BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: KNed op 22 June 2021, 14:38:53
-
Ik ben niet zo op de hoogte van deze trein maar het schijnt bijzonder te zijn dat de Oriënt Express vandaag Nederland aan doet
https://www.ad.nl/gouda/wereldberoemde-orient-express-maakt-stop-in-gouda-ga-jij-kijken~ad5c481d/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OrientExpress-60d1d9cb42dc9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OrientExpress-60d1d9cb42dc9.jpg)
Koen
-
Nou, dat doet ie anders nóóit hoor.
groeten
Hendrik Jan
-
Helaas heeft de trein vanwege noodweer in Zwitserland 4u vertraging opgelopen…..
Jeroen
-
Hoe laat vertrekt hij donderdag weer?
-
Helaas heeft de trein vanwege noodweer in Zwitserland 4u vertraging opgelopen…..
Da's dan weer jammer. Anders was ik even op het pittoreske stationnetje van mijn eigen Barendrecht gaan kijken, 7 min. lopen van huis.
-
Nou, dat doet ie anders nóóit hoor.
groeten
Hendrik Jan
Je bedoelt dat hij vaker in Nederland komt?
Volgens deze website was het voor het laatst in 2010
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8842/orient-express-komt-naar-nederland.html
Koen
-
Hoe laat vertrekt hij donderdag weer?
Om 9.27 vertrek uit Amsterdam
https://www.nvbs.com/railtips/ (https://www.nvbs.com/railtips/)
Groet
Fred
-
Helaas heeft de trein vanwege noodweer in Zwitserland 4u vertraging opgelopen…..
Jeroen
Als ik aan boord zou zijn als passagier zou ik dat helemaal niet erg vinden… ;D
Rob
-
Neem aan gewoon GTBV.
-
aankomst voorspelling A'dam 00.43
Marc >:(
-
Donderdag kun je ‘m bij daglicht zien….
Rob
-
Je bedoelt dat hij vaker in Nederland komt?
Volgens deze website was het voor het laatst in 2010
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8842/orient-express-komt-naar-nederland.html
Koen
hmm.
Ben ik één keer niet ironischsch, wordt het meteen weer ironischsch opgevat >:(
Ik moet eens op mijn woorden gaan passen.
Maar terzake: zou deze prachtige stam in de toekomst vaker hier te zien kunnen zijn?
groeten
Hendrik Jan
-
Maar terzake: zou deze prachtige stam in de toekomst vaker hier te zien kunnen zijn?
Nou, op de website (https://www.belmond.com/trains/europe/venice-simplon-orient-express/journeys/amsterdam-venice?adults=2&departureDate=2021-06-24&packageCode=AMSV) zijn de tickets van Amsterdam naar Venice al uitverkocht. Hoop dat ze daar de conclusie uit trekken dat er wel vraag naar is.
.....wat zou dat toch mooi zijn om een keer mee te mogen rijden....
-
Ben ik één keer niet ironischsch, wordt het meteen weer ironischsch opgevat >:(
Ik zat al hard te twijfelen :D
Koen
-
Voor de liefhebbers hier een fotootje uit België: https://flic.kr/p/2m79raJ
-
17 bakken hanger er achter de lok!
-
Momenteel in Haarlem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210623-WA0000-60d2f55e9a0ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210623-WA0000-60d2f55e9a0ba.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210623-WA0001-60d2f55ea7881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210623-WA0001-60d2f55ea7881.jpg)
door H. Willemse
-
Waar kan ik het rijschema ergens vinden? Ben benieuwd of ie vanuit A'dam langs Den Bosch komt. Dan ga ik ff kijken.
-
Zo te zien alleen maar witte daken?
-
Waar kan ik het rijschema ergens vinden? Ben benieuwd of ie vanuit A'dam langs Den Bosch komt. Dan ga ik ff kijken.
https://treinposities.nl/spooragenda/2021-06-24/67/Venice-Simplon-Orient_Express_vertrekt_uit_Amsterdam?fbclid=IwAR2ErRwWaZj99CDPUv4jYlW55LWfyRfihelX2jl-R5Oc791fesRgXC3hXhE
-
Ik zie het al, moet nog ff doorsparen voor ik ze allemaal in model heb.... :-\
-
Zou deze prachtige stam in de toekomst vaker hier te zien kunnen zijn?
