BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: teuntje op 08 June 2021, 12:04:38
-
Beste, ik heb een Ecos centrale en rij dus digitaal en Fleischmann wissels en deze wil ik met reedcontacten bedienen ( dus NIET digitaal). Kan dat
if so, stuur me dan aub aub aub een schemaatje hoe de aansluitingen moeten zijn, want ik ga er vanuit dat de wissels en de reedcontacten met een normale ouderwetse transformator van stroom voorzien dienen te worden'
En daar botst het volgens mij, de stroom van de Ecos centrale en de oude Fleischmann transformator.
graag sturen naar
iemand kan mij daar heel blij mee maken
hoor graag vr gr teuntje
-
Niet je e-mailadres hier neerzetten. En ook nier via e-mail verder gaan.
Als je hier een vraag stelt, dan wordt die ook hier beantwoord.
-
Ja dat kan want het zijn 2 los staande circuits. De wisselspoelen sluit je aan op een "gewone" transformator via de reedschakelaars (welke de stroom van de wisselspoel aan moeten kunnen). Nergens wordt er een koppeling gemaakt met de digitale spanning.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Teuntje, kijk eens bij Jaap op zijn site:
- https://modeltreinbaan.nl/?p=1891
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Reed%203.jpg)
Duidelijker kan het niet ;) Er is verder geen enkele connectie met je digitale rijspanning. Gewoon een standaard 12V trafotje is ok.
-
Hoi,
Beste, ik heb een Ecos centrale en rij dus digitaal en Fleischmann wissels en deze wil ik met reedcontacten bedienen ( dus NIET digitaal). Kan dat
Een paar jaar terug gaf je al aan dat je het een en ander met reedcontacten aan het bedienen was: wissel aansturen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89027.msg3222033828#msg3222033828).
Nu mijn vraag, ik rijd met digitaal Ecos maar de schakelingen van de wissels nog steeds dmv van reedcontacten, hoe laat ik nu mijn wissels digitaal schakelen,
Wat is er in tussentijd veranderd? Je had het toch zoals je wilde? Dan is het aansluiten toch niet anders geworden dan "vroeger"?
.... want ik ga er vanuit dat de wissels en de reedcontacten met een normale ouderwetse transformator van stroom voorzien dienen te worden'
Klopt
En daar botst het volgens mij, de stroom van de Ecos centrale en de oude Fleischmann transformator.
Waarom? De spanning op de baan heeft niets met het omzetten van het wissel te maken. Die laat je gewoon lekker los van elkaar.
if so, stuur me dan aub aub aub een schemaatje hoe de aansluitingen moeten zijn, .....
.... graag sturen naar niet_slim_om_je_mailadres_hier_neer_te_zetten@outlook.com
]
Het forum is bedoeld om elkaar te helpen en "kennis te delen" dus gewoon hier lekker op het forum de antwoorden laten zetten. Dan kan iedereen lekker meelezen. En hebben andere mensen die hetzelfde probleem / vraag of oplossing zoeken ook nog wat aan het bericht. Niet echt vragen om "stuur a.u.b. per mail". Je ziet hier de antwoorden vanzelf verschijnen. Even regelmatig kijken naar de antwoorden.
Succes!
Groet Ronald.
-
beste Ronald, klopt heb ik eerder gevraagd, maar er is veel gebeurt in de tussentijd, ik ben er niet aan toegekomen destijds om dat echt aan te passen en
de reden dat ik dat destijds vroeg was nm, elke keer branden ( bij verschillende types en merken ) de reedcontacten door met als gevolg ook de wissels.
ik ben inmiddels verhuis, nieuwe tafel, nieuw begin met alles en nu wilde ik het zekere voor het onzekere nemen en goed starten en niet verbranden.
misschien heeft het destijds niet aan het aansluiten gelegen maar toch aan de reed contacten, dus mocht je nog een advies hebben betreffende de reedcontacten of mogelijk ander soort schakeling dan hou ik me aanbevolen
bedankt zo ver
-
Goed, reedcontacten...
de reden dat ik dat destijds vroeg was nm, elke keer branden ( bij verschillende types en merken ) de reedcontacten door met als gevolg ook de wissels.
