BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ArnoldRG op 08 February 2021, 18:56:18

Titel: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 08 February 2021, 18:56:18
Na de eerste perikelen met de Peco rails opgelost te hebben, heb ik inmiddels een baan. Een digitale treinbaan wel te verstaan. En de treintjes rijden.
Voor zover het een 'rondje' betreft, geen probleem.
Maar her en der zitten er wat wissels. Mijn 1e vraag is waarom mijn centrale (een DR5000) op tilt gaat (kortsluiting neem ik een) als ik een van de wissels aan dit rondje (A, D, F) omzet. En hoe kan ik dat voorkomen? En waarom heb ik kortsluiting terwijl de lok zelf daar nog niet is?
Mijn tweede vraag is welke keerlustrajecten in de baan zitten. Als (ex) 3 rail gebruiker was ik wat verwend. Nu moet ik me buigen over de polarisatie van wissels en trajecten. Maar welke stukken zijn dat in mijn baan? En maakt het uit of ik rechtsom dan wel linksom rij?
Ik hoor graag van jullie.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled-peco_1.jpg)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Hennik op 08 February 2021, 19:23:28
Vanwege de verbinding tussen B en C heb je 2 keerlusmodules nodig. Eén voor de spoorsectie tussen A en D en de andere voor de sectie tussen B en F.

Merk op dat je met de verbinding B-C wel treinen van linksom draaiend, rechtsom kan laten draaien. Maar je hebt geen verbinding die het omgekeerde kan bewerkstelligen.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VAM65 op 08 February 2021, 19:37:22
Volgens mij heb je maar één keerlusmodule nodig, te weten tussen B en C. Zie hieronder, daar heb ik die verbinding weggehaald, en houd je een simpel ovaal over wat gedeeltelijk dubbelsporig is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_24.jpg)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: phdirk op 08 February 2021, 20:37:55
Ik ga mee met Hennik. Het stuk B-C is, zoals het nu getekend is, zo kort, dat het alleen goed werkt met hele korte treinen. In de andere gedeeltes kun je met langere treinen kwijt.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 08 February 2021, 20:53:40
Een paar vragen zijn nog niet beantwoord: waarom er kortsluiting optreedt bij het omzetten van een wissel en of het uitmaakt welke kant er op gereden wordt.
Het antwoord op de eerste vraag is: omdat je bij het omzetten van de wissel stukken rail met elkaar gaat verbinden die een tegengestelde polariteit hebben. Kortsluiting dus ook als er geen lok in de buurt is.
Het antwoord op de tweede vraag is: nee, dat maakt niets uit. Bij digitaal verandert de rijrichting niet door polariteit om te draaien (zoals bij analoog het geval is) dus rijrichting staat helemaal los van de polariteit.

Zoals Dirk al aangeeft is het stuk tussen B en C veel te kort om iets zinnigs met ompoling te kunnen doen dus gewoon twee keerlusmodules : eentje tussen A en D en eentje tussen B en F. Als je nu ook nog een verbinding tussen B en E weet te realiseren dan is het probleem wat Hennik aankaartte over draaien van rijrichting ook opgelost.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 08 February 2021, 21:35:24
OK. Voor mij toch wel verrassend. B - C was mijn eerste gedachte, maar niet stil gestaan bij de korte overgang.
Dus als ik B-C niet doe, dan zijn A-D en B-F als keerlus aan de beur? . Maar waarom dan niet het stuk A-B?

De opmerkingen over het ontbreken van een optie B-E zijn terecht. Ik denk nog even na over deze optie. Heb twee wissels besteld in Engeland, maar zou bijna spijt krijgen over de keuze van Peco ipv bv  Tillig. Ze liggen vast ergens bij een douanier... Wat duurt dat..

Wat betreft de kortsluiting begrijp ik de opmerkingen. En dat geldt dan ook voor wissel A? Ook als ik deze omgooi naar het opstelspoor heb ik kortsluiting. Dat had ik dan niet verwacht
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Reinier Z. op 08 February 2021, 21:41:16
Als je kortsluiting krijgt bij het omgooien van wissel A, dan heeft dat niets te maken met het keerlusprobleem. Weet je zeker dat je achter de puntstukken isolaties hebt aangebracht in de rails? Dat is wel nodig bij een Peco-wissel.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 08 February 2021, 21:52:51
Op de eerste plaats de keerlus.
Beschouw F tot B als keerlus.  Dan dien je bij F de rail aan beide kanten te isoleren en ook bij B.  In het stuk C naar E  moet ook een dubbele isolatie zitten.  Dan heb je de gedefinieerde keerlus geïsoleerd van de rest van de baan.  De puntstukken van de wissels F en B dien je te polariseren aan de "normale" polariteit van de baanspanning.  Het puntstuk van wissel C dien je te polariseren met de keerlusaansluiting.
Heb je geen Electrofrog, dan hoef je niet te polariseren.
Dan is de vraag of het railvak F - B  of F - C  lang genoeg is om hierin secties aan te brengen, of niet.  Daar hangt de keuze van een type keerlusmodule van af.

Ik ga er van uit, dat er niet genoeg ruimte is, dus ik adviseer om een keerlusmodule te kiezen die werkt op basis van de zogeheten "kortsluitdetectie".  Niet schrikken, als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting.   Ik adviseer de Lenz LK200 als uiterst betrouwbaar.

