Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:46:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 16:08:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10

41   Elektronica en analoog / Re: Zelfgemaakt BiDiB modulesGepost op Vandaag om 14:14:02

Gestart door Dennis1984 - Laatste bericht door bask185

Dat is wel leuk dat Rocrail dat kan.

Ik heb versimpeld schema gemaakt voor een frogjuicer, ik weet nog niet helemaal of die ook werkt. Ik moet nog het een en ander nalopen. Of de comperator geschikt is etc.


Het past net aan 8x5cm. Je zou denken dat het veel ruimte is, maar voor elektrofrogs zou je anders 16 relais nodig hebben. Dan valt het dit wel weer mee.


Er zit nu ook een zener om een vaste referentie te maken en een 33mOhm shunt weerstand. Het idee is dat bij ongeveer 3A, de spanning over de shunt weerstand 0.1V is. Dat moet een van de comperators trippen, die moet de flipflop toggelen, de flipflop moet beide mosfets (10A) toggelen waardoor het puntstuk zou moeten worden omgepoold naar de andere rail.

De stroom loopt van DCC -> gelijkrichter -> schottky diode -> Mosfet -> shunt weerstand -> gelijkrichter  -> terug naar frog.


Heeft alleen weer niet zoveel met BiDib te maken  :-X

Bas

Gestart door Herb73 - Laatste bericht door grossraumwagen

De Vindobona reed van Berlijn via Praag naar Wenen. Dat hele stuk werd met een VT 18.16 van de DR gereden, tot begin jaren '80. Daarna werden het getrokken treinen, maar die hadden locwissels op de grenzen met Tsjechoslowakije en Oostenrijk.

De Vindobona heeft ook nog met CSD-treinstellen (M295, M296, M298) en ÖBB-treinstellen (5045) gereden.

43   Ditjes en datjes / Re: W.V. Kalender 2026Gepost op Vandaag om 14:07:26

Gestart door MOVisser - Laatste bericht door Wim Vink

Kom op mensen, dat kan veel beter!
En je steunt wederom het Beneluxforum  (y)

Gestart door Herb73 - Laatste bericht door Herb73

Geweldig, er zijn dus zeker mogelijkheden. Die "Hommel" (T669) vind ik ook erg mooi.

Gestart door Herb73 - Laatste bericht door Benelux795

Helaas, als je oost en west wil 'mengen' ben je 'beperkt' tot de toemalige buurlanden van het Oostblok...  Maar een DB en DR lok naast elkaar of een OBB en CSD lok naast elkaar, in hetzelfde grensstation, is dus geen punt. En op belangrijkere verbindingen tot het eerder genoemde Hamburg, maar dat is ook het enige voorbeeld voor een langere verbinding die ik zo snel kan verzinnen. Munchen of Wenen kwam volgens mij niets Oostbloks qua locomotieven, wel bijv een treinstel, de VT 18.16. Andersom kan ik naast grensstations zo snel ook alleen Berlijn verzinnen...     

46   Ditjes en datjes / Re: W.V. Kalender 2026Gepost op Vandaag om 14:04:24

Gestart door MOVisser - Laatste bericht door MOVisser

Donderdag worden de bestelde kalenders verzonden.
Vertraging doordat ik snip en snap verkouden ben.

Jullie krijgen morgen mail met mijn Iban.

Ronald Visser
(we blijven steken bij 21 stuks kalenders dit jaar ...  ::) )

Gestart door Herb73 - Laatste bericht door J1971

Duidelijk... punt is alleen dat 99% van mijn materieel uit tijdperk IV stamt, dus van vóór de "Wende..."

Nu zie je zelfs voormalig Oost-Duitse locs in Nederland rijden.

In 1990, dus nog net tijdperk IV, ging alles overboord en reden DR-diesels véél verder naar het westen. Omgekeerd ook, DB-locs en treinstellen reden ook ineens tot aan Berlijn.

In dat 'overgangsjaar' kun je eigenlijk alles naast elkaar laten rijden...

48   Digitaal / Re: Roco 290 digtaliserenGepost op Vandaag om 14:01:55

Gestart door Henk Veenstra - Laatste bericht door Herb73

Volgens mij wel, maar je moet er één stroomkring van maken waarin de LED's achter elkaar zitten; het moet tenslotte een serieschakeling zijn volgens AMW.

Ik kan het helaas niet uittekenen, misschien is een ander daar bedreven in.

Gestart door Herb73 - Laatste bericht door J1971

Hallo,

Tot 1990 kwamen DR-diesellocs inderdaad vrijwel nooit verder dan het West-Duitse grensstation. Maar dat deden ze dan wel weer dagelijks. Bijvoorbeeld in Hof:

https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=144

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks-92-80~br-1-232-dr-1301-dr-132/266727/hof-hbf-irgendwann-anfang-der-80er.html

Hetzelfde gebeurde ook in bijvoorbeeld Helmstedt.

Opvallend is dat stoomlocs van de DR nog tot in de jaren '70 met Interzonenzüge naar Hamburg reden, maar diesellocs niet verder kwamen dan het West-Duitse grensstation (Büchen). Behalve als ze treinen naar Lübeck trokken, dan reden ze wél weer door:

http://www.lbe-express.de/wp-content/uploads/2016/08/L%C3%9CBECKER-GLEIS-24-ERINNERUNGEN_Teil-2.pdf

(zie de diverse oude foto's in die PDF).

De Vindobona reed van Berlijn via Praag naar Wenen. Dat hele stuk werd met een VT 18.16 van de DR gereden, tot begin jaren '80. Daarna werden het getrokken treinen, maar die hadden locwissels op de grenzen met Tsjechoslowakije en Oostenrijk.

50   Digitaal / Re: Roco 290 digtaliserenGepost op Vandaag om 14:00:37

Gestart door Henk Veenstra - Laatste bericht door Henk Veenstra






Zo zitten de leds nu.

mvg Henk
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10