Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30  (gelezen 1918 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
« Gepost op: 19 March 2008, 22:15:46 »
 Goedenavond,
 Hierbij een kort verslag van de bouw van deze lok.
 Ik bouw in schaal 1m, dit is bouwschaal 1:30, met spoorbreedte 32 mm.
 Om eens wat anders en moeilijkers te bouwen dan een elok met draaistellen  ben ik  in januari van dit jaar gestart met de bouw van een stoolmlok.
 Wielen, aandrijving en motoren had ik al gekocht bij GM&S.
 Een tekening haalde ik uit een boek over materieel van de FO, De Furka Oberalpbahn waar de lok toen reed.
 Later vond ik een behulpzame geest bij de Ned. afd van de Furka DFB, die mij foto's uit een boek stuurde.
Die moesten eerst veranderd worden om op een bruikbare schaal uitgeprint te worden.
 Daar vanaf kon ik bouw tekeningen maken.
 Het materiaal is messing strip (2mm ) voor het binnenframe, en messing plaat voor het buitenframe. De lok heeft n.l. binnenliggende wielen.
 Eerst hebik het binenframe gebouwd met de 3 drijfassen.
 Wordt vervolgd.  ;)
 Groeten,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11456
    • nulpunt
Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2008, 00:13:47 »
2 mm plaat. Mooi, dat wordt geen adhesieprobleem bij deze zware jongen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2008, 10:18:04 »
 Hallo Frits,
Momenteel weegt hij 1558 gram, alleen de bovenkant van de ketel met rookkast,dom  en schoorsteen  moet er nog bij geteld worden, maar die bestaan nog niet.   ;D
 Dit gewicht komt ook door 3  setjes van 4 cellen van de  NiMh accu, de lok rijdt met een eigen voeding, ik heb nl  geen 2 railsysteem hier.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2008, 20:18:22 »
Peter,

Rijd die ook met tandrad en heb je al foto's beschikbaar?

groet,

Marcel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2008, 20:28:20 »
 Marcel,
 Nee, geen tandrad, dit is al moeilijk genoeg, door de aandrijftandwielen op de drijfassen is er geen plaats meer.        :D  Er zit n.l. in werkelijkheid een 2e aandrijf systeem tussen de wielen in,dat het aparte tandrad aandrijft. De 2 cilinders zitten tussen die voor de gewone loopwielen in.
 Om de lok te kunnen laten stoppen heb ik trouwens bij stopplaatsen een zgn remrail tussen de rails zitten. Moet de lok stoppen, dan ligt die rail aan massa, en trekt er in de lok een relaisje aan, dat de zaak laat afremmen en stoppen. (Vereenvoudigd gezegd. )
 Ik ben bezig om via Photobuckett een paar foto's erop te zetten.
 En anders mail ik ze wel naar je,als ik je adres heb.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen