Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:22:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:36:07
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:18:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Sander Fondse
Vandaag om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:05:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28

Auteur Topic: HSL in China  (gelezen 1488 keer)

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
HSL in China
« Gepost op: 26 December 2021, 22:30:50 »
Interessant artikel over het inmiddels grootste HSL netwerk. Gebouwd in 13 jaar

The evolution of China's incredible high-speed rail network
https://www.cnn.com/travel/article/china-high-speed-rail-cmd/index.html

Grtz Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

arnout

• Offline Offline
Re: HSL in China
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2021, 22:47:28 »
Heb het gelezen. Het is nogal wat.

Maar of we er blij van moeten worden?

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2021, 23:07:50 »
Waarom moet je daar wel of niet blij van worden?

Grtz Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2021, 23:27:17 »
Mooi stukje propaganda, die spoorlijnen. Ter meerdere eer en glorie van de chinese communistische partij (die overigens mede met hulp van een Nederlander gesticht is). Beetje het verhaal van de Autobahn in het Duitsland van de jaren dertig.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2021, 09:08:04 »
Gdm Huib,

Waarom je er blij van moet worden, Ze hebben een knap staaltje infra aangelegd in korte tijd. dat is nogal wat. Maar we weten ook allemaal dat dat onvermijdelijk gaat over de rug van de arbeiders daar.
Arbo dienst en welzijn van mensen tilt men daar niet zo hoog aan. Ben er elf nooit geweest maar collega,s van mij wel. Voor de buiten wereld houden ze het mooi.

Ten 2e China wil expanderen en is opzoek naar grond/voedingsstoffen voor zijn bevolking. Dat halen ze ongebreideld uit de wereld zeeen en uit 3e wereld landen waar ze infra aanleggen onder het mom van lokale welvaart maar uiteindelijk om er zelf wijzer van te worden. Dat heet natuurlijk zaken doen en eigen welvaart ( hebben wij ook gedaan ).

Naar mijn mening krijgt China veelste veel invloed en zeggenschap op de wereld als uiteindelijk goed is voor ons. Kijk bv dat bijna alle wereld productie naar China verhuisd is ipv dat we zelf produceren.

Die spoorlijnen kunnen ook gebruikt worden van snel logistiek vervoer van wapentuig als voorbeeld. Een voorbeeld van Eelco van de Autobahn in Duitsland jaren 30. Het hele gebied moest Immes snel van alle windstreken bereikbaar zijn.

Gr Arnout.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2021, 09:38:16 »
Dat China de ruimte pakt om een wereldmacht te worden, hebben we vooral ook aan onszelf (= hele westen) te danken. Dan hadden we de productie niet moeten verplaatsen naar de lage lonen fabrieken daar. En wat betreft de bouw van snelwegen en spoorlijn m.b.t. potentieel militair vervoer. Dat hebben we in Nederland net zo goed gedaan.

Dus tja.... je kunt hier een hele politieke discussie over beginnen en er niet blij van worden, maar dat verandert niet zoveel aan de werkelijkheid.

Grtz, Huib

arnout

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2021, 10:07:02 »
Dat klopt. Wij westerlingen wilden voor en dubbeltje op de 1e rang zitten. Werken wilden we niet meer wand daar werd je moe van en was slecht voor je lijf. De Chinezen hebben daar goed op ingespeeld en vreselijk veel geld aan verdient. De gevolgen zijn duidelijk, de behoefte daar aan welvaart is toegenomen en het verbruik net als hier groter als het land zelf kan leveren.

een discussie kunnen we hier weken over vullen, maar helpt idd niet. Het zou wel helpen misschien als we is meer lokaal gingen doen ipv importeren. Hoewel dat een onrealistische ambitie lijkt.

