BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 09 augustus 2022, 20:23:26
-
Hi,
Ik kwam laatst informatie tegen over de LNER EM1 (tommy) en SNCF BB300 die een tijdje bij de NS hebben rondgereden. Wat bij mij de vraag deed opkomen heeft de NS nog meer elektrische proeflocomotieven gehad in deze periode? En heeft men nooit diesel(elektrische) proeflocomotieven gehad?
voor wat meer informatie:
https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_300 (https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_300) 1949-1951
https://nl.wikipedia.org/wiki/Class_76 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Class_76) 1947-1952
Groet,
Adriaan
-
Naast de "gewone" serie 500 rangeerlocomotieven van het War Department, heeft Ns ook nog de NS 521 en 522 in bedrijf gehad.
Deze voldeden niet, en zijn naar de NMBS gegaan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25047.msg368846#msg368846
wil je nog meer weten, ga eens op zoek naar het volgende boekje;
Andere locomotieven van de ns van NJ van Wyck Jurriaanse
ISBN: 9789060075371
Groeten Arjen
-
Dat rare geval: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
Marc
-
Zie https://perspoor.wordpress.com/2017/08/10/de-ns-1600p-db-202-serie/
Groet,
Gerard van der Sel
-
Strikt genomen zijn de 2551 en 2552 ook proeflocomotieven geweest, met hun tijdelijke zestien cilindermotoren.
En vergeet ook de 202 003 niet.
-
De NS 2801 was in principe ook een proeflocomotief.
-
De SNCF BB 7003?
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/8206205414 (https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/8206205414)
-
Hi,
Dank voor alle reacties toch weer wat interessante locs!
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42 (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42)
Deze schijnt ook nog in Nederland te zijn geweest waar de ns2900 van zijn afgeleid.
Is er geen voorloper van de ns2200 of ns 2400 in Nederland geweest?
Mvg,
Adriaan
Mvg,
Adriaan,p
-
Interessant draadje did (y)
-
De Henschel DE 2500: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Henschel-BBC_DE_2500
-
Er is ook in 1932 een proefrit geweest van een Micheline in Utrecht!
Zie het fimpje op Wikipedia, daar staat een Micheline naast een NS lok.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Micheline
-
De BB 20000, maar kan de foto's even niet vinden.
-
De NS 2801 was in principe ook een proeflocomotief.
Ja, klopt. Zelf nooit gefotografeerd, maar wel zien rijden met de goederentrein Ehv-Wgm die in de omloop stond. Vervanger was een 2200. Ik woonde toen in Diemen.De Henschel DE 2500: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Henschel-BBC_DE_2500
Twee van de drie en die zijn al genoemd.
Hi,
Dank voor alle reacties toch weer wat interessante locs!
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42 (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42)
Deze schijnt ook nog in Nederland te zijn geweest waar de ns2900 van zijn afgeleid.
Is er geen voorloper van de ns2200 of ns 2400 in Nederland geweest?
Mvg,
Adriaan,p
De NS2900 was een staatsmijnen loc. Daar heeft NS dus nooit een proefloc van op test gehad. De series 2200 en 2400 zijn zondermeer besteld, daarvan zijn hier geen speciale proeflocs geweest vooraf, maar dus wel twee proefexemplaren (2551 en 2552) met een andere dieselmotor. Uitslag van die proef: de reguliere motor gebruiken (beide locs kregen die ook en werden toen 2416 en 2432).
De BB 20000, maar kan de foto's even niet vinden.
Jij bedoelt de BB 7003 van de SNCF. Klopt, ook een proefloc.
-
Naast proeflocomotieven zijn toch ook ander materieel op proef geweest?
Franse dubbeldekkers op proef voor de latere DDM rijtuigen.
Die zelfde DDM rijtuigen zijn op proef in Duitsland geweest toch?
Mvg Johan
-
Ik weet niet of die Franse dubbeldekkers in Duitsland zijn geweest. Ik weet wel dat er 4 of 5 NS dubbeldeksrijtuigen naar Duitsland geweest zijn en daar, ingeklemd door 2 locs van de serie 120, in de buurt van München een paar naanden hun dingetje hebben gedaan.
