BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => MSE - Modelspoorgroep Eindhoven => Topic gestart door: Eegtrain op 10 maart 2016, 20:39:41
-
Hoi hoi Medespoorders!
Hierbij wil ik graag het draadje starten van een nieuw project in de schaal TT 1:120!
In het onzichtbare deel gaan we TT filigran rails gebruiken en in het onzichtbare deel Kuehn rails, net zoals bij mijn andere TT bouwproject (zie draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.75.html)
Zie hieronder het eerste deel van het plan, en de eerste stappen om alles te meten en voor te bereiden:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Rheinfels_part_one.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Rheinfels_part_one.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/IMG_20160309_231656_1.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/IMG_20160309_231656_1.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160308_114403.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160308_114403.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/IMG_20160309_230759.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/IMG_20160309_230759.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Rheinstrecke_impressie_module_linkss.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Rheinstrecke_impressie_module_linkss.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/burg_rheinfels.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/burg_rheinfels.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/67507461.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/67507461.jpg.html)
Wordt vervolgd!
Groeten, Jake
-
Benieuwd hoe het gaat worden! Karakteristieke tunnelingang(en), oplopend terrein, burcht: dit kan leuk worden.
Reinout
-
hoi Reinout, dankjewel!
Het wordt wel een ambitieus project want het zijn 3 modules van 208cm breed voor het zichtbare Rijn-gedeelte en daarachter nog eens 3 modules van eveneens 208cm breed voor het schaduwstation, Voor het schaduwstation heb ik iets speciaals in gedachten maar dat kan ik nog niet verklappen :)
Dit weekend nog even alvast wat geprobeerd voor de mogelijke linkse tunnel, de Zuidelijke Loreley tunnel:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160307_2220351.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160307_2220351.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160312_233945.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160312_233945.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160312_234003.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160312_234003.jpg.html)
Groeten Jake
-
Van een goede vriend kreeg ik het baanplan geprint op ware grootte. Konden we meteen even kijken hoe het geheel er uit gaat zien:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160314_204724.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160314_204724.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Tekening_ware_grootte01.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Tekening_ware_grootte01.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160314_204653.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160314_204653.jpg.html)
De rails voor het eerste gedeelte van het schaduwstation is binnengekomen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160318_110301.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160318_110301.jpg.html)
ls het goed is komen vanmiddag de slanke wissels binnen voor het zichtbare deel. Wordt vervolgd!
Groeten, Jake
-
Ziet er goed uit! Bekend terrein, als je nog wat foto's nodig hebt van het terrein / sporen voor de tunnel dan hoor ik het wel. :)
-
Leuk project, ook iets in TT komt niet al te vaak voorbij hier. Rij zelf regelmatig door deze tunnels, succes met bouwen (y)
Groet Dennis
-
Hoi hoi dank voor de leuke reacties!
Ik ga komend weekend nog eens naar het gebied toe en zal dan als het mooi weer is nog wat foto's maken. Europa heeft vele mooie gebieden maar dit is toch wel een erg gave omgeving, vooral voor de treinliefhebber!
Het eerste pakket rails voor het zichtbare gedeelte is binnengekomen: Betonnen bielzen en echte gelaserde houten bielzen, plus de eerste 3 slanke wissels (27 cm lang) voor het zichtbare gedeelte links:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160318_143542_1.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160318_143542_1.jpg.html)
Dat is wel een heel verschil in vergelijking met de "normale" TT wissels:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Filigran_Wissels_vergelijk.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Filigran_Wissels_vergelijk.jpg.html)
Het is erg mooi materiaal van TT-Filigran. De reden dat ik dit gekozen heb is omdat het erg natuurgetrouw eruitziet. Al het rollende materiaal vanaf circa 2005 rijdt er goed op. Oudere modellen (of sommige startset modellen) kunnen eventueel, vanwege te hoge flenzen ratelen over de railverbindingen. Gelukkig ben ik pas 3 jaar TT materiaal aan het verzamelen dus ik heb (nog) geen ratelende wielen meegemaakt. De railhoogte van Tillig TT rails is, net als bij H0 code 83 rails; 2,07 mm hoog. De railhoogte van Kuehn TT rails is al wat mooier: 1,8mm hoog (dit heb ik bij mijn andere TT baan gebruikt), en TT filigran rails is 1,5mm hoog. Ook betonnen en stalen bielzen zijn te vinden. Ik heb gekozen voor gedeeltelijk echte gelaserde houten bielzen die ik zelf ga beitsen en gedeeltelijk betonnen bielzen, net als in het echt bij de Rheinstrecke.
