BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 26 May 2021, 10:08:16
-
De treinen krijgen in plaats van een donkerblauw gekleurde baan aan de voorkant een gele kleur. Zo kun je de trein makkelijker zien aankomen.
Het bericht op NOS.nl
https://nos.nl/artikel/2382353-voorkant-sprinters-geel-om-ongelukken-op-onbewaakte-overwegen-te-voorkomen (https://nos.nl/artikel/2382353-voorkant-sprinters-geel-om-ongelukken-op-onbewaakte-overwegen-te-voorkomen)
Het bericht van RTV Drenthe
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/170422/Slecht-zichtbare-NS-sprinter-krijgt-gele-voorkant (https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/170422/Slecht-zichtbare-NS-sprinter-krijgt-gele-voorkant)
Met spoorse groet
Mart
-
Al zo'n 8 maanden bekend dat dit zou gaan gebeuren.
Na een hele studie is het definitieve besluit over het ontwerp genomen een maand of 3 geleden. De eerste Geelneus-SNG hebben reeds hun aanpassing.
-
Ik meen eerder gelezen te hebben dat er een onderzoek was geweest dat de kleur van de voorkant geen verschil maakte in ongelukken. Gewoon die hele trein weer geel spuiten!
-
Dat lijkt me weinig nut hebben voor de zichtbaarheid op overwegen, voor baanwerkers en ander spoorpersoneel dat binnen het profiel van vrije ruimte komt.
-
Gewoon die hele trein weer geel spuiten!
Ja en blauwe reclamebanen op de zijkanten ;D
Ik vind het gele snoetje op de SNG wel aardig staan, het verstoord niet het mooie kleurdesign op dit materieel. Fotografen hebben ook weer wat te doen, zoveel mogelijk SNG vangen met blauw front.
-
Tsja, als je de frontseinen al niet ziet.....
Zou je dan zo'n geel randje wel zien?
-
Denk dat het niet veel uitmaakt... is 45 jaar geleden ook al eens gedaan bij de bruine Motorposten, dus oude wijn in nieuwe zakken. Verschil is wel dat die toen nog geen ledlampen hadden.
-
Wat dacht je van knipperende lampen
zoals in de USA gebruikelijk is?
-
Alsof het geel helpt.
Zelf een bijna compleet gele tram zien ze over t hoofd ???
Dan denk ik dat dat kleine gele vlakje voorop geel tov wit niet veel verschil gaat maken.
-
Er zal altijd een groep blijven die het echt allemaal nul komma niks interesseert, zoals laatst die kerel in Glimmen die zijn auto op de overweg parkeerde om een foto te maken en graag een rijdende trein op de achtergrond wilde.
Veiligheid is in Nederland een obsessie en vorm van bezigheidstherapie... provincies die preventief bomen langs 80 km wegen kappen. ??? Een tijd geleden op zo'n weg door iemand in een Mercedes S-klasse met bijna 180 km/u ingehaald. Daar valt niet tegenop te beveiligen; eigen verantwoordelijkheid kun je immers niet voor 100% wegnemen.
-
Dat lijkt me weinig nut hebben voor de zichtbaarheid op overwegen, voor baanwerkers en ander spoorpersoneel dat binnen het profiel van vrije ruimte komt.
Ik ging er van uit dat het duidelijk was dat dit een uitspraak met nostalgische achtergrond was. ;)
-
Overweg in Nieuwegein, waar je waarschijnlijk op doelt, is geregeld met verkeerslichten. Dus waarschijnlijk roodlichtnegatie of de technische installatie heeft gefaald. Onderzoek zal uitwijzen wat de oorzaak was.
Overigens zijn veel werkvoertuigen geel. Lijkt me niet geheel toevallig, dus ik denk wel dat dat kan helpen voor de zichtbaarheid bij NABO's. Treinen schilderen is natuurlijk sneller dan NABO's opheffen of beveiligen.
-
Zijn van die "kijk ons eens druk bezig zijn met de zaak veiliger maken" dan dat het écht effect zal hebben. Er moeten sterkere ledlampen in die dingen. Maar dat schijnt al wat lastiger te zijn, want duurt lang. Tot die tijd is er een aanpassing in de matetieel bediening opgenomen. Overdag met verstralers aan rijden en dimmen bij tegenliggers/stationnementen.
-
Wat dacht je van knipperende lampen
zoals in de USA gebruikelijk is?
Ja... nee, dat gaat echt helpen, getuige het krankzinnig aantal filmpjes op Youtube van aanrijdingen tussen treinen en automobilisten...
