BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hasenwald op 05 January 2021, 14:40:27

Titel: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Hasenwald op 05 January 2021, 14:40:27
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Bjor op 05 January 2021, 14:43:06
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.

Ben
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2021, 16:18:11
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: locofiel op 05 January 2021, 16:30:12
Klaas,


Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt  ;D

Tot het volgende weetje  (y)

Gr,

Dirk
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: ex44 op 05 January 2021, 17:51:54
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.

Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Karben op 05 January 2021, 17:53:57
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Marc tramt op 05 January 2021, 18:05:15
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: ex44 op 05 January 2021, 18:14:48
Eens  :)
Ik had het over "de echte"  ;D
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: ex44 op 05 January 2021, 19:45:32
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Hasenwald op 05 January 2021, 19:58:44
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)

Exact de reden van mijn vraag!
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Krokodil68 op 05 January 2021, 19:58:55
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.


Groet Jeroen
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Hasenwald op 05 January 2021, 20:05:08
Machinisten zijn ook stoer he  :police:
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 January 2021, 20:05:23
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
Titel: Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2021, 20:53:31
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.