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Holz%20Streckenrost.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Holz%20Streckenrost.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/EW190Wissel.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/EW190Wissel.jpg.html)
Als eerste werd aangeraden om de echte houten bielzen een paar minuten te laten weken in water. Dit omdat de railverbindingen dan makkelijker in de gelaserde gaatjes te schuiven zijn. Inmiddels liggen ze te drogen tussen twee houten platen met wat gewichten erop zodat ze niet kromtrekken. Zodra ze een paar dagen hebben liggen drogen kunnen we starten met de aanleg van de rails. Intussen moet ik nog wachten op het CNC frezen van de schotten van de modules. Zodra dat klaar is kunnen we de eerste modules in elkaar gaan zetten.
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160321_135205.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160321_135205.jpg.html)
Wordt weer vervolgd!
Groeten, Jake
-
Ik ga dit draadje zeker volgen. Hier kan iets zeer moois ontstaan.
Groetjes Harry
-
Dit weekend was even tijd om het mooie gedeelte langs de Rijn te bezoeken. Goed om weer te zien hoe het bouwwerk van de zuidelijke Loreley tunnel er in het echt uitziet:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel10.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel10.jpg.html)
Het is best bizar dat je, vergeleken met Nederland, zo makkelijk overal bij het spoor kan komen. Echt een must-plek voor treinspotters!
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel11.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel11.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel12.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel12.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel13.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel13.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel02.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel02.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel01.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel01.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel09.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel09.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel08.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel08.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel07.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel07.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel04.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel04.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel05.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel05.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel06.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel06.jpg.html)
Ook heel erg mooi wat er aan de overkant van de oever die dag plotseling voorbijkwam;
een BR01 met een aantal Rheingold rijtuigen in de bekende DB-Cremekleur met blauwe streep en de bijpassende klassieke E10 op 't eind:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel14.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel14.jpg.html)
Verder komen de hele dag mooie treinen voorbij zoals deze E101 met IC rijtuigen en stuurstand op het eind. Dezelfde Lok kwam ook regelmatig met SBB of OBB rijtuigen voorbij en aan de kant van de Loreley tunnel konden we op dezelfde dag regelmatig een E145, E189, een keer een E151 met ertswagens en een E40 met een autotrein bewonderen.
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Loreleytunnel15.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Loreleytunnel15.jpg.html)
Verder was uiteraard de Burcht, waaraan dit project haar naam heeft te danken aan de beurt: Rheinfels!
Het ligt slechts een kilometer of 5 vanaf de Loreley tunnels. Werkelijk een hele imposante Ruine. De oorspronkelijke Burcht werd gebouwd in 1245, en was de enigste Burcht aan de linkeroever van de Rijn dat niet kon worden ingenomen door de troepen van de Franse Koning Lodewijk de XIV in 1692. Helaas kwam Rheinfels toch in handen van de Fransen in 1794 en werd door het revolutieleger in ernstige mate vernietigd. Het was eeuwenlang de sterkste Burcht van Duitsland met de hoogste toren. De muren van de Burcht zijn tot wel 4 meter dik. Zeer de moeite van een bezoekje waard:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Burg_Rheinfels04.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Burg_Rheinfels04.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Burg_Rheinfels02.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Burg_Rheinfels02.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Burg_Rheinfels01.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Burg_Rheinfels01.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Burg_Rheinfels05.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Burg_Rheinfels05.jpg.html)
Hoe Burg Rheinfels er oorspronkelijk uitzag in de hoogtijdagen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Jakeman_Burg_Rheinfels03.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman_Burg_Rheinfels03.jpg.html)
Verder was vlakbij ook het leuke zijlijn traject, de Hunsrückbahn een aanrader, de steilste DB strecke (helling van 6,2%) tussen Boppard en Emmelshausen. Dit was een tandradbaan tot 1931, waarna de strecke jarenlang werd bereden door een BR94, en daarna door o.a. de VT98, BR216 en V212:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Hunsrueckbahn01.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Hunsrueckbahn01.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Hunsrueckbahn02.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Hunsrueckbahn02.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Hunsrueckbahn05.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Hunsrueckbahn05.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Hunsrueckbahn04.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Hunsrueckbahn04.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Hunsrueckbahn03.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Hunsrueckbahn03.jpg.html)
Groeten, Jake
-
Mooie fotoreeks :D
En genoeg treinverkeer, vond het eerste plaatje wel knap griezelig :o
Wel apart gezicht, alsof de tunnelbuis verkleind is door aan de binnen-
zijde beton aan te brengen...