Rob
-
BR 120 mit NS DDM (https://www.deutschebahn.com/resource/blob/7598702/5678aed83fef3263f50ff6236a6bf9cc/50-Jahre-SBM-5-data.jpg)
Bron (https://www.deutschebahn.com/pr-muenchen-de/aktuell/presseinformationen/50-Jahre-S-Bahn-Muenchen-Jubilaeumszug-als-rollender-Botschafter-einer-beispiellosen-Erfolgsgeschichte-geht-in-den-Einsatz--7597518)
\/ \/ @Johan:
https://www.flickr.com/photos/69430322@N04/10073548716/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/69430322@N04/10073548716/sizes/l/)
-
Die Franse dubbeldekkers zijn toch bij NS op proef geweest heb ooit een foto gezien met een 1100 er voor.
Mvg Johan
-
Klopt allemaal, maar rijtuigen zijn nu eenmaal geen locomotieven :police: ;)
-
Maar wel materieel
-
Zeker, misschien kan de titel worden gewijzigd in proefmaterieel?
-
Jij bedoelt de BB 7003 van de SNCF. Klopt, ook een proefloc.
Nee, de BB 20011. Ik wil best wel eens iets mistypen, maar dit is wel heel anders
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5763662197/in/photolist-9Mjh3t-9Q8saD-9MjgYa-9QbjeJ (https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5763662197/in/photolist-9Mjh3t-9Q8saD-9MjgYa-9QbjeJ)
-
Zeker, misschien kan de titel worden gewijzigd in proefmaterieel?
Dat bepaalt degene die het draadje heeft gestart, vind ik. :police:
-
Hoe is het met de treinstellen ? Daarbij denk ik aan TT ( treinstel Toekomst ) de planT 501 . Deze was ruim 1,5 jaar eerder in dienst dan de serie . Na een jaar proefritten werden 30 andere planT's besteld .
-
Treinstellen zijn geen locomotieven. Je kunt daar zelf een nieuw draadje voor openen als het je interesseert.
-
ER is ook een Taurus in Nederland geweest, voor testen op de HSL.
Dus niet voor een nieuwe lok in Nederland. Of valt dat buiten het kader?
http://www.mp-produktie.nl/Taurus%201216%20050.html (http://www.mp-produktie.nl/Taurus%201216%20050.html)
Zo kun je ook denken aan testritten van de ICE op de Hanzelijn, de nieuwe Eurostar, De Stadler Eurodual.
-
Heeft er ook niet eens een br44 in Nederland gereden voor testen met aslast op een spoorbrug..? Of doel je op loks die zijn ingezet om ervaringen op te doen met bepaald type/systeem?
Edit: gevonden... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56132.msg3221415103#msg3221415103
-
Ivm een of ander jubileum heeft er ook eens een ICE ge stoptreindienst Utrecht - Zwolle vv gereden (en kon de dienstregeling niet aanhouden).
-
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42 (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SJ_T42)
Deze schijnt ook nog in Nederland te zijn geweest waar de ns2900 van zijn afgeleid.
Blijkbaar had GM een samenwerking met Henschel en hebben deze een exemplaar (nr 7707) in diverse Europese landen gedemonstreerd, waaronder Nederland? Ben benieuwd naar een plaatje... (y)
-
Gasturbine protoloc 219 001 van de DB kwam soms weleens in Winterswijk las ik een keer. Zou leuk zijn als iemand daarvan een foto kan laten zien.
De gasturbine was trouwens inmiddels wel verdwenen uit de loc en was dus eigenlijk geen proefloc meer.
-
Meest exotisch naar mijn mening: De Hongaarse MAV V63 049 als testloc (met rijtuig) op de spoorlijn naar de Maasvlakte:
https://www.flickr.com/photos/163825206@N03/49998334047
Groet, Raymond van den Hoven (erg jaloers op die plaat)
-
Maar dat is toch meer testen van de nieuwe spoorlijn zelf en niet zozeer het beproeven van nieuw (aan te schaffen) materieel.
Mvg, Johan.
-
Maar dat is nog steeds beetje de vraag: wat de TS onder proeflocomotieven verstaat...?
Gezien de eerste voorbeelden, vermoed ik: een enkel exemplaar voor het testen van een model of systeem voorafgaand aan eventuele aanschaf van nieuwe locomotieven..?
-
Gasturbine protoloc 219 001 van de DB kwam soms weleens in Winterswijk las ik een keer. Zou leuk zijn als iemand daarvan een foto kan laten zien.
De gasturbine was trouwens inmiddels wel verdwenen uit de loc en was dus eigenlijk geen proefloc meer.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91313.msg3222161196#msg3222161196 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91313.msg3222161196#msg3222161196)
Goed dit is Oosterbeek Laag.