Wat betreft kortsluiting bij wissel A: je hebt het puntstuk waarschijnlijk niet geïsoleerd ten opzichte van de rest.  Dwz dat je na de korte railstukjes van wissel A  naar H  en aan de andere kant naar B een isolatie moet toepassen.  Of je hebt het railstuk A - H verkeerdom aangesloten.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2021, 21:58:53
Niet schrikken, als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting.   Ik adviseer de Lenz LK200 als uiterst betrouwbaar.
Elke keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie veroorzaakt een kortsluiting. Weliswaar heel kort (bij de LK200 maar 5 microseconden), maar het is en blijft een kortsluiting.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 08 February 2021, 22:35:16
Om het voor jezelf inzichtelijk te maken kun je het beste even met een rood potlood of rode stift één van beide railstaven markeren bijvoorbeeld de buitenste van het ovaal. Trek die vervolgens door via de diverse wissels en dan zie je dat het tussen B en C zal gaan botsen.

Ik gebruik voor mijn keerlussen overigens de lichtsluisjes van Huib Maaskant. Neemt heel weinig ruimte in en werkt perfect zonder enige kortsluiting.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 08 February 2021, 22:49:03
Elke keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie veroorzaakt een kortsluiting. Weliswaar heel kort (bij de LK200 maar 5 microseconden), maar het is en blijft een kortsluiting.
Je hebt nog steeds helemaal gelijk.
 Ik zal het tweede gebruik van het woord kortsluiting, dus : "als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting" vervangen door:
 als het een goede is veroorzaakt die geen uitvallen van de centrale met de melding kortsluiting of overbelasting, veroorzaakt ook geen schade aan de centrale, noch aan de decoders, noch aan de wielen en stroomafnemers van de stroomafnemende unit, die over de isolatie rijdt.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2021, 23:39:26
Je mag dat verhaal wat mij betreft afkorten tot: onschadelijke kortsluiting. ;D
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 09 February 2021, 00:37:12
Bij het lezen van de laatste antwoorden rees ineens de vraag bij me of keerlus F-B nu het traject F-B (buitenbocht) betreft of het F-A-B (deel binnenring) traject.

De wissel A was inderdaad niet geïsoleerd. Dank voor de tip.

Wat betreft de methode van de keerlus, lees ik toch veel tussen de regels door dat kortsluiting niet echt goed is voor electronica.Ik ben in het bezit van een module: die van Digikeijs. (Centrale en loco net ook) Niet de eenvoudigste want ik heb inderdaad ook die van Lenz bestudeerd. En ook die van Rosoft lijkt me een goede keus. De (2e hands) DR5013 van Digikeijs heeft veel mogelijkheden, maar is niet eenvoudig. Heeft ook kortsluitingsdetectie, maar ook de optie om te ompolen voordat de trein het traject opgaat. Dat laatste neemt ruimte in beslag en ik neem aan dat daarom door enkele van jullie wordt geadviseerd voor de kortsluiting te gaan.

Arnold
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Ben op 09 February 2021, 08:16:42
De simpelste oplossing is twee keerlusmodulen van Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Voor 6 tientjes ben je klaar en je legt de modulen in de eerder genoemde twee secties:


Eén voor de spoorsectie tussen A en D en de andere voor de sectie tussen B en F.


Gr, Ben.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 09 February 2021, 08:29:42
Niet om te zeuren hoor maar de oplossing met lichtsluisjes is nog simpeler en voordeliger. Kosten zijn ongeveer 10 à 15 euro per stuk en je hoeft alleen maar de secties aan beide kanten dubbelzijdig te isoleren. Dat is alles, het is niet nodig om de keerlus in meerdere delen op te splitsen.
Van twee kanten berijdbaar en gewoon op een bezetmelder aan te sluiten. Appeltje, eitje  ;D

Groeten,
Bert


Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 09:30:14
Bij het lezen van de laatste antwoorden rees ineens de vraag bij me of keerlus F-B nu het traject F-B (buitenbocht) betreft of het F-A-B (deel binnenring) traject.

Wat betreft de methode van de keerlus, lees ik toch veel tussen de regels door dat kortsluiting niet echt goed is voor electronica.
A/  deel binnenring
B/ Natuurlijk is kortsluiting slecht voor electronica. Maar absoluut niet als je daar een speciaal apparaatje voor hebt om te voorkomen, dat andere aangesloten apparatuur, zoals centrale en decoders, ook maar iets merken van de detectie van kortsluiting.   Daar zijn al pagina's over volgeschreven.  De clou zit hem in het woord detectie.

Zie de opmerking van Klaas:   Je mag dat verhaal wat mij betreft afkorten tot: onschadelijke kortsluiting. ;D

En Klaas is een specialist, die er zelf proeven mee heeft gedaan.

En voor de rest is het een "discussie" over beter gezegd "standpunten - loopgraven - oorlog" tussen fervente tegenstanders  en voorstanders.  Bijna alle tegenstanders komen er bij vragen over bijvoorbeeld te korte lengtes of met name de draaischijf er dan wel weer op uit om toch maar te adviseren tot een module op basis van "kortsluitdetectie",  omdat hun eigen absolute voorkeur niet tot de mogelijkheden behoort.