Het is een oude manier van schakelen. Ik zou het zelf niet zo snel toepassen.
Je hebt een ECoS. Ga je daar even in verdiepen (http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf). Ik zou toch digitaal schakelen met wisseldecoders aan je wissels. Via de ECoS kan je complete wisselstraten (rijwegen) instellen en die via S88 laten activeren. Normaal doe je s88 activeren via de spoorstaven en je treintje maar je kan zelfs reedcontacten (en drukknopjes) gebruiken. Dan branden ze ook niet door.
Als ik de handleiding snel doorlees kan je je baan compleet automatiseren op die manier. De bezetmeldingen kunnen gebruikt worden om treintjes naar een vrij spoor te krijgen. Goed, dat zal wel behoorlijk wat instelwerk op je ECoS zijn.
Goed, het vergt initieel wat uitzoekwerk. Mogelijk eerst een proefbaantje bouwen of het een en ander wil lukken zoals je bedacht hebt.
Groet Ronald.
-
Zoals ik al zei, moeten de reedcontacten de stroom aankunnen. Vaak kunnen ze dat niet en smelten de contacten aan elkaar waardoor de wisselspoel doorbrand. Je moet dan een hulprelais gebruiken. Zie schema van Jaap waar Ronald aan refereert, uiteraard met één monostabiel relais per spoel (zie linksonder in schema).
Groetjes Gert
Soest in H0
-
@Gruspoor / Gert: Inderdaad. De reedcontacten moeten de stroom wel aan. Hulprelais gebruiken is een nette oplossing.
Groet Ronald.
-
dank jullie wel ;)
-
Beste Ronald Halma
kan je mij aub een type/ leverancier doorgeven voor de relais, er zijn er zoveel en zoveel prijsverschillen
hoor graag
-
En nu nog even je e-mail adres weghalen in de startpost. Scheelt je een berg spam.
-
Een CDU gebruiken en/of reedcontacten die de stroom aan kunnen.
Wissels gebruiken met eindafschakeling (dat hebben je Fleischmann wissels blijkbaar niet?
Zie ook de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten).
-
Typ in de zoekbalk: "bistabiel relais 12 volt" en er gaat een wereld voor je open......
Wissels direct aan je reed hangen gaat echt niet!
-
tevreden zo klaas
-
Typ in de zoekbalk: "bistabiel relais 12 volt" en er gaat een wereld voor je open......
Wissels direct aan je reed hangen gaat echt niet!
Voor wisselspoelen een monostabiel relais gebruiken, anders branden je spoelen nog door.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Toen ik 2 jaar geleden met digitaal begon, was dat alleen 'rijden' met een DR5000 centrale en een paar 2e hands digitale lok's.
Besturen deed ik met de Z21 Roco/Fleischmann app op een oude mobiel.
De wissels en seinen werden op de Fleischmann Modellgleis baan gestuurd middels de oude schakel rails (werkend op de paddenstoel onder de lok's) en met magneetkontakten (werkend met magneten onder de lok's).
Merkwaardig genoeg werkten die oude schakelrails zelfs nog op de digitale baan onder toevoeging van één pool wisselspanning aan één rail.
De magneetkontakten werken uiteraard alleen via de beide polen wisselspanning van de oude Fleischmann trafo.
Zo kon ik door de gelijkstroom voeding om te koppelen van digitaal naar analoog zelfs nog alle treinen laten rijden.
Fleischmann heeft, naar mijn ervaring, steeds betrouwbare schakel kontakten (ik neem aan dus Reed kontakten) aangeboden, die ik met een gerust hart rechtstreeks met de wisselrelais heb verbonden. Ik heb ze jarenlang gebruikt en nog nooit is schade aan een wissel relais opgetreden.
(https://i.postimg.cc/wxXWxx0k/Screen-Shot-06-08-21-at-09-27-PM.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/gkP2RsyW/Screen-Shot-06-08-21-at-09-30-PM.jpg) (https://postimg.cc/ThCxvrH7)
Deze plaatjes komen uit het manual voor de 6425:
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/rails/hl-6425.pdf
Voor andere merken neem ik aan dat er ook betrouwbare andere opties op deze manier zijn.
