Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Beginnersproblemen  (gelezen 4150 keer)

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Beginnersproblemen
« Gepost op: 15 March 2008, 20:48:02 »
Vroeger was het veel eenvoudiger. Maar je bent nooit te oud om te leren.

Ik wil mij even voorstellen als nieuw forumlid.
Mijn naam is Jan , ik ben 57 en ik woon in de omgeving van Venlo.

Om een leuke hobby te hebben ben enkele jaren geleden begonnen met vissen, lid van een vereniging geworden en een hengel gekocht en vissen maar. Dacht ik.
In de winter is er niets te vissen (donker, koud, regen, wind) dus moest ik iets te knutselen hebben. Op mijn computerkamertje heb ik nog ruimte voor een tafel (is inmiddels gerealiseerd) van 65 x 170 cm. Het moest een trein worden, niet alleen voor de trein maar zeker voor het bouwen en knutselen. Dus even een trein kopen en een paar huisjes en rijden maar. Dacht ik.
Het blijkt toch niet zo eenvoudig allemaal. Tegenwoordig is er voor iedere vissoort en water wel een aparte hengel nodig, en bij treinen is het zo dat er zoveel mogelijkheden zijn dat het je duizelt. Als je dan op een beurs komt staan er allemaal deskundigen en als je op mijn leeftijd iets vraagt (als je dat al durft) kijken ze je aan van “dat hij op zijn leeftijd dat niet snapt”.
Gelukkig hebben we tegenwoordig internet. Dus hier veel sites bezocht (ook van vissen).
Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik met mijn beperkte ruimte het beste uit was met Z of N spoor waarbij N-spoor gezien de ruime keuze mogelijkheden in materialen het beste voor mij is. Folders gehaald en diverse sites bezocht (mijn modelbaan, avontuur in miniatuur,  modelbaan in schaal N,  avontuur in miniatuur, modeltreinbaan.nl en me aangemeld bij Jaap voor de nieuwsbrief) Inmiddels zo goed geïnformeerd en enthousiast dat ik snel naar de dichtstbijzijnde treinen winkel in Kaldenkirchen ben gegaan om een trein te bestellen.
Ik heb besteld de 11126 van Minitrix (helaas pas leverbaar in mei). Op advies van de winkel en na lezing van de diverse sites ook mijn eigen behoefte omdat ik dan mijn treinen (maximaal 3) digitaal kan aansturen en de rest lekker analoog. Inmiddels heb ik een banenplan gemaakt en via internet diverse rails gekocht ter aanvulling van mijn startset 11126. Verder wil ik mij nu nog meer verdiepen, zaken aanschaffen  en pas later in het jaar daadwerkelijk gaan bouwen (na het visseizoen).  
Nu komen echter de problemen.
Het bouwen van landschap bergen en dergelijke zal wel lukken als ik de diverse raadgevingen volg op de sites, terwijl toch iedereen zijn  eigen wijze heeft van bergen bouwen b.v. met gaas, met piepschuim, met papier-maché dit gaat wel lukken denk en hoop ik.
Digitaal zal nog wel lukken met de beschrijving erbij.
Wat heb ik nodig voor elektrische wissels? Schakelaars dat snap ik nog wel maar wat voor trafo. Aan de wissel zitten drie draadjes  en aan de ontkoppelrail maar twee. Kunnen twee ontkoppelrails op een aansluiting ? Hoe zit het met straat-en huisjes verlichting.?
Inmiddels een nieuwe Trix 12618 gekocht en een Lenz  Gold Mini 10411(van een winkelier die ophoud met zijn winkel). Hier mis ik een duidelijke handleiding (liefst in het Nederlands).
 Ik verwacht niet dat iemand mij hier uitgebreid een cursus geeft maar op de diverse sites is over die eenvoudige zaken niets te vinden, en welke lectuur ik hierop kan naslaan weet ik ook niet. Mogelijk kan iemand mij op het “spoor”zetten? Zijn er nog andere zaken waaraan ik mij een bult kan vallen.?  

