Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:34:58
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 19:48:24
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
edwin1974
Vandaag
om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel (gelezen 1209 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel
«
Gepost op:
15 June 2018, 14:37:05 »
Regelmatig komen we hier op BNLS artikelen tegen die handelen over militaire voertuigen. Veel van deze voorgestelde voertuigen, of het nu rups of wiel zijn, zijn voor hun taak en authenticiteit lichtelijk tot zwaar verbouw. Voor sommige voertuigen is dat zelfs noodzakelijk om ze een Nederlands uiterlijk te geven en evt. geschikt te maken om per rail getransporteerd te worden. Ik geloof dat deze ombouw voor de meeste van ons geen probleem is, je moet het gewoon durven en doen. In deze blog ga ik vertellen wat er zoal met de modellen van Roco Minitanks Leopart1 Bergingstank, M60A1 AVLB Bruggenlegger, Cheetah PTRL, Leopard1 gevechtstank en de M.A.N. magazijnwagen moet gebeuren. In de tijd dat ik deze modellen aan het ombouwen was waren Artitec en Alsacast nog niet op de markt en ben ik uitgegaan van de modellen die in het assortiment van Roco Minitank voorhanden waren. Na de stop door Roco heeft Herpa de modellen overgenomen en mondjesmaat opnieuw uitgebracht. Na een tijd lang niet meer verkrijgbaar te zijn geweest, brengen zowel Herpa als Roco de modellen selectief op nieuw uit.
00- de vier voertuigen die behandeld gaan worden zijn de Leopart Bergingstank, Cheetah PRTL en de vervanger van de Centurion, de Leopart1 en op de achtergrond de mobilewerkplaats in een 5 tons M.A.N.
01 Enkele modellen die behandeld gaan worden op de operatietafel.
Aan de slag.
Leopard 1-bergingstank
Een Leopard 1-bergingstank kan defect materieel tot een gewicht van 50 ton bergen. Het bergingsvoertuig werd in 1970 aangekocht voor het bergen van de Leopard 1-gevechtstank. Nu gebruiken de pantserinfanteriebataljons de berger voor kapotte CV90- infanteriegevechtsvoertuigen. Specificaties. Lengte: 7,57 meter, Breedte: 3,25 meter, Hoogte: 2,70 meter, Gewicht: 40.000 kilo, Motor: 10 cilinder diesel, 610 kilowatt, Bemanning: 2 (commandant, chauffeur), Bewapening: 2 x 7.62mm-mitrailleur (torendak en boeg), In gebruik bij: Koninklijke Landmacht
Het voertuig heeft een kraan, een hijslier, een hoofdlier en een snij- en lasinstallatie. Om het voertuig in de grond te verankeren en te stabiliseren tijdens zware werkzaamheden is de Leopard uitgerust met een steunblad. Hiermee kunnen ook grondverzetwerkzaamheden worden verricht. Reservemotor. Op het achterdek kan de Leopard 1-bergingstank een reservemotor vervoeren. Een kapot voertuig kan eventueel vlak achter de frontlijn een nieuwe motor krijgen en direct weer aan het gevecht deelnemen.
02- Met een 1 mm boortje in een pin-vice boren we de deur in de zij uit. Werken deze verder af met een vijltje
03- De “nieuwe”deur maken we van een pas gemaakt stukje styreen, verven dit wit, en plaatsen er een rode brandblusser op
04- Mocht er iets niet goed gaan dan is er altijd nog het grondpersoneel om dat te verhelpen.
05- Om het een Nederlands aanzien te geven worden de benodigde opschriften op de juiste plaats aangebracht en de toren krijgt een Cmdt. Dit is er een uit het zelfde Mintank programma ven Roco en dus te groot.
06-De Leopart1 bergingstank in zijn element
Straks verder
«
Laatst bewerkt op: 15 June 2018, 19:12:16 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Wim Vink
Offline
Berichten: 26051
Eens komt het goed.
Re: Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel
«
Reactie #1 Gepost op:
15 June 2018, 15:07:43 »
Mooi artikel Sobat
Ik kijk als US Army liefhebber vooral uit naar M48/M60 bruggenlegger!!
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel
«
Reactie #2 Gepost op:
15 June 2018, 15:45:44 »
Pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (PRTL), Cheetah
Deze PRTL’n , ook wel Pruttel genoemd, zijn vervangen door het Stinger wapensysteem op platforms. De hele serie is in de afgeronde fase van afstoting en de uitstroom, zoals de buitendienststelling bij defensie genoemd word De buitendienst stelling was geplant: 60 PRTL’n tussen 2008-2010. En nog eens 60 PRTL’n tussen 2010-2012.
09-De PRTL in gevechtsstelling bij onze strijdkrachten
10-Het model van Roco laat ons de uitvoering van de Bundes Wehr zien. Deze uitvoering heeft een ander radarscherm als welke gebruikelijk is als bij onze defensie.
11-De Nederlandse ontvanger/zender is een horizontaal geplaatste staaf die als een gek in de ronde draait om zijn doel te vinden en vast te houden.
12-Wij maken deze radarscanner uit een stukje rond styreen en plaatsen dat op de oude plaats van de Duitse antenne.
13-Ook bij deze pruttel brengen we de tactische tekens en kentekenplaten aan. De Nederlandse Pruttel heeft in tegenstelling tot zijn Duitse zusters, aan beide zijden kasten op de romp. Ook deze kasten brengen wij dmv enkele stukjes styreen op de juiste plaatsen aan
15- Pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (PRTL), op de trein in rust stelling. De antenne is naar beneden
16- Ook de op het onderstel van een leopard gebouwde pantser moet door middel van spankettingen gezekerd worden.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel
«
Reactie #3 Gepost op:
09 March 2022, 14:10:35 »
Hallo Sobat.
Ik kreeg de tip dat er nog een liefhebber van militair materieel op BS is
Zie onderaan bericht.
Ga op mijn baan in aanbouw een U.S. Army militair transport trein toepassen. Ben gek van dit spul.
Jij bent ook een aardige fan heb ik gezien. Fraai gebouwd!!
Ik heb ook een modelbouwsite:
www.mil-mod.nl
Misschien vind je het leuk om er een keer op te kijken. En mogelijk hoor ik nog wat van je.
mvg
Wim
Er is hier overigens nog een expert op dit gebied:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69273.0.html
Misschien eens daar vragen?
Meld dit bericht aan de moderator Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Verbouwing pantsers Leopart en Pruttel