Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:55:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 09:52:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
  

Auteur Topic: Sporen op gekke plekken  (gelezen 4274 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2008, 17:33:03 »
Een blue tiger voor een passagiers trein!
Vr. groeten,
Bob

MRP_Peter

  • Gast
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2008, 02:23:25 »
@ Ron:

Dat klopt dat op diesel lijnen, of beter gezegd, op de niet ge-electrificeerde lijnen ook met een mcn op de bok gereden wordt.
Dergelijke lijnen worden hier althans ook beschouwd als ' kommuterlijnen ' .
De meeste Light Rail Trains en de KLIA express rijden op volledige automaat, geen mcn dus.
Ik kan ze dagelijks zien als ik van huis naar mijn bedrijf toe ga.
De plannen zijn er wel om meerdere ge-electrificeerde lijnen om te bouwen naar volledig automaat bedrijf, maar dat zal nog wel even duren aangezien de lijnen waar automaat bedrijf gepland is nog wat achterstallig onderhoud heeft.
Maar goed, zoals gezegd, zal ik bij gelegenheid eens wat foto's plaatsen van treinen die volledig op de automaat rijden.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Zomaar een opmerking
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2008, 07:46:38 »
Die treinen zijn overigens gebouwd door Bombardier/Talbot en rijden op 1 meter en 47,5 cm rails, dezelfde afstand als in een groot deel van Europa, waaronder ook Nederland.

Als het spoor hier echt op 1475 mm ligt, wordt het toch tijd voor erg groot onderhoud...  ;)
Reinier

MRP_Peter

  • Gast
Re: Zomaar een opmerking
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2008, 09:24:51 »
@ Reinier: Ga er maar vast voor zitten dan, want de spoorbreedte ( hart spoorstaaf tot hart spoorstaaf) is inderdaad 1 meter en 47,5 cm. ;) wordt ook wel gezegd 1,5 meter.
Zie deze links:

http://www.ovnet.nl/?h=begrip&m=begrip&b=spoorbreedte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 10:51:24 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2008, 12:12:16 »
 ???

Om te beginnen had je er niet bijgezegd dat je het over spoorbreedte had ipv over spoorwijdte. Spoorbreedte is een ongebruikelijke aanduiding. Bovendien klopt het dan nog niet:

Als de spoorwijdte 1435 mm is (wat klopt), en de spoorbreedte 1475 mm zou zijn, zou een spoorstaafkop 40 mm breed zijn. Dat geloof je toch zelf niet? NP 46 (reeds verouderd type) spoorstaafprofiel is al 72 mm breed.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 12:20:58 door Reinier Z. »
Reinier

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2008, 12:48:06 »
Dat zal toch aan de gebruikte rails liggen? Als er alleen maar automatisch gestuurde reizigerstreinen over rijden, zul je niet zulke zware rails nodig hebben als voor bijvoorbeeld de gemiddelde goederenspoorlijn in de VS.

Maar inderdaad, Peter, het was handiger geweest als je erbij had gezegd dat je het over spoorbreedte had. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2008, 13:24:49 »
wel een beetje laf dat ze op dat meterspoor maar 60 rijden, in de jaren '20 reden ze al harder dan 100 op het indisch kaapspoor (is 6 cm breder...)

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2008, 13:30:57 »
En even voor de duidelijkheid, de foto's van de KTM treinen die ik geplaatst heb is wel smalspoor.
Nog een leuk gegeven, mijn zwager is machinist bij de KTM ( Keretapi Tanah Melayu ) en toen hij in opleiding was kreeg hij 'praktijkles' op een heuse modelbaan in de Sentul werkplaats in Kuala Lumpur. Ik heb er ooit met hem eens een kijkje genomen...het is een vrij forse baan, zonder scenery  ( het is immers puur voor opleidingsdoeleinden ) en de schaal is ongeveer 1:25
Er rijden modellen van de KTM op de baan, lokomotieven en wagons en het seinsysteem van de KTM is exact nagebouwd.
Enne Peter, de Komuter lijnen zijn de lijnen rondom Kuala Lumpur, van K.L. naar Sentul, Seremban, Kubu Bharu en Klang. Dus niet de spoorlijnen van Singapore/Johor Bahru naar de Thaise grens....kijk maar even hier dan word het wel duidelijk voor je:

http://www.ktmb.com.my/images/default/komuter/comroutemap.pdf

Alles gaat trouwens wel lekker op z'n Aziatisch daar, toen ik nog in Maleisie woonde had ik een keer gelezen over het spoorwegmuseum van de KTM in Ipoh, ongeveer 200 km. ten noorden van Kuala Lumpur.
Ik ging dus met mijn vrouw naar het Centraal station in Kuala Lumpur en vroeg aan de lieftallige lokettiste of er inderdaad een spoorwegmuseum in Ipoh was.
Ze bevestigde dat en ik kocht twee kaartjes Kuala Lumpur - Ipoh waarbij de toegang tot het museum was inbegrepen.
Toen we in Ipoh aankwamen ging ik naar de stationsschef en vroeg waar het museum was. Hij zei me dat ik mee moest lopen en net buiten het station wees hij naar een vervallen gebouw achter verroeste hekken. Toen ik vroeg of dat het museum was zei hij doodleuk dat het inderdaad het spoorwegmuseum was maar dat het al zo'n 5 jaar gesloten was... ::)

Ron
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 13:41:12 door ron »

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2008, 13:55:17 »
Nog wat leuke plaatjes ( de bovenste is de monorail in Kuala Lumpur, niet van de KTM ):







Ron

MRP_Peter

  • Gast
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2008, 14:22:03 »
De bovenste foto in je bericht Ron is inderdaad van de automatische monorail welke rond 2003 in bedrijf gekomen is.
Overigens, om nog even op kommuterlijnen terug te komen, de spoorwegmensen die bij dezelfde club en forum zitten als ik noemen de lijnen zo, dus ik mag ervan uitgaan dat dat dan correct is.

Het getoonde kaartje is me zeer wel bekend, omdat ik zelf in Kuala Lumpur woon en in Petaling Jaya mijn bedrijf heb.
Ik maak af en toe wel eens gebruik van de nu hetende ' Kelana Jaya Light Rail Train ' (voorheen Putra LRT) als ik in het centrum van Kuala Lumpur moet zijn, wat overigens een ramp is als je met de auto gaat op een zaterdag bijvoorbeeld.

Dat alles hier in Maleisie op aziatische manieren gaat is me zeer wel bekend, en erger ik me af en toe wel eens aan, zo langzaam als dat het af en toe kan gaan, inclusief de onvolledigheden in het geven van juiste info als je ergens moet zijn en niet bekend bent.

Met vriendelijke groet,

Peter.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2008, 14:29:37 »
(...) de bovenste is de monorail in Kuala Lumpur (....)



Ron
Weet iemand of monorail verkrijgbaar is in H0 ? Via Google kan ik eigenlijk alleen maar via Ebay een Disney uitvoering vinden.

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Sporen op gekke plekken
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2008, 15:03:17 »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.