Mvg,
Tis
-
De eerste spanten zijn een feit en onderweg :)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/IMG_20160517_115653.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160517_115653.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/received_995818293846799.jpeg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/received_995818293846799.jpeg.html)
Wordt uiteraard vervolgd;) Groeten, Jake
-
Ziezo, de spanten voor de eerste module zijn gearriveerd.
Nu het geheel in elkaar zetten! Alles staat nu even los tegen elkaar. De trace-platen waar de rails op moet komen worden nog een keer opnieuw gelasert omdat ik op het laatste nippertje nog wat wilde veranderen. Die worden nu in plaats van 12mm toch 9mm dik. De constructie is zo sterk dat je er met gemak op kan zitten. Toch best handig als je een beetje uit de voeten kan met een 3D tekenprogramma :) Een echte aanrader!
Het geheel lijkt erg groot, maar dat valt best mee. De module van de zichtbare strecke (de voorkant) is 208x65cm, en de module met het schaduwstation is 208x45cm. Je kan dus makkelijk apart aan het zichtbare deel werken zonder dat het geheel teveel plaats in beslag neemt.
Nu ben ik nog een frame aan het ontwerpen om straks alle modules makkelijk op elkaar te kunnen stapelen voor bijvoorbeeld vervoer in een busje.
De poten zijn er ook al, alleen moeten de klemmen voor de poten nog in elkaar worden gezet (y)
Groeten Jake
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/IMG-20160518-WA0005.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/IMG-20160518-WA0005.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160518_113747.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160518_113747.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160518_155524.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160518_155524.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160518_154242.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160518_154242.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160518_154947.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160518_154947.jpg.html)
-
Hoi Jake,
Dit is wel een mooi stukje werk, ik ben zeer nieuwsgierig hoe dit gaat worden, ik volg het op de voet.
Groeten Jan.
-
Hoi Jake,
Het ziet er netjes en degelijk uit. (y)
Ben je al achter de seinen aan gegaan?
-
Netjes! Vooral die TT-filigran-wissels, ik wist niet dat dat bestond, mooi zeg... :o
Groet,
Matthijs
-
@Jan; ja het is voor jezelf ook altijd heel spannend hoe dingen zullen uitpakken :)
@Marco; ja ik had bij elkaar iets van 10 verschillende makers van seinen gemaild maar allemaal kunnen ze op de 1 of andere manier de seinen die ik het liefst zou hebben niet maken.. Nu ben ik sinds een tijdje aan de gang gegaan met het programma Solid Works en ben voornemens om, zodra ik Cad tekeningen van de huidige Duitse seinen gevonden heb, de benodigde seinen te gaan natekenen en om te zetten naar een STL file om ze in 3D te kunnen laten printen. Op die manier kan ik ze straks ook aan andere medespoorders die interesse hebben aanbieden in elke schaal. Het liefst wil ik de seinen zoals er nu anno 2016 bijstaan bij de beide tunnel ingangen die ik wil gaan nabouwen.