groeten
Hendrik Jan
Zeker kijk maar eens mee.
https://www.luxurytrainclub.com/trains/venice-simplon-orient-express/
Dan zie je dat die op 11 april 2022 weer komt :) en de 14 april 2022 weer vertrekt. :'(
-
't Is wel even sparen. ;)
groeten
Hendrik Jan
-
Genoemde prijs is enkele reis, tenzij je lopende terug komt ;D
-
En nog wat beelden op Haarlem CS:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0-60d33a30d30e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0-60d33a30d30e6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-60d33a3176d6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-60d33a3176d6c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-60d33a334bc42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-60d33a334bc42.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-60d33a33e92a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-60d33a33e92a6.jpg)
https://vimeo.com/566580860
;)
-
Ik wens de personen die dat spul zo glimmend moeten houden,veel suc6 tijdens het poetsen van die trein :o
Het enigste wat ik persoonlijk jammer vind is dat er van die moderne tractie aan gehangen word,dat verstoord voor mijn gevoel toch een beetje de (atmo)sfeer rondom dit soort treinen :-X
-
Floris, heb je de draaistellen van deze rijtuigen gezien? Die zijn ook wat moderner dan ze horen. Ik denk dat de gemiddelde reiziger van deze trein het vooral om de luxe gaat er niet perse om de locomotief die ervoor hangt.
Groeten Edwin.
-
Het enigste wat ik persoonlijk jammer vind is dat er van die moderne tractie aan gehangen word,dat verstoord voor mijn gevoel toch een beetje de (atmo)sfeer rondom dit soort treinen :-X
Helemaal mee eens: Die prachtige rijtuigen met die lelijke lok ervoor >:(
Schande >:(
Zo wil je het zien:
(https://i.postimg.cc/PJv95YzP/Screen-Shot-06-23-21-at-05-17-PM.jpg) (https://postimages.org/)
Gr Koos
-
Wat een heerlijk verschil weer tussen de mensen langs de lijn die gratis plaatjes willen, die voldoen aan hun eisen. Terwijl de enige eisen waaraan voldaan moet worden, dat die van de betalende gasten zijn. Die zitten in de trein en willen genieten van de luxe in die trein, die mensen zal het worst zijn wat er voor de trein hangt. Die willen voor hun kaartje van duizenden euro's gewoon gerieflijk vervoerd worden.
Wat de hobbyist wil, is van geen enkel belang. En hoe meer er "Schande!" geroepen wordt dat er geen historische loc voor hangt, hoe kanslozer het over komt...
Geniet er nou gewoon eens van dat die trein af en toe eens naar NL komt. En stop met die onzinnige eisen. Het wordt een beetje vervelend.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/51266909455_26d7ccb0ef_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7hj4Z)210623 IMGP7738a Halfweg (https://flic.kr/p/2m7hj4Z) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lekker vervelende plaat ;D :angel:
-
Wat een heerlijk verschil weer tussen de mensen langs de lijn die gratis plaatjes willen, die voldoen aan hun eisen. Terwijl de enige eisen waaraan voldaan moet worden, dat die van de betalende gasten zijn. Die zitten in de trein en willen genieten van de luxe in die trein, die mensen zal het worst zijn wat er voor de trein hangt. Die willen voor hun kaartje van duizenden euro's gewoon gerieflijk vervoerd worden.
Wat de hobbyist wil, is van geen enkel belang. En hoe meer er "Schande!" geroepen wordt dat er geen historische loc voor hangt, hoe kanslozer het over komt... Kneuzen zijn het.
Geniet er nou gewoon eens van dat die trein af en toe eens naar NL komt. En stop met die onzinnige eisen. Het wordt een beetje vervelend.
Soms kan je een bericht beter niet plaatsen, of mag iemand zijn mening niet geven? Ik denk dat de NS Vectron er goed voor zou passen.
-
Ik snap je reactie niet zo, eigenlijk.
-
Wat de hobbyist wil, is van geen enkel belang. En hoe meer er "Schande!" geroepen wordt dat er geen historische loc voor hangt, hoe kanslozer het over komt... Kneuzen zijn het.
