BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Dennis H0 op 05 March 2008, 13:49:57
-
Ik ben momenteel mijn soldeerkunsten aan het uittesten en heb de draden van de conradmotors vastgesoldeerd zoals beschreven.
Het is een normale afbuigende wissel en heb de + en de - vastgezet
Daarnaast heb ik de gele draad op het hartstuk vastgezet.
Als ik nu gaat rijden dan maakt hij kortsluiting en dan vooral met langere treinen
De rails die ik gebruik zijn Piko A.
Kan iemand mischien advies geven of eventueel een foto plaatsen over een juiste montage op piko A rails.
Voordat ik verder gaat met solderen wil ik eerst weten wat ik nu precies fout doe.
BVD
Dennis
-
hoi,
Ik heb mijn Piko A wissels niet gepolariseerd. Ze zijn ook niet voorbereid op polarisatie.
Wel met conrad motors aangesloten.
Zonder polarisatie doen ze het goed, kleine lokomotieven rijden er zonder problemen overheen.
Had je problemen dan omdat je ze probeert te polariseren?
Mvgr,
Hans
-
Dt klopt ja ik heb nu het probleem door het polariseren.
Ik ben het wel gaan doen omdat mijn piko ICE wel eens sluiting maakt op de wissel en alles stil kwam te staan.
Maar ik begrijp dat ze er niet voor geschikt zijn en ik er beter mee kan stoppen ?
MVG
Dennis
-
Wanneer treedt de kortsluiting op? Als ik dit stukje http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pk_rail_geometrie.htm vanaf Wissels lees dan gebeurt dat bij het openrijden van de wissel.
Schakel je de wissel wel eerst in de juiste stand?
Gr.
Eric
-
dat klopt wel zo een beetje maar een 2400 rijd er probleemloos overheen maar een piko ice veroorzaakt problemen hiermee.
-
Ik ben het wel gaan doen omdat mijn piko ICE wel eens sluiting maakt op de wissel en alles stil kwam te staan.
Bedoel je misschien dat het puntstuk eerst stroomloos was waardoor de ICE bleef staan en dat dit de rede is dat je bent gaan polariseren?
Mijn 2400 komt n.m.l. geen mm over het gepolariseerde puntstuk van een Roco-line wissel bij het openrijden.
Het lijkt er dus op dat je niets veranderd hebt.
Wat ik gedaan heb is met een lampje controleren of het puntstuk juist gepolariseerd is.
Jay Jay
-
Ik ben een beetje aan het spitten geweest en het is dus zo dat de piko a rails niet geschikt zijn voor polarisatie.
Op zich denk ik weldat het kan alleen dan moet je volgens mij het deel wat naar je puntstuk toe gaat splitsen in 2 kabels en deze aan beide zijde apart solderen. Kan iemand dit mischien bevestigen ?
Het is dus wel zo met de piko ice dat hij stroomdoorvoerdende koppelingen heeft waardoor deze gewoon kortsluiting maakt, met een korte lok heb ik geen probleem, ook niet met een plan v
MVG
-
Waarom probeer je het gewoon niet?
Wat je zegt is niet juist.
Ik heb geprobeerd mijn Piko-ICE3 een wissel te laten open rijden.
Dit lukt bij langzaam rijden niet.
Bij snel rijden wel hortend en stotend door de vliegwielen op de motor.
Overigens heeft alleen één van de stuurrijtuigen stroomafname.
Het motorstel kan dus niet zonder dit stel rijden.
Het maakt niet uit welke lok over het wissel rijdt, bij verkeerde polariteit;
altijd kortsluiting.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Aansluiten puntstuk:
Van de plus, in rijrichting gezien de rechter rail en van de min in rijrichting gezien de linker rail gaat elk een draad naar de omschakelaar van de wisselmotor.
Van het moederkontakt (dit is het kontakt dat afhankelijk van de stand van de w*m* door verbonden wordt met, in dit geval, of de plus of met de min) gaat een draad naar het puntstuk.
Als de wissel naar rechts staat krijgt het puntstuk min, indien naar links plus alles gezien in rijrichting.
Dit kun je kontroleren met b.v. een lampje. Als de wissel naar rechts staat gaat het lampje branden als je het verbindt met het puntstuk en de rechter rail.
