Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Advies: Welke wissel is beter?  (gelezen 6548 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2008, 22:13:54 »
Ja Freek. Je noemt in één keer alle voordelen op van de Roco's.

Jammer van die flex railzen want een metertje flex instrooien gaat net zo snel als een lange Roco wissel en het is zoveel mooier te maken.

Kees-Jan

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2008, 22:30:46 »
Jammer van die flex railzen want een metertje flex instrooien gaat net zo snel als een lange Roco wissel en het is zoveel mooier te maken.

Bij de Profirails moet er denk ik ook nog wel een strookje ballast naast de rails komen omdat het spoor anders wel erg smal oogt. En tenslotte alle ballast een bruin kleurtje geven. Ik verwacht dat het er dan mooi genoeg uit ziet.

Maar laat ik eerst eens een proefstuk maken, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Freek.


Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2008, 22:53:37 »
Wederom bedankt..... maaruh polariseren ??? dat zegt me helemaal niks...

Niemand die wat van de startset vindt??

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2008, 23:04:15 »
polariseren ??? dat zegt me helemaal niks...

Het polariseren van een wissel heeft als groot voordeel dat je veel minder risiko loopt dat je treinen op dat wissel onbedoeld stil komen te staan. Dat risiko is er vooral bij korte en/of langzaam rijdende lokomotieven.

Hoe het precies werkt is het makkelijkst uit te leggen met een tekening, maar ik ben niet zo goed in het maken en uploaden daarvan.

Niet alle merken wissels zijn makkelijk te polariseren, maar die van RocoLine in elk geval wel. Kwestie van drie extra (bij de Roco-wisselaandrijving meegeleverde) snoertjes in drie gaatjes steken.

Freek.

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2008, 23:08:40 »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2008, 23:20:49 »
Dank u beide heren...  ik zal me er in gaan verdiepen...

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2008, 07:55:09 »
Nadeel van die kombinatie is dat de bielzen van RocoLine langer (of moet je zeggen breder?) zijn dan die van de Profi rails. Ik moet maar eens proberen of het er beter uitziet als ik een stukje van de Roco-bielzen afknip.

Je kunt beter een stukje bijplakken aan de profi-dwarsliggers  ;) Die zijn namelijk te kort....
Reinier

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2008, 15:00:43 »
De overgang tussen rocoline en profi blijft altijd zichtbaar. Ga dan voor alles profirail of alles rocoline. Het ballasten valt echt wel mee en als je absoluut geen zin kunt aanboren, ga dan op profirail over.
Zoek je een rails die gewoon makkelijk en bedrijfszeker is, dan is trix c-rail misschien wat. Wissels zijn namelijk standaard polariseerbaar door het omsteken van een stekkertje en de ballast ziet er veel beter uit dan bij roco geoline. De stroomvoering is door het ontbreken van raillassen aan de rails (bij trix een soort stekker in het ballastbed) zeer zeker en nagenoeg verliesvrij. Rail is laag (2,0mm) en de railschoenen zitten er ook op. Nadeel is absoluut de wisselhoek bij gangbare wissels, al is er ook een slanke (veel duurdere) versie. Net als bij profirail/ rocoline moet je de bedding echter zelf nog mooi maken.