Sorry hoor. Ik heb het niet zo bedoeld :-X
Was maar een geintje. Maak je niet zo druk. :'(
Overigens zijn die foto's van de wagons in Haarlem buitengewoon fraai. Dank daarvoor (y)
-
Joh, wordt nou niet gelijk zo boos. We mogen toch best vinden dat een oude stomer of een klassieke E-lok toch net even wat mooier had gestaan? Wij weten ook wel dat ze vanavond van VSOE niet komen checken wat we hier op het forum erover hebben gezegd en ik denk dat de passagiers inderdaad liever soepeltjes doorkarren dan dat ze terug moeten naar stoomverwarming en gaslichtjes. Maar het had wel een nog leuker plaatje opgeleverd ;)
PS Persoonlijk zou ik een turquoise of bruine 1200 wel leuk vinden. Totaal niet kloppend maar wel lekker kleurrijk 8)
Edit: ;D Nou ja, dat dus ;D
-
Ik ben niet boos hoor, ik ben teleurgesteld ;D
-
(https://live.staticflickr.com/4041/4664688760_44e45e5794_b.jpg) (https://flic.kr/p/87cKsh)860321 Rijswijk (https://flic.kr/p/87cKsh) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Ook kleurrijk ;D
-
Ik snap je reactie niet zo, eigenlijk.
Denk er gerust even over na. :)
-
.....
Ook kleurrijk ;D
Ja, nou wordt 'ie helemaal mooi! >:( ;)
Edit: Nou ja, het rolt sowieso wel lekker binnen natuurlijk ;)
https://youtu.be/-aREZfht43A
https://youtu.be/ktZnC0sK0C8
https://youtu.be/7qtnqhYehnk
https://youtu.be/MGLBPidGlS4
https://youtu.be/3_u0ojQxQB4
https://youtu.be/X-qQgGKumZw?t=24
https://youtu.be/3r7tie5ZRrY
-
Denk er gerust even over na. :)
Kijk, jij zegt dat ik anderen hun mening moet gunnen, maar mijn eigen mening liever voor me mag houden. Dat snap ik niet helemaal. Dat is krom, of snap ik je nou verkeerd?
-
Nee joh, zo wordt het (volgens mij) echt niet bedoeld. Er staat toch ook een :) achter?
Smiles everywhere ;)
-
Ik denk dat de NS Vectron er goed voor zou passen.
De 'originele' zwarte Duitse Vectron past nog beter:
(https://i.postimg.cc/44KzBsff/Screen-Shot-06-23-21-at-05-42-PM.jpg) (https://postimages.org/)
Ik stel voor dat we nu ophouden met dit gekissebis en naar Spanje-Slowakije gaan kijken.
Het is nu gewoon een heel mooie trein (zonder die lok) en er zijn genoeg fraaie films over de historische Oriënt Express met indrukwekkende stoomlok's.
Hulde aan de makers van de mooie foto's en (zie ik net) filmpjes (y) (y) (y) (y)
Gr Koos
-
Een vectron overstickeren in een passende livrei zou natuurlijk wel hééél leuk zijn.
Mag van mij ook in Appelgroen hoor. Met rode bufferbalken, bruin vanaf de voetplaat naar onder en dan de stroomafnemers en koplampen in gepoetst messing, ik roep maar wat ;D
-
Overigens zijn die foto's van de wagons in Haarlem buitengewoon fraai. Dank daarvoor (y)
Graag gedaan (y)
Die oranje 9901 zal wel geplaatst zijn omdat we als Nederland natuurlijk op het EK spelen, kan niet anders toch ;D
*Duikt weg* ;D
-
Beste collega's ,
Wat ik al op foto's en de video's heb gezien is gewoon schitterend , los van de keuze van de loc . Morgen naar de buurt van Mechelen en de ogen uitkijken . In modeluitvoering heb ik de 3 oudere OE versies van Hobbytrain . Om een dergelijke actuele Oriënt Express samen te stellen welke rijtuigen van welke merken heb je dan nodig .
groeten Willy
-
Martijn, bedankt voor de links van de filmpjes, prachtig om te zien !!
-
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…
Rob
-
Prachtige foto’s en filmpje. Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
-
Een paar impressies van vandaag uit Haarlem:
https://www.youtube.com/v/wZ87We_ZbFM
Groet
Fred
-
Het is dat ik moet werken, anders zou ik gewoon wéér gaan kijken, net zoals in 2010. Op Amsterdam stond dan namelijk ook (geen idee hoe dat op de tussenstations zit) het voltallige personeel bij de rode loper. Nou was er wel veel pers bij aanwezig (waar ik, zonder pardon ook toe gerekend werd (had ik geen probleem mee ;) ) dus misschien was het een bijzonderderderderdere rit dan gewoon.