Jay Jay
-
Voordat je gaat polariseren moet je wel zeker weten dat het puntstuk helemaal geisoleerd in het wissel ligt.
-
Hallo Dennis,
De Piko wissels zijn intern doorverbonden waardoor polarisatie niet mogelijk is tenzij je deze interne verbindingen onderbreekt.
Waarom zou je dit doen, het is absoluut niet nodig.
Ikzelf heb momenteel zo'n dertig Piko wissels in gebruik en al mijn treinen rijden daar goed over. (van de ICE tot en met de Sik)
Ook het open rijden van de wissels is geen enkel probleem hoewel ik weet dat sommige op dit forum dit niet juist vinden.
Als het niet goed gaat moet je de fout ergens anders zoeken.
groet,
Rob
-
Ik ben het volkomen eens met RobE.
Bij mij rijdt ook de ICE tot de Köf erover heen zonder enige hapering!
Ook openrijden (zonder aandrijving) geeft totaal geen problemen.
Wanneer je er een conrad aandrijving op hebt zitten, kan je openrijden vergeten.
Dat geldt voor elk merk wissel met motor aandrijving.
Groet,
Hans
-
Wanneer je er een conrad aandrijving op hebt zitten, kan je openrijden vergeten.
Hans
Waarom kun je dat dan vergeten? Ik zie niet in waarom dit niet meer zou kunnen. De motoraandrijving wordt namelijk gewoon met het wissel verbonden doormiddel van een stukje verenstaal. In twee sterktes (diktes) bij de aandrijving aanwezig.
Mvg
Wim.
-
Ha Wim,
Omdat (bij mij iig) geen een trein goed de wissel openkrijgt.
Ze rijden allemaal over de tong heen, dus dat hobbelt lekker.
Vandaar dat ik zeg dat je het kan vergeten om ze openterijden.
-
Ok dus zoals ik het lees heeft het totaal gee nut om het te doen, dan begrijp ik niet waarom de piko ice zorgt voor kortsluiting en hij doet dat alleen op de wissel
-
Hallo Dennis,
Weet je zeker dat de ICE kortsluiting maakt of valt de spanning soms even weg.
In dat laatste geval kun je extra stroomafnemers monteren op een ander draaistel.
Deze worden los verkocht en kosten ongeveer 3,30 euro de twee.
Groet,
Rob
-
Even voor de beeldvorming.
Ik ben bezig met de bouw van mijn baan en heb nu mijn schaduwstation liggen met 8 sporen ( 4 boven 4 onder) via de 4 banen onder kan ik een rondje naar de andere 4 banen rijden.
Bijmekaar heb ik dus ook 12 wissels (6 links en 6 rechts), 5 van de 6 heb ik nu een conradmotor gegeven (allen aan de linkerzijde) en de wissels aan het begin van de wisselstraat geeft het kortsluitprobleem en dan alleen als de wissel een bepaalde kant op staat.
Nu ben ik (helaas) geen technicus dus het is lastig voor mij om zo te zeggen wat er nu aan mankeert.
De Piko ice heeft op een kopwagen een stroomafnemer zitten, maar ik heb het idee dat de kortsluiting ontstaat in de motorwagen (na anige tests).
alle andere treinen die ik getest heb geven geen probleem (een digitale plan v en een 2400 digitaal) De rest van mijn treinen kan ik nog niet testen omdat ik hier nog wat decoders moet inprikken of ombouwen.
ik weet niet hoe ik het ander kan omschrijven maar ik hoop dat er een oplossing voor is.
MVG
Dennis Vreezen
-
Een tekening van je sporenplan zal wonderen doen, en daarbij ook hoe en waar je de railspanning hebt aangesloten. Ik vermoed dat je een keerlus hebt of dat de bedrading onjuist aangesloten is.
Mvg
Wim.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_2.jpg)
dit is mijn schaduwstation die nu ook even dienst doet als testbaan, uiteindelijk gaan er link en rechts 2 sporen omhoog.
Momenteel heb ik allen in het midden helemaal vooraan stroom lopen voor de baan omdat ik eerst met dit probleem zit.
Aan de linkerzijde hebben 5 van de 6 wissels al een conradmotor.
Ik hoop dat je hier wat aan heb
mvg
Dennis
-
Met het sporenplan is niet mis mee.