Er zijn daar trams met zo'n vee-bel (nog altijd verplicht volgens de daar geldige spoorwegwet), knipperende koplampen, twee stroboscopen op het dak én zo'n achterlijke toeter en ook die hebben nogal eens te maken met onfortuinlijke ontmoetingen.
Ik geloof wel dat het iets helpt: koplopers en dergelijke zie je inderdaad veel beter aankomen dan de gemiddelde Sprinter. Daar komt wel bij dat die SNG's (en vast ook de Flirts, maar die rijden bij 'mij' niet) ruim voldoende licht uit kunnen spugen om het probleem op te kunnen lossen. Sterker nog, je wordt er gewoon bang van als die dingen op volle kracht branden...
Je kunt niet alles aanpakken, al ben ik ook van mening dat onbewaakte overwegen op lijnen waar 140 gereden wordt, inmiddels gewoon niet meer van deze tijd zijn. Dat er nu een snelheidsverlaging ingesteld is, zal vast het nodige voorkomen, maar je voorkomt er niet alles mee.
-
Alsof het geel helpt.
Zelf een bijna compleet gele tram zien ze over t hoofd ???
Dan denk ik dat dat kleine gele vlakje voorop geel tov wit niet veel verschil gaat maken.
nee, dat gaat niks uit maken. ik heb in mijn studietijd wat bijverdiend door op de vrachtauto te rijden. zo reed ik op een bepaald moment voor sita bfi. deze hadden van die mooie knalgele containerwagens (https://www.fks-modelbouw.nl/images/Mijn%20Verleden/portaalarmen.jpg) waar ik mee reed. op een gegeven moment stond ik stil voor het stoplicht en ik zie in mijn spiegel een auto uit een zijstraat komen, stoppen naast mijn auto.. om vervolgens er vol tegen aan te rijden.. toen ik uit stapte met zo'n blik van "wat doe jij nou?" zij die mevrouw doodleuk: ik had u niet gezien! en dat terwijl ik voor haar neus op een meter of 2 stil stond en zij ook... ik snap het tot op de dag van vandaag niet ;D
-
Dat lijkt me weinig nut hebben voor de zichtbaarheid op overwegen, voor baanwerkers en ander spoorpersoneel dat binnen het profiel van vrije ruimte komt.
Het is ook primair niet bedoeld baanwerkers en spoorpersoneel, maar bedoeld om meer contrast te geven in mistige situaties waardoor treinen minder snel wegvakken in de mist en daardoor dus beter waarneembaar zijn voor overstekend verkeer.
Meer en feller licht is ook niet de oplossing, op het moment dat je erdoor verblind word of een grote lichtvlek aan ziet komen kun je daar veel minder goed de snelheid van inschatten, en veel licht en mist werkt sowieso al niet...
(Nog buiten het feit dat het tegenliggers op het spoor compleet zou verblinden waardoor die het zicht ontnomen word).
-
nee, dat gaat niks uit maken. ik heb in mijn studietijd wat bijverdiend door op de vrachtauto te rijden. zo reed ik op een bepaald moment voor sita bfi. deze hadden van die mooie knalgele containerwagens (https://www.fks-modelbouw.nl/images/Mijn%20Verleden/portaalarmen.jpg) waar ik mee reed. op een gegeven moment stond ik stil voor het stoplicht en ik zie in mijn spiegel een auto uit een zijstraat komen, stoppen naast mijn auto.. om vervolgens er vol tegen aan te rijden.. toen ik uit stapte met zo'n blik van "wat doe jij nou?" zij die mevrouw doodleuk: ik had u niet gezien! en dat terwijl ik voor haar neus op een meter of 2 stil stond en zij ook... ik snap het tot op de dag van vandaag niet ;D
Misschien een poging om een probleempje met haar auto via de verzekering op te lossen? ;)
-
Wanneer je op een nevelige dag bij een onbewaakte overweg komt, maakt de kleur, naar mijn ervaring, veel uit.
Het ergste zijn die ARRIVA treinen met hun witte snuit, signaalgeel kan net dat verschil maken....
-
De FLIRTjes krijgen ook een gele kop.
https://treinposities.nl/voertuig/ns_flirt3_2206/foto
-
Ik vind beide Sprinter series er met de gele accenten op de kop visueel op vooruit gaan. Geel is wat sprekender dan dat donkere blauw.
