Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:38:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?  (gelezen 2322 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Gepost op: 19 March 2008, 11:14:38 »
Beste mede spoorders,

In de afgelopen weken heb ik weer regelmatig staan "dromen" op stations in de regio. Maar wat me toen opviel was dat een aantal ICK rijtuigen "afwijkt" van de rest.

Even ter uitleg: (van Wikipedia)

Elke stam heeft zijn eigen nummer; er bestaan drie soorten stammen:

losse B (tweede klas rijtuig) genummerd in de 5000-serie
BD(+B) (twee of één keer tweede klas, waarvan altijd één met invalidentoilet) genummerd in de 5300-serie
B+A+B (tweede klas, eerste en tweede klas) genummerd in de 5400-serie
Het stamnummer is naast het rijtuignummer op de stelbalk aangebracht.


Het gaat mij om de 5300 serie.
En het viel me bij deze serie op, dat zowel het B als het BD rijtuig geen zoals ik het maar even noem "snelheden tabel" heeft.

Foto van tabel rechts in beeld.

Bron: martijnhaman.nl

Vraag 1
Heeft deze tabel ook een naam? Zodat ik 'm in het vervolg juist kan noemen.
Vraag 2
Waarom staan er juist bij deze serie op bijde rijtuigen geen tabel terweil alle andere ICK rijtuigen dat wel hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #1 Gepost op: 19 March 2008, 12:01:22 »
Da's het Ric raster, en dat ie ontbreekt op sommige rijtuigen heeft vaak met graffity reiniging te maken....

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #2 Gepost op: 19 March 2008, 12:29:55 »
Nou ik heb dus 5 ICK treinen voorbij zien komen van de week en er extra op gelet en iedere keer precies bij de 5300 serie miste het Ric raster. (Dank voor de naam, by the way  ;))
Bij de andere rijtuigen niet.
Niet dat ik je verklaring meteen in twijfel trek maar het is wel heel toevallig dat mensen die graffiti spuiten het alleen gemund hebben op de 5300 serie  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 March 2008, 12:33:53 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2008, 17:13:32 »


Het RIC-raster komt zoals Thom al stelde ook bij de rijtuigen voor met een stamnummer in de 5300-serie. Twee foto's als 'bewijs': B 22-37 985 en BD 82-37 066.

Martijn

Lokpaint

  • Gast
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2008, 17:47:03 »
Hoi,

Weet iemand waarom deze rijtuigen maar voor 140 toegelaten zijn?

Volgens mij hebben ze magneet en schijfremmen, dus 160 zou wel het minste zijn

bart

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2008, 17:48:19 »

Ik weet niet waarom dat is, maar ik weet wel dat icl wel toegelaten is voor hogere snelheid, ik meen zelfs 200km/u. Ik zal morgen is opletten op het station.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2008, 18:01:47 »
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.

Martijn


[1] M. van den Toorn, 'NS-rijtuigen type ICK; Tweedehands rijtuigen verminderen het materieeltekort'. In: Op de rails, jaargang 2001, nr. 11, blz. 417-420.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2008, 18:11:57 »
Martijn, Tnx voor je foto's

Wel super toevallig dat ik dan op 1 dag 5 ICK treinen heb gezien waar precies bij de 5300 serie het RIC raster ontbreekt.  :-[

Zodra ik de kans zie (kwestie van tijd hebben) ga ik er zeker nog eens goed op letten!!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2008, 20:21:44 »
Het verschil zit in de toelating: buurland of binnenland.

dus oude nummers 700 (binnenland) en 800 (buitenland) qua 2e-klas rijtuigen.

mvg,

Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2008, 20:54:26 »
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.

Ik zal eens in de pc graven, ik meen ergens nog een foto te hebben staan van een ICK die 160 mocht, wat in het raster stond. Of heb ik het nou niet in de pc staan... IIG tegengekomen met zomertoer afgelopen jaar.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de