BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: gerhards op 07 February 2021, 10:17:06
-
Hallo beste mede modelspoorders
ik heb een vraagje heeft iemand al ervaring met( Train O Matic locdecoders )
zou graag iets meer over willen eten
Mvg Andrè
-
Hallo Andrè
Zie je vraag van 31 juli 2019.
Jos
-
Maar goed, dat is alweer anderhalf jaar geleden. In andere draadjes vertelt Sven dat hij de PR gaat doen en anderen dat ze nog eens gaan testen. Dus ik ben ook wel benieuwd of er al meer ervaringen mee zijn.
-
Ik heb met Sven contact gehad met betrekking tot het ABC gebeuren en daar was de opmerking, dat hij na veel proberen het ABC traject niet voor elkaar kreeg.
Ik vond het een eerlijk antwoord.
Gr Frits
-
Wat bedoel jij (of Sven) dat ABC niet voor elkaar komt ? Het stoppen of het met lagere snelheid doorrijden ? (rood of geel). Of iets anders ?
-
Met Sven,
Ook een Rampino decoder loco1 die ABC kent geprobeerd maar die ook niet, kan niet de remweg zoals bij Lenz instellen.
Gr Frits
-
Heb je het nou over afremmen of over stoppen ? Stoppen zou moeten kunnen als ABC aangegeven staat, Afremmen en met lagere snelheid doorrijden, dus zoals bij geel sein, alleen als de decoder daarvoor ingericht is (software) en dus waarschijnlijk alleen als ze Lenz daarvoor licentie-rechten betaald hebben.
-
Hij bedoelt dat ABC wel zou moeten werken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb het een dag geprobeerd en ben er daarna niet verder mee bezig geweest. Volgens Train-O-Matic (tOm) moet dit gewoon werken, dus het zal wel aan mij liggen. Wat ik wil zeggen is dat ik alleen maar kan vertellen hoe het in principe moet werken. Bij mij ging die een kant op, remmen werkte en stopte goed, maar wilde niet de andere kant op. Ik had de instellingen stap voor stap gevolgd. Na een tijd prutsen ben ik afgehaakt. Ik ben best bereid iemand een Train-O-Matic decoder te sturen om op korte termijn te testen of het concept werkt met deze decoder.
Ik weet niet wat André nog meer wil weten over de decoders. In het kort: Ik krijg veel reacties van klanten die verrast zijn hoe goed hun model ermee rijdt direct na het insteken, zonder aanpassingen. Voor de prijs bieden ze meer aansluitingen dan je bij gelijkgeprijsde decoders, want er zit SUSI en Powerpack aansluiting op. Maar voor de prijs zou ik zeggen probeer het eens en overtuig jezelf. In Nederland kun je het ook bij Domburg Train support kopen.
Het is niet de bedoeling dat ik hier als verkoper een commercieel praatje houd. Ik verkoop de tOm decoders, maar omdat ik het mensen van het sympatieke bedrijf een warm hart toedraag vanwege hun goeie producten en hun enthousiasme, help ik het (onbezoldigd) om meer bekendheid te geven en meer verkooppunten te krijgen. In België zit nog geen verkooppunt, dus lezende winkeliers die geïnteresseerd zijn kunnen contact met mij opnemen.
-
Hallo Sven, misschien klinkt het wat arrogant, maar ik pretendeer wat van ABC af te weten. Ik stel voor dat ik via PB eentje bestel en dan hier wel zal testen. Om het officiëel te houden zal ik het via een zakelijk contact doen. Ik zal daarna wel een verslagje doen.
-
Doe maar via Email: info (at) tramfabriek.nl en even aangeven welke aansluiting je wilt hebben.
-
VERONIEK
Lenz kan geen licentie-rechten verlangen om dat Lenz het zelf heeft afgekeken van Umelec, zowel het aan halten als de lagere snelheid.
Wouter
-
Umelec heeft bij mijn weten nooit afremmen tot een middensnelheid gehad. Maar ik kan me vergissen.
Maar als dat zo is, waarom bouwen (bijna) alle andere merken dan niet in als ze wel ABC hebben ? Toch wel vreemd........
-
VERONIEK
De modulen van voor de digitaal tijdperk Van Urs Meyer zat het er al in. (ik ken hem persoonlijk)
Ik moet toegeven dat het in de handleiding niet vermeld wordt.
Het is lijder niet meer mogelijk, maar het was in het Verkershaus Schweiz te Luzern op de gothartbahn te zien.
Wouter
-
Het is lijder niet meer mogelijk
Ik vind dat we "lijder" ook in de Nederlandse taal moeten invoeren! Klinkt gewoon lekker. (y)
-
We hebben al "Lijer" toch ?
