BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Duoblock op 05 January 2021, 01:39:37
-
Gericht aan de Marklin ervaringsdeskundigen;
Situatie: moderne digitale loc met sleepcontact en multiprotocol decoder (zo af fabriek).
Functioneert zo'n loc op een traditionele (analoge) Marklin baan met rijrichting omkeer impuls?
-
Ja, hoewel ik geen ervaringsdeskundige ben.
Maar Märklin (en andere leveranciers van drierailmodellen) stoppen al een jaar of 25 decoders in alle locs. Analoog heeft de decoder dan de functie van omkeerrelais en produceert in een hedendaags model ook nog geluid en dergelijke. In ieder geval maakt Märklin het onderscheid niet meer tussen analoge en digitale locs. De bedoeling is dat een en het zelfde model zowel op een digitale als een analoge baan uit de voeten kan.
-
Heel handig is natuurlijk een analoge baan welke omschakelbaar is naar digitaal. Dan kan je afwisselend met alles rijden. Ben je het zware dieselgeluid zat, de schakelaars om en de stille analoge loks kunnen rijden.
-
Eeh... Dinamo, anyone?
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/
-
Is weer een ander chapiter. Dinamo is een digitaal systeem, maar met blokdecoders in plaats van locdecoders. Om die reden kan je met analoge locs werken. Nadeel is dat het alleen met een computer werkt.
Dit draadje is stokoud. Duoblock heeft het gevonden omdat hij wil weten of een digitale loc voor drierail ook naar de omschakelpuls luistert. Het antwoord is volmondig ja. Märklin heeft het zo bedoeld.
-
Duoblock: "Functioneert zo'n loc op een traditionele (analoge) Marklin baan met rijrichting omkeer impuls?"
Een digitale loc die een "rijrichting omkeer impuls" krijgt toegediend kan daaraan bezwijken
omdat bij oude blauwe Märklin trafo's die puls een te hoge spanning heeft voor de electronica van de decoder....
François
-
Dit draadje is stokoud.
Is een nieuw draadje geworden..
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Duoblock: "Functioneert zo'n loc op een traditionele (analoge) Marklin baan met rijrichting omkeer impuls?"
Een digitale loc die een "rijrichting omkeer impuls" krijgt toegediend kan daaraan bezwijken
omdat bij oude blauwe Märklin trafo's die puls een te hoge spanning heeft voor de electronica van de decoder....
François
Hallo
Wist je dat de witte trafo's soms een nog hogere schakelspanning afgeven dan die oude blauwe krengen. :-X
Meten is weten.
Wat je niet moet doen is die oude 10 en 16VA trafo's uit beginsets gebruiken, deze zijn funest.
Bart
P.s...alléén ESU decoders sneuvelen. Originele marklins niet. ;D
-
Dus samenvattend: er is kans op bezwijken bij zowel de oude als ook de nieuwe (analoge) Marklin trafo's. Niet-Marklin decoders dan.
Goed om te weten, bedankt!
-
P.s...alléén ESU decoders sneuvelen. Originele marklins niet.
-
Kletskoek.
Märklin heeft een jaar of wat geleden een aanbieding gehad om voor een wat lagere prijs oude trafo’s te vervangen door nieuwere exemplaren. Dat was omdat Märklindecoders sneuvelden. Het kan Märklin echt niet schelen wat er met decoders van andere merken gebeurt. En nee, het ging niet om door ESU geleverde decoders. De samenwerking met ESU was toen al lang verbroken.
Kennelijk zijn er nog veel Märklinisten die het maar niet kunnen verkroppen dat Märklin een jaar of tien niet in staat was behoorlijke decoders te leveren en drierailers massaal uitweken naar vooral ESU. Sinds een jaar of twee levert Märklin overigens weer wel up-to-date decoders.
-
Hallo
De decoders die sneuvelden waren eerste generatie MFX decoders...geleverd door ESU.
Marklin moest toen iets en ze hebben het smoesje met de witte trafo's verzonnen.
Enige verschil met de blauwe is dat er een andere beveiliging VOOR DE GEBRUIKER in zit, en een ander typeplaatje voor 230V.
De "up to date " decoder is er al dik 10 jaar. Eerst als OEM, later ook los in de vorm van MLD/ MSD.
En kunnen ze met oude blauwe trafo's...natuurlijk. ;)
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf
Kennelijk zijn er nog veel Märklinisten die het maar niet kunnen verkroppen dat Märklin een jaar of tien niet in staat was behoorlijke decoders te leveren en drierailers massaal uitweken naar vooral ESU.
Nou moe. :o
ESU maakt goede decoders met veel mogelijkheden. Maar om er analoog mee te gaan rijden is niet bepaald aan te bevelen.
