BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hasenwald op 05 January 2021, 14:40:27
-
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
-
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.
Ben
-
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
-
Klaas,
Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt ;D
Tot het volgende weetje (y)
Gr,
Dirk
-
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
-
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
-
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is. 8)
-
Eens :)
Ik had het over "de echte" ;D
-
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".
-
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is. 8)
Exact de reden van mijn vraag!
-
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.
Groet Jeroen
-
Machinisten zijn ook stoer he :police:
-
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
-
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.