Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:54:44
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Trix Koploper model nieuwe LokSound decoder  (gelezen 1832 keer)

Herman_C

• Offline Offline
  • DB Epoche III 3-rail en 2-rail
Trix Koploper model nieuwe LokSound decoder
« Gepost op: 29 December 2021, 11:58:08 »
Beste forumleden,

Mijn Schiphol Express versie van de Trix Koploper krijgt een upgrade met geluid. Hiervoor koos ik voor de ESU 21 MTC Loksound 5 decoder. Volgens de Trix/Marklin vertegenwoordiger die ik sprak op de Eurospoor beurs in Utrecht is het gelijkstroom model nooit uitgebracht met geluid. Hij had zelf met de Duitse Marklin-mensen bij Kijfhoek de Koploper-geluiden opgenomen voor het Marklin model. Door gewoon aan een machinist te vragen of ze de geluiden mochten opnemen.

Nu de vraag. In het model zit nu een ESU LokPilot 3, deze heb ik uitgelezen met de ESU LokProgrammer. Ik kan er echter niet achter komen wat de huidige F1 en F2 doen. Deze zijn gemapt naar Aux1 en AUX2. Ik zie geen enkele verandering in het lichtbeeld of binnenverlichting als ik op F1 of F2 indruk. Weet iemand hoe ik er achter kan komen of dit überhaupt iets doet of niet? Er zitten namelijk geen bruin/rode of bruin/groene draden op de decoderprint, de normale kleuren van Marklin voor de AUX1 en AUX2. Op F3 zit de rangeerstand, die werkt qua snelheidsvertraging maar geen verandering qua seinbeeld (geen rangeersein). Hiervoor zijn ook suggesties welkom. Ik zie dat er maar 2 draadjes (kleuren bruin en grijs) naar de front/sluit verlichtingsprint gaan. En denk dus dat het nu niet mogelijk is om een rangeersein te voeren zonder hiervoor extra draden te gaan trekken/solderen. En dan mogelijk ook een ESU 21 MKL decoder voor het schakelen.

Zie het plaatje voor de huidige mapping van de LokPilot 3 en de bedrading van de printplaat.

henk

• Offline Offline
Re: Trix Koploper model nieuwe LokSound decoder
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2021, 12:39:56 »
Aux1 en aux2 doen standaard niks.

De binnenverlichting wordt tegelijk met de front- en sluitseinen geschakeld via f0. Op de site staat dacht ik wel ergens een aanpassing, waardoor de binnenverlichting wel via aux1 is te schakelen.

De front- en sluitseinen werken door ompoling. De leds zijn antiparallel geschakeld. Vandaar die twee draadjes. Alles kan, maar het wordt een aardige puzzel om alleen rangeersein te voeren.

Weet even niet meer welke functietoets de geluidsmodule activeert.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2021, 12:51:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herman_C

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2021, 13:44:31 »
Dag Henk,

Dank je voor je snelle en heldere antwoord. Ik zou dus het geluid en de binnenverlichting kunnen gaan schakelen met de AUX1 en AUX2 als ik me niet vergis.

De rangeerverlichting aanleggen/inbouwen laat ik maar even zitten.

De stroomafname van alleen de kopbak en niet de eindbak heb ik net wel doorverbonden/gesoldeerd zoals Gert van der Vorst aanbeveelt op zijn website hier https://hanulveen.nl/ombouwen/trix-koploper-stroom/trix-stroom.html zodat beide bakken stroom afnemen ipv maar eentje. Zie de 2 rode draden / lussen met 0,2 mm2 decoderdraad.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2021, 14:41:46 »
Het geluid kan je niet schakelen met AUX1, dit is een functie uitgang om lichtfuncties mee te sturen.
Het geluid komt via de 2 bruine draden die aan de decoder gesoldeerd zijn met de luidspreker, dit zijn geen AUX uitgangen.
Met F1 zet je het geluid aan als "sound slot 1" in de rij "sounds" geselecteerd is.
Maar eerst laad je toch de sound op de decoder via de lokprogrammer, samen met de specifieke functies voor deze loc, en dan werkt het geluid automatisch als je F1 aanzet.
Ik denk dat je nog wat info zal moeten lezen hoe een sounddecoder werkt, ander ga je de decoder opblazen.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2021, 15:34:22 »
Heb ik iets gemist dat er een soundfile is voor de MaTrix koploper? Het is al een tijdje geleden dat het ding heeft gedraaid bij mij, maar zit er echt geluid op?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Looney Tunes

• Offline Offline
    • John Soldeert
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2021, 15:51:56 »
De trix is inderdaad niet met geluid uitgebracht, de eerdere Marklins (37421 en -22) hadden een los geluidsprintje met toeter en stationsomroep (wat snel kapot ging/gaat). Alleen de nieuwste Marklin (37423) is uitgerust met een sounddecoder, alleen zit daar een Marklin MSD decoder in, en geen ESU. Voor de ESU is ook (zover ik weet) geen geluidsbestand beschikbaar, dus ik ben wel benieuwd naar waar je die vandaan wil/hebt getoverd.