Jammer dat ik het toen ook niet eerder wist: m'n grootmoeder had het geweldig gevonden 'm te zien, maar zo kort dag in 2010 ging het niet lukken.
-
Prachtige foto’s en filmpje. Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
De meeste van de rijtuigen die vandaag in de VSOE reden zijn van het eind van de twintiger jaren (dus nog geen honderd jaar oud). Wel zijn deze rijtuigen hevig opgeknapt/gerestaureerd en soms iets te veel verbouwd.
Groet
Fred
-
Goede avond,
Ook ik heb gisteren de aankomst van de VSOE in NL gefilmd. Deze trein kwam door mijn thuisplaats, mazzel dus:
https://www.youtube.com/watch?v=xokcshDZC5I
Gr Remy
-
Nou zie ik op dit filmpje 17 bakken, maar volgens mij in Haarlem minder. Waar is de rest gebleven?
-
Die stonden op de watergraafsmeer, zelfs met 12 paste het niet.
Gr Remy
-
Nog een paar plaatjes van vandaag ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/51266779848_4ec113f5e0_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7gDxo)210623 IMGP7714a Haarlem (https://flic.kr/p/2m7gDxo) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51267314894_3f459f3bab_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7joAj)210623 IMGP7717a Haarlem (https://flic.kr/p/2m7joAj) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51267595920_91b2e4d915_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7kQ8A)210623 IMGP7708a Haarlem (https://flic.kr/p/2m7kQ8A) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51266223948_b47926e79c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7dNhU)210623 IMGP7685a Haarlem (https://flic.kr/p/2m7dNhU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51267034680_35554ea33d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7hXi3)210623 IMGP7681 Haarlem (https://flic.kr/p/2m7hXi3) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Trein was naar mijn oordeel te vroeg in Maarssen, 9:58u was de doorkomst met donkerblauwe Lineas lok ervoor.
Foto`s volgen nog.
-
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…
Rob
Blijven hopen, maar de 1202 is op het moment niet rijvaardig ;)
-
Beste collega's ,
Om een dergelijke actuele Oriënt Express samen te stellen welke rijtuigen van welke merken heb je dan nodig .
groeten Willy
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.
De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).
Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.
Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.
Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.
Groet
Fred
Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)
-
Ik had het eigenlijk wat meer in stijl gevonden als Railexperts hun 1200 voor deze trein had ingezet (de 1251?) in plaats van de 9901. Dat had het geheel net wat meer 'af' gemaakt. Hun 1200 is toch gewoon inzetbaar, dacht ik?
Groeten,
Arjen
-
Die blauwe 1300 had wat meer in stijl geweest vind ik.
-
Tsja, maar waarom zou je als vervoerder een lok bij een ander in gaan huren omdat dat misschien mooier staat, terwijl je er zelf genoeg hebt en dat helemaal geen vraag van jouw klant is?
De vraag is gewoon het leveren van de tractie en het zorgen dat de trein veilig, op tijd en betrouwbaar aan komt.
Dan doe je dat met je eigen middelen en ga je ook geen risico's van buitenaf erbij halen.
De 1251 is al even niet meer op de baan geweest en zal dusook niet inzetbaar zijn.
-
Een echt passende loc is natuurlijk de nog steeds rijdende SNCF 241A! Dat zou historisch enigszins verantwoord zijn, zoals op mijn baan:
https://www.youtube.com/v/j2wp_l52e40
Groet
Fred
-
Wat jammer dat ik dit moet missen. Gelukkig kan ik iets soortgelijks zien op mijn baan :) :
(https://i.postimg.cc/QCpy4D1M/20210517-114806.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/prNSJr97/20210603-141312.jpg) (https://postimages.org/)
Natuurlijk met een bijpassende lok :P
Het kan ook rijden:
https://youtu.be/vfKjbI1iJ-c
-
Vandaag de orient express gezien, zat te auditten bij een klant en vanuit de spoorzone keken we zo op de voorbij rijdende trein.
Wat is dat schitterend!!!!! ;) ;) ;)
-
De 3912 en 3915 zijn in de VSOE service cars (voiture de service) en geen slaaprijtuig. Dus zwaar omgebouwd zoals Fred al deels aangaf.
