BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Jerome op 10 March 2008, 09:54:33

Titel: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Jerome op 10 March 2008, 09:54:33
Allen,

ik heb de volgende vraag.

Ik ben een baan aan het bouwen met drie modulen. Deze modulen krijgen een eigen gescheiden ringleiding. Hierdoor kan ik indien nodig aparte Boosters inzetten.  Echter, door de indeling van mijn baan zijn er een aantal bezetmeldpunten die precies op de overgang tussen de modules zitten.  Is het een probleem als op 1 punt op het spoor de rode draad van Booster A komt en de bruine van Booster B? Zie onderstaande weergave.

                                               B1A                   |      B2B
     Bruin                 --------------------------------- |-----------------------------------
     Rood                 --------------------- ----------- |-----------------------------------
                                                R1B                  |       R1B
                               Module 1, Booster A                        Module 2, Booster B

Indien dit kan, dan hoef ik ook niet weer een extra bruine draad aan te leggen tussen de 2 modules. ook is dan geen extra onderbreking nodig van de rails.  Ik ben benieuwd wat evt de problemen zijn als ik deze oplossing gebruik.

mvg, Jeroen de Knegt

Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 March 2008, 11:07:50
De eerste vraag is wat voor soort boosters je gaat gebruiken. Als het boosters zijn met een common ground dan zitten de bruine draden sowieso aan elkaar, en lijkt het me geen enkel probleem. Bij boosters met een H-brug uitgang kun je deze truc niet uithalen.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Jerome op 10 March 2008, 13:22:45
Klaas,

Ik maak gebruik van de Ecos. Ik heb ff gekeken in de handleiding en hier staat: '8.7. Indien de toepassing van de interne booster niet voldoende vermogen geeft aan uw treinbaan, dan kunt u ook externe boosters aansluiten. Hiervoor moet u uw modeltreinbaan opdelen in verschillende stroomkringen. Tevens ook aparte massa’s!'

Ik denk dus dat het niet anders kan ik dus ook de massa moet gaan scheiden. Helaas, dat zijn dus wat extra draadjes extra verbinden en dito onderbrekingen.

Zijn er nog andere opties, of is het gewoon echt af te raden?

Groet, jeroen

Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 March 2008, 19:16:18
Jeroen, het gaat er niet om of het af te raden is, het gaat er om of het werkt.
Uit je verhaal begrijp ik dat de Ecos een H-brug uitgang heeft. Dat lijkt mij ook wel logisch, want de Ecos is een afgeleide van het Märklin Central station.
Bij dat systeem is er eigenlijk geen sprake van een echte massa, de spoorstaven worden afwisselend plus en min, en er is geen echte koppeling tussen de boosters. Dus als de scheidingen van de rode en de bruine rail meer dan een loclengte uit elkaar liggen, dan zal een loc op die plek stoppen omdat de rode spanning van de ene booster komt en de bruine spanning van de andere. Er wordt dan geen stroomkring meer gevormd.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: gvandersel op 18 March 2008, 16:00:05
Jeroen,

Ik denk dat er nog meer moet gebeuren. Je zal een overgangsschakeling moeten maken, waarbij al rijdend van de ene booster naar de andere booster wordt overgeschakeld.

Succes.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 18 March 2008, 16:14:51
Je zal een overgangsschakeling moeten maken
??

Gerard, dit ben ik nog nooit in de discussies over boosters tegen gekomen. je kan toch gewoon twee stroomkringen maken, waarbij er hier en daar een overgang is van de ene booster naar de andere?
Schematisch:   ===|===
Of heb ik iets gemist?

Nico
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: santerdam op 18 March 2008, 16:15:40
In dit verband is mijn vraag : Hoe moet je de scheiding tussen de rails zien ?

De onderbrekingen moeten vanzelfsprekend op dezelfde plaats zitten. Dus niet enkele centimeters versprongen. Maar worden beide gescheiden circuits niet door ieder wiel (kort) doorverbonden ? Om maar niet te spreken van het toeval dat een loc of wagon precies op de naad stilstaat.

 
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: gvandersel op 18 March 2008, 16:28:05
??

Gerard, dit ben ik nog nooit in de discussies over boosters tegen gekomen. je kan toch gewoon twee stroomkringen maken, waarbij er hier en daar een overgang is van de ene booster naar de andere?
Schematisch:   ===|===
Of heb ik iets gemist?
Ooit wel eens van de M* booster wip gehoord?
Dit is een "mechanische installatie", waarbij op de grens van de boosters de sleper van de puntcontacten wordt getild en de locomotief op zijn eigen snelheid over de grens van de boosters heen rijdt. Dit werkt alleen bij 3 rail systemen.
Bij 2 rail systemen zal hetgeheel iets complexer worden ben ik bang.

Succes,

Gerard.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: gvandersel op 18 March 2008, 16:31:56
In dit verband is mijn vraag : Hoe moet je de scheiding tussen de rails zien ?

De onderbrekingen moeten vanzelfsprekend op dezelfde plaats zitten. Dus niet enkele centimeters versprongen. Maar worden beide gescheiden circuits niet door ieder wiel (kort) doorverbonden ? Om maar niet te spreken van het toeval dat een loc of wagon precies op de naad stilstaat.

 
De vraagsteller rijdt schaal N. Hier is het nog erger. Een normale 4 assige locomotief neemt van alle assen stroom op. Dus als een locomotief met een as de railscheiding passeert, is er toch wel enige tijd een elektrische verbinding tussen de beide boosters aanwezig zal zijn.

