BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: H@Ns op 05 March 2008, 20:00:48
-
Hallo,
Wie gaan er naar Rail 2008 komend weekend?
De Oranjes zijn in ieder geval aanwezig.
groetjes
Hans :)
-
Ik ben vrijdag van de partij, ik kan natuurlijk niet langer dan een week zonder beurs ;)
-
Ik ben er op zaterdag te vinden.
Komt er nog een meeting ?
Romar
-
Ben er Vrijdag :)
-
Hoi,
Ik en vader zijn er een vrijdag.
Er liggen 4 rijtuigen te wachten bij H@Ns
Mvgr,
Rob
-
Ik ben er zondag.
mvg,
Sander
-
Idem.
-
ik kom sassertag ;D
-
Vrijdag ben ik erbij :)
-
Ben vrijdag/zaterdag naar CeBit in Hannover dus zondag in Houten!
Groet Jaap
-
Ik ga op zondag.
Cor
-
Ik ga zondag met een neef.
-
Ben ook zondag van de partij.
Groet,
Raymond
-
Ik ben er zondag
-
Ik ben er ook op zondag, hopelijk kan ik ook de meeting mee maken van de BNLS'ers ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik sla maar een keer over.... :'(
-
En ik ga voor me eerste keer ook naar Rail en ja het zal zondag druk worden want ik ga ook :P
Edwin
-
wat voor verschil is er met RAIL 2008 en de normale beurs op Houten (bijv. 22 maart).
Kun je beter wachten tot die tijd of niet???
wordt het dit weekend bijvoorbeeld veel drukker ??
groeten frederico
-
Op rail staan ook verenigingen met (grote) banen. Ook zijn er meer zalen in gebruik.
Op de reguliere beurs in Houten staan alleen handelaren.
Eric
-
dushet is er veel drukker, ik ben er nog nooit geweest maar een kennis zei dat er voor een grote beurs niet echt veel ruimte is, en niet elke baan hoef voor de zoveelste keer te zien, dus . . . wel gaan . . . niet gaan ....
-
Ik ben er op vrijdag avond, zaterdag en zondag :)
Wesley
-
en ik waarschijnlijk zaterdag, anders op zondag :P
-
En ik kom op zaterdag ;D Vrijdag moet ik werken, zondag ga ik de onderkant van n tafel in de kroeg bekijken ;D ;D
-
Ik ben er morgen ( vrijdag ) de hele dag met N Spoor Nijmegen in hal 3 stand 54.
Kan ik daar nog bezoek verwachten ;)
groetjes marco
-
Hoi Marco,
Natuurlijk kun je bezoek verwachten, koffie klaar ;)
Tot morgen
Hans :)
-
Ik kom ook op zondag, zoals de meesten tot nu toe zo te zien :)
Meeting die dag?
grt
Marc
-
ja hoor
de eerste foto's staan er op van RAIL 2008
kijk op
http://www.intercity-delft.nl/page-foto.html (http://www.intercity-delft.nl/page-foto.html)
gr.jan
( intercity-delft )
-
Zondag ben ik van de partij.. (het wordt druk zondag......!)
-
Ik ga zaterdag, samen met mijn vader. Die was ook wel eens benieuwd naar al die banen.
Groeten, Marnix
-
Alex is er zaterdag te vinden met zijn vriendin , (herkenbaar aan petje met de tekst Hijster)
Lengte van ruim 2 meter zal ook herkenbaar zijn.
Groetjes en wie weet komen we mekaar er tegen.
-
De zondag meeting....
meeting (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/action=post;board=18.0)
mvg,
Sander
-
Zijn er al berichten van deze eerste dag, hoe was het?
Voldoende interressant om morgen ook te gaan?
groeten frederico
Ik spoor (nog) niet!
-
Of het interessant is of niet zul je zelf moeten beslissen, dat kan per persoon verschillen. Ik zou mijn keuze of je gaat af laten hangen van de deelnemerslijst en de plattegrond.
-
Ik zou mijn keuze of je gaat af laten hangen van de deelnemerslijst en de plattegrond.
Al zegt een plattegrond mij helemaal niks en een deelnemerslijst nog minder.
Ik zou gaan zonder verwachtingen en er een spoors dagje van maken. Zowel modelspoor in Houten als grootspoor en modelspoor in Utrecht (en omgeving) zijn altijd de moeite waard om een dagje die kant op te komen.
Genoeg te zien.
Geen verwachtingen van een beurs voorkomt teleurstellingen.
Gewoon gaan en genieten van je hobby!
mvg,
Sander
-
Het kan je misschien niks zeggen, maar ik kijk bijvoorbeeld WELKE banen er staan en HOEVEEL.
Als er 10 banen staan en ik heb er 8 al gezien, plus dat er bedrijven staan waar ik niet zoveel mee heb is dat voor mij een argument om de reis niet te ondernemen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar het trekt je of niet.
En ik zou mijn keuze zelf maken, een ander kan zeggen dat het niks is maar dat zegt niks over wat je er zelf van zou kunnen vinden.
-
En ik zou mijn keuze zelf maken, een ander kan zeggen dat het niks is maar dat zegt niks over wat je er zelf van zou kunnen vinden.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
mvg,
Sander
-
Rail heeft vanuit het verleden natuurlijk wel een goede reputatie opgebouwd, m.n. in de Den Bosch-tijd. Volgens sommigen is dat de afgelopen jaren minder geworden.... Ach, ik vermaak me zeker wel. Gewoon een dagje onbezorgd treintjes kijken, niks mis mee!
grtz
Marc
-
Net terug van Rail 2008, erg rustig. Meer een uitgebreide Houtense beurs met dan wel minder handelaren.
Door dat het rustig was de moeite waard.
Veel taxibusjes om je te brengen vanaf houten.
-
Ik kom morgen even langs (van ongeveer 10 uur tot 2 uur). Wie ook ?
-
Ik vond de rail 08 een beetje tegenvallen waren wel mooie banen bij had alleen wat verwacht van wat buitenlandse banen .Nu stond een stukje baan uit oostenrijk wel erg mooi maar klein en je kon wat burs artikelen kopen wat ik zocht kon ik niet vinden dat komt wel de volgende keer
-
Ik kom morgen even langs (van ongeveer 10 uur tot 2 uur). Wie ook ?
Zie hierboven.
-
Hoi Marco,
Natuurlijk kun je bezoek verwachten, koffie klaar ;)
Tot morgen
Hans :)
Ja sorry hans maar ik lees je berichtje nu pas.
En heb je niet gezien bij ons ( en jij mij niet ;D)
Want ik ben regelmatig de "hort" op geweest vandaag.
Volgende keer beter hans.
Ik heb gehoord dat wij ook nog in lochem komen ;)
Groetjes marco
-
iemand al een proegmodel van IRM & Koploper gezien?
-
REZ is wel aanwezig maar volgens mij waren het de oude versies (aan de koppelingen te zien van de IRM want die zouden ze toch veranderen ?)
-
Heeft iemand al ervaring met de pendelbussen tussen Station Houten en de beurs? En vertrekken deze naast perron 2, waar de stoptrein uit Utrecht stopt?
-
Dat laatste klopt, dat eerste weet ik niet want ik heb gelopen.
Was een leuke beurs, de kleuren van de IRM kwamen op mij niet zo heel slecht over. Die van de mat 46 wel... Die was echt niet mooi.
Verder was het een leuke beurs, op naar morgen!
Willem
-
ja zelfde plaats met extra veel busjes.
Ze moesten echter van de politie verderop gaan staan maar ze beloofde dat ze zaterdag weer op de bekende plek zouden staan.
(dan zijn de verklikkende gemeente ambtenaren vrij 8))
Vrijdag stonden er maarliefst 3 busjes
-
Die van de mat 46 wel... Die was echt niet mooi.
Volgens mij was die Mat46 helemaal bruin, en zaten er nog geen opschriften, snorren etc. op. Dus een soort proef-exemplaar.
Freek.
-
wat een prima beurs is dit. Groot van opzet, gevarieerd en heel mooie banen gezien. Weer genoeg inspiratie opgedaan. Verrassend was ook de presentatie van het computer gestuurde car systeem. Een verrijking van de modelbaan mogelijkheden lijkt mij. Ik wil iedereen bedanken voor de informatie en adviezen en het mee laten genieten van onze mooie hobby.
grt Fred
-
Volgens mij was die Mat46 helemaal bruin, en zaten er nog geen opschriften, snorren etc. op. Dus een soort proef-exemplaar.
Freek.
Nou, dan heb ik toch een andere gezien.
Ik zag vandaag precies dezelfde als ik beschreef, een lichtgroene lelijke kleur, kleur rood wel goed volgens mij en opschriften erop...
Willem
-
net terug van een (half) dagje rail. ik vond het rustig maar erg kan ik dat niet noemen ;D leuke beurs alleen van mij had er nog wel wat meer verkoop bij gemogen. en waar ik naar zocht heb ik helaas niet kunnen gevonden... :-[ maarja.. dan houd je geld over voor andere dingen ;D
in ieder geval was het een gezellige beurs!
mvg
Bart
-
Ben vandaag ook geweest met een vriend.