Jan
Met vriendelijke groet, Jan

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
Re: Beginnersproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2008, 21:08:46 »
Hallo Jan,

Welkom op het forum.
Als je pas in het najaar gaat bouwen is het misschien verstandig om dan je vragen te gaan stellen en de benodigde artikelen dan aan te kopen (welke je nog zou moeten hebben).
Tot die tijd kun je hier op het forum heel veel info vinden en zijn er misschien al een hoop vragen (ook de vragen waarvan je nog niet wist dat je ze had) beantwoord.
Ik kom trouwens ook uit de buurt van Venlo.

Mvg
Ruud

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2008, 21:13:14 »
Hallo Naamgenoot,

Allereerst welkom op dit forum!
Over de wissels weet ik wel wat te vinden. Ik rij zelf marklin dus Trix is ongeveer het zelfde.
Een wissel heeft drie draden. Twee zijn voor het omschakelen en één is voor de voeding. Dat die ontkoppelrail maar twee heeft snap ik niet. Hij zou er drie moeten hebben geloof ik. Maar in ieder geval. Je kunt hem gewoon aansluiten op de trafo waar je ook je treinen mee bestuurt. Ik schakel de wissels nog analoog. Lekker makkelijk alleen heb ik voor de zekerheid niet mijn zwaarste trafo ingezet maar z'on 32 VA ding.
In principe zou je ook je huisjes verlichting en zo aan kunnen sluiten op je normale trafo. Maar kijk eerst even wat voor je voeding ze nodig hebben. Voor je het weet heb je overbelasting en zit je nog verder van huis.
Hopelijk heb je hier wat aan enne veel plezier gewenst op dit forum.
Mvgr Jan Wiebrand

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2008, 21:20:22 »
Ruud en Ruud ,
Bedankt voor jullie  snelle en de eerste reacties.
Inderdaad wil ik in het najaar pas beginnen maar een aantal zaken heb ik al aangeschaft of besteld zoals je kunt lezen. Mogelijk ben ik bij sommige zaken te impulsief geweest omdat ik nu niet weet of de decoder wel matcht met m'n loc en hoe deze in de loc moet. Daarom zal ik inderdaad pas op de plaats maken. Ook van het bestaan van dit forum ben ik pas sinds kort op de hoogte. Ik weet dat ik N-spoor wil en voor de rest ga ik vooralsnog veel informatie vergaren.  Als ik alles wil lezen op dit forum ben ik overigens wel tot het najaar bezig, tjee wat kun je hier veel info vergaren.
Jan.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2008, 21:25:05 »
Ik heet Jan Wiebrand hoor ;D Nou ja, was wat onduidelijk aangegeven.
Inderdaad kun je hier veel info vergaren maar daar is het toch voor ;)
Mvgr Jan Wiebrand

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2008, 22:03:46 »
Hoi Jan,

wordt nog gezellig druk met al die N-spoorders.

Inmiddels een nieuwe Trix 12618 gekocht en een Lenz  Gold Mini 10411(van een winkelier die ophoud met zijn winkel). Hier mis ik een duidelijke handleiding (liefst in het Nederlands).

+

omdat ik nu niet weet of de decoder wel matcht met m'n loc en hoe deze in de loc moet.

Met die decoder zal het wel goedkomen, die lok die je had gekocht is een BR 52 (Trix, minitrix 12618) en daar zit ruimte zat in om de mini-gold in te verstoppen. Die gaat zo in de tender en dan krijg je zoiets als dit (iets ander tendertype, maar dat zal wel weinig uitmaken). Een handleiding van de genoemde decoder kan je hier (PDF-file van de Lenz-site) lezen, alleen het is wel Engels.