-
Ziet er inderdaad beter uit (Let op, dit was een mening ;D)
-
En iedere nieuwe kleurvariant brengt een model weer wat dichterbij. ;)
-
En we zijn overal druk bezig ecoducten (dierenduct :) ) te bouwen om ook de veldmuis en vrij baan te geven. Hebben we dan geen geld om een tunnel onder een spoorlijn te bouwen om de koeien van het ene weiland naar het andere te brengen? Kennelijk weten de beleidsmakers niet dat koeien eigenwijs kunnen zijn en dat zo'n boer peentjes gaat zweten als de koeien niet willen opschieten.
En wat al die frontseinen betreft: terug naar geel!! :police: ;D
Hartelijke groet,
Joop
-
Weet je ook hoeveel één onderdoorgang onder het spoor kost?
Bovendien worden dergelijke overwegen ook vaak gebruikt voor (landbouw)verkeer. In die gevallen praat je over flinke onderdoorgangen met bijbehorende op en afrit. Waar asfalt komt te liggen, kunnen geen plantjes meer gepland worden.
Daarnaast heeft ProRail geen eigen geld. Dit soort aanpassingen moet gefinancierd worden vanuit de overheid (landelijk, provinciaal of gemeente). Maar veel van die landbouwoverweggetjes zijn ook particuliere overwegen, dan wordt het helemaal lastig om de financiering rond te krijgen.
Was het allemaal maar zo simpel, dan waren er al veel meer overwegen vervangen.
Jeroen
-
Het is overal niet mogelijk om een overweg op te heffen en er een tunnel of viadukt voor terug te plaatsen . Geen ruimte voor de op af ritten . Riviertjes en kanalen spelen ook een rol daarbij indien die vlakbij zijn een niet omgelegd kunnen worden ivm bestaande bebouwing .
Laat die koppen maar geel worden . Beter iets dan niets .
-
Je zegt nu dat het nergens mogelijk is om overwegen op te heffen. 8)
En iedere nieuwe kleurvariant brengt een model weer wat dichterbij. ;)
Dat is het belangrijkste op het forum. Ik ben benieuwd of er over 40 jaar hier vragen komen of de stellen met blauwe neus echt bestaan hebben.
-
Het is overal niet mogelijk om een overweg op te heffen en er een tunnel of viadukt voor terug te plaatsen . Geen ruimte voor de op af ritten . Riviertjes en kanalen spelen ook een rol daarbij indien die vlakbij zijn een niet omgelegd kunnen worden ivm bestaande bebouwing .
Laat die koppen maar geel worden . Beter iets dan niets .
Dat ligt er maar net aan hoeveel er over is om de omgeving van de overweg aan te pakken. In Venlo wordt een aantal huizen gesloopt om een overweg op te heffen.
-
Het is overal niet mogelijk om een overweg op te heffen en er een tunnel of viadukt voor terug te plaatsen . Geen ruimte voor de op af ritten . Riviertjes en kanalen spelen ook een rol daarbij indien die vlakbij zijn een niet omgelegd kunnen worden ivm bestaande bebouwing .
Laat die koppen maar geel worden . Beter iets dan niets .
Ben ik het niet mee eens. Het is in genoeg situaties wel degelijk mogelijk het aan te pakken. Als daar nou eens mee begonnen wordt.... En gele neuzen zijn niet mooi, maar als het helpt, waarom niet...?
-
Dat laatste is maar de vraag.
-
Ben ik het niet mee eens. Het is in genoeg situaties wel degelijk mogelijk het aan te pakken.
Niet mee eens? De Fries zegt "niet overal mogelijk", jij zegt "in genoeg situaties wel mogelijk". Genoeg is niet alle.
Dus Sukerbolleke zegt "halfleeg" en jij "halfvol".
En het dan toch niet eens zijn? :'(
-
;D
-
Niet mee eens? De Fries zegt "niet overal mogelijk", jij zegt "in genoeg situaties wel mogelijk". Genoeg is niet alle.
Dus Sukerbolleke zegt "halfleeg" en jij "halfvol".
En het dan toch niet eens zijn? :'(
Dat is niet wat er staat, roco zegt dat het nergens mogelijk is: 'overal niet mogelijk' in tegenstelling tot 'niet overal mogelijk'. :P
-
Klopt, maar ik ken een klein beetje Fries ;)
-
Hebben we dan geen geld om een tunnel onder een spoorlijn te bouwen om de koeien van het ene weiland naar het andere te brengen?
Dat is precies wat ze in het noorden gedaan hebben:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/970435/eigen-spoortunnel-voor-niezijlster-koeien-het-was-hier-echt-heel-gevaarlijk
-
Mijn eerste reactie was: gaat de voorkant van de Thalys dan ook geel worden?