-
Dat betekent niet "helaas", toch?
-
En Wouter, wat wilde je daarmee zeggen ? Dat Umelec de eerste was ? Prima.
En was die ook de eerste om met verlaagde snelheid door geel te kunnen rijden ? Laat ik voorzichtig zijn met mijn antwoord: nee, naar mijn mening. En dat is in de praktijk waarom veel decoder fabrikanten deze mogelijkheid (nog) niet ingebouwd hebben. En wederom naar mijn bescheiden mening is Lenz daarvoor de houder van een patent, maar dat zal ik in München eens navragen (Europees octrooi bureau). Dus je hebt volkomen gelijk dat Lenz op het ABC systeem als stopsysteem geen patent kan hebben, want het gebruik bestond al.
Jammer voor Umelec dat die daarop geen patent aangevraagd hebben, bovendien hebben zij het in ieder geval nooit wijdverspreid. En hebben daar ook geen apparatuur voor zoals Lenz (bij mijn weten) en gebruikten ze alleen de primitieve diode methode.
Als dat niet zo is hoor ik het graag, dan heb ik weer iets bijgeleerd.
De enige andere methode, die ik ken tenminste, is het Zimo HLU systeem.. En er is nog een exoot, helaas ook ABC genoemd, maar waarbij uitsluitend hun systeem met hun decoders gecombineerd kunnen worden. Dus niet-compatibel.
-
VERONIEK
Deze regel heb ik van de homepage van Umelec: "Abbremsen über eine Zwischenstufe (Stufenbremsen), Anhalten mit Polungswechsel der Dioden (kein PC notwendig!)"
Dit afremmen en op een lagere snelheid doorrijden is precies wat u bedoelt door geel rijden.
En hoe gek het ook klinkt mijn Plan T van Roco met de door Roco geleverde Zimo decoder doet het bij mij ook.
Wouter
PS wanneer we er verder over discuteren willen, moeten we een ander draaitje aan maken.
-
Hallo RE465,
ik ben bezig de site van Umelec te doorgronden en daar kom ik nog op terug. Ik heb wel al 2 zaken duidelijk.
Lenz geeft bij ABC nergens zo'n "c" tekentje aan, dwz dat ze ook op het afremmen tot lagere snelheid wel geen rechten kunnen doen gelden. Verbazingwekkend blijft dat andere merken dit (nog) niet toepassen.
Ten tweede geeft Umelec inderdaad het afremmen aan, ik moet nader bestuderen hoe dat in zijn werk gaat.
Dank voor de terechte opmerkingen.
Dan nog wel een vraagje: wat bedoel je ermee, dat je treinstel met Zimo decoder het ook doet ? afremmen of stoppen? En met welke apparatuur bedoel je, met Umelec ?
-
VERONIEK
Plan T Heeft een Zimo 16Plux MX630P16 decoder origineel van Roco.
Toen ik hem tweedehands gekocht heb heb ik hem op de clubbaan uitgeprobeerd.
Toen ik de blokbesturing ingeschakeld had, ging hij bij rood langsamrijden tot de noot stop.
De centrale is een Lenz LZV100
Hier onder een schema van een blok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokmoduul.png)
Tuis op de rollenbank heb ik met JMRI en ook LZV100 en vier dioden uitgeprobeerd.
En wat bleek dat als ik de dioden omgekeerd aansluit als op de blokmodulen hij stopt.
Wouter
-
Ik zie 2 toestanden wat betreft de rijstroom. In de weergegeven toestand loopt de "rode" stroom over de 4 diodes.
Als het linker relais omgaat of als het rechter relais omgaat loopt de "rode" stroom rechtstreeks naar de rail.
Dus: of via de diodes of direct.
Ik zie geen toestand "geel licht" in het blokschema, alleen groen of rood.
Dus met die 2 toestanden, waar is dan het afremmen tot een bepaalde snelheid en dan door geel rijden ?
De Zimo MX630 kent ABC, dus stoppen of doorrijden. Ik zal in de handleiding nakijken of hier ook "langzamer door geel rijden" bijzit.
-
Sinds september 2016 ondersteunt Zimo ook het ABC langzaam doorrijden. Uitdrukkelijk wordt daarbij de Lenz BM2 genoemd.
Ik zie in het schema nergens hoe de loc langzamer door zou kunnen rijden, zoals hierboven gezegd. Dus wat gebeurt er nu precies, wat bedoel je ?
-
VERONIEK
Mij heeft het ook verbaasd en ik kan er over ook niets in de handleiding voor kleindecoders van Zimo vinden.
Ook niet in de Roco handleiding die er bij zat.