Gr Arnout.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2021, 10:50:41 »
Waarom zou je een topic als dit starten? Is het zo bijzonder allemaal? En over de discussie: vooral wat hierboven zoal tussen haakjes staat intrigeert me. Volgens mij is wereldwijd een verandering gaande die voor alle wereldburgers een beter tijdperk inluidt. En dit welles niet, jij begon, nee zij zijn begonnen, hoort er allemaal bij.
(van Kooten en de Bie: 'geen gezeik, iedereen rijk')
Ik heb al een trein

arnout

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2021, 11:45:46 »
Huub,

Dat vroeg ik me ook af. Maar dat geeft niet wand ik vind het wel onderwerpen waar ik me graag in verdiep of discuseer.

Of we er allemaal wereldwijd beter van worden deze veranderingen betwijfel ik. Maar dat is mijn mening en kunnen we ook nog weken over praten/schrijven.

Huib,

Ik weet niet of dit jou bedoeling is of alleen informatie delen over het hoofd onderwerp: HSL lijnen in China?

Gr Arnout.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2021, 12:15:43 »
Ik heb dit artikel gedeeld omdat me fascineerde hoe snel ze zo'n enorm net hebben gebouwd, terwijl we er maar zelden iets over horen. Dus dat leek me een relevant bericht voor spoorwegliefhebbers.

Als het topic je niet boeit, zou ik het niet lezen. En al helemaal niet op reageren. Lijkt me een beetje zonde van de moeite.

Grtz, Huib

arnout

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2021, 12:23:33 »
Zeker wel boeiend vooral omdat hoe lang we er in Europa al mee bezig zijn en er naar mijn mening nog te weinig gebouwd is. Ik reis best veel in Europa en denk dat het zeker beter en anders kan.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2021, 12:37:54 »
Huib, ik heb het onderwerp gelezen, maar had er al vaker over gelezen. Ik mag toch wel zeggen dat ik het niet zo bijzonder vind? En mijn mening geven in de bijkomende discussie ach, ik ben ook maar een mens hoor, laat me graag meeslepen. Maar ook tot rede vatbaar. Dus lees ik genoeglijk verder mee.  ;)
Ik heb al een trein

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2021, 13:05:30 »
Oh, hier kun je zeker pagina's lang over discussiëren. De ontwikkelingen van China (maar ook andere totalitaire staten zoals Rusland en Noord-Korea) zijn zeker heel boeiend.

In China gaat het belang van het geheel ver boven het belang van het individu. Dat is iets wat we hier helemaal niet zo gewend zijn. Je kunt je afvragen waar een samenleving meer bij gebaat is maar dat ze werkelijk alles doen om hun eigen bevolking onder controle te houden en (over de hele wereld) hun eigen belangen zeker te stellen mag je gerust een beetje griezelig noemen. Het is op zich bewonderenswaardig hoe ze zich ver van hun geboortegronden inzetten voor een welvarender thuisland maar daarbij lopen ze alles en iedereen onder de voet. China weet dat het groot genoeg is dat het zich van niemand iets aan hoeft te trekken. Kijk zo ook maar naar Hongkong. Het moment dat de Britten de teruggave gingen voorbereiden begon Peking met de inlijving. Tot op dit exacte moment de laatste restjes democratie en zelfbestuur worden opgeruimd. Ik vond het heel verdrietig om te zien dat sommige van die demonstranten nog de hoop hadden dat ze het tij zouden kunnen keren. Alsof je iemand met een emmer water ziet lopen naar een huis wat al tot aan het dak in brand staat.

@Huib: sorry dat ik zo in je originele topic los ga. Het project zelf is inderdaad indrukwekkend.

Edit: Overigens ben ik er zelf mede schuldig aan hoor  :P  Ik ben fan van LS Models en de meeste modellen (zo niet alle) komen toch echt uit Chinese fabrieken.

« Laatst bewerkt op: 27 December 2021, 13:16:38 door Rondje_HO »

arnout

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2021, 13:23:59 »
Martijn,

Ik denk dat je het goed verwoord. China denkt alleen aan zijn eigen belang. En helaas is het denk ik te laat het tij te keren.