Op zich een leuke beurs. Verkoopgedeelte was niet zo heel groot maar de verhouding was niet verkeerd.
Niet alle banen even goed bekeken, die van Spijkspoor heeft het meest indruk op me gemaakt!
Koen
-
Ben ook vandaag geweest. Gisteren scheen het erg rustig te zijn geweest (op 4 uur al bijna geen kip meer te bekennen), maar vandaag was het gezellig druk. De meidoornhal ligt een beetje apart en daar zijn dus de mooie banen te zien, dus even opletten. Ik had gehoopt iets meer mooie banen te zien. De eerste rail die ik bezocht was in Leiden een paar jaar terug. Ik vond het toen wel indrukwekkender, maar misschien ben ik inmiddels te veel verwend en leg ik de lat te hoog. Ben blij dat ik geweest ben. Heb een aantal wagons gekocht om me te kunnen uitleven met airbrushen.
Groeten
Hans
-
Rail was indertijd inderdaad een beurs met leuke en fraaie modelbanen. Ooit dacht ik dat dat soort shows hoofdzakelijk voor de banen bedoeld waren. Vandaag heb ik verbijsterd rondgelopen in Houten. Twee halen met handel, bijna net zo vol als bij de gewone ruilbeurs, en een derde hal met winkeliers. De baantjes werden er deels een beetje hier en daar bijgezet was mijn indruk. Verder weer veel oude bekende, soms wel heeeeele oude bekende....
Als ik dan lees dat men blijkbaar het verkoopgedeelte nog te beperkt vond, dan denk ik dat ik al die tijd gewoon een verkeerd beeld heb gehad van wat zo'n show zou moeten zijn, óf dat ze het in b.v. Engeland al die tijd verkeerd doen óf dat het in zijn oorspronkelijke vorm geen bestaansrecht meer heeft. wat is immers de toegevoegde waarde van rail als het blijkbaar een kopie moet zijn van de tweemaandelijkse ruilbeurs in Houten?
Verbijsterde groeten, Sicco
-
Ik ben het met je eens Sicco, dat was onlangs in Rijswijk niet anders. Verkoop domineert (helaas).... ::)
-
Ik sta nu twee dagen vanaf een standje toe te kijken en af en toe loop ik een rondje. Ik moet zeggen dat ik het best een gezellige beurs vind in een prima accomodatie. Valt me heel erg mee. Overal vloerbedekking, geen kale rommel, niet al te veel lege hoeken. Deels voor mij bekende banen, maar toch zeer de moete waard om te zien. Mix handel/banen vind ik prima. Minder handel mag ook, dan graag alle voor mij oninteressante merken en schalen weg, dan hoef ik niet zo lang te zoeken ;D O ja, en graag alle handelaren er uit die tot 80% hogere prijzen rekenen dan een ander ::)
-
even uit nieuwschierigheid, bij welke stand sta je? :)
-
Wat ik meegemaakt heb, iemand kwam 20 wagentjes halen bij mij op de stand. Even later legt hij ze doodleuk 2 stands verderop bij de verkoop. Hij heeft er trouwens geen een verkocht ;D ;D ;D
Willem
-
08-03-08 update foto's Rail 2008
klik op www.intercity-delft.nl (http://www.intercity-delft.nl)
gr.jan
-
...óf dat ze het in b.v. Engeland al die tijd verkeerd doen.....
Ik weet niet wat voor beeld je hebt van shows in Engeland. Maar ik ben 3 keer in Chatham geweest en daar was de verhouding steeds ongeveer 30 spoorbanen en 60 stands met handel.
Ik vind die handel wel een aanwinst. Er is indertijd veel kritiek geweest op de formule van Eurospoor, maar je ziet dat die formule steeds vaker gekopiëerd wordt. Dus blijkbaar is die formule zo slecht nog niet.
-
Ik ben gisteren ( zaterdag ) geweest op rail . Het gaat steeds meer lijken op een ander evenement . Veel gebruikte spullen . Vroeger ging ik naar rail om de stands van de importeurs/fabrikanten te bezoeken . Leuk was het om daarna de banen te bekijken en de winkeliers met hun waren .
Gisteren eigenlijk meteen begonnen met het "gebruikte" spul te kopen . Leverde toch wel wat op , namelijk 2 nummervarianten van Roco bietenwagentjes die ik al 15 jaar zocht . Als nieuw in doos . Zou deze anders op 22 maart a.s. wel gekocht hebben .
De banen waren mooi en heb daar van genoten .
Een leuke dag op rail .
Jos
-
Ik ben gister een halve dag (ik kwam om 10:10 en ging even na14:00 weer weg) geweest en het is me erg goed bevallen. Gelukkig niet zo heel erg megadruk en naast de handelaren met hun te hoge prijzen ook wat leuke dingentjes voor schappelijke prijzen gezien (en gekocht natuurlijk!) Zoals al eerder was vermeld, ligt de Meidoornhal een beetje apart terwijl daar wel hele mooie banen liggen. Jammer dat die een beetje weg gestopt om het hoekje verstopt lagen.
-
Zoals al eerder was vermeld, ligt de Meidoornhal een beetje apart terwijl daar wel hele mooie banen liggen. Jammer dat die een beetje weg gestopt om het hoekje verstopt lagen.
Jammer dat ik dat niet gezien heb (had ook niet in de gaten dat je een plattegrond mee kreeg bij de intree en kwam daar pas thuis achter).
Daarnaast was het een mooie beurs en heb eigenlijk niet echt bij de banen gekeken.
Mvg,
Martijn v/d horst
-
Ik weet niet wat voor beeld je hebt van shows in Engeland. Maar ik ben 3 keer in Chatham geweest en daar was de verhouding steeds ongeveer 30 spoorbanen en 60 stands met handel.
Ik vind die handel wel een aanwinst. Er is indertijd veel kritiek geweest op de formule van Eurospoor, maar je ziet dat die formule steeds vaker gekopiëerd wordt. Dus blijkbaar is die formule zo slecht nog niet.
Chatham is ook wel zo ongeveer de grootste. Bovendien is er in Engeland voor zover ik weet geen traditie van aparte ruilbeurzen. In Nederland is er al het 'instituut' Houten. Mijn hele punt is dat het leuk en aardig is dat een groter deel van het publiek in de handel is geïnteresseerd, maar dat er in Nederland al zoiets is en dat ik dus niet snap dat ook een oorpronkelijke banenshow als Rail moet verworden tot iets wat je om de twee maanden op precies dezelfde locatie ook hebt.
Dat iets gekopieerd wordt omdat het succesvol is (lees: populair) vind ik geen argument, want als we het leven zo zouden leiden zouden we alleen nog maar dingen kunnen doen die de massa leuk vind. Het meer-van-hetzelfde is aan mij niet zo besteed.
Het is niet zo dat, als Rail zijn eigen identiteit had behouden, er ook maar één verzamelaar last van had gehad. Er zijn immers wekelijks gelegenheid waar hij aan zijn gerief kan komen...
groeten Sicco
-
Ik ben de mening toegedaan dat de manier waarop men een beurs/show organiseert met name toch een kwestie van de pecunia is (welke opzet is het meest renderend). Een hal moet je ook huren en het is wel verstandig als het evenement iets oplevert of op zijn minst break-even draait. Wat ik als prettig heb ervaren is dat de paden voor mijn gevoel ruimer van opzet waren ten opzichte van een "normale" Houten. Wat ook meespeelt is dat het de 1e keer is in deze opzet en locatie, ik ben in ieder geval blij met de verschuiving qua tijd. Nu ook onduidelijk is of er een opvolger voor de nederlandse modelspoordagen komt zijn er misschien wel volgend jaar misschien meer detailhandelaren die komen (maar nu kijk ik in een grote glazen bol......)
Opzet was zeker niet slecht, met de vloerbedekking zeker positieve uitstraling!
grt, Richard
-
@Sicco,
Begrijp me goed, ik ga naar een evenement als Rail ook in de eerste plaats om spoorbanen te bekijken en daar inspiratie op te doen. Naar de handel heb ik niet zo veel gekeken, want ongemerkt steek je daar veel tijd in die je beter kunt besteden. Zo'n beursdag is sneller voorbij dan je denkt.
Maar blijkbaar voorziet de handelshoek in een behoefte. Bij de organisatie, anders zouden ze de gelegenheid niet bieden, bij de handelaars, anders zouden ze er niet gaan staan, en bij het publiek, anders zouden ze er niet in zulke grote aantallen rondkrioelen.
Ik denk dat de belangrijkste drijfveer voor de organisatie is om de beurs betaalbaar te houden. Clubs die er met een spoorbaan staan krijgen geld, handelaren brengen geld in. De huurprijs van zo'n hallencomplex is ook niet misselijk, en als de handelaren er niet zouden staan dan zou de entreeprijs omhoog moeten. Voor de diehards geen probleem, maar de gemiddelde bezoeker zou zich misschien bedenken. Dan lopen de bezoekersaantallen terug en is het evenement niet meer haalbaar. Dus wat mij betreft, laat die handel daar lekker staan, ze houden de entreeprijs betaalbaar en ik heb er geen last van.
-
Ben vandaag even op Rail geweest, en ik moet zeggen: het is mij goed bevallen. de publieke belangstelling vond ik precies goed.