DE door jou al aangeschafte module laat het ook duidelijk zien:  van methoden met allerlei detectiestukken tot kortsluitdetectie.  Hoe heet wil je de soep opgediend krijgen
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 09:34:19
De simpelste oplossing is twee keerlusmodulen van Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Voor 6 tientjes ben je klaar en je legt de modulen in de eerder genoemde twee secties:
De baan tussen A en D is nog korter dan tussen B en F (binnenkant baan).  Dus als het tussen A en D kan, dan kan het zeker tussen B en F.

 Dan heb je dus maar 1 module nodig.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 09 February 2021, 13:00:38
Volgens mij zitten er toch echt 2 keerlussen in dus zul je met 2 modules moeten werken, te plaatsen tussen A-D en B-F.
Ga je namelijk van C via D en A dan kom je via B dus weer tegengesteld op C uit: keerlus dus.
Ga je van B via F naar C dan kom je ook weer tegengesteld op B uit: keerlus nummer 2 dus.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: rjr op 09 February 2021, 13:20:45
Je kunt met 1 keerlus toe tussen B en C, maar zoals al aangegeven, dat is wel een heel kort stukje.
De baan tussen A en D is nog korter dan tussen B en F (binnenkant baan).  Dus als het tussen A en D kan, dan kan het zeker tussen B en F.

 Dan heb je dus maar 1 module nodig.
Dit klopt dus niet. Met 1 kan het tussen B en C, maar anders heb je er twee nodig. Tussen A en D en tussen B en F.
Als tussen A en D te klein is kun je overwegen om hem te doen tussen B en D waarbij A dan dus in de keerlus komt te liggen.
C en E blijven in alle gevallen buiten keerlus secties.

  Bijna alle tegenstanders komen er bij vragen over bijvoorbeeld te korte lengtes of met name de draaischijf er dan wel weer op uit om toch maar te adviseren tot een module op basis van "kortsluitdetectie",  omdat hun eigen absolute voorkeur niet tot de mogelijkheden behoort.


Ook bij een draaischijf is een oplossing zonder "kortsluitdetectie" prima mogelijk en gebruik ik die ook. Heb nog nooit een keerlus oplossing gebruikt die werk met een kort en onschadelijke kortsluiting. Al wordt die door erkende bedrijven gewoon op de markt gebracht, en kun je ze dus ook prima gebruiken als dat wel je voorkeur heeft.

Roelco
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: SanderG op 09 February 2021, 13:40:32
Op YouTube zijn diverse instructies voor Peco wissels te vinden. Wellicht geven deze filmpjes antwoord op je vragen zoals wel of niet puntstuk polarisatie!

Zie bijv :
https://www.youtube.com/watch?v=TVnfs3yTUFM (https://www.youtube.com/watch?v=TVnfs3yTUFM)
https://www.youtube.com/watch?v=Et3vuedbZ98 (https://www.youtube.com/watch?v=Et3vuedbZ98)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 13:57:42
Volgens mij zitten er toch echt 2 keerlussen in dus zul je met 2 modules moeten werken, te plaatsen tussen A-D en B-F.
Ga je namelijk van C via D en A dan kom je via B dus weer tegengesteld op C uit: keerlus dus.
Ga je van B via F naar C dan kom je ook weer tegengesteld op B uit: keerlus nummer 2 dus.
Als je tussen de wissels B en C even geen rails legt, waar zit dan een keerlus ? Geen.

Dus als ik tussen B en C wel een verbinding maak, dan is dat de enige keerlus. Maar die is te kort.  Als ik het "keerlus-deel" verleng zoals eerder aangegeven heb ik nog steeds maar 1 keerlus.  Van F over C naar D, dat kan goed staan of fout staan, omdat het normaal gesproken geen keerlus is      of    van F over  C naar B, wat altijd een keerlus is,.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 14:04:33
Je kunt met 1 keerlus toe tussen B en C, maar zoals al aangegeven, dat is wel een heel kort stukje.Dit klopt dus niet. Met 1 kan het tussen B en C, maar anders heb je er twee nodig.

Ook bij een draaischijf is een oplossing zonder "kortsluitdetectie" prima mogelijk en gebruik ik die ook. Heb nog nooit een keerlus oplossing gebruikt die werk met een kort en onschadelijke kortsluiting. Al wordt die door erkende bedrijven gewoon op de markt gebracht, en kun je ze dus ook prima gebruiken als dat wel je voorkeur heeft.
a/  tussen B en C  zal niet lukken, vanwege de te korte lengte.  Maar als ik het keerlusgedeelte verleng. zoals eerder aangegeven, heb ik er nog steeds maar één nodig

b/ misschien wel duizend verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aan/uitzetten van de spanning op het draaiende gedeelte en de polariteit wisselen (met handbediende) schakelaar(s)  tot  .......
Ik heb het hier over het gebruik van een keerlusmodule, waarbij aangegeven wordt, dat de ene methode niet gecshikt is en de adere wel.

Graag hoor ik wat jouw methode is, ben altijd nieuwsgierig.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 09 February 2021, 14:29:00
Citaat
Dus als ik tussen B en C wel een verbinding maak, dan is dat de enige keerlus.