Nu moet ik wel melden dat ik CV27 niet lezen en ook niet schrijven kan (mogelijk heeft de vorige eigenaar een eigen softwareversie er op geset).
En het klopt dat het blokmodule alleen stop of rijden heeft.
En goed lezen thuis heb ik in hetzelfde spoor alleen de diodering omgedraaid en dan stopt hij we, zo als dat ook bij Umelec, maar dan omgekeerd werkt.
Wouter
-
Misschien is de decoder van een (oudere) software versie, waar CV 27 nog niet in zat. Maar dat zou ik wel vreemd vinden, want op ABC reageert die wel.
Maar als ik het het goed begrijp kun je het "langzaam door geel rijden" niet testen, omdat ook Zimo daar spreekt over de BM2 van Lenz.
Dan laten we Umelec nog even buiten beschouwing, want van het in de site aangebodene wordt ik nog niet veel wijzer.. Ik kan nergens een echte handleiding vinden. Heb jij die misschien of weet je waar die op internet te vinden is ?
-
VERONIEK
Die heb ik, maar ik moet hem opzoeken dat zal nog even duren.
Wouter
PS ook ESU beheerst het rijden met gereduceerde snelheid onder ABC.
-
Heb ik gezien, met wederom de vermelding van de BM2 van Lenz. Dat is dus naar mijn beste weten momenteel het enige apparaat dat dit bewerkstelligt.
Omdat ik verder wil gaan over Umelec ga ik (proberen) een nieuw draadje te openen. Kunnen we daar verder gaan.
-
Vraag even aan de moderatie of die de hele op zich nuttige abc-discussie naar een nieuw draadje overhevelen.
Ik voor mij ben nog vooral nieuwsgierig naar ervaringen met Train-O-matic decoders. :)
-
Eens met Henk!
-
Umelec-ABC zie nieuw draadje.
Train-O-matic decoders: heb ik nog niet ontvangen, dus nog geen test.
Wil je er misschien nog meer van weten dan alleen de dingen rond ABC ? Dan kan ik kijken of ik dat mee kan nemen in de test.
-
Inmiddels heb ik zelf wat ervaring met de Train-O-Matic decoders. Ik heb er eentje in een Artitec 1300 gezet. In een versie met functionele pantografen om precies te zijn en alles blijft werken, behalve het geluid natuurlijk, maar dat was ook de bedoeling. Rijeigenschappen zijn uitstekend.
Wel een vraag. Met F3 gaat wordt hiet alleen een pantograaf, maar ook de rangeerstand actief. Iemand een idee hoe ik F3 loskoppel van de rangeerstand?
Ik zit te zoeken in de gebruiksaanwijzing, maar kan het nog niet vinden.
https://train-o-matic.com/download/tom_lokommander_ii_en.pdf (https://train-o-matic.com/download/tom_lokommander_ii_en.pdf)
Edit, heb het gevonden op de website van Train-O-Matic, cv114. Op 0 gezet is er zo te zien geen rangeerstand meer. (y)
-
Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).
CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van wordt het F4 etc.
Succes,
Lolke
-
Bedankt, klopt als een bus. (y)
F4 zet de vertragingen uit. Ook maar ontkoppeld met CV115.
-
Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).
CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van 8 wordt het F4 etc.
Succes,
Lolke
-
Het antwoord staat ook in de Knowledge base op de Train-O-Matic website: https://train-o-matic.com/kb-decoders.html (nummer 13). Er zijn meer mensen die er last van hebben. Daar staan sowieso meer antwoorden op de meest gestelde vragen.
Ik heb tOm ook gevraagd dit in de toekomst op een andere F toets te zetten.
-
Nou, f3 is een heel gebruikelijke toets voor de rangeerstand. Maar in de meeste decoders staat die standaard uit. Dat heb ik nu gedaan door cv114 op 0 te zetten. F4 indrukken leidt standaard tot het uitschakelen van alle vormen van vertraging. Ook niet de bedoeling en dat los je op door cv115 op 0 te zetten. In de Artitec 1300 viel dat nogal op, omdat f3 de ene en f4 de andere pantograaf bedient. :)
Maar tot nu toe zeer tevreden over de decoder Sven. (y)
-
Dat was in het begin van het decodertijdperk het geval, ja, omdat er niet veel andere functies waren. Maar ondertussen, met zoveel mogelijke extra functies en geluid, zit er vaak al wat anders dat je vaker gebruikt op F3 en F4. Ik heb liever dat het gewoon uit staat, net als de vertraging uitzetten met F4, omdat het voor verwarring zorgt. Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens? Ik kan mijn model zonder dat ook mooi langzaam laten rangeren. Maar goed, in het laatste communicatie die ik er met ze over had was het idee om ze naar een hogere CV te verhuizen. Van mij mogen ze gewoon helemaal uit. Misschien moet ik het foldertje dat ik erbij stop eens aanpassen en hierop wijzen.
