Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 19:23:42
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 19:03:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 19:00:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:32:37
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door BrightonBelle
Vandaag om 17:18:19
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door bask185
Vandaag om 15:42:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 12:03:51
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 12:01:50
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Benelux795
Vandaag om 11:59:48
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:51:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 11:37:04
Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 09:46:44
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:33:53

Auteur Topic: Wissels werken niet of vreemd  (gelezen 750 keer)

ReinBijlsma

• Offline Offline
Wissels werken niet of vreemd
« Gepost op: 25 September 2025, 10:13:42 »

Ik ben bezig met het opbouwen van mijn HO treinbaan, digitaal, Trix C-rail, icm een Esu Ecos Decoder.  Het baanplan is bijgevoegd:
Ik heb vooralsnog nog 14 blokken die allemaal voorzien zijn van terugmelder(s), die geïsoleerd zijn bij de rode stipjes. De terugmelders lopen allemaal naar S88n1 en S88n2, de wissels, toekomstige seinen en ontkoppelrails allemaal naar de DR4018, behalve de 2 wissels bovenaan in het schaduwstation blok 1, die werken via een decoder en hebben adres 50 en 51 ( het lichtgrijze gedeelte ). De overige wissels heb ik adressen corresponderend met de aansluitingen op uitgangen van de DR4018 gegeven. 
1. Van de week werkte alles, op de digitale wissel in de oranje ellips na. die doet het nog steeds niet.
2. De wissel in de gele ellips linksonder lijkt kortsluiting te geven bij het schakelen. als ik hem handmatig omzet naar rechts, gaat hij brommen en springt gelijk weer terug. Datzelfde geld voor schakelen via het Ecos baanplan.

Vervolgens wordt de ellende nog groter:
3. Ik heb alle wissels weer verwijderd uit de Ecos. Bij opnieuw toevoegen gaat het schakelen met wissel 1 Out 1 prima, maar alle andere wissels schakelen telkens alleen wissel 1 om als ik er op klik.

Zeer gewaardeerde fysieke hulp van een van de forumleden is wel onderweg, maar dat wordt pas eind volgende week en ik wil hem niet met totale chaos opzadelen, dus wie heeft een tip met wat ik verkeerd gedaan heb? 

bask185

• Offline Offline
Re: Wissels werken niet of vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2025, 12:13:51 »
Citaat
als ik hem handmatig omzet naar rechts, gaat hij brommen en springt gelijk weer terug. Datzelfde geld voor schakelen via het Ecos baanplan.
Dit duidt op een defecte decoder. Het kan gebeuren dat een uitgang van DR4018 stuk gaat en continu gaat schakelen. Zolang je met je jatten van de instellingen van een dr4018 afblijft, schakelen ze vzik altijd met een puls. Dus in rust, wordt een wissel niet aangestuurd. Dat is althans de bedoeling meestal.

Als je de decoder lostrekt, kan je dan wel de wissel handmatig omzetten zonder gebrom en kortsluiting? Je kan ook een andere decoder uitgang proberen om te kijken of het wissel dan wel werkt. Als het probleem blijft, is de wissel schuldig, als het probleem verdwijnt, is de decoder schuldig.

Citaat
1. Van de week werkte alles, op de digitale wissel in de oranje ellips na. die doet het nog steeds niet.
Ja? aandrijving stuk? decoder stuk? adressen conflict?  kan ik niks over zeggen,

Citaat
3. Ik heb alle wissels weer verwijderd uit de Ecos.
Dit was niet nodig. Die ecos doet zijn werk wel, probleem eerst zoeken in de wissel + aandrijving en decoder.

Groet & succes,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ReinBijlsma

• Offline Offline
Re: Wissels werken niet of vreemd
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2025, 18:22:23 »
Dit duidt op een defecte decoder. Het kan gebeuren dat een uitgang van DR4018 stuk gaat en continu gaat schakelen. Zolang je met je jatten van de instellingen van een dr4018 afblijft, schakelen ze vzik altijd met een puls. Dus in rust, wordt een wissel niet aangestuurd. Dat is althans de bedoeling meestal.

Als je de decoder lostrekt, kan je dan wel de wissel handmatig omzetten zonder gebrom en kortsluiting? Je kan ook een andere decoder uitgang proberen om te kijken of het wissel dan wel werkt. Als het probleem blijft, is de wissel schuldig, als het probleem verdwijnt, is de decoder schuldig.
Ja? aandrijving stuk? decoder stuk? adressen conflict?  kan ik niks over zeggen,
Dit was niet nodig. Die ecos doet zijn werk wel, probleem eerst zoeken in de wissel + aandrijving en decoder.

Groet & succes,

Bas
Dank Bas, ik denk dat ik het probleem dankzij jouw opmerkingen wel gevonden heb. De wissel gaf een sluiting zonder met de decoder verbonden te zijn, en werkte ook op andere decoder-aansluiting goed, zonder dat de rest van de wissels in het baanplan op hol sloeg ( lees: niet meer reageerde op aantikken in de Ecos. ). Ik vermoed dus dat een uitgang van de decoder de storing heeft veroorzaakt.
Wat nog overblijft is het niet meer werken van de wissel met de ingebouwde decoder. Ik denk dat die dus gewoon stuk is.