Nee, dat klopt niet. Als je daar een verbinding maakt dan is dat de enige plek met botsende polariteit maar creëer je twee keerlussen, eentje die begint en eindigt op B (wat er verder ook tussen zit) en eentje die begint en eindigt op C (idem). Hoe lang het stuk tussen B en C ook is, daar verandert niets aan. Het enige wat verandert is als je het gedeelte B-C zo lang kunt maken dat je langste trein erin past; dan kun je de botsende polariteit in dit stuk oplossen en heb je maar 1 module nodig.
De baan is gewoon een basis hondenbot met overloopwissels en de botsende polariteit kun je daar het makkelijkst bij de twee uiteinden oplossen.

Citaat
Van F over C naar D, dat kan goed staan of fout staan, omdat het normaal gesproken geen keerlus is

Klopt, maar als je bij D doorrijdt naar A en vervolgens naar B kom je toch echt weer tegengesteld op C uit en dat is dus wel een keerlus. Haal het stuk tussen B en F maar eens weg dan zie je vanaf C rechts een klassieke keerlus. Hetzelfde geldt als je het stuk tussen A en D weghaalt. Dan heb je links een klassieke keerlus vanaf B.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Te 2/2 op 09 February 2021, 14:42:26
de oplossing met lichtsluisjes is nog simpeler en voordeliger. Kosten zijn ongeveer 10 à 15 euro per stuk
Dure lichtsluisjes ... Als je ali sluisjes neemt, scheelt dat toch snel een factor 10.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: rjr op 09 February 2021, 14:56:44
a/  tussen B en C  zal niet lukken, vanwege de te korte lengte.  Maar als ik het keerlusgedeelte verleng. zoals eerder aangegeven, heb ik er nog steeds maar één nodig

Veroniek, Dat klopt tot op zekere hoogte. Als je dat stuk tussen B en C verlengt zodat je langste trein daar tussen pas heb je er 1 nodig. Maar je mag dit dus niet doen door van B via F naar C te gaan. Dan pak je een ander deel en heb je er dus 2 nodig. Teken het maar eens uit met de beide railstaven en geef de ene een rode en de andere een blauwe kleur ( of welke kleur je dan ook kiest ).

b/ misschien wel duizend verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aan/uitzetten van de spanning op het draaiende gedeelte en de polariteit wisselen (met handbediende) schakelaar(s)  tot  .......
Ik heb het hier over het gebruik van een keerlusmodule, waarbij aangegeven wordt, dat de ene methode niet gecshikt is en de andere wel.

Graag hoor ik wat jouw methode is, ben altijd nieuwsgierig.
Al mijn opties zijn keerlus modules. Voor de draaischijf zit die in de decoder voor de draaischijf die, bij een 180 graden draai ook automatisch de polariteit omgooit. Waarbij je zelf kunt bepalen waar dat punt precies is. Voor anderen punten op de baan kun je werken met verschillende zaken zoals de al eerder aangeven lichtsluizen, of in mijn geval reed contacten, of met verschillende punten van stroomdetectie. Komt in elk geval nergens handwerk aan te pas, en alles blijft continue gevoed.

Voor de draaischijf kun je ook werken met magneet en reed contacten, eventueel in samenwerken met lichtsluizen. Magneet onder de brug met wat reed contacten die de polariteit omgooit. En je hebt je eigen "keerlus module"
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 15:39:05
Veroniek, Dat klopt tot op zekere hoogte. Als je dat stuk tussen B en C verlengt zodat je langste trein daar tussen pas heb je er 1 nodig. Maar je mag dit dus niet doen door van B via F naar C te gaan. Dan pak je een ander deel en heb je er dus 2 nodig. Teken het maar eens uit met de beide railstaven en geef de ene een rode en de andere een blauwe kleur
Volg even deze route:  A  B  F  C  E  D  A.  Zit daar iets van een keerlus in ?  Nee, daar kunnen we het snel over eens zijn.

Volg de route : A  B  F  C  B  A .  Zit daar een keerlus in ?  Ja, daar kunnen we het snel over eens zijn.  Dus ook over deze route andersom.  Waar zit de keerlus:  in het stuk BC.  Ook daarover zijn we het wel eens.

Nu ga ik het keerlusstuk verlengen en dezelfde 2 routes rijden. Het keerlusstuk begint bij F en eindigt tussen C en B  aan de ene poot van C  en tussen C en E  aan de andere poot van C.

1e route: A  B  F   begin keerlus   C  einde keerlus  E  D  A  .  De keerlus kent 2 toestanden a/ de polariteit stond goed, dus er gebeurde niks     B/  de polariteit stond fout, de module schakelde deze in de juiste stand.  Dus geen enkel probleem, ook niet bij andersom rijden.

2e route:   A  B  F  begin keerlus  C  einde keerlus  B  A    Wederom met de 2 toestanden, maar met 1 verschil  a/ de polariteit stond goed, dus er gebeurt bij het begin niks, maar aan het eind tussen C en B  wordt omgeschakeld    b/  de polariteit stond fout, dus bij F wordt omgeschakled    en aan het eind tussen C en B  wordt weer omgeschakeld.  In andere richting rijdend soortgelijk.
Hetzelfde geldt voor de route A  B  begin keerlus  C  einde keerlus  F  B  A .

Dus wat is het probleem ?  Van B via F naar C  zit in beide rijwegen, dus wat is daar mis mee ?