-
Ja, die rangeerstand gebruik ik zeker weleens bij mijn Esu voorziene locs... dan gaat het net even rustiger. Maar goed, US locs rangeren veel dus daar is het weleens handig :)
-
en US locs rijden natuurlijk altijd langzaam, ook in het echie ;D
-
Ik heb afgelopen week zitten stoeien met een Train-o-matic Lokommander2 mini decoder (9 wires + 8 pins W8P Art. 02010212) in een Fleischmann 1200 loc met de klassiek "rundmotor". Dat verliep niet helemaal goed: de loc reed op lage snelheid prima maar bij het vergroten ervan bleek de stoombegrenzer steeds in te grijpen en de loc stopte dan even, reed dan weer door.
In de z21-app bleek de stroom, bij constante snelheid, te wisselen tussen 200, 250 en 300mA, ver beneden de maximale toegelaten stroom (1A). Dat er toch werd in gegrepen door de stroombegrenzer lag aan de stoorpieken, die blijkbaar optreden in deze motor, én aan de gevoeligheid van deze decoder, die blijkbaar erg snel ingrijpt.
In overleg met de Roemeense producent (die steeds razendsnel reageert :D!!) besloten een L-C-filtertje toe te passen om de stoorpieken wat te dempen. Ik heb de originele Fleischmann-spoeltjes geprobeerd, samen met een kleine condensator die ik nog had liggen(spoeltjes in serie met de oranje resp. grijze draad bij de koolborstels, de condensator rechtstreeks over deze twee aansluitingen).
Meteen succes! De fabrikant stuurt me nog een door hem geadviseerd setje met passende waarden voor de condensator C (=10microF) en spoel L (=4,7microH). Maar gelukkig werkt hier zo ook.
Bij decoderinbouw wordt - meen ik - steeds geadviseerd om de aanwezige spoeltjes en capaciteit te verwijderen, maar dat pakt bij deze decoder en deze motor dus niet goed uit.
Eerder hierboven hebben mensen de in de afleveringstoestand standaard ingezette "dubbele" werking van de functietoetsen F3 en F4 al besproken. Die kun je makkelijk omzetten door 3 cv's te wijzigen:
1- cv114=4->32 zorgt dat F6 is rangeersnelheid (niet F3)
2- cv115=8->64 switch of acceleration/deceleration met F7 (niet F4)
3- cv116=16->128 disable constant braking met F8 (niet F5)
François
-
Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens?
Jazeker. En het zal je niet verbazen: om te rangeren. Bij een beveiligde baan / emplacement krijgen rangeerloc's toestemming om te rangeren vanuit het seinhuis. (Lees: handregelaar). Ook als de beveiliging op "rood" staat. In de normale rijstand kan dat niet en daar is nou net de rangeerstand voor bedoeld. Om door "rood" te kunnen rijden.
De lagere snelheid is voor mij een bijkomend verschijnsel, dat het rangeren wat rustiger laat verlopen. Maar het is niet noodzakelijk, als je maar beheerst met je gas/draaiknop omspringt.
-
Ik zal dit oude draadje eens omhoog tikken, er zijn tenslotte vast nieuwe ervaringen met train-o-matic decoders.
Even de aanleiding : ik ben na 15 jaar of zo weer begonnen om de hobby weer op te pakken. In die 15 jaar is er toch wel het 1 en ander verandert ;)
Ik ben op zoek naar een paar decoders zoals ik die vroeger ook al had, maar ik verdwaal in allerlei nieuwe types. Ik wil graag de volgende eigenschappen in een locdecoder :
Cruise control
normaal licht (wit en gele draad)
2 extra lichtfuncties (was vroeger altijd met F3 en F4, groene en paarse draad)
silent drive (dus hoogfrequente motorsturing)
Vroeger kocht ik vaak de Lenz 1025 en 1035 maar die types zijn volgens mij niet meer leverbaar.
Welke train-o-matic decoder kan ik hiervoor gebruiken?
Het leuke van train-o-matic vind ik vooral de prijs, die is nog een beetje gelijk aan vroeger, Lenz en ESU etc hebben zich ook in de prijs aardig doorontwikkeld....
-
De grote merken doen allemaal wel wat jij wilt. Daar valt Train-O-Matic ook onder.
Bij Train-O-Matic is de keuze eerst of je een kleine (Micro) of grotere (Mini) decoder wilt. Hangt van plaats in je model af. Dan kijk je naar de aansluiting die je nodig hebt.
