BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Huup op 18 March 2021, 22:08:28
-
Een vriend van me heeft een mooie analoge baan. Helemaal zoals het hoort met secties die stroomloos gezet kunnen worden.
Hij overweegt digitaal te gaan en heeft daarom mijn Roco digitaalsetje gekregen + een Maus om s uit te proberen. Alles eerste generatie. Met een digilok van mij en een digi treinstel van mijn vriend.
Wat blijkt? Lok en treinstel haperen zich een weg over de secties die stroomloos kunnen worden gezet maar gewoon stroom voeren.
We vragen ons af hoe dat kan.
Iemand die dat kan toelichten?
En vooral ook: hoe los je dat op zonder in ene keer niet meer analoog te kunnen rijden?
Voorlopig zou het ideaal moeten zijn:Een baan die digitaal te berijden is en met een centrale schakelaar op digitaal, dan wel analoog geschakeld kan worden, waarbij in analoog bedrijf de stopsecties gewoon als zodanig blijven functioneren.
-
Hoe worden die stopsecties geschakeld?
-
Met schakelaars
-
Het probleem zou veroorzaakt kunnen worden door te grote lengte en/of te kleine doorsnede van de draden die de stopsecties voeden.
-
Als die draden hetzelfde zijn alls die de hoofdbaan voeden, wat is dan het verschil? Levert een schakelaar zoveel weerstand dan?
Dan zou dikker draad de oplossing zijn?
-
Zou zeker eens bij Domburg Train support (https://www.dtswebshop.nl/nl/) kijken.
Die hebben het Dinamo systeem.
Met Arduino Techniek (https://www.arduino.cc/) kun je ook bereiken wat je wenst maar kennis in de techniek is dan sowieso een pre.
Gr Koen.
-
Huup, ik weet niet hoe die draden lopen. Als je vanaf de baan met een paar meter draad naar de schakelaar gaat en vervolgens weer met een paar meter naar de stopsectie, dan kan ik me voorstellen dat er spanningsverlies optreedt.
Verder is het in zulke situaties lastig om op afstand te beoordelen wat er fout kan zijn. Er kan iets raars aan de hand zijn wat ik niet kan zien en waarvan jullie je niet realiseren dat het raar is.
Je zou eens een experiment kunnen doen door 1 zo'n schakelaar te verplaatsen naar heel dicht bij de scheiding en kijken of dat verschil maakt.
-
Als ik het probleem zo lees, dan snap ik het niet. Zou niet moeten kunnen. Dus is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Als test zou ik een paar van die stopstukken overbruggen, bij de schakelaar, en kijken wat er gebeurt. Rijden beide treinen dan zonder probleem, dan mag je toch de schakelaars gaan verdenken. Iets anders zou kunnen zijn, dat de stopstukken ernstig vervuild zijn, doordat een trein op snelheid ineens naar 0 gaat, oftewel remsporen achterlaat. Goed schoonmaken dus.
En wat voor schakelaars zijn er gebruikt, zit daar misschien nog een beveiligings systeem aan vast ? Zo ja, zijn er dan misschien elektronische relais gebruikt in plaats van mechanische ?
Svp. nog wat meer informatie
-
Voorlopig zou het ideaal moeten zijn:Een baan die digitaal te berijden is en met een centrale schakelaar op digitaal, dan wel analoog geschakeld kan worden, waarbij in analoog bedrijf de stopsecties gewoon als zodanig blijven functioneren.
Vind ik verre van ideaal en veelal slecht voor je rijdend materiaal. Mechanisch voor je loc's (nog afgezien van de daarachter hangende wagens) en elektrisch voor je decoders. Die zullen het vast wel een tijd blijven doen, maar verbaas je op termijn niet over rare verschijnselen en defecten. Decoders houden daar niet van.
-
Heb ook een baan welke van nature analoog is, dus met allemaal gedeeltes welke kunnen worden uitgeschakeld, om bv locs te plaatsten. En ook nog twee gescheiden delen, om analoog ook met meerdere treinen te kunnen rijden.
Omgeschakeld naar digitaal zijn de trafo's afgeschakeld en de digitale voeding aan. De digitale locs rijden overal netjes overheen, mits de stroomloze gedeeltes maar "aan" staan natuurlijk.
Er moet dus wel iets anders spelen........?
-
Wat blijkt? Lok en treinstel haperen zich een weg over de secties die stroomloos kunnen worden gezet maar gewoon stroom voeren.
En hoe rijdt het over de secties die niet uitgeschakeld kunnen worden?
Rijden deze treinen analoog wel goed op deze baan?
-
Vind ik verre van ideaal en veelal slecht voor je rijdend materiaal. Mechanisch voor je loc's (nog afgezien van de daarachter hangende wagens) en elektrisch voor je decoders. Die zullen het vast wel een tijd blijven doen, maar verbaas je op termijn niet over rare verschijnselen en defecten. Decoders houden daar niet van.
Waarop is deze aanname gebaseerd? Iedere decoder werkt ook op een analoog signaal, als dat niet is uitgezet. Ik heb zelf ook een aantal analoge locs en als ik daarmee wil rijden sluit ik de baanspanning op een normale transformator met rijregelaar aan. Daarop rijden ook de digitale locs prima. Enige nadeel is dat er wat spanningsverlies optreed door de decoder. De maximale snelheid is dus wat lager, maar dat is voor mijn stoom- en diesellocs geen probleem.