 Bij andere ontwerpen, waarbij tegelijkertijd meer treinen de keerlus zouden kunnen inrijden is het een ander geval. Maar daar is hier geen sprake van, dat kan en mag niet, dat zou onzinnig zijn en leiden tot een botsing.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 15:48:12
Al mijn opties zijn keerlus modules. Voor de draaischijf zit die in de decoder voor de draaischijf
Zoals gezegd: vele mogelijkheden , dus ook geïntegreerd in de decoder voor de draaischijf. Dan is de polariteitswissel softwarematig in te stellen  (uitvoering via relais of electronisch ?)  of je gebruikt een draaischijfdecoder (alleen voor aansturing draaien)  in combi met een keerlusmodule.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 09 February 2021, 15:55:14
Om een bescheiden bijdrage aan de discussie te leveren heb ik de baan met twee kleurtjes ingekleurd. Waarbij het bevestigt wat de meesten ook concludeerden. In principe is de keerlus alleen B-C. Alleen te klein. Dus...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled-peco2.png)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Remunj op 09 February 2021, 16:09:20
Dus...
Wat al eerder geopperd is.
Een keerlusmodule tussen B en F en eentje tussen A en D.

EN:
Het stuk spoor tussen B-C, B-A en het kopspoor gelijkpolen met de twee bovenste sporen. Ander houdt je nog kortsluiting  :angel:

Echt meer is er niet nodig om zonder complexe zaken dit op te lossen.
Is gewoon het klassieke hondebot met een verbinding in het midden.
Al 100.00 keer opgelost op de bekende manier.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 16:23:16
Dus...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled-peco3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled-peco3.png)
Dus.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 February 2021, 16:32:19
Wat al eerder geopperd is.
Een keerlusmodule tussen B en F en eentje tussen A en D.
Om meer lengte te krijgen zou je het stuk A naar D kunnen uitbreiden tot: van B via A naar D. Het kopspoortje naar H neem je dan op in de lus.
zo dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusroodgroen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusroodgroen.png)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Hennik op 09 February 2021, 16:33:20
Ik verklaar Veroniek als winnaar van deze discussie  (y)
Maar de topicstarter mag natuurlijk ook zijn eigen mening vormen.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Ben op 09 February 2021, 17:20:18

Dus.


Goed gezien Veroniek. (y)

Gr, Ben.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 17:22:23
Om meer lengte te krijgen zou je het stuk A naar D kunnen uitbreiden tot: van B via A naar D. Het kopspoortje naar H neem je dan op in de lus.
zo dus:
Ja, maar waarom 2 keerlussen/modules als één voldoende is ?
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: rjr op 09 February 2021, 19:26:18
Ik bedacht me inderdaad later dat het ook met 1 zou kunnen en dat je inderdaad gelijk had.

Maar dan moet het wel bij die ene verbinding blijven. Als je naar 2 keerlussen gaat dan kun je wat makkelijker ook nog wat meer verbindingen maken zoals de B E waar over gesproken is. Maar als je bij deze ene verbinding blijft dan kun je inderdaad met 1 keerlus module toe.

Je kunt dan doen zoals jij aangeeft, wissel van B, via C tot F.
Of het rode deel van de tekening van Klaas, maar dan wissel B ook in die keerlus opnemen.

Je pakt dan eigenlijk toch gewoon het deel van B naar C, maar verlengt die aan 1 kant, of bij wissel C of bij wissel B zolang als je nodig hebt voor de benodigde langste trein.


Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 February 2021, 20:56:03
Ja, maar waarom 2 keerlussen/modules als één voldoende is ?
Ik ging uit van zo groot mogelijke lengte van het keerlustraject. Maar als jouw oplossing lang genoeg is kan dat ook.
Of het idee van Roelco om in mijn tekening de rode door te trekken in wissel B. Dan kan de groene vervallen.
Kortom, er zijn meer mogelijke oplossingen.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 09 February 2021, 21:47:58
Of het idee van Roelco om in mijn tekening de rode door te trekken in wissel B. Dan kan de groene vervallen.
Dat zou ook kunnen natuurlijk, of zo nodig zelfs rood plus wissel B en het groene stuk. Dan is er in ieder geval geen probleem met treinlengte, als  van F tot en met wissel C toch te kort zou zijn.

Mijn voorkeur gaat er altijd naar uit de keerlus te leggen waar die zit, maar in dit geval zou jouw oplossing (of zelfs de versie rood + groen) misschien nog wel makkelijker zijn. Meerdere keuze mogelijkheden dus.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 08:48:06
De voorgestelde oplossing werkt volgens mij alleen bij de methode van detectie van kortsluiting of zie ik dat verkeerd?