Als je met klokankermotortjes gaat werken, vermijdt dan ESU en Uhlenbrock. Die zijn helaas niet zo goed in te stellen om het beste uit deze motors te halen.
Mijn favoriete decoders zijn die van Zimo, maar dat komt omdat ik eigenlijk alleen maar geluidsdecoders in mijn modellen bouw. Die hebben m.i. de beste decoders momenteel. Maar daar zit wel een flink prijskaartje aan.
-
Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5
Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François
-
Die Fleischmann motoren trekken teveel stroom. Andere oude motoren die zo gulzig zijn hebben ook een motorfilter nodig.
Ik heb dat van dat knipperlicht jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hebben. Het zou er in komen, maar tot nu toe niet gezien. Ik heb net nog in de handleiding van de nieuwe firmware gekeken, die ik ter controle gekregen heb, maar daar staat er ook niks over. Ik heb het net gemeld bij Train-O-Matic dat we dit er echt graag in willen. Een brandend vuurtje in de ketel zien we nu steeds vaker in de modellen, maar dat moeten we natuurlijk wel kunnen aansturen.
-
Tot die tijd kan een knipperled in SMD 0805 wellicht uitkomst bieden?
-
Ik wil de decoder in een standaard (oudere) Roco loc inbouwen, en de verlichting daarin is nog met lampjes. De 2e loc die er waarschijnlijk 1 krijgt gaat op een klokanker motor rijden en die heeft leds als verlichting. Als ik het allemaal goed begrijp is de 02010212 Mini NEM652 8 pins hier een prima keus voor?
Zou mooi zijn want 20 euro voor een decoder met deze funkties is niet duur.
-
Mijn ervaringen met Train-o-Matic decoders zijn wisselend. Ik heb een tiental Lokommander II mini decoders ingebouwd. (Zowel met 8-polige stekker als de PluX22 variant).
- Ze hebben mooie rijeigenschappen;
- Zijn goed in te stellen;
- Hebben goede afmetingen;
- Zijn gunstig geprijsd.
Enige minpunt is dat een aantal de eigenaardigheid heeft hard te zoemen als de centrale aan wordt gezet. Zodra er stroom op de baan komt, zoemen ze heel hard. De loks blijven wel op hun plek staan. Ik zet dan de centrale uit en weer aan en meestal is het gezoem dan weg. Geen enkele ander merk/type decoders heeft dit en ik heb er nogal wat... De decoders waar het om gaat zitten ingebouwd in een Piko lok, een Roco lok en een Liliput treinstel. Van een aantal andere loks die dit fenomeen hadden heb ik inmiddels de decoders vervangen voor Zimo decoders. Geen gezoem meer...
-
Apart. Misschien door multiprotocolcentrale? Hier Lenz en nooit gezoem in de decoders.
In Pikolocs inderdaad zeer goede ervaringen met de Trainomatics.
Ook heel goed in de Artitec 1300 en de twee Artitec IC Hondekoppen.
In de Roco 1631 en plan V pas na wat rommelen. Tijdje moeten zoeken hoe wat schokkerig rijgedrag bij lage snelheid te temmen. Zal ook aan de modellen liggen. Die 1631 is qua rijeigenschappen volgens mij ook minder dan de vorige generatie.
Bij de Roco NS-Vectron iets heel geks. Het model deed niks met de decoder. Verschillende Trainomatics geprobeerd, maar niks. Eerdere DB-vectrons wilden wel werken met de Trainomatic en hebben ook een iets andere print. Met een Lokpilot doet de loc het wel. Wil het verder niet begrijpen. ;D
-
misschien zeg ik nu iets raars maar was het niet zo dat bij piko loks je wat condensators moest verwijderen omdat ze anders niet lekker lopen met bijv esu.
waarschijnlijk is dat dan de reden dat de train o matics het daarom juist goed doen in piko loks.
-
Enige minpunt is dat een aantal de eigenaardigheid heeft hard te zoemen als de centrale aan wordt gezet.
Heb je dat al gemeld bij Train-O-Matic? Die gaan bij dat dat soort dingen altijd net zo lang door tot ze er achter zijn wat het is en hoe het op te lossen is. Ik heb zelf in al die jaren dat probleem nog niet te horen gekregen van mijn klanten. Het is overigens vast de motor die jij hoort zoemen, niet de decoder.
-
Hallo Sven,
Geweldige decoders toch kunnen ze bij ESU nog wat van leren Lopi4 was goed maar 5 is slecht en te duur tegenwoordig.
groeten Harmjong
-
Ik ben best bereid te betalen voor kwaliteit, maar ik zie de meerwaarde van ESU decoders niet.
-
Ik wel. T-O-M decoders halen bij lange na niet de functionateit van Esu of Zimo. Check de specs van e.e.a..