MvG,
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2008, 07:53:59 »
Robert,
Dank voor je bijdrage. Heb even gekeken. Een kind kan de was doen.
Nu maar veel informatie vergaren. Gisteren het Minitrix boekbesteld € 21,-(is er inmiddels ook in het Nederlands).
Ik zit uren achter m'n pc en bekijk de diverse sites, mooi is het om te zien hoe ieder zijn eigen methode heeft b.v plakken van balast, gebruik van ondergrond, maken van bergen e.d.
Jan

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2008, 08:04:09 »
Jan,

Welkom in ons forum. Wat je in vissen zie snap ik absoluut niet maar met n hebben we dezelfde interesse  ;)

Citaat
Gisteren het Minitrix boekbesteld € 21,-(is er inmiddels ook in het Nederlands).

Wat voor een boek is dat Jan? Heb je daar een artikelnummer van?

Ik heb namelijk ook een boek gekocht maar dat was maar een tientje.

Grt,

Arrthur

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2008, 10:44:43 »
Arthur,

Heb even gewacht met reageren tot ik het boek had.afgelopen zaterdag het boek gehaald. Het boek staat op de Trix site en heeft nr 69013.
Het banen plan gedeelte is leuk, maar over digitaal DCC staat er niets in.
Over banenbouw is op Beneluxspoor veel meer info te halen bij de site's die ik hierboven genoemd heb. Ook vanmorgen nog diverse info vergaard op Beneluxspoor over o.a. het aansluiten van wissels op het groene kastje. Dus voor die zaken hoef je het boek niet te kopen.
Ook aan www.hansbakker.org heb ik veel info gehad.
m.vr.gr. Jan

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2008, 11:23:59 »
Hallo Jan,

Je wilt zoals ik het begrijp pas in het najaar gaan bouwen, dan zul je dus eerst een baanplan gaan maken en gaan bekijken wat je nodig hebt.
Voor de aankoop van artikelen heb je dus ook nog tijd, hiervoor zou ik eens gaan rondkijken op EBAY Duitsland waar heelveel spul wordt aangeboden(nieuw en gebruikt).

MVG
Ruud

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2008, 11:52:07 »
Ik heb besteld de 11126 van Minitrix (helaas pas leverbaar in mei). Op advies van de winkel en na lezing van de diverse sites ook mijn eigen behoefte omdat ik dan mijn treinen (maximaal 3) digitaal kan aansturen en de rest lekker analoog.

Wat bedoel je daarmee Jan? Digitaal en analoog mengt niet lekker op één baan. Is ook nergens voor nodig. Gewoon alles digitaal laten rijden en alleen digitaal voorbereide modellen kopen. Heb je geen centje pijn (nou ja, in je knip misschien).

Wat die wissels betreft. De Trix aandrijving werkt met spoeltjes. Twee stuks om precies te zijn, voor iedere wisselstand één. Dan heb je drie draadjes nodig. De ontkoppelrail heeft maar één spoel en dan zijn twee draadjes genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2008, 21:39:48 »
Henk,
Bedankt voor de reactie. Inmiddels een stukje verder en veel gelezen.
Om dat ik nog een beginneling ben op treinengebied wil ik wel mijn trein digitaal aansturen(vandaar mijn Trix 11126 set) en de wissels e.d. analoog (wel elektrisch maar niet digitaal). De ervaring zal leren of het een goede keuze is maar ik kan mijn kennis langzaam opbouwen (en ook de pijn in mijn portemonaie doseren). Inmiddels door veel op Beneluxspoor te surfen veel kunnen lezen over wissels, decoders, baanbouw e.d.
m.vr.gr. Jan

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2008, 10:54:28 »
Welkom in de n-wereld.
Succes met bouwen en info vergaren.
Ik woon ook in Venlo en kan je evt. een stukje hulp geven mocht het nodig zijn.

Groeten,
Patrick Pontier

OZD

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2008, 16:31:07 »
Patrick,
Dank voor je aanbod zal hier tzt als ik werkelijk ga bouwen graag gebruik van maken. Met name electronica is niet mijn sterkste kant. Ik meld mij wel.
M.vr.gr. Jan