Er is echter denk ik nog een veel eenvoudiger oplossing zonder keerlusmodule mogelijk. Je neemt inderdaad het stuk F - C (inclusief wissel C) als gedeelte waar de polariteit gewisseld kan worden. Je zet een lichtsluisje over de verbinding tussen B en C. Standaard zet je de polariteit op het ovaal zodat je wanneer B en C rechtdoor staan overal gewoon kunt doorrijden. Zet je B en C op afbuigend (kan ook gecombineerd op 1 adres) dan detecteert de lichtsluis de trein (maakt niet uit van welke kant die komt), schakelt een relais om waardoor de polariteit van het gedeelte F -C omgedraaid wordt. Is de laatste wagon de scheiding tussen B en C gepasseerd valt het relais weer af en staat de polariteit weer op de beginstand zodat er bij F geen probleem ontstaat.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 09:00:44
Als je met eenvoudiger bedoelt:  voeding voor de electronica, lichtsluis, relais, bekabeling en verstand hoe dat in elkaar gezet moet worden, ja, dan heb je gelijk.  Dat is dan een stuk makkelijker dan een keerlusmodule en 4 draadjes.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 February 2021, 09:58:21
.....of zo nodig zelfs rood plus wissel B en het groene stuk.
Dat lijkt me niet handig. dan krijg je een keersectie met halverwege nog een in/uitgang. Dat gaat werken bij keerlusmodules op kortsluitdetectie, maar bij modules met aanmeldsecties wordt het vrijwel ondoenlijk.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 10:19:42
Klopt voor de methode kortsluitdetectie.  Maar waar wil je bij jouw optie de detectie stukken A B D en E leggen ?  Daar ben ik niet zo in thuis en zie ik niet zo gauw.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 February 2021, 11:01:14
In de optie "rood" die doorloopt in wissel B, kun je dat wissel aanmeldsectie A maken (of E, als je van de andere kant telt)

O nee, ik zie nu dat dat helemaal niet kan, omdat de beide takken van wissel B tegengestelde polariteit hebben.
Hetzelfde geldt voor jouw optie, die kan ook alleen maar met kortsluitdetectie.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 11:31:42
Misschien als eindconclusie aan Arnold:  de digikeys instellen op de optie kortsluitdetectie, 2 draadjes vanaf de baanspanning (voeding), 2 draadjes naar het keerlusstuk, klaar.
(PS dit kan ook direct naast de baan)
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 14:00:12
Als je met eenvoudiger bedoelt:  voeding voor de electronica, lichtsluis, relais, bekabeling en verstand hoe dat in elkaar gezet moet worden, ja, dan heb je gelijk.  Dat is dan een stuk makkelijker dan een keerlusmodule en 4 draadjes.
Nou, overdrijven is ook een vak. Wat je nodig hebt zijn twee voedingsdraadjes voor de lichtsluis, twee baanspanningsdraadjes naar de lichtsluis en twee draadjes van de lichtsluis naar de keerlussectie. Het enige wat er dan nog bij komt is dat je bij het relais (dat op de lichtsluis zit) twee paar pootjes kruislings moet doorverbinden. Niet bepaald rocket science hoor, zeker niet met het schema van Huib Maaskant erbij. Maar goed, letterlijk genomen is dat inderdaad niet eenvoudiger.
Daar staat dan weer tegenover dat je geen PC hoeft aan te sluiten, drivers en software te installeren en te programmeren om alle instellingen goed te zetten  ;) :)
Voor mij zou het belangrijkste voordeel zijn dat er geen kortsluitingsdetectie nodig is maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Arnold ziet dat wellicht helemaal anders.
Wat voor Arnold nog wel van belang is, is om zich goed te realiseren dat deze oplossing alleen in het huidige plan werkt. Als hij besluit om toch een verbinding te maken tussen B en E om linksom rijdende treinen ook weer rechtsom te kunnen laten rijden is dat niet meer het geval.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Te 2/2 op 10 February 2021, 14:43:48
Zet je B en C op afbuigend (kan ook gecombineerd op 1 adres) dan detecteert de lichtsluis de trein (maakt niet uit van welke kant die komt), schakelt een relais om waardoor de polariteit van het gedeelte F -C omgedraaid wordt. Is de laatste wagon de scheiding tussen B en C gepasseerd valt het relais weer af en staat de polariteit weer op de beginstand zodat er bij F geen probleem ontstaat.
Leuk bedacht, en bijna analoog. Als je geen lichtsluisjes gebruikt (geen detectie toepast), gebruik je de wisselstanden zelf (of stroomkringen parallel eraan, in het meest knullige geval met parallel aan wisselstand geschakelde relais).
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 14:47:11
Nou, ik vind het toch niet zo overdreven.  Laat ik even veronderstellen, dat ik er niet zoveel verstand van heb.  Dan heb ik een paar vraagtekens, wat draadjes aansluiten kan ik wel.
Voeding, wie wat waar welke en waar vandaan ?    Lichtsluis, waar vandaan, welke, op welke dingen moet ik letten of kiezen ?  Relais, ik zie duizenden voorbijkomen, wie wat waar waar welk ?  Dan hoop ik maar dat het schema voor mij duidelijk is, want de rest is abacadraba voor mij.

Maar je volgende opmerking, over het programmeren, ben ik het volledig mee eens.  De keuze van Arnold voor deze module is niet mijn keuze, maar ja, die is al aangeschaft.  Maar misschien zitten er nog extra dingen in die module, die hij kan gebruiken en waarop zijn keuze is gebaseerd.  Maar een keerlusmodule met een PC moeten instellen?   No way (bij mij).