-
Klopt. De Trainomatic is veel meer een rechtoe-rechtaan decoder met veel minder toeters en bellen. En in de meeste gevallen is dat voor mij genoeg. Vind het ook wel fijn dat ik geen programmer nodig heb om een andere functietoets aan een uitgang te koppelen.
-
Ik heb het ook niet over Zimo. Dat is zijn prijs wel waard. Ik zeg dat ik ESU z’n geld niet waard vind. Maar dat komt ook doordat ik voornamelijk met Klokankermotoren werk en daar kan ESU niet goed mee om gaan. Voor wie het tegendeel wil beweren, ik laat graag mijn ongelijk bewijzen met de CVs die aangepast moeten worden. En dat zijn niet met de standaard instellen die ESU in de programmeersoftware heeft zitten. Maar dat graag via PB, want het gaat nu erg off-topic.
Voor wie het niet weet, Train-O-Matic hebben SUSI en Powerpack aansluitingen. Dat zie je niet bij andere goedkope decoders.
-
Ik sta op het punt een aantal Train-o-matic Lokommander II decoders in te bouwen i.c.m. klokankermotoren (n-spoor).
Zijn er hier gebruikers van de TOM decoders die ervaring hebben met het aansluiten van de functies (geel en wit) met de DCC/Massa van een lok? In de handleiding vind ik (uiteraard) de standaard procedure met de blauwe draad, maar ik meen hier (of op een ander forum) gelezen te hebben dat mensen de fucties aansluiten op het chassis/dcc. Dat zou een lagere spanning opleveren, maar wel bedrading schelen.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en ervaringen in deze.
-
Je kunt voor deze specifieke vraag beter een apart draadje openen. Dit is niet specifiek een Train-O-Matic ding. Staat wellicht ook in de encyclopedie.
Rood = rechterrail kan ook als massa gebruikt, als een zijde van de wielen in contact staan met het chassis. Maar zoals gezegd, maak een eigen draadje met een plaatje van de binnenkant van de loc.
-
Dankjewel voor je reactie, Sven.
Mij vraag ging juist wel specifiek over de TOM decoders, omdat ik mbt gebruik van chassis daarover niets heb kunnen vinden.
Hoe ik het moet toepassen is me bekend, de vraag is alleen of de TOM decoders het ook zo kunnen c.q. er niet defect van raken.
Juist relevant voor de ervaringen met de TOM decoders ook lijkt me.
-
Nee, nog steeds is het algemeen van toepassing op elke decoder: rood kan ook als massa worden gebruikt. Dan sluit je de blauwe draad dus helemaal niet aan, maar laat je de + vanuit de verlichting naar het chassis lopen (=rood). Ik meen dat het ook via de andere railzijde kan, maar de sleutel is om het altijd consequent in het model te doen. De plus altijd naar dezelfde massa (rechterzijde/rood of linkerzijde/zwart) en niet allebei.
-
Ja dat kan ook met de linkerrail=zwart: meestal hebben Fleischmann locs/treinen de linkerrail aan het frame=massa liggen.
Bij Liliput kwam ik een loc tegen met inderdaad rechts aan massa.
Je zou het inderdaad het liefst consequent willen doen maar het ligt dus aan de keuze van de fabrikant .
François
-
Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5
Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François
Ik heb een tijdje geleden 3 mini's besteld. Eentje heb ik in een KofIII (recente versie) ingebouwd. Geen problemen, rijdt super zacht.
Een andere heb ik in een oude Roco V200, met dikke motor ingebouwd. Kwestie van stroom is er geen probleem voor zover ik getest heb. Zelfs met een paar wagons achter blijft hij goed onder de 1A.
Wat wel een issue is/was. Ik heb de achterlichten op de 2 functie uitgangen aangesloten, groen en violet als ik het nog van buiten weet. Op die manier kan ik de rode achterlichten uitschakelen als er wagons zouden achter hangen.
Maar één van die 2 uitgangen zit op de F3, wat ook de rangeer functie is. Achterlichten aansteken betekend dan ook ineens rangeerfunctie, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Dit zou ik dan kunnen fixen door je voorbeeld uit te voeren?
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
Verder vind ik het best wel goede decoders, maar ik ben geen expert. Een leuk voordeel is dat ze betaalbaar zijn. Ik heb ze 22€ stul betaald, toch wel een deftig verschil met de andere merken.
-
Standaard staan de rangeerfunctie en start- en remvertraging op respectievelijk F3 en F4. Dit levert wel eens verwarring op, want de meeste mensen zijn er niet bewust van. Op de Train-O-Matic Knowledge base staat hier uitleg over bij 13) en 14). https://train-o-matic.com/kb-decoders.html . CV 114 en 115 op nul dus, dan staan ze uit. Op een andere knop programmeren, dan de bits aanzetten (welke, zie handleiding). In jouw geval zou waarde 32 voor F6 dus goed moeten zijn.