@Matthijs, ja het TT-Filigran materiaal is heel erg mooi. Ze maken op aanvraag ook EW500 wissels van 45 cm in TT. En de 3-weg en kruiswissels zijn ook erg gaaf. Ze hebben aangekondigd nu ook in H0 te kunnen leveren. Kuehn komt nu ook met een extra slanke TT wissel in het Gamma met railhoogte van 1,8mm. Verder heb je in H0 de mooie 37cm lange slanke wissels van Weinert "Mein Gleis". Ook zijn daar voor de 3railers speciaal door "Weichen Walter" Völklein oplopende puko's voor gemaakt, die je vrijwel niet ziet doordat ze in de railbedding vallen. Dit is dan in combinatie met code83 rails ipv code70 zodat 3rail flenzen er wel overheen kunnen rijden aangezien deze rails hele natuurgetrouwe, lage railverbindingen heeft. Zodra ik ooit weer iets in H0 ga bouwen, zeker een leuke optie.
Zie hieronder de plek waar de linker tunnel (de Zuidelijke Loreley tunnel) moet gaan komen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160519_193751.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160519_193751.jpg.html)
Groeten Jake
-
Oja, Weinert ken ik, daar ga ik zelf €50 aan een wissel voor uitgeven...
Groet,
Matthijs
-
@Mattijs; haha sjah, het kost wat maar dan heb je ook wat.. Blijft prachtig:)
Op de Rheinfels baan is het idee om af en toe over de baan een rail-onderhoudstrein te laten verschijnen die voor wat oponthoud op de sporen zorgt, waardoor treinen op elkaar moeten wachten etc. Vandaar deze railstopmachine en werklok. Ik vond het jammer dat dit een "start"lok is, en dus geen handgrepen en beugeltjes heeft, zoals de andere V100 modellen. De kleurstelling van deze vond ik echter wel leuker dan die andere 02592 Tillig BR203 met blauwe streep, vandaar dat het deze Lok geworden is. Scheelde ook 50 euro in de prijs.. Misschien later hier maar eens automatische koppelingen van SD-Modell, een zwaailicht en geluid in laten bouwen.. De originele gele kleur zag er mij wel wat erg plastic uit, dus kon het niet laten om hem alvast wat te verouderen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Netz%20instalthaltung_geweatherde_Lok.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Netz%20instalthaltung_geweatherde_Lok.jpg.html)
Verder nog even 9mm dikke buisjes met een wanddikte van 0.45mm gezaagd zodat het schroefdraad van de M8 bouten de houten gaten niet beschadigen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Buisjes_Messing.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Buisjes_Messing.jpg.html)
Groeten, Jake
-
Dat is een goeie!
-
Hoi hoi Medespoorders!
Ziezo! Vandaag zijn de eerste wegdek-delen, de magneetband, een wissel en reedcontacten voor het MCC Car System binnengekomen. Dankzij MCC-ModelcarParts! (y)
Nu alles goed vastmaken. Zodra de linkerhoek van het auto-tracé is vastgezet en alle onderdelen zijn ingebouwd, kan het tracé voor de treinsporen erbovenop worden vastgezet. Nu even meten en de zaak daar in de hoek goed ondersteunen. Van de frontplaat is ook nog wat afgezaagd, zodat de auto's beter te zien zijn. Vanwege dat de auto's onder het spoor moeten keren, zakte het wegdek wat te diep in de module weg en bleek de frontplaat bij nader inzien toch net wat te hoog.
Nu ook maar even een opening in de zijkant van de module ingetekend, want het is straks toch wel handig als daar een afneembaar plaatje komt te zitten zodat je beter bij de auto's en treinen in die hoek kan. Je kan er vanaf de onderkant ook wel bij, maar toch.
Wordt weer vervolgd! Groeten, jake
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160602_183021.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160602_183021.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160602_183105.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160602_183105.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160602_183312.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160602_183312.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160602_185550.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160602_185550.jpg.html)
-
Wat een bijzondere manier van bouwen!
Alles al kant en klaar gefreesd, wel makkelijk en strak!