Gr, Mathyn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EA5E73F-340D-49C7-A2A1-659D99E4766A-60d4ab501c6dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EA5E73F-340D-49C7-A2A1-659D99E4766A-60d4ab501c6dd.jpg)
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.
De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).
Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.
Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.
Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.
Groet
Fred
Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)
-
De terugreis van de Venice Simplon Orient Express ging van Amsterdam via Utrecht-'s-Hertogenbosch-Roosendaal-Brussel-Parijs naar Venetië.
Hier de doorkomst bij Schalkwijk, 24 juni 2021.
Lok is Lineas 186-293.
(https://live.staticflickr.com/65535/51268796059_8d95f89a61_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7rYTD)210624 IMGP7762b Schalkwijk (https://flic.kr/p/2m7rYTD) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51268250208_3b13673d88_b.jpg) (https://flic.kr/p/2m7pbCq)210624 IMGP7767a Schalkwijk (https://flic.kr/p/2m7pbCq) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Lok is Lineas 186-293.
Nu geen reden meer om te zeuren! ;D
@Gerard > Dank voor de opluchting gevende foto's! (y)
Gr Koos
-
Heeft in NL en Be wel een allegaartje aan locs voor gestaan. Zag op Twitter van de NMBS en op Joeptjoep ook nog een reeks 18.
Marc
-
De 3912 en 3915 zijn in de VSOE service cars (voiture de service) en geen slaaprijtuig. Dus zwaar omgebouwd zoals Fred al deels aangaf.
Gr, Mathyn
In de service rijtuigen zitten personeelsvertrekken; ik mag hopen dat het personeel daar ook mag slapen. Ik neem niet aan dat het personeel van de restauratierijtuigen zoals vroeger in hangmatten die boven de eettafels werden gehangen moet slapen.
Wat ontbreekt aan deze trein zijn natuurlijk de fourgon/bagagewagens. Die maakten vroeger deel uit van een fraaie CIWL rijtuigstam; maar als je alleen een paar dagen naar Venetië gaat en met het vliegtuig terug dan neem je natuurlijk niet veel baggage mee. Hutkoffers bestaan niet meer, denk ik.
Groet
Fred
-
Ach, voor de originele Louis Vuitton hutkoffers zoals die toendertijd in de fourgon gelegen zullen hebben wordt geloof ik nog steeds een fortuin neergeteld.
-
Het zijn nu "interieur elementen" geworden. Omgebouwd tot koffietafel of nutteloze
eye-catcher blikvanger.
-
Zoiets heeft mijn dochter ook.
Ooit door mijzelf gescoord in de lokale uitdragerij.
Ding is voorzien van diverse opschriften, waaruit blijkt dat ie in de late jaren '40 een retourtje Nederlandsch Indië heeft gemaakt, als eigendom van een dienstplichtig militair, wiens naam, rang en nummer ook vermeld zijn.
Alsmede de schuit, waarmee de kist vervoerd is. En natuurlijk de bestemming.
Ik vermoed dat het iets te maken gehad heeft met ons eigen Vietnam in de Gordel van Smaragd, ook wel besmuikt "politionele acties" genoemd.
Een interessante conversation piece, moet je erkennen ;).
Maar: indien gevuld niet te beuren, dus niet meer van deze tijd.
Een koffietafel is dan een prima herbestemming.
Liever zo dan dat de kruiers (zijn die er nog?) er de rug op breken.
Fijne foto's van hedenmorgen (y)
Hendrik Jan
-
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.
De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).
Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.
Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.
Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.
Groet
Fred
Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)
Was de 3674 oorspronkelijk niet ook een Pullman WPc type Etoile du Nord?
Voor de liefhebbers die deze trein in model willen nabootsen, brengt Rivarossi(Hornby) dit jaar een aantal rijtuigen opnieuw uit, nu standaard met binnenverlichting:
HR4322 VSOE, 2-tlg. Set Speisewagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
HR4319 VSOE, Speisewagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
HR4321 VSOE, 2-tlg. Set Schlafwagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
NB. de plaatjes op de website van Rivarossi kloppen niet altijd met wat er in de winkel komt te liggen.
De modellen hebben de originele draaistellen, waarmee de VSOE ook nog jarenlang gereden heeft totdat deze door nieuwe moderne draaistellen werden vervangen.