Aux 1 en 2 zijn bij de Trix inderdaad nergens op aangesloten, bij M zitten die dus op het geluidsprintje.
Rangeersein is inderdaad een flinke puzzel, zoals Henk al zei, werkt de verlichting door ompoling.

ESU MKL versie is niet perse nodig, aux 3 en 4 zijn met de huidige decoder ook onversterkt.
Voor de binnenverlichting naar aux 1 zal ik het even nakijken, denk dat dat met de originele print draadje trekken wordt.

Edit, inderdaad draadje trekken, je dient de jumper bij R22 te verwijderen, en dan vanaf het onderste soldeereilandje (zoals de foto hier door je gepost is)  een draadje te trekken naar A8.
Verder in alle andere rijtuigen de jumper van R13 verplaatsen naar R14.
Enige voordeel hier is als je een decoder met versterkte aux3/4 plaatst, dat je in de motorwagen de jumper kan verplaatsen van R22 naar de bovenste 2 eilandjes van R21 en R18.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2021, 16:00:49 door Looney Tunes »
Groetjes, John

Herman_C

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2021, 16:13:03 »
Dank je voor je tips, het is een steile leercurve maar wel leuk om te doen. De function mapping ziet er nu zo uit;

Herman_C

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2021, 16:36:17 »
Heb ik iets gemist dat er een soundfile is voor de MaTrix koploper? Het is al een tijdje geleden dat het ding heeft gedraaid bij mij, maar zit er echt geluid op?

Voor de ESU is ook (zover ik weet) geen geluidsbestand beschikbaar, dus ik ben wel benieuwd naar waar je die vandaan wil/hebt getoverd.

Klopt beiden, er is geen ESU geluids-of configuratiebestand. Het makkelijkste is dus om bij ESU.EU op de website een ESUX bestand te downloaden van een loc die er een beetje op lijkt qua land, geluid en schakelbare functies. In dit geval van de NS ELok-NS1600_1800-V1-R1. Deze basisconfiguratie ben ik nu aan het finetunen.

Geluid komt van Marklin sound bibliotheek waarin de Koploper uiteraard is opgenomen. Helaas met beperkte geluiden, maar toch. Je kan die gratis downloaden en de mDecoderTool3 installeren. Zie hier; https://www.marklin.nl/service/downloads/nieuw-inbouwdecoder-mld3msd3/mdecodertool-mdt3

Vervolgens speel ik die geluiden op de laptop af en neem ik het geluid op mbv freeware Audacity https://www.audacityteam.org/download/. En exporteer die weer als wav-bestand. Daarna het soundbestand toevoegen aan je ESU bibliotheek. Nu kan je het geluid toevoegen aan een soundslot.

Ook heb ik het geluid van een wegrijdende Koploper van Youtube geript om het chopper geluid daarop nog beter hoorbaar is. Bij het wegrijden wordt eerst dat geluidsbestand afgespeeld, en boven een bepaalde rijsnelheid het "standaard" geluid van de NS ELok-NS1600_1800.

Verder heb ik het stationaire licht zoemende geluid van de Koploper geript van Youtube. Dat staat ook altijd aan als het geluid inschakelt is.

De opstartprocedure wordt dan bij geluid aanzetten;

1. Geluid pantograaf omhoog (Marklin opname Kijfhoek)
2. Geluid Koploper stationair licht zoemend (youtube)
3. Geluid wegrijden met chopper (youtube)
4. Geluid continue snelheid (ESU NS ELok-NS1600_1800)

Bij het geluid uitzetten: geluid pantograaf omlaag

Het geluid van het koppelen komt van de BR 218 blijkbaar, en zal ik tzt vervangen door geript geluid van youtube.

Als bonus heeft het ESU bestand 2 NS stationsomroepen er bij zitten met intercity berichten.

Herman_C

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2021, 16:45:26 »
Edit, inderdaad draadje trekken, je dient de jumper bij R22 te verwijderen, en dan vanaf het onderste soldeereilandje (zoals de foto hier door je gepost is)  een draadje te trekken naar A8.
Verder in alle andere rijtuigen de jumper van R13 verplaatsen naar R14.
Enige voordeel hier is als je een decoder met versterkte aux3/4 plaatst, dat je in de motorwagen de jumper kan verplaatsen van R22 naar de bovenste 2 eilandjes van R21 en R18.

Dank je voor het nakijken! Dit ga ik even rustig de komende dagen bekijken op de printplaten of ik je helemaal volg. Een ESU 21MKL slingert hier nog met de versterkte aux3/4.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2021, 16:56:47 »
Als je dit allemaal klaarspeelt, zelf een soundfile maken, dan ken je het toch beter als je in het begin liet uitschijnen.
Knap wat je hier doet. Met de afbeelding van de function mapping zou je al met sound en standaard verlichting moeten kunnen rijden.  (y)

Herman_C

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2021, 15:27:34 »
Klopt, de Koploper rijdt al, met geluid. Alleen wil ik het afspelen van de geluiden nog verder finetunen. Zo moet het stationair zoemende geluid stoppen als de trein gaat rijden en het chopper geluid dominant moet worden. Beetje tweaken dus. Mooie klus voor de eerste week in het nieuwe jaar. Dat geldt ook voor het aanpassen van de jumpers ivm de verlichting.