In de Knowledge base staan eigenlijk alle vragen beantwoord die bij Train-O-Matic helpdesk en bij mij binnen komen. Bij problemen of vragen over de decoder, daar eerst even kijken.
-
Hi,
In mijn vorige bericht had ik melding gemaakt van een Train-O-Matic decoder ingebouwd te hebben in een Roco V200.
Ik had daarbij enkele issues met de F3 en F4 om de AUX1 en AUX2 te bedienen. Dit heb ik kunnen goed zetten.
Wat wel nog een punt was, was dat de loc nogal schokkerig reed bij het vertrekken, zowel voor als achteruit. Eens een bepaalde snelheid was dit ok. Toen niet verder naar gekeken omdat ik, via een forumlid, een nieuwere digitale Piko V200 gekocht had.
Gisteren de decoder uit de Roco V200 gehaald en vandaag in een Roco 6332 ingebouwd. Die heeft net zoals de V200 nog een dikke motor. Stroom is geen issue, ligt goed onder de 1A.
Probleem is dat ook deze loc op lage snelheid schokkerig rijdt. Eens een beetje snelheid is dit issue weg.
Loc is voor de ombouw naar digitaal volledig gekuist, gesmeerd en getest geweest. Rijd dan super zacht.
Ik weet dat je dit met cv's dit kan gaan afregelen, maar ik heb geen idee welke cv's en hoe je hier juist aan begint. Hiervoor kocht ik altijd ESU decoders en die kon je zelf de motor laten afregelen..
Iemand die me op weg kan helpen?
Met de Train-O-Matic decoder die ik in de KoffIII heb ingebouwd heb ik deze problemen niet, die rijdt boter zacht.
-
Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.
Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.
-
Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.
Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.
Wel ik heb geen idee wat voor type motor die oude dikke Roco's zijn. Ik vind het ook niet direct terug op het Net.
bedankt voor de feedback alleszins.
EDIT: ik heb CV61 van 80 naar 10 gezet en dit stopt wel het schokkerige rijgedrag bij lage snelheid.
Ik heb ook de manual gelezen ivm de motorregeling, maar daar werd ik niet wijzer uit.
-
Die dikke ronde motoren van Roco zijn zeker geen klokanker motoren.
Tom
-
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.
https://train-o-matic.com/gadgets.html
-
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.
https://train-o-matic.com/gadgets.html
Voorlopig is het ok door de CV61 aan te passen naar 10, zelfs op 40 rijd hij goed. PID P Constant. Al begrijp ik niet juist wat dit wil zeggen.
Verder heb ik volgende aanpassingen gemaakt aan de CV's om de AUX functies naar F5 en F6 te brengen:
- F3 CV38 van 4 naar 16
- F4 CV39 van 8 naar 32
- F5 CV40 van 16 naar 4
- F6 CV41 van 32 naar 8
Nu zitten de AUX1 en AUX2 op F5 en F6.
Dit heb ik kunnen doen door je filmpje via Train-O-Matic te bekijken.
Alleen ben ik nu mijn shuntingspeed kwijt.
CV114 staat op 4 (default F3)
CV115 staat op 8 (default F5)
Hoe zet ik nu de shuntingspeed terug naar de F3 aangezien ik de CV values van de functie aangepast heb? CV114 op 4 of 16 zetten helpt niet.
Of heeft dit te maken met de setting in CV61?
Het is de eerste keer dat ik zo in de CV's zit te prutsen, moet dus nog veel zoeken :)
-
De PID motor control loop regelt de BEMF (belasting compensatie). Instellingen in de P (Proportional, CV61), I (Intergral, CV62) en D (Derative, CV62) bepalen hoe de decoder met de motor omgaat. Ik snap daar ook weinig van, dus probeer ik meestal maar wat. Je begint in ieder geval met CV61, daarna kun je doorgaan met de twee andere. Maak veranderingen in stappen van 10 en zie wat het resultaat is.
Ik begrijp niet waarom je CV38 naar 16 zet. Dat zou betekenen dat je met F3 output/AUX 5 (die is er toch niet?) zou activeren. Met waarde 4 in CV40 (F5) maak je output/Aux 3 actief. Tenzij je wilt dat één van die outputs actief wordt als je de rangeerfunctie aangeschakeld wilt hebben, maar anders moet je niet een output functie op de zelfde F toets willen hebben als de rangeerfunctie.
De rangeerfunctie zou actief op F3 moeten zijn als je waarde 4 in CV114 ingeeft. Met waarde 16 zou je deze op F5 zetten.
