Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 12:51:30
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:39:02
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 12:37:27
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 12:08:21
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Hasenwald
Vandaag
om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Rudolf Stammis
Vandaag
om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
RobbertJan
Vandaag
om 11:17:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:03:55
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
bask185
Vandaag
om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners
door
bask185
Vandaag
om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
AartvN
Vandaag
om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300
door
ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser
door
reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia
door
RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
23 October 2025, 18:57:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
landing briths
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: landing briths (gelezen 697 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12515
landing briths
«
Gepost op:
15 June 2018, 19:03:45 »
M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)
Het gepantserde voertuig M60A1 AVLB is een voertuig ontworpen om militairen en hun uitrusting snel over niet al te brede diepe hindernissen te helpen. De M60A1 AVLB is gebouwd op een omgezet tankchassis. Door de geschutskoepel te verwijderen kon een 60 voet (19 meter) lange schaarbrug op het chassis worden geplaatst. De brug heeft militaire ladingsklasse 60. Door gebruikte te maken van een tankchassis kan in de AVLB in het zelfde terrein opereren als die van de hoofdgevechtmacht . Het pantser staat de AVLB toe om zelfs in aanwezigheid van vijandelijk vuur te werken. Het plaatsen van de overspanning duurt 2 tot 5 minuten. Zodra het brugdeel over de hindernis is geplaatst, koppelt de AVLB zich los, en gaat dan als eerste voertuig de brug over om aan de andere kant te wachten tot dat al het andere verkeer veilig de brug gepasseerd is. Zodra het laatste voertuig en de infanterist gebruik hebben gemaakt van de brug, gaat de AVBL zich weer met de brug verenigen. Het opnemen van de brug door de twee koppige bemanning vergt, onder pantser bescherming, een kleine 10 minuten. Hierna kan de AVBL zich met gezwinde spoed naar de volgende klus reppen!!!.
Voor de goede orde, de M60A1 AVBL heeft nooit Nederlandse kentekens gekend. Wij moesten het met omgebouwde Centurions doen voor dat de Biber zijn intrede deed.
18 Front aanzicht van de Amerikaanse M60A1 AVLB. Duidelijk is de stempel te zien waarmee de brug wordt afgezet. De tank heeft een Lengte van 9.44 meters en een breedte van 3.66 meters.
19 De achterzijde van de AVLB. De rijwegbreedte van de AVLB is 4 meter. De AVLB is uitgerust met een 12 cilinder diesel motor type Avos-1790-20. Deze krachtbron geeft de tank een snelheid over de weg van 50 kilometers per uur en in het terrein is dit 13 tot 20 km/h. De AVLB heeft een brandstof capaciteit van 1420 liters wat een actieradius geeft van 464 kilometer.
20 Zonder brug is duidelijk de zware cilinder van het hydraulisch hefsysteem te onderscheiden. Het gewicht van de AVLB is 56.6 ton (51.33 metrische ton)
21 Verplaatsing van de brug op een wielvoertuig. De brug heeft een uitgevouwen lengte van 19.5 meter en kan een gat overspannen van 18 meter. In gevouwen toestand heeft de brug een lengte van bijna 10 meter. Het gewicht van de brug zelf is 14.6 ton.
22 Een geweldig gezicht als de brug in operationele toestand is.
23 Als eerste handeling wordt de tank door ons wat modificeren. De plastic zuigerstangen van het hydrolyse hefsysteem zijn door het veelvuldig gebruik zodanig slap geworden dat zij spontaal afbraken.
24 ook de scharnierpunten worden vervangen door messing exemplaren.
25 De brug bestaat uit twee delen die samen weer een geheel gaan vormen. De brug is ruim buiten het profiel van vrije ruimte. Zonder in te grijpen kan de brug niet op de trein geplaatst worden en moet er dus iets aangedaan worden. Wij gaan, net als in het grootbedrijf, de brug demonteren en zagen alle verbindingen tussen de rijdelen uit.
26 Als dat gebeurd is worden de delen, net zoals op het plaatje, op elkaar geplaatst.
27 Zo gaan de brugdelen vervoerd worden. Alles gezekerd dmv trekbanden en staaldraad tussen de rongen. Alles wordt met trekbanden aan de wagen gefixeerd.
28 De M60A1 AVBL in vervoer toestand. Door het buiten profiel zijn van de tank met brug, moeten deze apart vervoerd worden. De lengte en het gewicht van het pantservoertuig ()bepalen dat voor een zes assige zwaartransportwagen gekozen is.
29 Om de brug op de Rs te krijgen hebben we enige hulpwerktuigen nodig
30 Deze kraan is omgebouwd uit een Kibri model
31 Net als deze. Let even op de overgangen tussen de Demels!
32 De kranen zijn gelijk maar gebruikt om de containers met losse materialen op de Rs te plaatsen.
33 Klaar om zelf geladen te worden. Hier is goed te zien hoe of dat de brugdelen geborgd zijn.
34 De gezekerde AVLB op een DEMEL-wagen tussen de Leoparttanks
35 De AVLB is gereed om de arm in de vervoersstand te plaatsen (achterover op de steun)
36 De steunen zijn al geplaatst. Het is nu zaak de rupsen goed op te sluiten!
37 Wat je allemaal al niet nodig hebt. Blokken en (span)kettingen zijn geleverd door nu Herpa.
38 Geplaatst in de vervoerstoestand. Vanwege het te hoog zijn moet de hydraulische arm zo laag mogelijk geplaatst worden op de spoorwagen.
39 Als laatste gaat de Bergingspantser op de trein. De kraan van deze pantser hebben we aan het front hardt nodig om de brug weer in elkaar te zetten.
40 Alleen de Bergpantser, die op de achtergrond nog bezig is, op de trein zetten, en dan kan de trein vertrekken.
Ps. Roco heeft een mooie Bieber op basis van een Leopard 1 in de aanbieding, hoewel deze Bieber niet conform is aan de Nederlandse uitvoering, is het een aanvaarbaar model voor de krijgsmacht in tijdperk IV/V
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Eric B
Offline
Berichten: 7735
NS tijdperk II(c)/III
Re: landing briths
«
Reactie #1 Gepost op:
16 June 2018, 12:58:57 »
Leuke knutsels Sobat
Alleen is je Leo-1 berging nu een soort mutant, een berger met het dozerblad van een genietank, het dozerblad van een berger is beduidend kleiner (lager) dan dat van een genie uitvoering.
Zover ik heb kunnen vinden hadden de Nederlandse Centurion brugleggers dezelfde opbouw en brug als de M60, dus daar zou je nog wat mee kunnen doen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
landing briths