-
Da's niet de gasturbine 219, maar de voorserielok van de hele V160 serie.
Zie onderschrift: "Hier evenwel niet voorserieloc 010, te zien aan de ronde vormen die de nummers 001 t/m 009 hun bijnaam Lollo gaven."
Zonder gasturbine, moet je volgens mij zoeken naar een ex-219 001-5 die er zo uit ziet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/evb-420-01-ex-db-510954-62f60c07c039c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/evb-420-01-ex-db-510954-62f60c07c039c.jpg)
https://bahnfotokiste.startbilder.de/bild/deutschland~unternehmen~evbevb-logistik/510954/evb-420-01-ex-db--.html
-
Testritten in Zeeland met treinstellen voor metro in Medellin (Colombia):
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/35820967584/
Weliswaar geen proeflocomotieven voor NS, maar toch...
-
Ook geen proeflok, wel een vreemde eend: ;D
In 1961 of '62 werkte ik op station Rotterdanm Zuid ,Goederen en zag daar een licht blauwe diesellok, zoiets als een NS 2200.
Het was een lok van de Amerikaanse Luchtmacht (!) ,die op weg was naar Duitsland en schade had opgelopen tijdens zijn zeereis. Hij werd gerepareerd in wpl Feijenoord. Zal wel niemand ooit gezien of gefotografeerd hebben. ;D
Peter
-
Zoiets peter?
http://baldwindiesels.railfan.net/usaf/index.html (http://baldwindiesels.railfan.net/usaf/index.html)
-
Ja , dat zou best zoiets kunnen zijn geweest. :D
Ik heb bij de Feijenoordse Meesters gezocht ,maar die melden er niets over, zoveel indruk zal de schade niet gemaakt hebben, hij stond er en daarna heb ik hem nooit meer gezien. :(
Maar hij was blauw en van de Luchtmacht ;D
Peter
-
Testritten in Zeeland met treinstellen voor metro in Medellin (Colombia):
Hoe kom je bij Zeeland? De bijschriften zeggen dat het bij Lerop was, en dat ligt in Limburg.
-
Maar hij was blauw en van de Luchtmacht ;D
Wat zoeken op het internet levert op dat het waarschijnlijk om een Baldwin/Whitcomb RS4-TC gaat. Die zijn in Spanje en in Duitsland voor de USAF actief geweest. Ze lijken inderdaad sterk op de NS2200.
Groet Meino
-
Bedankt ,Meino lleuk dat je dat nog kon terug zoeken.
Ik heb hem in mijn geheugen zitten maar de details zijn erg vervaagd, alleen iets blauws nog maar is er van over gebleven. :(
Peter
-
Inderdaad een gelijkenis... :) blijkbaar zijn 4004 tot 4044 ingezet buiten de VS. Voor Europa hadden ze dan vermoedelijk ook buffers? Kan mij niet voorstellen dat ze met koppelwagons werkten..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/krm4044-62f8a54695960.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/krm4044-62f8a54695960.jpg)
http://baldwindiesels.railfan.net/rs4tc/krm4044.jpg
-
Hoe kom je bij Zeeland? De bijschriften zeggen dat het bij Lerop was, en dat ligt in Limburg.
Wellicht speelt het geheugen een spelletje want ik had ook iets met de Zeeuwse lijn en proefritten in mijn hoofd. Even Google’en levert deze treffer (https://sleutelspoor.nl/diversen/roosendaal4/) op (even scrollen). Proefritten met een BN-treinstel op de Zeeuwse lijn.
-
Bestaat er een model van die amerikaanse diesel ?
Zou een mooi excuus zijn om die naast een 2200 te parkeren.
-
Ja, blijkbaar.. Overigens niet helemaal hetzelfde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/8820TQ-62f8f5b14419a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/8820TQ-62f8f5b14419a.jpg)
https://archive.atlasrr.com/HOLoco/arc-hos2s4.htm
-
Even een zijsprongetje, Als die van de luchtmacht (Airforce) blauw zijn, mag je verwachten dat die van het leger (Army) groen zijn! Niettan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Fort-Carson-Colorado-Springs-62f8ff8a1c754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Fort-Carson-Colorado-Springs-62f8ff8a1c754.jpg)
Rare jongens die Yankees.
