfgoedhuis Zuid-Holland dat het trammuseum zich voortaan geregistreerd museum mag noemen. De RTM toonde zich bijzonder in de nopjes met dit 'keurmerk' dat gezien mag worden als erkenning voor het vele harde werk en de enorme inzet van de vrijwilligers. Burgemeester G. van de Velde-de Wilde van Goedereede stak de loftrompet over het trammuseum en deed dat vergezeld gaan van een cheque ter waarde van 4000 euro. Burgemeester J. Asselbergs van Schouwen-Duiveland sprak de hoop uit dat het plan de tramlijn door te trekken naar de voet van de Brouwersdam, maar later ook naar het transferium bij Renesse niet in een la verdwijnt. ,,Dat zou een unieke verbinding zijn. Ik help u hopen dat het ooit lukt dat voor elkaar te krijgen."


In 2005 werd begonnen met de overweg in de toegangsweg van Port Zélande te plaatsen gelijktijdig met een stuk spoor van ongeveer tweehonderd meter. Tezelfdertijd werd een unieke bielzenactie opgestart. Iedereen kon een biels (of meerdere exemplaren) kopen en zo de baanverlenging financieren. De actie is op zich een groot succes geworden, ware het niet dat het Ministerie van VROM de RTM als speerpuntcontrole uit had gekozen en de stichting het hergebruik van gecreosoteerde biels verbood. Een iets te voorbarige actie, aangezien de Raad van State eind 2005 het ministerie in het ongelijk stelde in een procedure, aangegaan door de verenigde houtproducenten in Nederland. Echter, het verbod bleef tot nu nog voor de RTM gelden, alleen op andere, evenmin erg overtuigende, gronden. De gehele baan is daarom aangelegd met gewolmaniseerde bielzen, de RTM met een flinke financiële strop achterlatend. Gelukkig hebben de diverse subsidiegevers zich bereidwillig getoond en kon de aanleg in 2006 alsnog van start gaan. In april van dat jaar werd de provinciegrens tussen Zuid Holland en Zeeland overschreden en reed een eerste proeftram na 53 jaar weer op Zeeuws grondgebied. Het was uitgerekend motorwagen MABD 1602 die deze eer te beurt viel. Dit motorrijtuig reed de laatste tram op die stormachtige nacht van 31e januari 1953….
Begin dit jaar werden de laatste sporen gelegd, de oprit vanaf de haven naar de dam en het emplacement zelf. Ook werd het perron aangelegd en een in eigen beheer ontworpen overweginstallatie geplaatst. De RTM is nog steeds opzoek naar een ouderwetse abri voor op het perron  er zal een stationsbord verschijnen dat naar origineel Zeeuws voorbeeld is uitgevoerd. Op Tweede Pinksterdag wordt de lijn voor het publiek opengesteld. Aan het eind van het rijseizoen  zal de baan worden afgedekt met een fraaie laag schelpen.

De ingebruikname van het nieuwe lijngedeelte is gelijk aangegrepen om de dienstregeling in een nieuw jasje te steken. De eerste rit is een half uur verlaat en rijdt nu om 12.00 u. Maar  op stoomdagen gelijk al met stoomtractie. De tram van 13.30 u. is een boottram met aansluiting op de Ms Grevelingen, zo ook de laatste retourrit vanaf Middelplaat Haven. Deze rit wordt nu met dieseltractie uitgevoerd. De bijna traditionele wegbrengrit is hierbij vervallen.

De RTM verwacht veel van de combinatie tram-boot, op hoogtijdagen aangevuld met een busdienst langs de zeezijde van de Brouwersdam (alleen toegankelijk met een combikaart) en werkend postvervoer in de tram. Daardoor gaat de tram zich steeds meer ontwikkelen als de belangrijkste dagrecreatieve voorziening aan de Brouwersdam en op de Kop van Goeree.




049 Technische tekening van de toekomstige uitbreiding naar Middelplaathaven


050 Winter 2006. De eerste aanzet van de verlenging bij Port Zelande. Links is nog net het terras te zien wat later geheel uitbranden.


051 De nieuwe overwegbeveiliging, bestemd voor de overweg bij Port Zélande,  staat stand-by bij de remise in Ouddorp.


052  De overweg in wording. De Atlas bezig met het plaatsen van de overweg



053 Alle attributen staan op hun plaats. Wat mij betreft kan de tram komen.


054 Voorzichtig maakt de M1602 de eerste meters op het nieuwe traject. De tekst op de koersrol is wel erg prematuur, maar historisch geheel verantwoord.


055 De weg is reeds overgestoken en de eerste nieuwe biels zijn gelegd.


056 Stevig werkoverleg. Je heb kijkers en doeners, ook bij de RTM


057 De zelf ontworpen en gebouwde werktram bewees hier maar weer zijn kunsten.


058 Het moet wel goed liggen!


059 Na het oversteken van de rijweg gaat het naar beneden naar het steiger van de Middelplaat


060 Hier moet het perron met de omloop en goederensporen komen.


061  Zo lag het emplacement aan de Middelplaat er aan het begin van dit jaar bij. Er moet nog heel wat gebeuren voor dat het 4 april is.


062 Wegwerkers leggen op 17 februari 2007 de laatste hand aan het omloopwissel wat geheel in eigen beheer gerestaureerd is.


063 Hier word nog het nobele handwerk in ere gehouden.


064 Dan is de grote dag aangebroken! De feesttrein onderweg naar het eerste feestelijke grensoverschrijding opening tussen Holland en Zeeland


065 4 april 2007 .De vlaggen staan er op deze openingsdag feestelijk bij op de grens van Holland en Zeeland. V.l.n.r.  Het Grevelingenschap, Schouwen-Duiveland, Zeeland, Nederland, Zuid-Holland, Goedereede en de RTM.


066 De grens is bereikt, nu nog het lintje knippen


067 Gezamenlijk knippen de beide burgervader en moeder het lint door. Radio Rijnmond zit er wel erg dicht boven op!!!


068 De beide burgemeesters overhandigen hun cadeau aan de voorzitter van de RTM. Door de grote drukte van de aanwezige pers moest deze foto over de hoofden van de aanwezigen heen gemaakt worden. . Burgemeester G. van de Velde-de Wilde van Goedereede stak de loftrompet over het trammuseum en deed dat vergezeld gaan van een cheque ter waarde van 4000 euro.


069 Burgemeester Asselbergs van Schouwen-Duiveland en Mevr de Burgemeester van de Velde- de Wilde van Goedereede gezamenlijk op weg naar een warm bakkie


070 In restaurant Petit Paris  krijg de voorzitter van de RTM, de heer Roel Sparreboom, de bescheiden overhandigd van Mevr Tegelaer die behoren bij het erkend museum. museumconsulente J. Tegelaer van het Erfgoedhuis Zuid-Holland dat het trammuseum zich voortaan geregistreerd museum mag noemen.

Alle foto’s Hans Reints

'Wij houden de geschiedenis van de eilandentram levend voor eilandbewoners” 
« Laatst bewerkt op: 15 November 2022, 20:13:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.