Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Chervolet Wrecker CMP
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Chervolet Wrecker CMP (gelezen 738 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Chervolet Wrecker CMP
«
Gepost op:
29 October 2016, 20:06:42 »
Vandaag begonnen met de bouw van de op Eurospoor meegenomen Artitec Chervolet Wrecker
Eerst wat gegevens over het model in 1 op 1
De Canadian Military Pattern truck was een klasse van militaire voertuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn geproduceerd in Canada. De CMP was het resultaat van Brits-Canadese samenwerking. De meeste CMP voertuigen kwamen uit de fabrieken van Amerikaanse autofabrikanten zoals Chevrolet, onderdeel van general Motors, Ford en Dodge, onderdeel van Chrysler. Grote fabrieken van Dodge en Ford lagen ten zuidoosten van Detroit, net in Canada. Chevrolet had een grote fabriek in Oshawa aan de kust van het Lake Ontario. Intensieve samenwerking tussen, met name, Chevrolet en Ford op het gebied van ontwerp en productie van onderdelen én veel overcapaciteit, vanwege de terugval in de vraag naar civiele vrachtwagen als gevolg van de economische depressie, maakten een sterke stijging van de militaire voertuigproductie in korte tijd mogelijk. In de oorlog zijn bijna 400.000 exemplaren van deze klasse van de lopende band gerold. Bij de aanvang van de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van de Canadese productiecapaciteit voor automobielen al in gebruik voor het maken van militaire voertuigen. Tijdens de terugtrekking van de Britse en Franse legers uit Duinkerke waren grote hoeveelheden militair materieel achtergebleven op de Franse stranden. Er was een acute militaire noodzaak deze verliezen zo snel als mogelijk te compenseren met nieuwe voertuigen. Zo leverde Canada ook voertuigen in bouwpakketten aan andere Britse Gemenebest landen die ze lokaal, eventueel met lokale toeleveranciers, assembleerden. Van alle geproduceerde vrachtwagens in Canada, was het aandeel van de CMPs zo’n 50%. De meest voorkomende CMP was de 4x4 vrachtwagen met een toegestaan maximaal laadvermogen van 3 ton (inclusief de modellen C60S, C60L, F60S en F60L). Van deze versie zijn 209.000 stuks gefabriceerd. Verder zijn ongeveer 9.500 4x4 chassis gebruikt voor de bouw van pantserwagens. De Canadese productie van militaire voertuigen bestond aanvankelijk uit civiele modellen aangepast voor militair gebruik en later uit specifiek voor het leger ontwikkelde modellen. De aangepaste civiele voertuigen kregen met name een sterker chassis, grotere banden en een simpelere bestuurderscabine. CMP voertuigen kregen het stuur aan de rechterkant, naar Brits gebruik, terwijl in Canada het stuur aan de linkerzijde de norm was. De nadruk lag op middelzware modellen. De jeep met een laadvermogen van 0,25 ton rolde in grote aantallen uit de Amerikaanse fabrieken en de zware vrachtwagens, met meer dan 3 ton laadvermogen, werden ook in de Verenigde Staten geproduceerd. Tot 1 september 1945 zijn in totaal 857.970 militaire voertuigen geproduceerd in Canada. Hiervan waren 338.299 exemplaren 4x2 voor militaire doeleinden aangepaste civiele voertuigen; 390.273 stuks 4x4, 6x6 en 6x6 speciaal voor het leger ontwikkelde voertuigen, de CMPs; 50.241 gepanterde wiel- en rupsvoertuigen en ten slotte 19.663 aanhangwagens (ook CMPs). Na de oorlog zijn veel CMP vrachtwagens in gebruik gebleven, waaronder in Nederland, België, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Spanje. Buiten Europa waren landen als Zuid-Afrika, Argentinië, Jordanië, Vietnam en Maleisië. Veel voertuigen zijn direct na de oorlog overgegaan naar civiele bedrijven. De Artitec CMP is naar voorbeeld van een Chevrolet CMP 3T. De bouw van de verschillende opbouwen werd uitgevoerd door subcontractors. Zo ontstond een uitgebreide variatie aan CMP’s waaronder een general service (GS), dumper en takelwagen.
Gegevens komen van Artitec en Wikipedia
De 3 tonner als algemene dienst voertuig.
De CMP als nederlandse pantserwagen in de Oost
De te bouwen De Wrecker met cabine 12
De inhoud van het Artitec bouwpakket.
De door Artitec mee geleverde werktekening
Uitvergrote tekening van de etsdelen.
Niet op het plaatje het zakje met draad en het glaswerk. Alle onderdelen zijn hier al ontvliest.
Het uitgeknipte raamwerk op zijn plaats gezet. Onderdeel moet twee maal gebogen worden op de buiglijn. Let op; de frontramen staan redelijk achterover!
De achterruit is ook uitgenomen en moet nog wat nabewerking hebben.
Het etswerk is zo fragiel dat het makkelijk vervormd
De messing onderdelen worden volgens de tekening geplaatst.
De tweemaal gevouwen achterspatborden op hun plaats
Het dak met daar boven de nog te plaatsen etsdelen in de fret.
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2016, 23:21:34 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #1 Gepost op:
30 October 2016, 12:37:04 »
De onderzijde van de wagen en de kabelrollen in het zwart gezet
het ziet er niet uit, maar het zal goed komen.
Het begin al ergens op te lijken
Banden en wielen geverfd. De wielen zijn niet helemaal je dat! Hier moet ik mee terug naar Artitec!
Begonnen met enkele delen in de grondverf te zetten.
A frame en zijspiegels geplaatst
Nog in de grondverf
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:00:51 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #2 Gepost op:
30 October 2016, 21:07:31 »
De twee kraanarmen, of hoe deze ook mogen heten, op hun plaats gezet. Armen zijn vast gefixeerd en het potlood dient als afstand en ondersteuning
De armen staan hier nog al ver uit elkaar wat volgens het grootbedrijf niet de bedoeling is
Zo ziet het er al beter uit.
De rigging aangebracht.
De eerste zwarte was aangebracht
Beetje opgedroogd en een strop voor de haken aangebracht
Even voor het zicht de wielen aangebracht. Heb een meeltje naar Artitec gestuurd voor nieuwe wielen. Afwachten dus.
De decals moeten nog aangebracht worden en een droge kwast met wit moet de details nog wat ophalen. Zijde glans vernis moet de finish touch zijn.
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:01:49 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2016, 16:59:29 »
Besloten om er gezien zijn verbleekte uiterlijk er maar een "echte"Dump truck van te maken.
de dumper bij de dump.. Decals en nummer uit zijn actieve diensttijd zijn blijven zitten, alleen de nummerplaat is veranderd.
Die vervelende vent met zijn camera blijf je maar voor de voeten lopen.
De haken bevallen mij nog niet. Beetje speelgoedachtig
Het is een Engelse wagen (verkeerd stuur) dus de nummerplaat zit ook aan de verkeerde kant voor onze begrippen
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:02:09 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Chervolet Wrecker CMP