-
Dus omdat de eigenaar stond vermeld op de lok wist ik destijds van de Amerikanen was. ;)
Peter
-
Even een zijsprongetje, Als die van de luchtmacht (Airforce) blauw zijn, mag je verwachten dat die van het leger (Army) groen zijn! Niettan!
:D
En die van de navy zijn geel ::)
https://www.railpictures.net/photo/459376/ (https://www.railpictures.net/photo/459376/)
-
Ik vond nog wat foto's
https://www.railpictures.net/photo/475244/ (https://www.railpictures.net/photo/475244/)
http://www.northeast.railfan.net/images/tr_usaf4044.jpg (http://www.northeast.railfan.net/images/tr_usaf4044.jpg)
Voor zover ik kan nagaan, is er nooit een H0 model van dit type geweest. Als ik zou gaan kitbashen, dan zou mijn uitgangspunt een Roco/Piko NS2200 zijn. Tenslotte was dat ook een Baldwin ontwerp en in ieder geval de draaistellen lijken er erg op. Dit in tegenstelling met het getoonde Atlas model.
Groet Meino
-
Of neem de CFL 800 als uitgangspunt..?
https://www.beneluxmodels.net/t1425-cfl-serie-800
-
Hi,
Een aantal mensen heeft al gevraagd naar de precieze definitie van dit topic vanuit mij de topicstarter aanstichter.
Nadat ik de eerste elektrische locomotieven aan het begin van het draadje was tegengekomen (EM1 en BB300), was voornamelijk benieuwd welke buitenlandse locs ik allemaal binnen het tijdperk III een beetje verantwoord op een Nederlandse baan te plaatsen waren onder Nederlandse "vlag".
Het dillema is dat het wel een leuk draadje bij elkaar is geworden met veel interessant rollend materiaal.
Dus als ik een beperking zou moeten geven:
1. In nederland na 1945
2. Loc's of zelfaangedreven treinstellen (geen losse wagons)
MVG,
Adriaan
-
Ach laat ik ook een duit in het zakje doen.
De proef loc die wat mij betreft er met kop en schouders bovenuit steekt is de NS 2801.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/X172576-NS-17038-62fa5ffa09544.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/X172576-NS-17038-62fa5ffa09544.jpg)
Het Utrechtsarchief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C8FA4D24BED75230BF6E5E9963B92C1B)
En hier mijn weergave ervan in model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS2801-31-62fa5ff44eedd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS2801-31-62fa5ff44eedd.jpg)
Rob
-
Dus als ik een beperking zou moeten geven:
1. In nederland na 1945
2. Loc's of zelfaangedreven treinstellen (geen losse wagons)
Maar mag dus ook geleend of gehuurd materieel voor testen van een baanvak...? En ook export materieel?
En inderdaad een hele mooie 2801 :)
-
Prachtige lok geworden Rob (y)
-
Benelux795, ja de EM1 en BB300 waren immers geleend en gehuurd. En export materiaal mits een locomotief of zelfaangedreven treinstel.
En Rob, ik vind deze ook erg mooi! Is dit de MK modelbouw kit?
MVG,
Adriaan
-
Niet buitenlands, wel experimenteel en in tp III te plaatsen.
De tijdelijk tot ELD 3 verbouwde (A bak uitgenomen) ELD 4 757 (Plan G) die werd gebruikt voor snelheidsproeven tussen Helmond en Blerick in 1958.
https://www.youtube.com/v/UR-oqP1gMDI
-
Dan mag de draaistroom mat 46 treinstel 279 ook niet ontbreken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DvA130687-62fa9a5428168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DvA130687-62fa9a5428168.jpg)
https://www.nicospilt.com/index_draaistroom.htm
-
En met een ;) zijn de 6 locs serie 2600, de 'Beelen' ook experimenteel te noemen ;D
-
Dan mag de draaistroom mat 46 treinstel 279 ook niet ontbreken!
Alleen zit je dan al ruim in Tp IV.
-
Alleen zit je dan al ruim in Tp IV.
Voorwaarde was toch na '45..?
En deze...? Het is een spoor.. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/https-cdn-kiosk-api-62fa9cb4b6151.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/https-cdn-kiosk-api-62fa9cb4b6151.webp)
https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220221_30476143?utm_source=google&utm_medium=organic
-
Je hebt gelijk Vincent, ik zag bij teruglezen dat Adriaan de grens wat ruimer had uitgezet :)
-
Hoe kom je bij Zeeland? De bijschriften zeggen dat het bij Lerop was, en dat ligt in Limburg.