De modellen kloppen in meerdere opzichten niet 100% met het origineel, maar met deze sets is een trein samen te stellen die wel goed de sfeer ademt.
Een trein van 17 rijtuigen is niet voor iedereen weggelegd, maar met 1x 4322 + 1x 4319 + 2x of 3x 4321 creëer je al het karakteristieke beeld van deze trein.
Je kan natuurlijk ook wachten op LS Models, maar dan heb je dit decennium waarschijnlijk nog niks op je baan rondrijden.
-
https://nos.nl/artikel/2386495-domper-voor-belgische-treinspotters-orient-express-neemt-toch-andere-route
https://www.nu.nl/alphen-aan-den-rijn/6141034/flinke-tegenvaller-voor-treinliefhebbers-uren-vertraging-orient-express.html
Wat is dat toch opeens met die spoorbeheerders?
In België veranderen ze de route om "veiligheidsredenen", vele op Antwerpen Centraal samengestroomde belangstellenden teleurgesteld achterlatend.
En in Nederland wil ProRail niet zeggen hoe laat de door noodweer in de Alpen uren vertraagde trein uit Venetië door Gouda komt uit vrees voor publiek.
Het lijkt erop dat het veiligheidsdenken in de spoorsector totaal is doorgeslagen.
Volle perrons zijn immers een dagelijks fenomeen op het spoor.
En dan hebben we het nog niet over overvolle perrons bij de vele verstoringen.
Dan worden de treinen toch ook niet stiekem omgeleid?
Ik kan hier geen begrip voor opbrengen.
-
Was de 3674 oorspronkelijk niet ook een Pullman WPc type Etoile du Nord?
Volgens de geraadpleegde boeken was de 3674 een WR56 gebouwd in 1931 door E.I.C en verkocht als WR in 1962 als WR. Vanaf het begin van de VSOE maakt het deel uit van deze trein; de VSOE heeft het rijtuig hevig verbouwd, ook het interieur, en er aan een kant ook een ovaal raam ingezet. Hiermee doet het denken aan aan WPc EdN (9 ramer).
De Fleche de Or WPc 4013 (8 ramer) die al eerder omgebouwd was tot servicewagen en ook een aantal ramen geblindeerd had lijkt wel een beetje op de 3674. Als ik me niet vergis heeft RivaRossi hun model van de 4013 ook een beetje (maar niet geheel) gewijzigd met nummer 3674 uitgegeven.
Groet
Fred
-
Belofte maakt schuld;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/614C3F3F-38CF-4103-8576-F64C3AC211FC-60d5a7e9b8471.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/614C3F3F-38CF-4103-8576-F64C3AC211FC-60d5a7e9b8471.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E1D73940-0F28-4FE6-9660-9164F40B6411-60d5a62a0fe45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E1D73940-0F28-4FE6-9660-9164F40B6411-60d5a62a0fe45.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3B85DF6D-6035-43E9-B03D-8409F35C8949-60d5a62be7fcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3B85DF6D-6035-43E9-B03D-8409F35C8949-60d5a62be7fcd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5DD8D11A-502D-48E0-ABAC-44E18E67AAC9-60d5a62c1e55e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5DD8D11A-502D-48E0-ABAC-44E18E67AAC9-60d5a62c1e55e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/838E852E-BD84-4058-A366-254B40194CE8-60d5a62e017d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/838E852E-BD84-4058-A366-254B40194CE8-60d5a62e017d5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/97D1FB5B-04AD-4D33-80D0-5A5AE9FC4423-60d5a62f78f2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/97D1FB5B-04AD-4D33-80D0-5A5AE9FC4423-60d5a62f78f2d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7645503A-E4A7-4810-9F45-1D78BE6CC17C-60d5a6c871cb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7645503A-E4A7-4810-9F45-1D78BE6CC17C-60d5a6c871cb9.jpg)
Burgermeester Waverijnweg Maarssen. Tijdstip 09:58u 24 juni 2021, (Eigen foto’s).
-
En in Nederland wil ProRail niet zeggen hoe laat de door noodweer in de Alpen uren vertraagde trein uit Venetië door Gouda komt uit vrees voor publiek.