Maar met de overgang van Thalys naar Eurostar ligt dat sowieso al voor de hand.
-
Een HSL heeft geen spoorwegovergangen laat staan onbewaakte.
Mvg Johan
-
Er zijn vaak genoeg omleidingen wegens werkzaamheden of storingen.
-
Buiten dat, Thalys is een andere maatschappij dan de NS dus die stellen krijgen geen gele neus tenzij de huisstijl wijzigt.
-
Mijn eerste reactie was: gaat de voorkant van de Thalys dan ook geel worden?
Maar met de overgang van Thalys naar Eurostar ligt dat sowieso al voor de hand.
Niet specifiek om de reden waarom NS zijn treinen omkleurt. Thalys, Eurostar valt niet onder NS. Dus ook bijvoorbeeld ICE blijft wit.
Edit: Dat is dus precies wat Rick zei... :-[
-
Nog even mijn visie en ervaringen over de kleur van de koppen van treinen.
De ARRIVA treinen in Groningen vallen niet op door hun witte koppen bij nevel en mist.
Gevaarlijk bij onbewaakte overwegen.
De magneettrein bij Lathen in het Emsland reed iets boven de boomkruinen, op de vlieghoogte van vogels.
Ik heb zelf een rit meegemaakt met 450 km/uur.
Bij aanvang van de rit was de neus smetteloos wit met groen, na een rit zag je door de bloedrode strepen hoeveel vogels waren geraakt.
Dus ik begrijp heel goed waarom de Thalys de kleur heeft van geronnen bloed.
Uit marketing overwegingen hadden ze in Duitsland beter de neus van de magneettrein donkerrood kunnen schilderen.
Rijden in Japan de snelle treinen ook niet rond met een rode bloedneus op de trein?
De signaalgele kleur bij de NS heb ik altijd de veiligste kleur gevonden, aan de overkant van de Noordzee vonden ze dat ook, ze noemen de gele veiligheidsneuzen daar Dutch Livery....
-
Dus ik begrijp heel goed waarom de Thalys de kleur heeft van geronnen bloed.
Omdat volgens de ontwerper rood voor kracht staat.
Rijden in Japan de snelle treinen ook niet rond met een rode bloedneus op de trein?
Nou nee. (https://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen)
-
Dit is al een stokoude oplossing.
De groene Hondenkoppen hadden een gele snor,
Elok 1100 serie, eerst een gele neus, toen een gele botsneus.
Elok 1200 serie geel/grijs, maar geel aan de voor- en achter- kant.
Elok 1300 serie helemaal geel.
Motorposten in de bruine uitvoering hadden een gele neus, in de rood/gele kleurstelling hadden ze een gele neus.
De groene Plan-T en Plan-V hadden een gele snor.
De rode Plan U had een gele snor.
De geel/grijze 2200 serie en de 2400 serie hadden een gele voor- en achter- kant.
Dus het is echt al een stokoude oplossing voor betere zichtbaarheid.
Waarom er nu pas voor de sprinters een gele voorkant gekozen wordt, is weer zo'n onbegrijpelijke NS beslissing zoals altijd.
mvg
Wil
-
Die gele 'snor' bij plan V/T en U was ook niet bepaald enorm groot, ik denk dat die ongeveer even groot is als het witte (daar kijk je even overheen) vlak op de Flirt en SNG. De eerste Sprinters hadden trouwens wel een gele voorkant. ;)
-
Het hebben van een geel of wit vlak op de
neus werd niet meer nodig geacht door de
controlerende instanties, het is dus niet meer
verplicht in Nederland.
Citaat van treinreiziger.nl
"NS benadrukt dat de oude kleurstelling wél voldeed aan alle Europese normen"
Gr,
Robbert Jan.
-
Klopt, het is ook een beslissing van NS zelf en niet vanuit regelgeving.
-
De signaalgele kleur bij de NS heb ik altijd de veiligste kleur gevonden, aan de overkant van de Noordzee vonden ze dat ook, ze noemen de gele veiligheidsneuzen daar Dutch Livery....
Niet helemaal. Een geel vlak op de neus (yellow warming panel) was heel lang verplicht en standaard aan de overkant van de plas.
De “Dutch Livery” was een beschildering op locs voor hoofdzakelijk werktreinen waarbij ook aan de zijkanten een gele band was aangebracht, zoals bij de eerste geel-grijze uitvoering van onze 1100’en, 1300’en en 1500’en.