Mijn geheugen zei Zeeuwse Lijn,
-
Ik meen dat ooit een bak mat'46 gebruikt is als dummy-voertuig ter beproeving van de Bo'Bo'Bo' asopstelling voor mDDM.
-
Dat was een Hondekopbak (de A 775?)
-
Benelux795, ja de EM1 en BB300 waren immers geleend en gehuurd. En export materiaal mits een locomotief of zelfaangedreven treinstel.
En Rob, ik vind deze ook erg mooi! Is dit de MK modelbouw kit?
MVG,
Adriaan
Dit is inderdaad de 2801 van MK. De bouw ervan heb ik https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85432.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85432.0) beschreven.
Rob
-
Niet zozeer in de kader van dit draadje passend omdat het geen proeflocomotieven waren voor aanschaf door NS, maar wel een leuk voorbeeld voor als je wat exoten op het Nederlandse spoor wilt nabootsen op je baan.
In de jaren '50 hebben de door Werkspoor gebouwde locs (4001-4048 en 4101-4110) voor de Argentijnse spoorwegen proefgereden, tijdelijk voorzien van normaalspoordraaistellen) met treinen op het NS net. En niet alleen rondom Utrecht (de fabriek stond in Zuilen), maar tot Rotterdam, Arnhem en Coevorden aan toe. Zowel met olietreinen als met sneltreinen.
Bron: "De Locomotieven van Werkspoor" en "Werkspoor Utrecht - Zuilen Deel I Tram & Treinen"
-
Mijn geheugen zei Zeeuwse Lijn,
Mijn geheugen ook. Men reed namelijk vanuit Roosendaal. Kenner Klaas van de Zeeuwse lijn zou dat echter vast wel geweten hebben. Ik kan dan ook alleen maar vinden dat men regulier op Roosendaal - Breda reed. Dat ook een keer de Zeeuwse lijn (deels) werd bereden, is daarmee echter niet helemaal onmogelijk. Aanwijzingen daarvoor heb ik echter (nog) niet kunnen vinden. Wel is het stel een keer bij rangeerterrein Kijfhoek gesignaleerd (en op de foto gezet).
-
Op Feijenoordse Meesters (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Smoelenboek.htm) vind ik nog wat foto's en info, maar daar staat niet bij dat het treinstel in Zeeland heeft gereden.
-
In OdR 1990-3 valt te lezen dat behalve honderden ritten Rsd-Bd v.v. één rit naar Kijfhoek is gemaakt ten behoeve van stoorstroommetingen. Verder wordt vermeld dat het nogal buiten het Nederlandse profiel uitstak. Ook een reden om aan te nemen dat men niet 'even' een ander traject bereed. Kortom: geen Zeeuwse lijn hoogstwaarschijnlijk.
-
Op Feijenoordse Meesters (http://feijenoordsemeesters.nl/Speciale%20ritten%20en%20klussen.htm) vind ik ook een verhaaltje over een Eurotunnellok die op weg was naar Tsjechië maar problemen had met het remwerk en dat men dit in Rotterdam eerst fixte. Wel flink naar beneden scrollen. Loc heeft dus wel gereden in Nederland, maar niet voor testritten. ;)
-
Er hebben ook tests plaatsgevonden voor draaistroommotoren in IRM
met een
Plan T 517 (http://feijenoordsemeesters.nl/Treinstel%20517.htm)
-
Ja , klopt .Dat weet ik nog. Hij maakte een ander geluid als hij weg reed.
Gezien in Leiden ,ooit. ;D
Peter
-
Er hebben ook tests plaatsgevonden voor draaistroommotoren in IRM
met een
Plan T 517 (http://feijenoordsemeesters.nl/Treinstel%20517.htm)
En daar is ook een filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=l6dEukZZ8Bg
-
Laten we ook de ICM 0 (https://picryl.com/media/hua-155038-afbeelding-van-het-electrische-treinstel-nr-4003-icm-0-plan-z-van-02a1a2) niet vergeten.
-
Ja, maar dan ook SGM-0 en SM’90.