Mooie banen gezien en iedereen die ik sprak wat erg behulpzaam in het beantwoorden van vragen (hebik wel eens anders gezien).
Veel kinderen met startsets zien rondlopen !!!, dus dit is goed voor de toekomst. De handel vond ik niet storend. Er was niet zoveel baggerhandel (in tegenstelling tot Houten) en de Jophi's, Kleinspoor, GMS enz.hadden zelfs tijd voor een praatje.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Grz,
Jos
-
Sicco, Klaas,
Ieder heeft zijn redenen om naar een beurs, in dit geval Rail te gaan. Er zijn veel mensen die voor de banen komen maar m.i. en zoals ik zaterdag zag, veel meer mensen die voor de handel cq winkels kwamen. Wat mij ook opviel dat er veel oud materiaal tegen ouwe troep aan ;) was, maar ja ieder z'n meug.
Als er geen verkoop was geweest had ik niet gegaan en ik denk met mij velen Uiteindelijk denk ik dat beide partijen goed aan hun trekken zijn gekomen. Ik in ieder geval wel
Grtz Rob
-
wat is immers de toegevoegde waarde van rail als het blijkbaar een kopie moet zijn van de tweemaandelijkse ruilbeurs in Houten?
Verbijsterde groeten, Sicco
Dat vermoeden had ik van te voren al. Daarom ben ik ook niet geweest, zowel zakelijk niet als prive niet als deelnemer van een vereniging niet.
Maarten van der Burgt.
-
Ik ben vorig jaar voor het eerst op de beurs van Chatham geweest en moet zeggen dat dit een van de beste beurzen is die ik ooit bezocht heb. Het doet de indeling denk ik (banen aan de zijkanten met daar in het midden de handel).
Een beurs hoeft niet perse groot te zijn, die van Chatham was voor mijn groot genoeg (Rail was qua oppervlakte misschien iets te groot).
Het is een beurs waar je geld en ga dit jaar zeker weer (14 en 15 Juni 2008) :D :D
Mvg,
Martijn v/d horst
-
Ik vond het zwaar tegenvallen. Rail was voor mij ooit DE beurs om te kijken naar klasse modelbanen. Geen marktkramen, alleen kwaliteits modelbanen en het neusje van de spreekwoordelijke zalm.
Nu heb ik een paar mooie banen gezien (een paar = 2) en de rest was "meer van hetzelfde" of "op herhaling" en verder de bekende houten standjes dus ook geen meerwaarde.
De naam rail stond voor mij voor het gevoel zoals Sicco dat ook passend beschrijft, maar dit is niet meer dat gevoel. Er zijn in nederland andere beurzen die het gevoel van het oude rail beter benaderen, dan het rail van nu.
Wellicht had ik van te voren beter moeten weten, in de hal van houten, samen met de houten organisator. 1+1=2, maar ergens had ik toch nog hoop. Jammer. Zou het "houten +" hebben geheten, dan had ik er met andere ogen naar gekeken wellicht, maar als "rail" vond ik het een zeper. Dit was voor mij geen rail. Voor mij nooit meer.
-
Wellicht had ik van te voren beter moeten weten, in de hal van houten, samen met de houten organisator. 1+1=2, maar ergens had ik toch nog hoop. Jammer. Zou het "houten +" hebben geheten, dan had ik er met andere ogen naar gekeken wellicht, maar als "rail" vond ik het een zeper. Dit was voor mij geen rail. Voor mij nooit meer.
Ik sprak op de terugrit naar Houten NS met een van de organisatoren van de Beurs (reed in de Grijze Bus). Hij zei zoiets als dit : De afgelopen jaren hadden de orginasatoren van Rail problemen met financiën, daar geen enkele fabrikant meer op kwam dagen. Ze vonden het te duur. Ook de goede banen bleven weg. Ze zijn toen samen met ons tot het besluit gekomen Rail in Houten te houden. De financiën zijn geregeld met behulp van de (2e-hands)verkopers die op Houten staan. Het aanbod staat inmiddels uit naar de fabrikanten (Märklin, Fleischmann, Roco ...... ) om gratis naar ons te komen. Dat wil zeggen dat ze niet hoeven te betalen voor de stand. Reiskosten en personeel moeten ze zelf verzorgen. Het is nu afwachten. Gelukkig is de aandacht van banen wel groter geworden. Over kwaliteit van immer te twisten.
Dit is geen speculaas, ik weet echter niet meer zijn naam.
-
Rail was een stuk beter dan de voorgaande keer, meer banen in mooiere hallen.
Veel leuke reacties gehad op de demo's.
-
Vandaag ook geweest , ik vond wel dat het sterk leek op een normale beurs in Houten maar dan wel met wat meer aankleding in de vorm van banen etc
Wat ik miste was de geur van koeienstront en het gevoel van een echte dagtocht zoals het vroeger in Den Bosch
maar ach toen was RAIL het grote spoorfestijn ik zie nog de blauwe prorail wagen op stukje spoor voor de ingang staan :'( dat was wel in een tijd dat eurospoor en rijswijk nog niet bestonden en er slecht 1 x in de 2 jaar zoiets was (waar je dan ook opgewonden naar toe leefde )
-
Mijn "reelrees" over 2 dagen Rail.
Gisteren (zaterdag) stond ik om 9 uur bij de achterdeur te wachten om mijn handel naar binnen te brengen (wat een lol zeg). Voor mij stonden ongeveer 40 afgekeurde machinisten die aan het "werk" gingen op hun (module) baan. Dit was een leuk gezicht om te zien (let wel dit bedoel ik niet negatief).
Na het uitstallen van mijn koopwaar kwamen er direct al andere handelaren "snuffelen" in mijn handel en pikte er voor scherpe prijzen koopwaar er tussen uit (om ze later voor 4x de aankoop prijs te verkopen wat niet lukte hihi) maar handel is handel en verder geen sentimenteel gezeur.
Als je dit soort beurzen eens van de andere kant mee maakt (als verkoper) leer je heel veel over mensen (op zich al grappig om te zien dat Nederlanders proberen af te dingen als waren het volbloed Zuid-Europeanen).
Zowel de zaterdag als de zondag waren voor mij prima. Op een paar items was ik vandaag los (het "Piko-meppen" en "de kop van Roco" bleven dus uit, jammer heh Willem).
De opzet van de beurs vond ik okay: Ruime paden en een goede verhouding tussen "handel" en modelbanen. Wie dat niet vindt en de verhoudingen anders wil zien moet of meer betalen of minder betalen om binnen te komen.
Volgende keer staan Willem en ik op de beurs met deo en parfum voor "weinagh" want vandaag regende het en treinen minnend Nederland (en België) was ook voor de blinde medemens (als ik het zo mag zeggen) duidelijk ruikbaar aanwezig.
Dus koop je deo volgende keer bij Willem en Cees of ga onder de douche!
Tot slot: Ik heb aan deze beurs als ik wil meer dan een jaar full time werk over gehouden door eens even te praten met diverse fabrikanten (het meeste doe ik echter niet maar jullie kunnen altijd contact met me opnemen als je wat werk zoekt).
Zelf zit ik ook in de "handel" (maar dan net anders) en wat me op viel is dat de meeste verkopers geen inzicht hebben in hoe en voor hoeveel ze hun "handel" moeten verkopen. Er wordt hier op dit forum zoveel gescheven over importeurs/fabrikanten ed maar de Modelspoorhandelaar kan ook nog zo veel leren.......................
Tot spoors,
Reel-Cees
-
Prettig ontspannen ochtendje op de beurs/tentoonstelling gehad. Was weer weg voordat de deo nodig werd. ;D
Complimenten aan Reyne dat ze hun nieuwe modellen kwamen showen. Als andere merken/vertegenwoordigers ook terugkeren, dan heeft Rail voortaan weer iets toe te voegen aan de modelspoorkalender.
-
We zijn vrijdag geweest.
Vond het een zeer geslaagde beurs, lekker ruim van opzet, kon overal makkelijk bij.
Zelf kwam ik vooral voor de banen, maar de verdeling handel banen, en de opzet vond ik goed.
Wel jammer inderdaad dat er bijna geen importeurs/fabrikanten aanwezig waren, maar zo hou je ook nog wat te verbeteren over he:)
en ja, er waren wat banen die ik al eens gezien had, maar dat krijg je toch als je te veel beursen langs gaat. Er was ook genoeg nieuws te zien.
En gezien het verschil van banen denk ik dat het geschikt was voor een zeer breed public.
Op naar de volgende wat mij betreft,
Groet,
Roelco
-
Ik zit net op de site van RAIL te kijken en ik zie dat Rocky Rail ook was/is aangekondigd. k heb ze alleen niet gezien.
Vraag : Waren ze er of heb ik of heb ik ze over het hoofd gezien ?
Gr,
Jos
-
Rocky Rail heeft forfait gegeven wegens ziekte.
-
Rail was tof, vooral de kleine mooie engelse dingetjes. foto's: http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/rail%202008%20mofoz/
-
He! Die platen speler heb ik gemist.
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/rail%202008%20mofoz/IMGP7950.jpg
Deed dat ding het ook echt? ;D
-
Op vrijdag in ieder geval wel.