-
Ja ziet er erg strak uit Jake!
Btw hoeveel banen bouw jij tegelijk?
-
Hoi hoi Dave ja ik wilde me zelf eens wat meer verdiepen in het laseren en 3d printen. Zodoende gaan leren tekenen met een 3d programma. Laseren geeft wel een hoop voordelen. Je kan zelf wel dat wegdek leggen maar het is in het onzichtbare deel en nu is het echt strak dus minder kans op oneffendheden. Ik hoop uiteraard dat deze baan straks op een beurs kan staan. Het lijkt me leuk om mensen meer te laten zien van deze mooie schaal.
Hey Roland ja nadat ik mijn H0 3rail modulebaan van 5 bij 2 meter verkocht had ben ik begonnen aan een meer handzame baan in de schaal TT van slechts 208x98 cm. Daarna begon ik, mede om iTrain te testen aan een kinderbaantje. Dat liep hier en daar een beetje uit de hand en werd toch wat leuker en meer uitgebreid. Daarna kon ik het niet laten om te beginnen aan een Rheinstrecke. Dit omdat over het kleine locloodsbaantje alleen kleine korte treinen kon laten rijden. Nu heb ik het een beetje verdeeld qua treinen. Dus nu drie TT banen in de steigers staan :) Daarnaast komen er weer plannen voor nog wat leuke bouwprojecten samen met een paar andere modelbouwers. Het idee is om het treinenatelier hier uit te breiden zodat medespoorders hier ook kunnen komen bouwen. Nu hebben we 110m2, maar dat kan nog groter want er is in dit oude zuidoostbrabanste bedrijfspand nog veel ruimte vrij.
Net even aanstalte gemaakt met het schaduwstation. Ook de klemmen voor de poten zijn binnengekomen:
Groeten, Jake
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160603_173157.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160603_173157.jpg.html)
-
Ziezo, het is toch veel te warm om op de bank te zitten. Dan maar in de koele late avond verder bouwen. Plaatjes zeggen in dit geval altijd zoveel meer dan woorden:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_010942.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_010942.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_023049.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_023049.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_023441.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_023441.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_011011.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_011011.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_022928.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_022928.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160607_022754.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160607_022754.jpg.html)
Groeten, Jake
-
Ziezo; de eerste module overgang is een feit! Dankzij de hulp van een goede vriend weer flink opgeschoten!
Ik krijg steeds meer berichten van modelbouwers die interesse hebben in ons treinenatelier te komen bouwen aan eigen of gezamenlijke projecten. Dan wordt het ook straks eens tijd voor het organiseren van een leuk modelspoor evenement in Zuid Oost Brabant :)
De tekeningen voor de volgende modules zijn ook bijna allemaal klaar (y)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160615_221627.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160615_221627.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160615_221640_1.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160615_221640_1.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160618-002929.png) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160618-002929.png.html)
Wordt snel weer vervolgd! Fijn weekend!
Groeten, jake
-
En het gaat weer verder met de volgende modules:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160628_234805.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160628_234805.jpg.html)
Groeten, jake
-
Kon het niet laten alvast even een paar foto's te maken van hoe het ongeveer moet gaan worden als er straks treinen langs de rijn rijden :)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160629_234337.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160629_234337.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160629_234309.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160629_234309.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160630_225758.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160630_225758.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160630_230000.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160630_230000.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160630_230117.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160630_230117.jpg.html)
Groeten en Fijne weekend!
jake
-
En het gaat weer verder:)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160711_075738.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160711_075738.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160712_143002.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160712_143002.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160712_230229.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160712_230229.jpg.html)
Wat is TT toch een leuke schaal !