Jeroen
-
Ha dan mag deze ook! De proefserie van de stroomlijstellen, genaamd 'Hoek van Hollanders' naar het traject waar ze voor het eerst zijn ingezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/X102567-163309-62fbe1f47d16c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/X102567-163309-62fbe1f47d16c.jpg)
Het Utrechtsarchief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/96F7F421350B577BB59890E17A983657)
Rob
-
Nope, aldus de TO:
Dus als ik een beperking zou moeten geven:
1. In nederland na 1945
2. Loc's of zelfaangedreven treinstellen (geen losse wagons)
-
Niet zozeer in de kader van dit draadje passend omdat het geen proeflocomotieven waren voor aanschaf door NS, maar wel een leuk voorbeeld voor als je wat exoten op het Nederlandse spoor wilt nabootsen op je baan.
In de jaren '50 hebben de door Werkspoor gebouwde locs (4001-4048 en 4101-4110) voor de Argentijnse spoorwegen proefgereden, tijdelijk voorzien van normaalspoordraaistellen) met treinen op het NS net. En niet alleen rondom Utrecht (de fabriek stond in Zuilen), maar tot Rotterdam, Arnhem en Coevorden aan toe. Zowel met olietreinen als met sneltreinen.
Bron: "De Locomotieven van Werkspoor" en "Werkspoor Utrecht - Zuilen Deel I Tram & Treinen"
Wellicht interessant voor iemand met wat googlen zijn er wat kitjes in Argentinië verkrijgbaar.
https://www.nicohobbies.com.ar/werkspoor (https://www.nicohobbies.com.ar/werkspoor)
NB: 1 argentijnse peso ($) -> 0.0073 Euro
-
:D
En die van de navy zijn geel ::)
https://www.railpictures.net/photo/459376/ (https://www.railpictures.net/photo/459376/)
Ja, natuurlijk, maar die zijn dan ook van de Yellow Submarine ;D
Terug naar het topic, van alle (moderne) locs die bij de diverse goederenvervoerders ingezet worden (TRAXX, 189, Vectron etc,) is er altijd wel één op proef geweest om b.v. de werking van de beveiliging te testen.
-
Volgens mij heb ik nog ergens een krantenartikel uit de 60-er jaren waarin een proefrit wordt beschreven met een Treinstel Toekomst (Plan TT 501) voordat de rest van de serie in dienst kwam. De titel was iets als "Met 174 km/u het land door". Dacht ergens in Limburg.
Zal ik eens opzoeken.
-
Ook een leuke is het drietje mat '54 dat snelheisproeven deed, eind jaren vijftig.
-
Wel op blijven letten Eelco ;) ;D
Niet buitenlands, wel experimenteel en in tp III te plaatsen.
De tijdelijk tot ELD 3 verbouwde (A bak uitgenomen) ELD 4 757 (Plan G) die werd gebruikt voor snelheidsproeven tussen Helmond en Blerick in 1958.
https://www.youtube.com/v/UR-oqP1gMDI
-
Dank, ik ben toe aan koffie ;D
-
Er hebben ook tests plaatsgevonden voor draaistroommotoren in IRM
met een
Plan T 517 (http://feijenoordsemeesters.nl/Treinstel%20517.htm)
En daar is ook een filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=l6dEukZZ8Bg
Ook een soort van proef is een eloc 1700 met goederentrein (aan het eind van het filmpje naast de 517)
-
En een E-loc 1700 met een ICE stroomafnemer, ik dacht de 1718.
Maar of dergelijke beproevingen ook bedoeld worden door de topicstarter.....????
Jeroen
-
Ook een soort van proef is een eloc 1700 met goederentrein (aan het eind van het filmpje naast de 517)
Ik weet niet of dit als proeflok 'geldig' is.. Ze hebben afnameritten gedaan met zelflossers, maar da's normaal voor nieuw materieel. Verder hebben een aantal 1700's initieel ook regulier in de goederendienst gereden:
"Doordat de aflevering van de locomotieven voorliep op de aflevering van de rijtuigen DDM-2/3, zijn de 1735 - 1741 ontdaan van hun automatische BSI koppelingen en hebben enige tijd in de goederendienst gereden. "
https://www.railwiki.nl/index.php/1700_-_Elektrische_locomotieven_serie_1700
-
Op de één of andere manier denk ik niet dat afwijkende inzet hetzelfde is als een proefloc. Ook niet als je er een ander onderdeel in of op schroeft.
Maar blijkbaar moet elke 'afwijking' genoemd worden....
-
Dus eerst de vraag wat is een proeflok..? ;D
Een gooi: een experimentele lok of instalatie waarvan de verwachte prestaties niet (nauwkeurig) gespecificeerd zijn of kunnen worden, en dus op voorhand deels onbekend zijn?