De trein zat met visgaren aan de arm vast en werd zo over de rails getrokken.
Was een grappig gezicht.
Gr.
Eric
-
Was inderdaad heel grappig, het leek alsof het treintje precies even hard reedt als de platenspeler draaide en dat leek me heel erg toevallig.
Toen ontdekte ik de truc met het draadje :)
Koen
-
ja, dat zoog echt.
-
Het aanbod staat inmiddels uit naar de fabrikanten (Märklin, Fleischmann, Roco ...... ) om gratis naar ons te komen. Dat wil zeggen dat ze niet hoeven te betalen voor de stand.
Dit is geen speculaas, ik weet echter niet meer zijn naam.
Ik heb dit nagevraagd bij de Hr. Terpstra en Mevr. Hobma (?) van de beurs in Houten en mede organisator van Rail 2008. Dit was hun onbekend en verwezen ze naar het rijk der fabelen.
Hoezo geen speculaas ?????
Bron: de mede organisatoren van Rail 2008, voornoemde Terpstra en Hobma.
Overigens ontstond hierdoor een aardige uitwisseling van mening en mogelijk idee voor Rail 2009, om misschien toch de importeurs (waaronder ondergetekende) weer naar Rail te krijgen.
Maarten van der Burgt.
-
Hallo Maarten,
Als organisator van een beurs in het brabantse heb ik verschillende fabrikanten en importeurs benaderd om aanwezig te zijn met een kleine info stand om zo hun nieuwe produkten voor de nederlandse markt te laten zien. Dit in samenwerking met Paul de Groot, voorzitter van de NMF.
Echter zijn in ieder geval de fabrikanten niet geinteresseerd en ook van die verschillende importeurs heb ik niets meer mogen vernemen. Alleen Hobby Time had toegezegd, maar om alom bekende redenen moeten afzeggen.
Het lijkt erop dat vooral de grote merken de hobbyisten niet serieus nemen en aan de wat kleinere evenementen die door de echte hobbyisten opgezet worden links laten liggen.
-
Ik denk dat je de kosten onderschat die zo'n fabrikant of importeur moet maken om een stand te bemannen. Ik kan me goed voorstellen dat ze het onrendabel vinden om naar de "wat kleinere evenementen" te komen. Wil niet meteen zeggen dat je niet serieus genomen wordt.
-
Ik mis de grootfabrikanten niet zo. Meestal hadden ze ook niet zo veel te koop. Een lawaaierige Marklin stand met iemand die ingehuurd was om te roepen hoe goed ze zijn hoeft voor mij ook niet. Wat wel leuk was, waren de activiteiten voor de kinderen: een baantje om te spelen, een schaal 1 loc met toeters en bellen om uit te proberen etc. Verder miste ik ook de "shows" huisje bouwen, weatheren, solderen. Ik denk dat de organisatoren moeten uitkijken dat de beurs niet verschraalt. Dus ik ben ervoor te proberen de fabrikanten te laten komen.
Groeten
Hans
-
Het lijkt erop dat vooral de grote merken de hobbyisten niet serieus nemen en aan de wat kleinere evenementen die door de echte hobbyisten opgezet worden links laten liggen.
Hier worden 2 zaken aan elkaar gekoppeld, die, in mijn ogen, niets met elkaar te maken hebben.
Zonder voor ze te willen spreken neem ik aan dat een groot merk de hobbyist serieus neemt, maar kleine regionale beurzen volstrekt niet. Daar valt niets te halen, temeer daar er allerlei beunhandel plaatsvindt.
Ook kleine(re) firma's of importeurs kijken wel uit, althans dat blijkt wel, en daar schaar ik me ook onder. Zelfs grote "beurzen" zoals Eurospoor en Rail worden door zowel groten als ook steeds meer kleineren gemeden, om, en dan herhaal ik uw woorden, bekende redenen. Dat die redenen voor iedere firma wat anders liggen maakt dus blijkbaar niet uit: zie de praktijk.
Het zou goed zijn als er in Nederland weer een tentoonstellingsbeurs kwam, waar de fabrikanten/importeurs weer aan deel willen nemen, maar dan zal er toch wel het een en ander aan de invulling moeten veranderen. In Duitsland maken ze een groot verschil tussen een Messe en een Boerse, in Nederland kennen we dat niet (meer) met alle gevolgen van dien.
Maarten van der Burgt.
-
Daar valt niets te halen, temeer daar er allerlei beunhandel plaatsvindt.
Ik heb nooit begrepen waarom de aanwezigheid van "beunhandel" een belemmering moet zijn voor de grote jongens om te komen. Ze zijn toch niet bang voor de kleine jongens?
-
@Klaas: Blijkbaar wel en ik kan je daar als "beun" een voorbeeld van geven wat bevestigd kan worden door andere die er bij aanwezig waren toen het gebeurde.
Het voorval was dat een "grotere" jongen bij mij mijn handel voor weinig wegkocht voor het openen van de beurs om vervolgens de prijs te 4voudigen op zijn stand! (ik had hier trouwens geen probleem mee hoor want handel is handel en geen sentimenteel gezwam).
Gevolg; hij verkocht geen drol (en dit heb ik hem gewoon gevraagd. vervolgens verkocht ik in de zelfde tijd voor meer dan 1000 euro..............).
Mij lijkt dat de handel op zo'n beurs het zelfde als een internetwinkel: weinig vaste kosten dus kun je concurerend bezig zijn. Het tegenovergestelde is volgens mij echter waar. De prijzen tov een "winkel" zijn verwaarloosbaar op nieuw spul.
Tot slot geef ik je helemaal gelijk: de grote jongens zouden moeten kunnen lachen om de "beun" en als de grote jongens voor schappelijke prijzen gaan verkopen dan kunnen ze hun voorraad niet aangevuld krijgen.....................(ws is dat ook gelijk het probleem).
Kees-Jan
-
Ik heb nooit begrepen waarom de aanwezigheid van "beunhandel" een belemmering moet zijn voor de grote jongens om te komen. Ze zijn toch niet bang voor de kleine jongens?
Ik denk niet dat er sprake is van "bang zijn voor" . Waar valt bang voor te zijn ???
Ik denk dat ze daar niet mee geassocieerd willen worden in een beurs. Een fabrikant staat voor vakhandel, niet voor marktkramen.
Daar komt nog bij dat een fabrikant heel veel betaalt om een bepaald niveau van presentatie te halen en het dus nooit zal accepteren, dat een of andere vage handel voor een aanzienlijk lager bedrag en verder nauwelijks kosten het totaalbeeld van een beurs omlaag trekt.
"Houten" is "Houten" en daar is in principe weinig mis mee, wat je er ook van vindt. Maar verwacht niet dat fabrikanten zich daarvoor lenen, ook niet als het "Rail" heet of op een andere locatie Eurospoor.
Een heel ander aspect is de marktwerking. De praktijk heeft blijkbaar uitgewezen, dat in Nederland geen publieksbeurs te houden is zonder "handel". Nou, dat is dan maar zo, dus zoek daar dan geen fabrikanten. Je kunt simpelweg redeneren: hoe minder de fabrikanten aan dure beurzen spenderen, des te goedkoper kan ik mijn treintje kopen.
In weerwil daarvan hoor ik hier echter een "missen van de fabrikanten".
Als dat zich doorzet, dus als het publiek ook wil komen als de fabrikanten er zijn en dus minder of geen of anderssoortige (vak)handel, (lees: de oude Rail) dan zijn er in de toekomst misschien toch nog wel mogelijkheden.
Misschien even een opstekertje tot slot: het zou toch prachtig zijn om als eerste publieksbeurs in het voorjaar nieuwtjes van Neurenberg te kunnen presenteren aan het publiek ? Als we dat voor elkaar zouden kunnen krijgen !
Maarten van der Burgt
-
Nou, Een opzet als Eurospoor (winkeliers, importeurs banen in de ene hal, 'de marktkraampjes' in een andere hal lijkt me een goede opzet. Dan kunnen mensen zelf kiezen om wel/niet naar 'de marktkramen' te gaan.
En een fabrikant word niet geassocieerd met marktkramen. Voorbeeld is Reyne die op de beurs stond, en toch hadden ze er niets op tegen dat mensen Lima verkochten (Irm en Mat'46, 1 van de mensen van Reyne kwam zelfs nog vertellen dat hij het leuk vond dat er zoveel Lima lag..)
Ik denk gewoon dat volgend jaar Rail gewoon een goede beurs word, maar misschien zouden ze de opzet kunnen veranderen. Dus 1 hal met 'de marktkraampjes' en andere hallen met banen, en 1 hal met winkeliers en importeurs.
Hallen genoeg daar bij Euretco.
Ik denk trouwens dat importeurs (net als banen) gratis op een beurs zouden mogen staan. Dit trekt namelijk bezoekers, en het zorgt voor meer allure voor het evenement.
Ikzelf vind Eurospoor een van de mooiste beurzen, ook erg mooi opgezet. Als dat word doorgevoerd naar andere beurzen ('de marktkraampjes' in de ene hal en de rest (lees: Banen, winkeliers, importeurs etc.) in de andere) Denk ik dat de importeurs wel willen komen (als de reden is dat ze niet geassocieerd willen worden met 'de marktkraampjes')
Trouwens, het bedrag valt wel mee. Om tijdens Eurospoor in de hal van 'de marktkraampjes' te staan, kost 33% procent minder dan in de hal met de banen, winkeliers, importeurs.