En 2 wissels extra om van B naar E te kunnen, daar zal ik nog naar kijken, maar volgens mij kan dat zonder kunstgrepen helemaal niet, want daar zijn de afstanden veel te kort voor.  Als de loc net in dat stuk keerlus komt, rijdt hij er aan de andere kant alweer uit.  Maar misschien zou daar nog een truc op te verzinnen zijn.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 14:54:48
Volgens mij kan het toch wel.
de wissel naast B noem ik Y,  die komt uit op wissel Z net voor wissel E.
Als ik dan het hele stuk F C B Y Z E A  en ook in de rechtdoor stand  F C Z E A  gewoon aan elkaar leg, dan heb ik zowel rechts (A - Y)  als links ( F - B) conflicterende polariteit.
Oplossing :  2 keerlusmodules of wat voor andere oplossing dan ook.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 15:05:40
Citaat
Leuk bedacht, en bijna analoog. Als je geen lichtsluisjes gebruikt (geen detectie toepast), gebruik je de wisselstanden zelf (of stroomkringen parallel eraan, in het meest knullige geval met parallel aan wisselstand geschakelde relais).

Heb ik ook bedacht maar heeft als groot nadeel dat wanneer je via B en C afbuigend naar F rijdt en je vergeet de wissels recht te zetten na het passeren van de trein je tegen kortsluiting bij F aanloopt.

Groeten,
Bert 
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 15:32:07
Nou, ik vind het toch niet zo overdreven.  Laat ik even veronderstellen, dat ik er niet zoveel verstand van heb.  Dan heb ik een paar vraagtekens, wat draadjes aansluiten kan ik wel.
Voeding, wie wat waar welke en waar vandaan ?    Lichtsluis, waar vandaan, welke, op welke dingen moet ik letten of kiezen ?  Relais, ik zie duizenden voorbijkomen, wie wat waar waar welk ?  Dan hoop ik maar dat het schema voor mij duidelijk is, want de rest is abacadraba voor mij.

Lichtsluisje van Huib Maaskant (zoals ik eerder al noemde); hij heeft daarbij alle benodigde elektronica rommel al uitgezocht en opgesomd, je hoeft zelf verder niets uit te zoeken (alleen wel zelf in elkaar solderen, dat zou voor iemand een probleem kunnen zijn). Voeding is bij deze sluis wel een aandachtspuntje want hij vraagt 12V = dus daar zul je in moeten voorzien. Ik heb een ringleiding 12V liggen dus voor mij is dat geen punt maar dat kan bij iemand anders inderdaad niet het geval zijn. Levert echter toch ook weer niet zo ontzettend veel moeilijkheden op volgens mij dus ook niet direct een showstopper. Maar ok. toegegeven, wel wat meer inspanning dan alleen een moduletje aansluiten.

Oplossing :  2 keerlusmodules of wat voor andere oplossing dan ook.

Inderdaad, dan zul je 2 modules moeten gebruiken. En dan simpelweg eentje tussen B en F en eentje tussen D en A (of eventueel doorlopend tot B) Je hebt dan gewoon het klassieke hondenbot met dubbele overloopwissels en we zijn dan meteen weer terug bij reactie 3 en 4 uit dit topic  ;D.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 16:15:25
Dat had ik nou net even niet in de gaten.  Hadden we dus een heleboel achterwege kunnen laten. ;)
Maar ja, al doende leert men..
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 16:29:14
Was toch wel nuttig hoor. De oplossing die jij voor de bestaande situatie hebt bedacht met 1 module was mij (en anderen) ontgaan dus daar hebben we als het goed is allemaal wel weer wat van opgestoken. Ik hoop alleen dat het Arnold inmiddels niet helemaal duizelt en hij weer gillend terugverlangt naar zijn vroegere 3-rail systeem  ;D ;D

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 10 February 2021, 18:57:24
Vooropgesteld dat ik positief verbaasd ben over de reacties: de oplossingen, de gedachten daarachter, de discussies. En dat met respect naar elkaar (ik zie dat het wel eens anders in forums). Allen hartelijk dank!
Duizelig? Ja. Meer informatie dan ik af en toe kon behappen. Terug naar 3 rail? Nee. Mijn streven naar een Amerikaanse getinte baan, met vooral de diesels die Marklin ontbeert, blijft.
Tijdens de reacties groeide het idee om de voor de hand liggende keerlus B - C - die te kort is - te verlengen naar F. Drie Sporen naast elkaar.
Zou ik dan niet van alle gedonder af zijn ?!
Gezien jullie inspanningen om een oplossing te geven, vond ik die gedachte een beetje flauw.
Mijn ' dus:' wordt dan ook één van de geboden oplossingen. En dat is de 'groen - rode' oplossing. Twee keerlussen : één van B naar D via A incl het kopspoor. Eén van B naar F. Ik vind dat het duidelijkst. Bovendien geeft dat de minste complicaties als ik die baan wil wijzigen. Over de suggestie om ook een aansluiting te maken van bv C naar E (lastig gezien de afstand en zal meer vereisen in de praktijk dan alleen dat stukje rail leggen) denk ik serieus na.
Opties als lichtkluisjes neem ik even voor kennisgeving aan. Vooralsnog probeer ik de keuze te realiseren met de Digikeijs. Ik begrijp dat dan alleen de 'kortsluitingsmethode' toegepast kan worden? Andere methodes vragen volgens de handleiding van Digikeijs meer ruimte omdat er rail nodig is voor de detectie. Is dat ook de reden dat alleen volgens de kortsluitingsmethode aangesloten kan worden?
Kortom: wel veel opgestoken, maar ook weer vragen. Als iemand mij uitlegt waarom bij mijn keus alleen kortsluitingsdetectie kan worden toegepast, (los van de keuze van het merk van een module ?) kijk ik met tevredenheid terug op deze topic.
Top dame en heren!
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 19:56:32
Arnold,

Alleen bij de oplossing van Veroniek met 1 module zit je aan kortsluitingsdetectie vast. Dat komt omdat je (voor zover ik het begrijp) geen sensorsecties rechts naast B en C kunt aanleggen. Die heb je nodig om de polariteit om te kunnen schakelen voordat de overgang tussen B en C bereikt wordt als deze wissels afbuigend bereden worden en de botsende polariteit dus optreedt.