Op o.a Treinposities.nl en op Somda.nl werd alles prima bijgehouden. En zelfs in de NS Reisplanner kon je zien hoeveel vertraging die trein had. De meeste spotters weten de dienstregeling en hoe laat ze ergens moeten staan wel. Bij vertrek vanaf Amsterdam viel het overigens qua drukte wel mee, afgaande op beelden die op Twitter voorbij kwamen.
-
Dat Prorail dat niet zegt (sowieso, waar moeten ze dat vertellen dan?) ligt puur aan het feit dat zo'n trein op een gegeven moment het stempel krijgt "tot nader order" omdat men in het buitenland ook niet weet hoelang de situatie met het noodweer gaat duren.
Je kunt niet verwachten dat Prorail een glazen bol heeft, die is ook afhankelijk van wat er in het buitenland gebeurd, die zien die trein pas als ie weer aangemeld word bij de grens.
-
En ProRail heeft geen enkele verplichting rekening te houden met spotters ;)
-
Nee, dat al helemaal niet, alleen met een betalende opdrachtgever ;)
-
https://nos.nl/artikel/2386495-domper-voor-belgische-treinspotters-orient-express-neemt-toch-andere-route
https://www.nu.nl/alphen-aan-den-rijn/6141034/flinke-tegenvaller-voor-treinliefhebbers-uren-vertraging-orient-express.html
Wat is dat toch opeens met die spoorbeheerders?
In België veranderen ze de route om "veiligheidsredenen", vele op Antwerpen Centraal samengestroomde belangstellenden teleurgesteld achterlatend.
En in Nederland wil ProRail niet zeggen hoe laat de door noodweer in de Alpen uren vertraagde trein uit Venetië door Gouda komt uit vrees voor publiek.
Het lijkt erop dat het veiligheidsdenken in de spoorsector totaal is doorgeslagen.
Volle perrons zijn immers een dagelijks fenomeen op het spoor.
En dan hebben we het nog niet over overvolle perrons bij de vele verstoringen.
Dan worden de treinen toch ook niet stiekem omgeleid?
Ik kan hier geen begrip voor opbrengen.
Nouja,
Je hebt een verschil tussen en vol perron met reizigers.
En een vol perron met hysterische hobbyisten die nergens naar kijken en op de rand van het perron gaan staan, al dan niet met halve steigers om maar de beste foto te krijgen ;)
-
... en staan te schelden dat er geen fraaie historische loc voor staat ;D
-
Hahaha ja dat. ;D
-
En denk ik nog veel meer de reden ervan, geen rekening houden met corona regels en 1,5 meter afstand houden...
-
Nouja,
Je hebt een verschil tussen en vol perron met reizigers.
En een vol perron met hysterische hobbyisten die nergens naar kijken en op de rand van het perron gaan staan, al dan niet met halve steigers om maar de beste foto te krijgen ;)
Zag op Flickr een foto in Keulen gemaakt (niet de VSOE) vanaf het perron met een 10 meter hoogstatief vlak naast de 15kV bovenleiding. Totaal verboden, maar ach, de Nederlandse fotograaf is advocaat, die hebben sowieso hun eigen regels....
-
... en staan te schelden dat er geen fraaie historische loc voor staat ;D
Het zit je wel hoog hè, ook al zie ik nergens klachten van de fotografen over de loc. De meeste fotografen zijn volgens mij blij met alles wat niet een standaard SLT of IRM is. (En over 20 jaar staan ze hysterisch op het perron om die toch maar op de foto te zetten)
-
https://www.bndestem.nl/roosendaal/wereldberoemde-orient-express-maakt-korte-tussenstop-van-vier-minuten-op-station-roosendaal~a2acdc37/
-
Het zit je wel hoog hè, ook al zie ik nergens klachten van de fotografen over de loc. De meeste fotografen zijn volgens mij blij met alles wat niet een standaard SLT of IRM is. (En over 20 jaar staan ze hysterisch op het perron om die toch maar op de foto te zetten)
Oh, ga maar eens op de diverse facebookgroepen kijken, dan zeg je niet meer dat fotografen allemaal blij zijn met alles wat anders dan SLT of IRM is hoor, genoeg discussie daar over die lok ;D
-
https://www.bndestem.nl/roosendaal/wereldberoemde-orient-express-maakt-korte-tussenstop-van-vier-minuten-op-station-roosendaal~a2acdc37/
Heeft iemand misschien contact gegevens van de maker van de YouTube film, Hildebrand van Kuyeren?