Is misschien een groot bedrag maar voor de grote jongens maakt dat niet uit (die 200 euro kunnen ze wel missen..)
Willem
Willem
-
Ik denk trouwens dat importeurs (net als banen) gratis op een beurs zouden mogen staan. Dit trekt namelijk bezoekers, en het zorgt voor meer allure voor het evenement.
Importeurs mogen niet gratis staan. Die betalen heel veel geld. En "net als banen" klopt al helemaal niet: die krijgen een onkostenvergoeding.
Willen importeurs ook wel hebben, wordt dan door de marktkramen wel betaald. ;D
Trouwens, het bedrag valt wel mee. Om tijdens Eurospoor in de hal van 'de marktkraampjes' te staan, kost 33% procent minder dan in de hal met de banen, winkeliers, importeurs.
Is misschien een groot bedrag maar voor de grote jongens maakt dat niet uit (die 200 euro kunnen ze wel missen..)
Wil je mijn rekening voor Eurospoor zien ? Dan zou je dit zo niet schrijven! Want zet achter die 200 euro minimaal nog een nul, en zelfs dan klopt dat nog bij lange na niet. Je denkt toch niet, dat iemand die in zo'n stand staat (3 dagen, waaronder het weekend) dat uit een roeping voor de hobby doet ? Zondagse overuren, dat zijn het. Het is gewoon personeel, in Nederland werkend volgens een CAO, dus tel uit je winst.
Kortom, ik geloof niet dat hier van enige realiteitszin sprake is.
Als ik volgend jaar wel/niet naar Eurospoor of Rail ga, klop ik wel even aan voor hulp: wel 6 dagen vrijwillig voor uittrekken hoor. 1 dag laden, 1 dag opbouwen, 3 dagen beurs en 1 dag opruimen. Ik bied 5 euro per dag van 12 uur werk, onkosten moet je zelf betalen.
Grote jongens zijn heel duur en de klant betaalt dat, dus misschien is het maar beter zoals het nu is.
Maarten van der Burgt
-
@Reel-Cees:
Met grote jongens bedoel ik niet grotere handelaren die jouw kraam leegkopen, maar de fabrikanten en importeurs van merken zoals Märklin, Fleischmann, Roco, Mehano, en noem ze maar op. Die gaan echt jouw spullen niet opkopen. Maar ze kunnen wel laten zien wat ze allemaal voor leuke dingetjes hebben, zonder dat ze daar op de beurs zelf direct verkoop aan verbinden. Want daar hebben ze de (vak)handel voor.
En dat die grote jongens wegblijven op beurzen als Rail en Eurospoor, daar heb ik eigenlijk maar één woord voor: flauw.
-
Maarten,
maak jij ook nog winst op je producten ten tijde van Eurospoor?
Als ik bovenstaande lijst lees dan vraag ik me af of dat zo is.
Krijg de indruk dat je het nu iets te zwaar schetst.
mvg,
Sander
-
Daar heb je helemaal gelijk in Klaas.
Die grote jongens consentreren zich op de beurs in Duitsland waar hun klanten/afnemers (de winkeliers) komen en publiek ws gedoogd wordt. Er komt maar één keer per jaar een nieuwe serie producten dus waarom zou een fabrikant meer dan één keer op een beurs staan. Ws zullen ze moeten leren om met hun uiteindelijke gebruiker om te gaan. Daar zijn ze toch eigenlijk al mee bezig als er importeurs er tussen uit gehaald worden zou je zo zeggen (de kans dat de vertegenwoordiger een klant in een winkel spreekt wordt dus toch alleen maar groter).
Kees-Jan
-
@Maarten,
Ik heb het inschrijfformulier voor Eurospoor al binnen.
8 vierkante meter (4 bij 2) kost qua huur 577 euro. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.
Als het waar is wat je zegt (en het verschil met een marktkraam 2000 euro is) dan vraag ik me af waarom de winkeliers toch weer blijven komen. Ze moeten dan dus zowiezo meer dan 2000 euro PURE winst hebben (dus misschien wel voor 8000 verkopen want er gaan nog inkoopkosten af)
Misschien is het verschil wel, dat iedereen die dan eventueel bij ons op de stand kwam staan het vrijwillig doet. Scheelt natuurlijk wel weer een hele hoop.
Wat ik trouwens niet snap, is waarom je ook de deelnemerskaarten moet betalen. Je betaalt al genoeg aan Eurospoor, en dan zouden er ook nog deelnemerskaarten bijkomen... Beetje overdreven, maar de banen moeten ook ergens van betaald worden.
Ik snap wel dat je stand duur is, want voor toonbanken, kasten etc moet je ook betalen. Maar die 2000 lijkt me toch wat overdreven, maar als het daadwerkelijk zo is, en je maakt ook nog winst, dan weet ik zeker dat ik ook op Eurospoor sta! :D
Willem
-
De tunnelvisie is druipt weer uit dit draadje
Iedereen vind het maar raar en flauw als bepaalde bedrijven niet komen die er wel hadden moeten zijn in hun ogen.
Het zijn en blijven allemaal bedrijven, hoe je het went of keert, en dan is het heel makkelijk, opbrengst min kosten bepalen of het zin heeft om ergens te komen. en ieder stelt voorzichzelf terecht vast hoeveel die plus moet zijn.
Dat voor fabrikanten en importeurs niet gelijk de opbrengst te zien is is duidelijk, maar ook hun weten door het verleden wel of iets zin heeft of niet.
Laten we nou niet roomser dan de paus zijn, voor de meeste bezoekers is het een hobby, maar buiten de module banen om is het voor elk ander inkomsten.
En ik weet bijna zeker dat niemand hier op het forum bij zijn huidige baas blijft als die morgen beslist dat jullie verder moeten werken op basis van liefdadigheid en vrijwilligerswerk :)
Dus dan zal je mij niet horen zeggen, goh wat flauw dat jullie niet bij je baas blijven ;)
voor sommige fabrikanten heeft een beurs nou eenmaal weinig meerwaarde, want krijgen ze nou zoveel nieuwe klanten of gaan mensen meer modellen kopen van betreffende fabrikant, geloof er niks van
Kijk bv naar de Horecava, 1 van de grootste beurzen in het land, waar bierbrouwers stands hebben van kosten 7 milj+.
Het gekke is dat hoe mooi en groot hun stand ook is, ze halen er bijna tot geen nieuwe klanten mee naar binnen.
Dit vergelijk kan je best wel naar de modelspoordelaarij trekken, er zullen weinig mensen zijn die , omdat er een stand is van Marklin plotsklaps hun hele verzameling op marktplaats zetten en overstappen op Marklin. en visa versa uiteraard.
Nieuwe modellen promoten zich vanzelf in bladen en op internet.
neem de ram, je wordt er bijna letterlijk mee doodgegooid in de bladen en winkels.
Komt bij dat de stands van fabrikanten en importeurs een bepaalde uitstraling hebben en dat zien ze graag doorgevoerd.
je kan het arrogant noemen maar je kan ook zeggen, het is een stelling waar wat voor te zeggen is, ze stoppen er niet voor niets zoveel geld in, om die uitstraling te laten verdoezelen in een ratjetoe van beton en chiquita dozen.
Je zet ook geen showroom van dure Italiaanse auto's in een verpauperde achterstandswijk.......
Volgens mij is dit ook ongeveer wat maarten bedoelt.
Hoe je ook over de grote beurzen denkt als Eurospoor en Rail, het blijft een ratjetoe van alles noodgedwongen.
Het wordt georganiseerd door mensen die er van moeten eten, en het liefst niet alleen droog brood.
Dit houd in zoveel mogelijk meters vullen voor zo weinig als mogelijk kosten, en zoveel als mogelijk huur opbrengst van vierkante meters als mogelijk
Hoe die meters opgevuld worden is van secundair belang.
Ik zou als organisator ook niet zeggen kommen jullie maar gratis, als ik die meters ook kan verhuren voor geld.
Ok er komen misschien wat minder bezoekers vanwege dat standpunt, maar dat gemis aan inkomsten weegt niet op tegen de gemiste huurinkomsten.
En als ik een handelaar ben of kleinserie fabrikant die pak um beet 150 per m2 moet betalen en ik verkoop artikelen van een fabrikant die gratis mag staan, dan pakte ik per direct mn boeltje in.
Nieuwe modellen promoten kan ik ook zelf in een mooie vitrine, daar heb ik geen grote stand van een fabrikant voor nodig, waarvan ik ook nog een s een deel van de huur moet ophoesten.
neee, het zou voor de vele discussies over dit onderwerp goed zijn als iedereen eens voor de gein met een ondernemer naar keus mee liep, kijken of er dan nog zulke 1 zijdige, vaak met oogkleppen, meningen zijn,
en er niet altijd alleen maar naar eigen belang gekeken wordt en ook eens open staat voor redenaties van de andere zijde.
-
8 vierkante meter (4 bij 2) kost qua huur 577 euro. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.