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160713_151444.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160713_151444.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160713_151525.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160713_151525.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160713_164723.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160713_164723.jpg.html)
Groeten, Jake
-
Het eerste deel van de bedrading is een feit;
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160725_223330.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160725_223330.jpg.html)
Nu begint een enorm karwei: het in elkaar zetten van de rails:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160721_224745.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160721_224745.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160721_224814.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160721_224814.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Rheinstrecke_3D_2016_02.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Rheinstrecke_3D_2016_02.jpg.html)
-
Het schiet al lekker op, het ziet er goed uit! (y)
-
heyhey Marco dankjewel! Een modelbaan is altijd meer werk dan je denkt en van eerdere fouten leert men zullen we maar zeggen:)
Vandaar dat elke nieuwe modelspoorbaan weer iets beter wordt aangepakt dan de vorige :angel:
Hier nog wat plaatjes; even wat meten en proberen hoe dingen op z'n plek gaan vallen voordat de servo's onder de wissels gemonteerd kunnen worden.
De rechtse sporen zullen naar een treinlift gaan (althans dat is de bedoeling), de middelste sporen zijn doodlopende opstelsporen voor regionale pendeltreinen en de linkse 4 sporen zijn lange, doorgaande sporen waar straks op elk spoor 2 lange treinen achter elkaar kunnen komen te staan (een Loc met maximaal 7 rijtuigen). Als de lift er (nog) niet is kunnen er straks uiteindelijk maximaal 13 treinen in het schaduwstation staan:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160806_022959.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160806_022959.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160806_023034.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160806_023034.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160806_022814.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160806_022814.jpg.html)
Veel mensen zeggen of denken vaak dat er voor de schaal TT erg weinig te krijgen is. Ik heb hieronder een opstelling gemaakt van de treinen zoals ik ze gedacht had te verdelen over m'n 2 TT banen (de lijst is inmiddels enigzins overschreden):
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Totale_Treinsamenstellingen_TT_2016_2017.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Totale_Treinsamenstellingen_TT_2016_2017.jpg.html)
Fijn weekend! groeten, Jake
-
Indrukwekkende verzameling. Ik zat een beetje gek tegen die 01 met Rheingoldrijtuigen aan te kijken, maar ineens herinnerde ik me dat je daar eerder een plaatje van had laten zien. Van de echte combinatie dan, inclusief de achteraan bungelende E 1012.
Je ballast ziet er goed uit! ;) :D
-
Ja die Rheingold rijtuigen kwamen in Maart voorbij toen ik daar langs de Rijn met een groepje foto's aan het maken was. Het jaar ervoor zgen we de BR01 zonder rijtuigen de andere kant op rijden. Vaak rijden klassiekers heen en weer naar bijvoorbeeld het DB museum in Koblenz. Dat is trouwens ook echt een aanrader.
Vandaar dat het me leuk leek om die combinatie straks zo eens voorbij te laten rijden; ongeveer zo; maar dan straks met meer rijtuigen: :p
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Schermafbeelding%202016-08-31%20om%2020.00.04.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Schermafbeelding%202016-08-31%20om%2020.00.04.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160326_122305.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160326_122305.jpg.html)
Een handig idee dat ik had, was om blokjes te laseren om te dienen als poothouder. De klem die ik bij de vorige modules gebruikte, was eigenlijk een beetje overbodig, aangezien je de hoogte nog +/1 1 cm in de schroefdoppen onder de poten kan bijstellen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160829_171454.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160829_171454.jpg.html)
Handig om deze blokjes voor modules te gebruiken. De poten vallen er vanzelf onderuit als je de module wil opbergen.
En verder de rest van de modules tegen elkaar zetten, hierna nog 1 te gaan:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160829_232236.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160829_232236.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160830_231413.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160830_231413.jpg.html)
Groeten, Jake
-
Begint al een indrukwekkend geheel te worden! Kom het binnenkort eens bekijken.
-
Klein beetje voortgang:(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/20160929_000140.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/20160929_000140.jpg.html)
-
Goedenavond medespoorders;
Door allerlei drukte helaas niet veel kunnen doen, maar toch even een kleine update:
Het wegdek voor het Carsystem was te smal gelaserd dus dat moest even worden verbreed:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20161017_153504.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20161017_153504.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20161017_173151.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20161017_173151.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20161017_180902.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20161017_180902.jpg.html)
De voorbereidingen voor het lasergraveren van de rest van het wegdek voor het Carsystem, de tunnels en de Burcht op schaal is wel al voor een deel in de computer getroffen:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/IMG-20160803-WA0018.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/IMG-20160803-WA0018.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Rheinfels_schaal_positionering_detail1345.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Rheinfels_schaal_positionering_detail1345.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Mobile%20Uploads/IMG-20161025-WA0006.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Mobile%20Uploads/IMG-20161025-WA0006.jpg.html)
Het andere deel van het schaduwstation is inmiddels voorzien van de nodige servo's en rest van de rails. Het was wel erg lang wachten op de servo's (uit Hong Kong) maar het was het wachten waard!