Als ik met de digitale locs wil rijden dan koppel ik mijn lokmaus aan. Dan moeten natuurlijk wel de analoge locs van de baan zijn. Ook ik heb secties die met een schakelaar stroomloos gezet kunnen worden. Werkt al jaren naar tevredenheid.
-
Lok en treinstel haperen zich een weg over de secties die stroomloos kunnen worden gezet maar gewoon stroom voeren.
We vragen ons af hoe dat kan.
Maar wat versta je nou onder "haperen" ?
Stoppen ze helemaal, rijdende ze schokkend ?
-
Met Arduino Techniek kun je ook bereiken wat je wenst maar kennis in de techniek is dan sowieso een pre.
Dat is leuk voor analoge treinen, het is ook leuk voor digitale treinen maar voor beiden, niet mogelijk (niet makkelijk althans).
Als je een arduino inzet als PWM regelaar voor de analoge treinen, dan kunnen meeste digitale treinen niet meer rijden. En als je echt analoog rijdt dus met zo'n regelbare trafo dan kunnen de digitale treinen wel op de analoge baan rijden.
Bas
-
Waarop is deze aanname gebaseerd? Iedere decoder werkt ook op een analoog signaal, als dat niet is uitgezet.
Klopt, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over digitaal rijden met spanningsloze stopsecties, zoals vragensteller de bedoeling heeft. Dus: pats boem stil.
En dan is het geen aanname meer maar jarenlange ervaring.
-
Beste Sam,
Analoog werkt het natuurlijk ook, mits de decoder ook voor analoog is ingesteld, maar een decoder is vooral bedoeld om digitaal te werken. Want als ie analoog werkt, is de minimale opstartspanning veel hoger dan bij een conventionele loc. verder zal de decoder analoog wat meer problemen hebben met vuile rails/contactstoringen. Bij digitale spanning staat altijd de volle spanning op de baan en heb je dat probleem minder.
-
Maar rijdt Huup zijn vriend nou analoog met digitale locs, of rijdt hij digitaal op zijn eigenlijk analoge baan ?
En nogmaals, wat is "haperen" ?
-
De vriend van Huibert wil alleen maar een digitale centrale op zijn analoge baan aansluiten en dan met digitale locs rijden om te kijken of dat bevalt. Dat gaat kennelijk niet goed, maar het is een beetje lastig op afstand in te schatten hoe dat komt.
Hoe wortdt de baan analoog gevoed? Ik neem aan dat die trafo of rijregelaar wordt losgekoppeld. Is er een bloksysteem of zo?
-
Misschien zijn er aansluitrails gebruikt met fabrieksmatig in/aangebouwde ontstoringscondensatoren/spoelen?
-
Als er condensatoren in de aansluitrails zitten dan zou het probleem zich over de hele baan voordoen en niet alleen op de afschakelbare secties.
-
Wel als die afschakelbare stukken rail gevoed worden via aansluitingen met condensator.
-
Nou dat denk ik niet. Als er digitaal wordt gereden is er geen reden om secties af te schakelen dus ik neem aan dat alle secties dan ingeschakeld zijn.
-
Mijn vriend heeft een aantal schakelaars overbrugd, waarna het probleem verdween op de overbrugde stukken.
Dus ligt het inderdaad aan de draaddikte.
En wie heeft er nou stroomloze secties nodig als ie helemaal op digitaal overschakelt? Nee, als er digitaal gereden wordt, worden alle analoge locoos van de baan gehaald en de digitale erop. Alle schakelaars die op spanningonderbreken staan worden dan ook omgezet. En de analoge trafo afgekoppeld. Uiteraard.
Dat het, als hij overgaat op digitaal, voorlopig een soort van bi-courante baan wordt, komt omdat even overschakelen van ana naar digi een smak geld kost.
-
Het ligt dus inderdaad aan de draaddikte of lengte.
Op mijn vorige spoorbaan had ik ook veel geschakelde secties, maar de rijstroom liet ik niet via de schakelaars in het bedieningspaneel lopen. De schakelaar schakelde een relais dat dicht bij de sectie zat, en dat was dus om de rijstroomdraden zo kort mogelijk te houden
-
Bij digitaal rijden kan je de analoge locs gewoon op de met schakelaar uitgeschakelde sporen laten staan.
Een dubbelpolige schakelaar tussen de draden van trafo naar rail, een dubbelpolige schakelaar tussen digitale besturing en rail, en je hebt een omschakelbare baan. Als je het dan zo doet dat de schakelaars altijd allemaal in dezelfde richting moeten staan (zo als in een vliegtuig) zie je in een oogopslag of alles goed staat.
Voor minder dan E 100 heb je al een complete digitale besturing van PIKO.
-
Klopt, maar dan zijn die sporen wel bezet.
Het is natuurlijk niet alleen de centrale. Ook de decoders moeten worden aangeschaft, en budget speelt natuurlijknookneen rol. Afijn, de oplossing is er, en dat is al heel wat.
Kaas, ik geef het door.
Dank allemaal