Als je echter inderdaad zoals je schrijft voor de optie met 2 modules gaat, dan kun je zowel in het groene als in het rode deel wel sensorsecties aanbrengen en kun je de modules dus ook op een andere wijze gebruiken. Het hele middengebied tussen F en D (inclusief B!) krijgt in dit geval dus dezelfde polariteit.

Groeten,
Bert

P.S. als je inderdaad naar 3 sporen richting F was gegaan was je inderdaad van alle "gedonder" af geweest. Dan had je een simpele keerlus gemaakt en had je daarin ook de mogelijkheid gehad om met sensorsecties te werken. Totdat je dan weer aan de rechterkant een oversteekje zou willen gaan maken om nogmaals van rijrichting te kunnen veranderen. Ook daar zou dan weer een nieuwe keerlus ontstaan  ;D 
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: VvKan op 10 February 2021, 19:57:58
Ho even.  Er werd van uit gegaan, dat de beschikbare lengtes, van met name B  C  F  binnendoor, te weinig zouden zijn.
Nu je kiest voor keerlussen in groen en in rood (wel 2 modules nodig) zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat je wel voldoende lengtes hebt voor het systeem van 4 detectie-secties en een lang middenstuk. 
Maar wij kennen die lengtes niet en we kennen jouw wens voor een langste trein noet (die moet passen) en, maar dat weet ik niet zeker, misschien heeft ook de lengte van je loc's er nog invloed op. Dat zou je in de handleiding nog na kunnen kijken.

Voldoe je aan alle voorwaarden, dus heb je voldoende lengte, dan kun je dus ook een detectiesysteem  gebruiken zonder die "kortsluitdetectie".

Overigens zou de toevoeging van de 2 wissels wel handig zijn, omdat je anders een "verkeerd" rijdende trein nooit meer in de goede richting krijgt, behalve als je de loc aan de andere kant zet (of je zou hem achteruit moeten rijden).

PS  Bert was me al voor.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Bert V op 10 February 2021, 20:11:35
Citaat
....dus heb je voldoende lengte, dan kun je dus ook een detectiesysteem  gebruiken zonder die "kortsluitdetectie".

Dat klopt, dat had ik er even bij moeten zeggen.

Ik ben overigens nergens tegengekomen dat de sectie B C F binnendoor te kort zou zijn, alleen dat er tussen B en C geen enkele ruimte is. Ik kan de maten op de tekening niet goed lezen maar het lijkt mij flink lang te zijn dus ik kan me niet echt voorstellen dat deze sectie te kort zou zijn.

Groeten,
Bert

PS volgens mij kruisten de laatste twee posten elkaar en is mijn reactie een reactie op een reactie die nog niet helemaal doorgekomen was of zoiets  ;D ;D ;D
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Remunj op 10 February 2021, 21:49:56
Mijn ' dus:' wordt dan ook één van de geboden oplossingen. En dat is de 'groen - rode' oplossing. Twee keerlussen : één van B naar D via A incl het kopspoor. Eén van B naar F. Ik vind dat het duidelijkst. Bovendien geeft dat de minste complicaties als ik die baan wil wijzigen....
Vooralsnog probeer ik de keuze te realiseren met de Digikeijs. Ik begrijp dat dan alleen de 'kortsluitingsmethode' toegepast kan worden? Andere methodes vragen volgens de handleiding van Digikeijs meer ruimte omdat er rail nodig is voor de detectie. Is dat ook de reden dat alleen volgens de kortsluitingsmethode aangesloten kan worden?
Kijk ook eens naar de keerlusmodule van LDT (Littfinski Datentechniek). Ook die gebruikt sensorstukjes voor het schakelen. En die hoeven maar 5cm lang te zijn. Dan blijft er meer dan genoeg ruimte over om je trein in het keerlusblok te krijgen.
Ik heb er twee in gebruik die al lang probleemloos werken. Hoef je niks voor in te stellen. Kwestie van op een paar plaatsen de rails isoleren en aansluiten.
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: ArnoldRG op 11 February 2021, 19:39:39
Ik zal de optie  LDT ook bekijken. Maar ik denk voldoende lengte te hebben voor langere inloop stukken.
Maar verder iedereen nogmaals bedankt voor de bijdrages.
Ik heb nog wel wat praktische vragen (zoals het isoleren van de wissel A) maar ik kijk eerst het forum even door. En de twee YouTube filmpjes.
Dank!
Titel: Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
Bericht door: Tostinl op 19 February 2021, 11:37:49
Grappig om dit topic te lezen, het baanplan komt echt heel veel overeen met het plan die ik in anyrail heb gemaakt...

Ben wel benieuwd hoe dit idee in stand is gekomen...

Leuk baantje overigens  (y)