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20161103_173526.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20161103_173526.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Rheinstrecke_3D_2016_02_1.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Rheinstrecke_3D_2016_02_1.jpg.html)
De rails voor het zichtbare deel moet met de hand in elkaar worden gezet. Een werkje maar dan heb je ook wat:
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20160905_000706.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20160905_000706.jpg.html)
Mocht iemand een treinbouw ruimte zoeken of mee willen bouwen aan H0 en-of TT modules stuur een Privebericht!
Groeten Jake
-
Elke keer als ik de baan op foto zie of in het echt ben ik onder de indruk. Jake
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Fraai en secuur uitgevoerd projekt, leuk en inspirerend om te volgen!
Mooie rails overigens, ook dat geeft het geheel weer een extra dimensie.
Die Loklift, wordt dat een Müt-produkt of een zelfbouwprojekt?
Groeten, Michiel
-
@MiHe Dankjewel weer voor de complimenten (y)
@Michiel; die Lift wordt ontwikkeld door een treinmaatje en mijzelf. Het wordt een spannend project, maar het proefmodel, gebouwd voor de de H0 baan van m'n treinmaatje, werkt al zeer goed. De lift schakelt zelf af zodra hij de betreffende verdieping heeft bereikt. Maar meer info later. M'n treinmaatje tekent hem in Solid Works en proberen een steeds lichter, meer solide en toch transporteerbaar en betaalbare lift te tekenen en bouwen. Kijk, voor 4000 euro kan je een prachtige lift bouwen, maar we willen hem voor minder dan 2000 euro proberen te bouwen. Hij laat zich wel erg goed aansturen door een treinbesturingsprogramma als iTrain.
Later hierover meer ;)
Inmiddels zijn de velgen en bandjes voor de vrachtwagens gelukt. Omdat in de schaal TT minder wagenparkmateriaal verkrijgbaar is, moesten we de velgen en banden zelf in Solid works natekenen. De bandjes passen precies op de velgen en nu kunnen de bandjes gegoten worden in rubber. Een geluk dat we maar 3 verschillende velgen en 2 verschillende bandjes hoefden te tekenen. Twee brandweerauto's en drie vrachtwagens hebben dezelfde velgen en banden.
Er zijn al twee vrachtwagens voorzien van printje, stuurinrichting, accu, verlichting en aandrijving.
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20170220_174222.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20170220_174222.jpg.html)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/20161115_173344.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/20161115_173344.jpg.html)
Hieronder wat modellen die in TT verkrijgbaar zijn. Enkele van deze modellen heb ik reeds aangeschaft om om te laten bouwen.
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/TT_Cars_for_Jakes_TT_Layout.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/TT_Cars_for_Jakes_TT_Layout.jpg.html)
Wordt weer vervolgd! :)
Groeten Jake
-
dit is een mooi draadje van een mooie baan (y) (y)
-
Hoe los je het hoogte verschil tussen het TT filigran rails en het Kuehn rails op dan Jake ?
-
Hoi Edwin, hetzelfde net als ik het bij sommige bak overgangen doe; gewoon een heel dun polystyreen plaatje eronder van 0,3mm dik.
Op zich rijden alle treinen moeiteloos over een hoogteverschil van 0,3mm en deze overgang is uit het zicht, maar toch is er met gebruik van z'n plaatje helemaal niets meer van merkbaar. De Tillig TT rails vond ik te lomp.