Dat dacht je maar! Dat je een korting krijgt die vrijwel overeenkomt met het bedrag dat je oorspronkelijk aan BTW had moeten betalen, wil nog niet zeggen dat er geen BTW meer betaald wordt. Die betaal je wel degelijk, alleen nu over een lager bedrag. En die BTW draagt de organisator op zijn beurt gewoon weer af.
Misschien handig als je je eens verdiept in wat BTW eigenlijk is en waarom je het moet betalen. Oneliners en soundbites van populisten zijn her en der al genoeg te horen. Dus laten we daar alsjeblieft een interessante discussie over de toekomst van modelspoorbeurzen niet mee vervuilen.
mvg,
Gert
-
. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.
Omdat er ook handelaren zijn die het als levensinkomen hebben, en die kunnen de BTW aftrekken.
edit, Gert was me voor :)
Maar die 2000 lijkt me toch wat overdreven, maar als het daadwerkelijk zo is, en je maakt ook nog winst, dan weet ik zeker dat ik ook op Eurospoor sta! :D
Dit zijn hele normale prijzen, en gezien de huurprijs die de Jaarbeurs rekent valt het me nog mee eerlijk gezegd.
De reden die jij aangeeft is nou precies de reden daat de grote handelaren er nou zo van balen.
Eerlijke concurentie is gezond, oneerlijke concurentie niet, en je geeft het zelf al aan, misschien zonder het te weten
Maar mensen in jullie stand stonder er vrijwillig.
Stel nou dat je trein een hobby is, en je bent uitbater van een café.
Dan zou jij het ook niet leuk vinden als de plaatselijke sportveriging zijn biertje 3 maal goedkoper verkoopt als waarvor jij het KAN verkopen, maar hun wel van alle voordelen mee kunnen profiteren als jij ook doet.
dat bedoel ik met mijn betoog, ik snap soms gewoon niet dat mensne dat niet in willen zien, en alleen maar oog hebben voor "een dubbeltje een gulden waar" wil zien
-
Willem.
Ik sta op beurzen als fabrikant die veel en veel meer kosten en die me zoals Marty al in zijn voorbeeld schreef: Geen enkele nieuwe klant opleveren.
We staan er wel voor al onze gebruikers..................
De fabrikanten van modelspoorproducten hebben ws zoals ik al schreef aan één keer per jaar per continent genoeg. Tot ze elkaar gek gaan maken met een "Beurs in Beurs" stand of zoiets.
Kees-Jan
-
Tja, Reyne is ermee begonnen te Rail, en eens kijken wat er in Oktober gaat gebeuren. ;)
-
Ik lees zo het draadje en kan mij deels wel vinden in de gedachten van Kees-Jan en nog wat andere.
Maar ik kan er nog aan toevoegen en mag toch wel spreken uit enige
management ervaring dat een beurs budget gewoon een rol zal spelen.
Een budjet is voor de juiste beurzen waarvan men denkt het meeste
commercieel aan te verdienen is.
De beurs Rail 2008 is dan niet van toepassing voor deze producenten.
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen dat Nederland als afzetgebied
wel aantrekkelijk is maar geen ruimte geeft in hun euro beurs budjet.
Ik kan het mis hebben maar het kan mogelijk tot hun een strategie visie zijn.
wil.
-
Maarten,
maak jij ook nog winst op je producten ten tijde van Eurospoor?
Als ik bovenstaande lijst lees dan vraag ik me af of dat zo is.
Krijg de indruk dat je het nu iets te zwaar schetst.
Zonder in mijn kas te laten kijken kan ik zeggen dat ik gelukkig eruit gesprongen ben en mogelijk "winst" gedraaid heb. De verwachting was anders, dus ik was zeeeeer blij. Maar dan heb ik het zuiver over zakelijk geld. Als ik daarbij de vergoeding ('s avonds eten shoarma/chinees) tel voor mijn vrijwillig personeel plus bijkomende verborgen kosten (overhead en vanalles en nog wat zoals Shurgard) plus wat andere firma's ter beschikking hebben gesteld (hun kosten), dan ben ik bang voor enige droefenis.
Een sprekend ander voorbeeld: een winkelier, jarenlang wel op Eurospoor ?? of Rail ?? geweest heeft uiteindelijk eens uit zitten rekenen wat het nou eigenlijk opleverde. Veel verkocht (4 nullen met een2 of 3 ervoor) minus totaal kosten (beurs, transport, personeel) 4 nullen met een 2 of 3 ervoor, winst........alleen maar nullen zonder iets ervoor.
Die komt dus niet meer, terwijl hij op zich wel tevreden over de omzet was. Enige voordeel: wat extra ruimte in de winkel....
Geeft dat wat inzicht ? Je hebt mij niet als bedroefd persoon van Eurospoor zien vertrekken, wel als een bijzonder opgelucht persoon: niks kapot, niks gestolen, hard gewerkt, leuk publiek, heel veel kinderen iets leuks meegegeven (dank aan de fabrieken) en toch nog wat geld overgehouden (met bovenstaande kanttekeningen).
Maarten van der Burgt
-
Voor de "hele groten" speelt er voornamelijk iets anders. De firma's M*, Fl#, R* en nog een paar anderen staan daar niet om iets direct te verkopen. Hun doel zal meer de voortdurende aanwezigheid van de naam en welk mooie product zij maken. Daarnaast de presentatie van nieuwe modellen. Wat dat laatste betreft zijn er andere kanalen bij gekomen de laatste jaren en dan is de aanwezigheid op een publieksbeurs van minder belang geworden en leggen ze zich toe op de aanwezigheid op de hele grote publieksbeurzen (b.v. Dortmund en Keulen) en natuurlijk de vakbeurzen (waar wel weer handel bedreven wordt).
Ik denk dat voor de kleinere serieuze handel en vertegenwoordigers/importeurs het iets anders ligt. Maarten verkoopt er ook iets bij en heeft ook directe inkomsten. Daarnaast is naamsbekendheid ook iets wat speelt. Dat is eigenlijk niet af te meten. Sommige zullen zeggen dat het weinig is en anderen beweren of denken dat het heel veel is.
Vast staat dat ze allemaal moeten betalen en omdat het hun werk is ook hun salaris en die van medewerkers moeten betalen. In een aantal gevallen staan er dan denk ik ook mensen voor een laag uurloon te werken, vooral daar waar het de kleine eigen bedrijfjes betreft.
-
We zijn nu 8 bladzijdes bezig om te schrijven over Rail met alle voors en tegens. Kunnen we niet een samenvatting/conclusie maken met daarin een aantal statements?
Een beurs als Rail (en of Eurospoor) heeft zeker zin in Modelsporend Nederland. Want op deze beurs ligt de nadruk op modelspoorbouw in al zijn facetten waar iedereen zijn ding kan hebben (van jong tot oud en van groot tot klein).
Het is een evenement waar niet alleen verkocht wordt zoals op de reguliere Houten (en of andere lokale "treinen" beurs).
De verhouding handelaren en verenigingen wordt door iedereen hier als anders ervaren. Een verschuiving naar één van de twee kanten zal mensen meer of minder tevreden maken (denk aan een hogere entree prijs bijvoorbeeld). Het zal ook het gezicht van de beurs veranderen (want dan wordt het weer de zoveelste treinenbeurs).
Fabrikanten op Rail? Das een taak voor de organisatie om die daar naar toe te krijgen (idee? ja die heb ik wel maar daar mag de organisatie contact met mij voor opnemen).
Aanvullingen?
Kees-Jan
-
Het deelnemen aan beurzen en tentoonstellingen vergt doorgaans een belangrijke investering waar goed over moet worden nagedacht. De tijd van voorbereiden is lang en arbeidsintensief.
Daarom is ons er alles aan gelegen om het standgebeuren zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Iedere deelnemer moet zo veel mogelijk rendement uit zijn deelname aan Eurospoor zien te halen. Wij streven ernaar om dat samen met hem/haar te bereiken. Dan (pas) ben je als organisatie goed bezig.
Er zijn verschillende doelstellingen om aan een beurs deel te nemen. Directe verkoop is er 1 van, maar zoals hierboven werd gesuggereerd is ook (het vergroten of het behoud van) naamsbekendheid een belangrijke doelstelling. Bij dat laatste strekt het rendement (veel) verder dan de 3 dagen dat de beurs duurt.
Een beurs is een communicatiemedium. In deze tijden van internet lijkt alles wel over de digitale snelweg afgehandeld te kunnen worden, maar dat is natuurlijk niet zo. Anders zouden er geen beurzen meer bestaan.
Nee, persoonlijk kontakt speelt nog steeds een hele belangrijke rol. De bezoeker verwacht ook gewoon dat op een groot evenement de bekende merken aanwezig zijn en staat verbaasd om ze daar niet aan te treffen.
Je zou verwachten dat de fabrikanten na alle negatieve publiciteit in de pers zich meer op beurzen zouden laten zien om het vertrouwen te herstellen, zodat de bezoeker weet dat ze nog bestaan en kandidaathobbyisten het ook aandurven om in de modelspoorhobby te stappen. In Duitsland en België zien de fabrikanten het belang daarvan wel in, maar in Nederland (nog) niet, zo lijkt het. Maar wat niet is kan nog komen.