Om seinen de wissels analoog te laten volgen kun je overwegen om separate relais in te zetten. Hierbij een plaatje met de toepassing van oudere Fleischmann relais, waarbij zelfs een paar zeer oude wissels, die een zeer handige schakeloptie hebben.
(https://i.postimg.cc/7LJWWtM0/Screen-Shot-05-10-21-at-05-24-PM.jpg) (https://postimages.org/)
Niet schrikken, maar dit is een schakeling om de voeding en de aansluiting van 2 decoders (DR4018 & DK50018) om te zetten van POM naar Prog Track.
Sinds ik met Koploper en Digikeijs decoders werk heb ik alleen nog een klein analoog baantje voor mijn oude lok's met deze kontakten.
Overigens heb ik in mijn 'digitale' tijdperk welzeker een wissel relais laten doorbranden.
Dit kwam omdat ik bij een schakel decoder de aansluitingen van een wissel en een sein had omgewisseld.
De seinvoeding bleef aanstaan en dus geen korte puls. Dag relais! :-\
Hoop dat de vraagsteller wat aan de antwoorden heeft!
Succes ermee!
Gr Koos
-
dank je wel koos gr teuntje
-
beste Gert, heb jij misschien een type en merk monorelais
-
Wissels direct aan je reed hangen gaat echt niet!
Dat gaat echt prima, jaren gebruikt zonder problemen. gewoon de glasreed contacten bij Conrad vandaan.
De wisselspanning gelijkrichten, niet afvlakken. Dan een blus diode over de spoelen, en dat werkt zonder enig probleem zeer betrouwbaar voor jaren.
Met juiste maat reedcontact kun je ook gewoon een wisselspanning schakelen. En dat deden we met de oude wisselspoelen van FL. De nieuwere wisselspoelen trekken nog minder, dus daar gaat het nog beter bij.
We schakelden zelfs wel meerdere wissels op 1 reedcontact. Tuurlijk kun je er een relais tussen zetten, ook dat deden we als het aantal te schakelen wissels te groot werd voor 1 reed, of als er meer moest gebeuren dan alleen een wissel schakelen.
Groet,
Roelco
-
Beste Ronald Halma
kan je mij aub een type/ leverancier doorgeven voor de relais, er zijn er zoveel en zoveel prijsverschillen
hoor graag
Zie de originele poster van dat verhaal :) :
Typ in de zoekbalk: "bistabiel relais 12 volt" en er gaat een wereld voor je open......
Wissels direct aan je reed hangen gaat echt niet!
Nou vooruit, voor 1 keer dan:
- https://www.google.com/search?q=bistabiel+relais+12+volt&oq=bistabiel+relais+12+volt&aqs=chrome..69i57.657j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Reichelt, Conrad, keuze genoeg. Bestel er een aantal en ga daar mee spelen. Voor die paar euro kun je wel wat wagen. Zoek er goede reedcontacten bij en je hebt wat je wilt.
Of doe wat Ronald Koerts zegt; je Ecos heeft eigenlijk al heel veel aan boord om vrij eenvoudig met wisseldecoders er bij je wissels te schakelen maar ook rijwegen in te stellen. Wat is anders de zin van zo'n duur apparaat als je de mogelijkheden eigenlijk niet goed benut van het ding ;)
-
beste Gert, heb jij misschien een type en merk monorelais
Als voorbeeld deze 12V gelijkspanning met 2 wisselcontacten (https://www.conrad.nl/p/tianbo-electronics-hjr1-2c-l-12vdc-printrelais-12-vdc-2-a-2x-wisselcontact-1-stuks-629500) maar er zijn er 100en met verschillend aantal contacten en spoelspanning.
Soest in H0
-
allemaal bedankt gr teuntje
afsluiten maar
-
Er wordt niets afgesloten! Blijft gewoon staan ter lering en vermaak.