Succes,

Gerard.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Remunj op 18 March 2008, 16:45:09
Gerard,

Bij 2rail gewoon beide railstaven onderbreken en de boosters goed aansluiten.
Zie dit stukje uit de Lenz LV102 handleiding.

It is absolutely necessary that the electric circuits of all LV102
DCC Power Stations are of the same polarity. Thus, terminal J of
one and terminal J of the next LV102 DCC Power Station must be
connected to the same side of the track in question. Otherwise
short-circuits will occur when driving over sectioning points.

Verder geen probleem.

Eric
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: santerdam op 18 March 2008, 16:50:37
Heeft de Lenz LV102 ook die zogenaamde 'een H-brug uitgang', die Klaas Zondervan eerder (10 maart 19:16) noemde ?
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Jerome op 18 March 2008, 16:56:09
Hallo Remunj,

Ik wou net hetzelfde schrijven! Ik heb ff gekeken in de Ecos handleiding en op de site van LDT. Het moet geen probleem zijn. Als je 3 rail rijdt adviseert de Ecos handleiding om de railwip te gebruiken.

Anyway. Ik weet niet of mijn baan meerdere Boosters nodig gaat hebben, maar ik ga uit voorzorg de boel scheidden. Helaas is dat wel weer wat extra werk omdat ook mijn (Funky/Ros/Smout ea  ;D) keerlussen toevallig allemaal over 2 modules zitten.  Nu volgt de volgende uitdaging: hoe Peco 55 rails elektrisch te scheiden (beide) in een bocht..  :o Maar daar zal ik een andere draadje voor starten.

Thanks, Jeroen.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2008, 00:25:05
Ooit wel eens van de M* booster wip gehoord?

Ja zeker, maar alleen is die niet nodig tussen twee digitale kringen, maar die was er alleen om van digitaal naar analoog over te kunnen steken. Maar is nooit bedoeld voor een scheiding tussen digital en digital.


Dus ook hier is er niets anders nodig dan een isolatie tussen de twee booster. Alleen moeten de booster wel van hetzelfde type zijn. Dus geen common-ground te samen met een h-Bridge booster.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Jerome op 19 March 2008, 10:27:45
Dank voor de reactie wim !

mbt de scheidingen: moeten deze voor beide rails (L en K)  exact op dezelfde plek zitten, of mag het iets verschuiven? De reden van vraag is dat de scheiding precies in een bocht zit. Ik wil deze dus een beetje laten verspringen.

Groet, Jeroen.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: santerdam op 19 March 2008, 10:48:29
Ja, de scheiding moet op dezelfde plaats. Beide circuits zijn gescheiden, dus als je zou verspringen kan er nooit een stroom lopen tussen L en K in het overgangsgebied.

De grens tussen de twee booster-gebieden is toch niet zo strikt plaatsgebonden. Kun je de overgang niet bij het begin of einde van de bocht maken ?
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2008, 10:50:22
Waarom wil je dat dan laten verspringen, maak het je nu niet moeilijker dan strinkt noodzakelijk. Zeker niet als je het niet helemaal snapt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Jerome op 19 March 2008, 11:44:29
Ik wil het alleen maar enkele centimeters (1 a 2) laten verspringen omdat de beoogde plek in de bocht valt.  tijdens een experimentje met mijn Peco 55 rails bleek dat 2 cm verspringen het beste resultaat geeft (mbv een flinke dot houtlijm!).   

Maar ik snap het inderdaad nog niet helemaal waarom het exact op dezelfde plek moet zitten. (mijn MTS elektro is zeer lang geleden, daarna een totaal andere studie gaan doen..).  Ik rij met N, mijn locs zijn minimaal 6 cm, dus ik neem aan dat als ik 2 cm laat verspringen, zou dan geen punt moeten zijn?  Helaas kan ik dit niet ff testen, omdat ik dit alleen doe om evt in de toekomst voorbereid zijn indien ik toch een extra booster nodig heb.

Jeroen.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2008, 11:56:38
Omdat je bij het laten verspringen een stroomloos gedeelte maakt. Je onderbreekt een stroomkring enkelzijdig.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: santerdam op 19 March 2008, 11:58:48
Jeroen, maak het jezelf makkelijk. Doe het gewoon, laat de scheiding gewoon riant verspringen. Zoals je zelf als zegt "Het zal wel werken". En je legt uit dat je eigen experiment aantoont dat het zelfs beter werkt met een flinke dot houtlijm.

Vraag echter geen advies dan, daarmee maak je het voor anderen ook makkelijk.
Titel: Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
Bericht door: RICROO op 19 March 2008, 12:36:02
Hallo Jeroen,

Hou het simpel. Maak een scheiding met de onderbreking in beide rails op gelijke plek. Ik heb de scheiding aangebracht middels een Fleischmann profirails isolerende raillas. Die zijn heel erg dun. Ik gebruik Lenz met twee boosters. Het werkt allemaal vlekkeloos. Nooit problemen. Treinen rijden zonder mankeren van de ene sectie naar de andere. Ook als meerdere treinen toevallig dezelfde overgang maken, zijn er geen problemen.

Ik heb beide secties voor de rest helemaal autonoom ingericht qua installaties en bekabeling. Geeft meer werk en is ook wat duurder, maar is wel overzichtelijk.


Richard.