Netzoals vorig jaar zal op Eurospoor de modelspoormarkt (weer) in een aparte hal worden geplaatst en de commerciële deelnemers en de modelbanen in een andere hal. Hierdoor krijg je een prachtig compromis waarbij de ene hal het karakter van een beurs heeft en de andere die van een tentoonstelling.
Mooier kunnen we het niet maken!
Met vriendelijke groet,
EUROSPOOR
Leo Hendriksen
-
Maarten,
bedankt voor je uitleg. Het wordt me op deze manier stukken duidelijker.
mvg,
Sander
-
Dat dacht je maar! Dat je een korting krijgt die vrijwel overeenkomt met het bedrag dat je oorspronkelijk aan BTW had moeten betalen, wil nog niet zeggen dat er geen BTW meer betaald wordt. Die betaal je wel degelijk, alleen nu over een lager bedrag. En die BTW draagt de organisator op zijn beurt gewoon weer af.
Misschien handig als je je eens verdiept in wat BTW eigenlijk is en waarom je het moet betalen. Oneliners en soundbites van populisten zijn her en der al genoeg te horen. Dus laten we daar alsjeblieft een interessante discussie over de toekomst van modelspoorbeurzen niet mee vervuilen.
mvg,
Gert
Ik weet wel degelijk wat het allemaal inhoud. Maar als er 20% afgaat, dan zeg ik voor de makkelijkheid, de BTW gaat er vanaf. Dan gelden namelijk de prijzen op het blad, is alleen om het simpel te houden voor me. Ik weet ook wel waarom er BTW moet worden betaald enzo.
Willem
-
De bezoeker verwacht ook gewoon dat op een groot evenement de bekende merken aanwezig zijn en staat verbaasd om ze daar niet aan te treffen.
Is dat wel zo? (vraag ik mij af)
Ik kan alleen naar mijn persoonlijke situatie kijken en dan zeg ik: neen, wat voor meerwaarde heeft dat. Er zijn immers genoeg kanalen tegenwoordig (is reeds genoemd), zoals de bladen, internet en winkels. Maar goed, ik vertegenwoordig misschien maar een klein clubje.
Het is net als met een functioneringsgesprek, waarom wachten daarop, als je elke dag je baas ziet om problemen te bespreken. Zo hoef je niet te wachten op een beurs om je waar te tonen.
-
Wat ik trouwens niet snap, is waarom je ook de deelnemerskaarten moet betalen. Je betaalt al genoeg aan Eurospoor, en dan zouden er ook nog deelnemerskaarten bijkomen... Beetje overdreven, maar de banen moeten ook ergens van betaald worden.
Interessante discussie....
T.a.v. bovenstaand; ik ben iemand die bij de laatstgenoemde categorie hoort, en geloof me dat onze vergoedingen niet dusdanig zijn dat een organisator daar slapeloze nachten van heeft. Gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden voor de handel moet dat aspect geen probleem vormen.
Als een show in Nederland alleen maar handel zou brengen (normaal en fabrieks) en geen banen, zou er dan nog genoeg publiek komen? Nee, waarschijnlijk niet. Dus hebben Af en LH er voor gekozen om de handel erbij te betrekken om zo tot een kostendekkend plaatje te komen. Hun goed recht, en tevens bestaansrecht. Beide moeten er (zover ik weet) van leven.
Als ik Rail 2008 bekijk zie ik een concept dat zeker kans van slagen heeft. Ja, heel jammer dat de grote jongens het af laten weten. Zeker gezien het feit dat het in de modelspoorwereld niet zo heel erg rooskleurig gaat met de fabrikanten. Ik persoonlijk had graag gezien dat ook zij zouden zijn gekomen.
Persoonlijk zou ik graag zien (zonder hierbij iemand tegen de benen te willen schoppen of het brood uit de mond te stoten) dat de balans van een show als Rail meer uitgewogener zou kunnen zijn. Meer banen, minder "ruwe" handel (zoals normaalgesproken in bv Houten) en meer vakhandel. Dus eigenlijk meer de "oude" Rail. Ik denk dat met enige inspanning dit zeker haalbaar zou moeten zijn, zeker gezien de huidige lokatie en zeker gezien de goede respons aan publiek dat geweest is.
Citaat Reel-Cees:
Fabrikanten op Rail? Das een taak voor de organisatie om die daar naar toe te krijgen (idee? ja die heb ik wel maar daar mag de organisatie contact met mij voor opnemen).
Mmhoah, ik denk niet dat die suggestie nodig is, toch? Daar zal Alex Fichtinger zelf wel mans genoeg voor zijn..... :o ::)
Ik sta, en heb gestaan op vele shows in binnen- en buitenland die zowel kleiner als groter waren of zijn. Wat opvalt is dat bovengenoemd concept in Duitsland vaak wel goed werkt. Dus weinig (uitgewogen) handel en een redelijk ruime hoeveelheid aan banen. En daar wordt blijkbaar geen verlies op gemaakt.... Dus het kan wel!
Just my 2 cents! ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ronald,
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik kom voor de banen en als ik inkopen wil doen ga ik wel naar de beurs in Houten. Ik wordt overigens best afgeleid door de handel. Ik ga toch kijken of er iets bij is. Stom natuurlijk, want zo'n dag is zo om. Maar wie jeuk heft wil toch krabben.
Groeten
Hans
-
Gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden voor de handel moet dat aspect geen probleem vormen.
Als je de ins en outs niet kent kan je daarover als buitenstaander geen oordeel vellen en wordt het speculaas.
En...voor de deelnemerspasjes aan Eurospoor hoeft helemaal niet betaald te worden. Bron: L.H. te P.
Met vriendelijke groet,
Leo Hendriksen
-
Als je de ins en outs niet kent kan je daarover als buitenstaander geen oordeel vellen en wordt het speculaas.
Maar Leo, ik ben geen buitenstaander..... ;D
Mijn opmerking was niet verkeerd bedoeld, alleen blijft er voor de deelnemende baantjes nooit zoveel over.... Daar wordt meestal drastisch op bezuinigd en uit-onderhandeld, terwijl aan de andere kant de deelnemende handel altijd goed moet betalen per strekkende meter. Dat is bij de meeste organisatoren zo hier te lande. Helaas, Leo, dat zijn harde feiten.
En nee, dat is geen speculaas, de standprijzen bij bv Eurospoor zijn gewoon algemeen bekend.
Zoals gezegd; just my 2 cents, en even goede vrienden!
Grtz, 8) Ronald 8)
-
En...voor de deelnemerspasjes aan Eurospoor hoeft helemaal niet betaald te worden. Bron: L.H. te P.
Met vriendelijke groet,
Leo Hendriksen
Leo, ik zal even het deelnemerformulier inscannen morgen. Want hier staat het toch echt op hoor..
Willem
-
Ronald,
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik kom voor de banen en als ik inkopen wil doen ga ik wel naar de beurs in Houten. Ik wordt overigens best afgeleid door de handel. Ik ga toch kijken of er iets bij is. Stom natuurlijk, want zo'n dag is zo om. Maar wie jeuk heft wil toch krabben.
Groeten
Hans
Hans, Ik kom ook graag als kijker naar een show, en wil graag mooie banen zien. De handel die ik prefereer (en dat is een persoonlijke mening) is de gespecialiseerde handel zoals een Anita Decor, een Piet Peetoom (GM&S) en anderen. Dat er daarnaast een hoop reguliere handel is zal best voor een aantal mensen de drijfveer zijn om te komen, maar voor mij hoeft dat niet. Nogmaals, liever vakhandel.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Beste Willem,
Pasjes die voor 01-10-2008 gevraagd worden, volgens de staffel, zijn gratis. Last minute pasjes etc, en pasjes boven een bepaald aantal, ja daarvoor moeten we wat rekenen. Maar Willem, stuur maar een pm. als dit niet mocht kloppen.
Beste Ronald,
Als je de begroting niet kent, kan je volgens mij niet weten of bepaalde tarieven en/of vergoedingen te hoog of te laag zijn om kostendekkend te kunnen werken. Jij stelt dat ''gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden" de kosten van clubs en exposanten geen probleem moeten vormen.
De relatie tussen die twee grootheden ontgaat mij omdat de balans uit tientallen posten bestaat en het niet zo is dat met het een het andere betaald wordt. De post van alle clubs en exposanten uit binnen- en buitenland tezamen is gigantisch en ik schrik als ik lees dat dat geen probleem zou moeten kunnen vormen. Maar je hebt gelijk als je stelt dat de inkomsten uit de handel onontbeerlijk zijn.
Als je op een “Messe” de handel niet wilt toelaten of verminderen, moet er een heel ander concept bedacht worden, waarbij het gemis aan inkomsten van verkopende partijen ergens anders vandaan moet komen.
De tentoonstellingsbeurs zoals Rail vroeger was kon alleen maar plaatsvinden doordat er een enorme bak aan subsidie gedoneerd werd door de vakhandel en fabrikanten. Alle winkeliers van Technohobby betaalden daar aan mee, ook de winkeliers die niet op het evenement met een standje aanwezig waren.