Het is me niet duidelijk wat je aan het doen bent. Wel of niet polariseren.
Heb het probleem bij alle wissels?
De Piko-ICE heeft een prima aandrijving met vliegwielen waardoor deze gemakkelijk over een b.v. kort stroomloos gedeelte kan rijden. Of wordt dit teniet gedaan door de decoder?
Bij mijn proeven met digitaal bleek dat een lok welke zonder decoder soepel over b.v. Engelse wissels reed er door de stroomonderbrekingen digitaal niet over heen te branden was.
Doen alle wielen van het ICE rijtuig wel mee met de stroomopname?
Krijgen de wisseltongen wel spanning?
Kan het zijn dat door de lengte van het stel beide draaistellen tegelijk op een stroomloos gedeelte staan?
Weet je zeker dat het kortsluiting is?
Misschien kun je de decoder er eens uithalen en het analoog proberen.
Bij evt. gebrek aan een regeltrafo een 9V blokje gebruiken.
Jay Jay
-
Hallo Dennis,
In je sporenplan zit geen keerlus.
Je hebt de gele draden van de Conrad motoren NIET aangesloten, dus GEEN polarisatie toegepast.
Stel nu vast of er sprake is van kortsluiting of geen spanning als de ICE het niet doet.
Controleer of de + aansluiting overal aan de goede kant zit.
Laat het resultaat even weten zodat we je verder advies kunnen geven.
Groet,
Rob
-
Ik heb niets gepolariseerd momenteel omdat het geen zin heeft dus dat zal me niet meer gebeuren, maar wat me opvalt uit de text van rob is dat hij het niet heeft over de 2 blauwe dtaden. (+ en -) Moet ik deze nu wel op de baan solderen ?.
Ik zal ook eens een analoge test doen om te zien wat er dan gebeurt.
word vervolgd
-
Beste,
De twee blauwe draden soldeer je (of via suikertje) na ze gemeten te hebben aan de digitale voedingsspanning. Zoals ik al zei je moet eerst uitmeten bij welke wisselstand de blauwe doorgeeft met de gele draad.
grt dave
-
Ik heb niets gepolariseerd momenteel omdat het geen zin heeft dus dat zal me niet meer gebeuren, maar wat me opvalt uit de text van rob is dat hij het niet heeft over de 2 blauwe dtaden. (+ en -) Moet ik deze nu wel op de baan solderen ?.
Ik zal ook eens een analoge test doen om te zien wat er dan gebeurt.
word vervolgd
De blauwe draden laat je helemaal los, die sluit je nergens op aan, je sluit alleen de rode en de draden met de diodes aan op de wisseldeocder.
Mvg
Wim.
-
ok ik heb het volgende gedaan
Alle stroom eraf en terug gebracht naar analoog (fijn om ook weer even me nog niet analoge treinen te zien rijden)
Met een normale trafo gestart
Ik heb de positie van de rijtuigen aangepast zodat de stroomafnemde kopwagen en de motorwagen bijmekaar zitten
Met 2,3 en 4 wagons gereden en dat ging prima
na alle wissels alle kanten opgestuurd te hebben heb ik de intellibox weer aangesloten, daarnaast ook weer een aantal testjes gedaan en ook dit ging voor 95 % probleemloos( soms hobbelt hij wat ongelukkig over een wissel heen)
Ik heb daarna alle wisselmotoren weer onder stroom gezet en alles rijd nu prima, kan het zo zijn dat het de positie van de rijtuigen is ?
Iets anders zou ik nu niet meer kunnen bedenken.
MVG
Dennis
-
Hallo Dennis,
Ik kan mij herinneren dat ook ik in het begin problemen heb gehad met de stroomvoeren koppelingen van de ICE van Piko.
Over de afbuigende wissels knipperde de verlichting soms.
Na het verwisselen van de rijtuigen ging het wel goed.
Als oplossing heb ik, zoals ik al eerder aangaf, een ander draaistel voorzien van extra stroomafnemers en heb sinds die ombouw geen last meer gehad.
Groet,
Rob
-
ik zal eens kijken of ik dat netjes voor mekaar kan krijgen, dat zel ergens volgende week worden.
alvast bedankt allemaal voor het meedenken.
mvg
Dennis