-
Dat is de man achter Treinreiziger.nl, dus ik zou eens contact opnemen via de website, óf 'gewoon' via Youtube, maar dat laatste kan alleen als je daar een account hebt.
-
Oh, ga maar eens op de diverse facebookgroepen kijken, dan zeg je niet meer dat fotografen allemaal blij zijn met alles wat anders dan SLT of IRM is hoor, genoeg discussie daar over die lok ;D
Makkelijk roepen als je geen enkel idee heeft hoe een spoorvervoerder werkt. De meeste denken echt dat treinen alleen maar rijden voor belangstellende langs de baan.
-
Ik denk dat we het nu over twee verschillende dingen hebben: over wat men roept en wat men weet van de praktijk. Het is waar dat onder een heleboel Facebook- en andere forumberichten wordt geroepen dat het leuk zou zijn als er een stoomlok/NS1200/NS1300/Vectron (en weet ik het wat meer) voor de trein zou staan. Maar de meesten van die mensen weten ook heus wel dat Belmond (de eigenaar van de VSOE) gewoon de best presterende lok wil hebben van de verhuurder. Maar dat betekent niet dat je niet mag zeggen dat je het leuk zou vinden, een andere lok.
-
Ik ben juist heel blij dat die Traxx ervoor stond, anders dikke kans dat ik niet degene was die hem mocht rijden :P
-
En denk ik nog veel meer de reden ervan, geen rekening houden met corona regels en 1,5 meter afstand houden...
Dat is zo ook mei 2021.
Was vanavond even op Amsterdam Centraal, zowel de reizigers als het personeel hadden de kapjes massaal in de ban gedaan. Echt niemand meer welke er een droeg........ En druk, niet te geloven dat alles weer zo snel normaal is.
-
Ik ben juist heel blij dat die Traxx ervoor stond, anders dikke kans dat ik niet degene was die hem mocht rijden :P
Je hebt toch wel effe een selfie genomen uit het raampje, hè? ;)
-
Ik ben juist heel blij dat die Traxx ervoor stond, anders dikke kans dat ik niet degene was die hem mocht rijden :P
Die paste er ook veel beter bij dan dat oranje ding wat er voor stond in Haarlem... :-X
-
bij gebrek aan de knop
VIND-IK-LEUK
De kleurstelling van de Lineas paste er inderdaad mooi bij.
-
Ik heb even wat foto's van de VSOE, woensdag gemaakt, vergeleken met spoor 1 CIWL modellen en daarna de "Oriënt Express" door de tuin laten rijden; slechts 7 rijtuigen, geen 17 ;):
https://www.youtube.com/v/Pt8JFYXPJtE
Groet
Fred
-
Bah, wat mooi! ;D
-
Prachtig Prachtig Fred, en ik mis de Traxx helemaal niet (y)
-
De meeste denken echt dat treinen alleen maar rijden voor belangstellende langs de baan.
De treinen rijden toch voor de werkvariatie van de machinisten (geen rondjes rond de kerk, en reizigers zijn maar lastig....) ;D
-
Ik heb even wat foto's van de VSOE, woensdag gemaakt, vergeleken met spoor 1 CIWL modellen en daarna de "Oriënt Express" door de tuin laten rijden; slechts 7 rijtuigen, geen 17 ;):
Groet
Fred
Geweldig om dat in de tuin te hebben!
Dank!
-
Nog een leuk filmpje van de binnenzijde met de restauraties en verschillende coupes en suites :)
https://youtu.be/KHBZt9Ubu6I
En als je het aan kunt (ik weet niet waarom maar ik vind dit echt echt de meest verschrikkelijke soort die er op aarde rondloopt ;D ) dan geven deze "reisvloggers" in ieder geval wel een aardig inkijkje in hoe het is om met de VSOE te reizen:
https://youtu.be/PSWqg34MchI
-
Mag toch hopen dat die oude alpentransversalen zoals de Brenner, de Gotthard en de Simplontot in lengte van jaren berijdbaar blijven.
Het zou toch zonde zijn als je met zo'n prachtige trein door de basistunnel moet.
Leuke filmpjes (y)
Hendrik Jan
-
Overigens begreep ik dat vanuit Venetië, Zwitserland bij nacht doorkruist wordt. Ik weet niet of ze er dan voor het gemak voor kiezen om de basistunnel te nemen?