-
Ervaring met de Train-O-matic decoders:
het zijn redelijk geprijsde en mooi kleine decoders, die een beetje eigenzinnige programmering hebben bij F1 en F2.
Raar dat ze voor de ruim aanwezige Aux-uitgangen niet de mogelijkheid bieden om een knipper/zwaailicht te programmeren.
Bij een Fleischmann-rund motor móet je echt een motorfilter toepassen om stoorpulsen weg te filteren,
die de decoder doen besluiten om de motorstroom te stoppen
François
-
Dat van die lichteffecten heb ik ze jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hadden, maar wel gaan implementeren. Helaas zijn we nu al een paar jaar verder en zit het er nog steeds niet in, een groot gebrek. Maar gelukkig gaat het dit jaar eindelijk gebeuren.
-
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.
https://train-o-matic.com/gadgets.html
Sven, ik ben nu een Fleischmann stoomloc, met roundmotor aan het digitaliseren. Ttz, meer dan een NEM651 6-pin tOm 02010220 decoder inpluggen is het niet.
Analoog rijdt hij super zacht maar digitaal bij het langzaam rijden sputtert deze wel hard. Als ik je eerdere post lees dan zou een 02020301 Motor Filter dit moeten oplossen voor dit type motoren?
Wil maar ff checken voor ik er zo bestel :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241018172118-67127e3477936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241018172118-67127e3477936.jpg)
-
Ik denk het wel. Gezien wat er in die loc zit lijkt de kans heel groot dat je met een motorfilter geholpen bent.
-
Net de motorfilter geplaatst in de loc. Het schokkerige rijgedrag is hiermee niet opgelost ???
Zijn er mss nog cv settings waar ik kan mee spelen om af te regelen?
Op de motor zit standaard een weerstand en spoeltje. Van wat ik hier in een eerdere post gelezen heb verwijder je die best niet, klopt dit?
Verwijderen zou nog lukken met wat gefoefel, terug monteren zal iets moeilijker zijn.
Ik heb afgelopen week zitten stoeien met een Train-o-matic Lokommander2 mini decoder (9 wires + 8 pins W8P Art. 02010212) in een Fleischmann 1200 loc met de klassiek "rundmotor". Dat verliep niet helemaal goed: de loc reed op lage snelheid prima maar bij het vergroten ervan bleek de stoombegrenzer steeds in te grijpen en de loc stopte dan even, reed dan weer door.
In de z21-app bleek de stroom, bij constante snelheid, te wisselen tussen 200, 250 en 300mA, ver beneden de maximale toegelaten stroom (1A). Dat er toch werd in gegrepen door de stroombegrenzer lag aan de stoorpieken, die blijkbaar optreden in deze motor, én aan de gevoeligheid van deze decoder, die blijkbaar erg snel ingrijpt.
In overleg met de Roemeense producent (die steeds razendsnel reageert :D!!) besloten een L-C-filtertje toe te passen om de stoorpieken wat te dempen. Ik heb de originele Fleischmann-spoeltjes geprobeerd, samen met een kleine condensator die ik nog had liggen(spoeltjes in serie met de oranje resp. grijze draad bij de koolborstels, de condensator rechtstreeks over deze twee aansluitingen).
Meteen succes! De fabrikant stuurt me nog een door hem geadviseerd setje met passende waarden voor de condensator C (=10microF) en spoel L (=4,7microH). Maar gelukkig werkt hier zo ook.
Bij decoderinbouw wordt - meen ik - steeds geadviseerd om de aanwezige spoeltjes en capaciteit te verwijderen, maar dat pakt bij deze decoder en deze motor dus niet goed uit.
EDIT:
In een ander topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110400.msg3222450150#msg3222450150) de oplossing gevonden door CV9 aan te passen naar een ander motortype.
Hoofdstuk 11 vn de handleiding geeft hier meer info over.
Default is 3, met deze loc op value 8 rijdt hij zonder problemen. Als dit niet de juiste oplossing is hoor ik het graag.
EDIT2:
Met CV9 aan te passen blijkt enkel CV61 value van default 80 naar 120 te zijn aangepast. CV62 en CV63 hebben nog hun default waarde.
Ik heb nog wat verder geregeld met de value in CV61 en nu is het helemaal goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241122234253-6741095650c0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241122234253-6741095650c0e.jpg)
-
Als ie goed rijdt, zijn de instellingen goed. (Y) Het zou me niks verbazen als het motorfilter mede het verschil maakt. Bij dit type motor heeft het getoond een verschil te maken.
Bij een digitale conversie heb je het weerstandje niet nodig. Maar als het zo goed werkt, gewoon laten zitten.
Goed gedaan!