Met Eurospoor moe(s)ten we ons bedruipen zonder al die “subsidie” op een van de duurste lokaties van Nederland. Het idee van een tentoonstelling is dan volledig onhaalbaar en ontkom je er niet aan om ook betalende - en dus verkopende deelnemers - toe te laten. Maar als je het goed organiseert, is het alleen maar een verrijking van het evenement.
Groeten,
Leo
-
Hallo Leo,
Helemaal mee eens. Ik ben ook niet tegen het principe van deze vorm van organiseren, alleen komt in mijn optiek de grens nabij waarbij de handel gaat overheersen en de banen bijzaak worden. Laatstgenoemde categorie trekt toch zeker een groot deel van de bezoekers naar binnen, en mogen in het totaalplaatje dan ook niet ontbreken.
Uiteraard ken ik je begroting niet, maar uit ervaring weet ik wel hoe e.e.a. bij de diverse grote en kleine shows geregeld is. En natuurlijk weet ik dat bv jij als organisator van Eurospoor met grote kosten geconfronteerd wordt. Denk alleen al aan de hal zelf.
De post van alle clubs en exposanten uit binnen- en buitenland tezamen is gigantisch en ik schrik als ik lees dat dat geen probleem zou moeten kunnen vormen. Maar je hebt gelijk als je stelt dat de inkomsten uit de handel onontbeerlijk zijn.
Maar die groep exposanten bepaald grotendeels wel de kwaliteit van het geheel. Waarbij ik denk dat, als de groep louter zou bestaan uit inheemse (=nederlandse) modelbouwers van welke categorie of kwaliteit dan ook, de kosten zeker draagbaar zijn. De buitenlandse inzendingen, hoe mooi dan ook, vormen altijd een grotere aanslag op dat budget. Zeker als ze uit bv. Engeland komen.
Als je op een “Messe” de handel niet wilt toelaten of verminderen, moet er een heel ander concept bedacht worden, waarbij het gemis aan inkomsten van verkopende partijen ergens anders vandaan moet komen.
Ja, de handel is inkomsten. Maar zoals al gezegd; liever de vakhandel dan de marktkraam (met alle respect naar jou toe). Dat is zuiver een persoonlijke mening die ik voorsta.
Groetjes, 8) Ronald 8)
-
Ik rijg wel eens het idee dat de ramsh-handel een beetje typisch Nederlands is. Alsof we niet zonder kunnen. Dortmund kent ook zijn handel maar dat zijn toch meer de reguliere handelaren die dit full time doen.
Het geeft mij een beetje het gevoel als bij het verschil tussen Ebay en Marktplaats waarbij de laatste ons Nederlanders meer aanspreekt (vanwege de lage/geen advertentiekosten) en waarbij we zo lekker makkelijk terug kunnen krabbelen.
Zo krijg ik het idee dat er hele volksstammen harder lopen voor de weekendhandel dan voor banen en reguliere en specialistische handel. En als ik dan hier lees dat iemand een overigens prachtige baan niet nog een hoeft te zien dan vraag ik mij af waarvoor zo iemand nog naar een beurs gaat.
Als het dan ook echt zo is dat de meerderheid van de bezoekers loopt voor de handel dan zijn de huidig concepten van Rail en Eurospoor goed. Ik zie toch liever het "oude rail concept" en een beurs als Houten apart daarvan.
-
En dat Rene is precies wat ik bedoel. Het handelsconcept is ook mij te veel handel. Ofschoon het blijkbaar wel aan een behoefte voldoet is het niet wat ik persoonlijk zo graag zie, namelijk banen en vakhandel.
Dus om op de titel van het draadje terug te komen; als Rail in staat is het huidige concept bij te schaven naar minder (zoals jij het dan noemt) "ramsh-handel", en meer vak- en/of specialistische handel zal in mijn ogen de betere TT ontstaan.
En als ik dan hier lees dat iemand een overigens prachtige baan niet nog een hoeft te zien dan vraag ik mij af waarvoor zo iemand nog naar een beurs gaat.
Tja, voor het kopen, en niet voor het kijken.... Een mooi voorbeeld daarvan is de laatste keer Euromodelbouw Genk die ik deed met wat voormalige clubleden. Genk is een mooie TT met mooie banen en goede handel v.w.b. het spoorse gedeelte. Na een uurtje of 3 rondgelopen te hebben wilde de eerste al weer naar huis. Toen ik vroeg waarom zei hij: "er is geen handel". Er viel dus niks te kopen voor meneer en daarom verveelde hij zich. Gemakshalve zag hij niet hoeveel moois er verder stond. En dit is precies wat ik bedoel. De handel is voor velen belangrijker dan wat er verder staat.
Als het dan ook echt zo is dat de meerderheid van de bezoekers loopt voor de handel dan zijn de huidig concepten van Rail en Eurospoor goed. Ik zie toch liever het "oude rail concept" en een beurs als Houten apart daarvan.
Ja, helemaal mee eens! :)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
1. Wat je als organisatie doet, het is zelden goed.
2. Zoveel bezoekers, zoveel meningen.
3. Modelspoor is een hobby met verschillende aspecten.
Oftewel: Een organisatie werkt zich uit de naad om een gevarieerd beeld te geven van de modelspoorhobby en voor een ieder wat wils te zorgen, rekening houdend met de kosten om een dergelijk evenement te organiseren.
Oftewel: Als bezoeker zul je banen/stands/handel tegenkomen die je heel erg aanspreken en ook zaken die je minder zullen aanspreken.
Mijn ervaring is dat iedereen grote evenementen doorgaans geslaagd vindt. En dan komt vaak het volgende: ....., alleen.... of ....., maar.....
en dan komt het hetgene wat hij of zij als minder heeft ervaren. En als je dan kijkt naar bovenstaande 3 punten kan hij of zij zijn of haar negatieve punt relativeren.
Logisch toch?
-
2. Zoveel bezoekers, zoveel meningen.
Het mooie van een forum is dat je die meningen en reacties dan ook kan ventileren.
-
Zeker dat Rene!
@Arjan: Ik bekritiseer ook niet de organisatoren. Het is prima wat zij organiseren, zij zijn het die hun nek uitsteken en het risico lopen. Alle lof en respect daarvoor. Alleen vind ik dat Rail nog beter af zou zijn als ze naar hun oude concept terug zouden gaan. Niet meer, en niet minder. Het draadje gaat toch over Rail en wat we daar van vonden?
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Mijn mening: tweedehands ''meuk'' eruit, daar is Houten voor in het leven geroepen en virtueel hebben we daar sinds jaren Marktplaats voor gevonden, of e-bay. Meer kwalitatief goede banen erin, uit binnen- en buitenland. Je wil niet weten hoeveel zeer fraaie modelbanen er in Nederland op een zolderkamertje staan opgesteld waarvan wij geen weet hebben, die van mensen zijn die niet zo beursgaand zijn ingesteld om te willen exposeren in de huidige vorm zoals dat vandaag de dag is.
Waar het uiteindelijk wel voor een groot deel om te doen is: promotie van de hobby en ervaringen uitwisselen met de bezoekers. Kennis uitdragen, enthousiasmeren, doorgeven aan de jeugd en genieten van deze zeer fraaie hobby. Vakhandel er nauw bij betrekken als kern-leveranciers met noviteiten, de overige handelaren zoeken hun heil maar lekker via eerdergenoemde marktplaats of ebay of runnen hun eigen winkel.
Ik zou een kleine gymzaal bomvol heerlijke kwaliteitsbanen van een goed stuk zeker prefereren boven een giga-beurs met een handje vol ''aardige'' inzenders en het gros aan tweede hands rotzooi. Dat gevoel van commercie wat de overhand moet krijgen vandaag de dag boven de eigenlijke kern van waar het om draait, de hobby in de vorm van een tentoonstelling , weerhoud mij ervan om nu nog naar Rail of Eurospoor te gaan. Straks ga ik wel naar Dortmund om daar de noviteiten te bewonderen.
Zou ik nu de vraag krijgen om te willen exposeren op Rail? Zeg ik nee.
Eurospoor? Zeg ik ook nee. Eigenwijze treintjes? Ja, graag!
Is dit bovenstaande rendabel voor een organisator? Denk het niet, anders was Rail niet zo afgezwakt naar wat het nu is t.o.v. wat het eind jaren '90 wel in zich had. Maar dit is hoe ik graag een beurs zie en beleef, dan zou ik er graag nog willen staan zonder enige vergoeding omdat ik de hobby een zeer warm hart toedraag en de vergaarde kennis zeer graag wil overdragen aan anderen. Zo, mijn mening is geventileerd ;D
grt
Edwin ;D
-
Klinkt schitterend, Edwin.
Helemaal mee eens.
Gerard
-
Applaus. Neem mijn filmcamera mee.
Hans
-
Zo is onder de vlag van MSG Den Bosch Rails in 1985 ook begonnen .
Geen vergoeding en slapen in de sleurhut van een bekende Nederlander, Dat waren nog eens tijden
SK
-
En het was wel gezeliig, meneer SK.
Het kostte wel de nodige nachtrust!
Gerard
-
Ja....iedere dag dronken is ook een geregeld leven. Was best gezellig Geer. Ik mis het nog wel eens.