Groetjes Jake
-
Mooie voortgang en mooie bouwwijze met de gelaserde modules. Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar waar laat jij het hout laseren? En gaat dat op basis van een 2D autocad tekening van de onderdelen?
Groeten,
Sander
-
Na een poosje niet echt toe kunnen komen aan verder werken aan dit project, kon ik een tijdje geleden tijdens een middag wachten achter de laptop toch weer alvast wat gaan tekenen. Op de Rijn hoort natuurlijk ook een boot en na een poosje zoeken leek deze me wel geschikt om na te gaan maken: De "MS Loreley". Haar zusterschip is MS Asbach. Ik vond het wel een sierlijk bootje en warempel er is nog een foto van te vinden ook, dat het bootje voorbij Burght Rheinfels vaart:
(https://abload.de/img/0_ms-loreley4zjcu.jpg) (http://abload.de/image.php?img=0_ms-loreley4zjcu.jpg)
Het origineel in de schaal 1:120 namaken, dan werd het alsnog toch een best behoorlijk grote boot. Ik ben daarom zo vrij geweest de boot iets te verkleinen. Zodoende een eerste poging gedaan de boot na te tekenen.
(https://abload.de/img/1_img-20180719-wa0006u5jx2.jpg) (http://abload.de/image.php?img=1_img-20180719-wa0006u5jx2.jpg)
(https://abload.de/img/2_img-20180719-wa0004mcjxt.jpg) (http://abload.de/image.php?img=2_img-20180719-wa0004mcjxt.jpg)
Wordt vervolgd! Groeten Jake
-
Prachtig draadje (y) (y)
Ik blijf het lekker volgen :police:
-
MS asbak ?
Dat riekt ergens naar ;)
Ben wel benieuwd hoe je dit verder gaat aanpakken 8)
-
Mooie voortgang en mooie bouwwijze met de gelaserde modules. Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar waar laat jij het hout laseren? En gaat dat op basis van een 2D autocad tekening van de onderdelen?
Groeten,
Sander
Hoi Sander, deze grote modules heb ik bij Fablab Tilburg laten laseren op de Donna Lasergraaf laser.
Ze zijn getekend in Solid Edge.
Groetjes Jake
-
Dank je! Leuk dat hier weer voortgang is. Ik zit voor de toekomst ook te denken aan een modelbaan waarbij de basis gelaserd wordt
-
Onlangs is hier vlakbij een nieuw soort reliefprinter gearriveerd, waarmee ik een aantal proeven zou willen doen; om mooiere, fotorealistische muren, poorten, torens etc te kunnen maken.
Om Burcht Rheinfels te kunnen maken, zijn eerst alle millimeters van de verschillende muurdelen in kaart gebracht. Het is een behoorlijk groot bouwwerk; in 1:120 (TT-schaal) is het nog zo'n 130cm breed. Dat zou in H0 bijna ondoenlijk worden voor een modulebaan.
(https://abload.de/img/rheinfels_schaal_posi1ujqe.jpg) (http://abload.de/image.php?img=rheinfels_schaal_posi1ujqe.jpg)
-
Zo Jake, grootse plannen. Ben zeer benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen. Sorry maar ik ga je op de voet volgen ;D :police: 8)
-
Hoi,
Leuk draadje om te volgen (y)
Maar ik zag de samenstelling van de lufthansa.... daar jij alles aardig tegen de werkelijkheid heb zitten, bij mijn weten zijn er maar 3 treinwagons geweest, althans altijd met 3 wagons onderweg geweest.
-
Leuk om nog eens het echte verschil tussen H0 en TT - schaal te zien.
(https://abload.de/img/20211030_141502e4ks9.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20211030_141502e4ks9.jpg)
(https://abload.de/img/20211030_141534wlkdn.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20211030_141534wlkdn.jpg)
(https://abload.de/img/20211030_141548s7koe.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20211030_141548s7koe.jpg)
mvgrts Eeg
-
Schitterend project ... ga hem volgen (y) (y)
-
Mooie baan ik ga dit zekers volgen
-
Ons nieuwste treinenspot-filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=3HYCZSMrPBM&t=330s