En zolang marklin decoders maar 6 uitgangen hebben is de keuze voor ESU nog steeds een goede die ik ook nog steeds maak. (Voornaamelijk omdat ZIMO moeilijk te krijgen is overigens).
Bart
-
Tja, het is psychologie van de koude grond geef ik toe, maar anders kan ik het niet verklaren. ;D
Ik heb jaren geen losse decoders bij Märklin kunnen aanschaffen met behoorlijke rijeigenschappen. Zo’n beetje tussen de 60902 en de mld/msd-decoders.
Een merk als Artitec voorziet al zijn direrailmodellen al sinds de DE1 van ESU decoders en die modellen worden vast ook aan analoogrijders verkocht. Ik lees niet over massaal defecte decoders. Zou ook niet begrijpen waarom Artitec zo hardnekkig ESU blijft plaatsen als dat erg veel garantiegevallen zou veroorzaken.
De decoders die sneuvelden waren eerste generatie MFX decoders...geleverd door ESU.
Marklin moest toen iets en ze hebben het smoesje met de witte trafo's verzonnen.
Enige verschil met de blauwe is dat er een andere beveiliging VOOR DE GEBRUIKER in zit, en een ander typeplaatje voor 230V.
De verhalen over de omruilactie die op het internet rondwaren, worden steeds vreemder. Er zat een paar jaar tussen de breuk met ESU en de omruilactie. Dat is een beetje gek als alleen door ESU geleverde decoders sneuvelden. En dat was ook niet zo.
-
Hallo
Ik denk zelf dat de analoogrijders nogal traditionele marklingebruikers zijn. Ik zie ze niet gauw een ander merk kopen, hoogstens roco dat al sinds langere tijd AC modellen aanbied.
Een artitec model zal toch al gauw op een digitale baan terecht komen.
En wat decoders betreft mag iedereen er natuurlijk instoppen wat hij zelf wil. In nederland is dat voornamelijk ESU. Dat je dan witte trafo’s koopt om gemoedsrust te hebben kan ik me voorstellen, maar objectief gezien levert het niks op. Je kunt ook een marklin decoder erin proppen en dan de garantie krijgen dat hij analoog te gebruiken is.
Bart
-
Denken? Ik denk dat je nu wel erg naar het gewenste resultaat toeredeneert Bart. Als Artitec al tien jaar ESU blijft gebruiken, zullen drierail analoogrijders wel weinig Artitec modellen kopen. Lijkt me sterk bij dergelijke unieke modellen.
Waar baseer je eigenlijk op dat de huidige ESU-decoders nog altijd niet tegen de omschakelpuls zouden kunnen Bart? Op de fora die ik volg gaat het bij tijd en wijle over gesneuvelde decoders, maar veel met het merk of met analoog rijden lijkt dat niet te maken te hebben.
Sorry dat ik doorzever, maar ik vind dat mensen hier op het verkeerde been worden gezet.
-
Waar baseer je eigenlijk op dat de huidige ESU-decoders nog altijd niet tegen de omschakelpuls zouden kunnen Bart?
Hallo
Ik zeg niet dat ze er niet tegen zouden kunnen, maar een garantie krijg je (in tegenstelling tot bij marklin) niet.
(https://up.picr.de/40276790lk.jpg)
Lopi V5
Bart
-
In geval van de oude blauwe trafo’s dus.
-
Als je dan persé gelijk wilt hebben krijg je het nu van mij. :-*
Bart
-
Een merk als Artitec voorziet al zijn direrailmodellen al sinds de DE1 van ESU decoders en die modellen worden vast ook aan analoogrijders verkocht. Ik lees niet over massaal defecte decoders.
Toevallig dat je die noemt Henk. Ik (3-railer) reed met mijn DE2 op een analoge baan, veel pendelend, dus regelmatig omschakelen (witte trafo). Inderdaad heeft me dat twee decoders gekost (met name de verlichting ging raar doen als ik me goed herinner, dus niet een totaal gebraden decoder), die netjes binnen garantie door Artitec zijn omgeruild. Ondermeer omdat de coulance van Artitec ook wel ergens een grens zou hebben naar ik vermoedde (garantie is ook eindig) en ik het stel niet kwijt wilde was dat destijds aanleiding om digitaal te gaan rijden (MS2). Toen was het probleem voorbij. Het zou toeval kunnen zijn natuurlijk...
-
We hebben in ieder geval een voorbeeld van wat minder lang geleden. :)
Ik wil niet per se gelijk hebben, maar Bart roept om de zoveel tijd dat ESU-decoders gemakkelijk defect raken bij analoog drierailgebruik, zonder onderbouwing van die bewering. Als het waar is, is het een goede waarschuwing. Als het niet waar is, is het stemmingmakerij.
De eerste lichtingen van de nieuwe Märklin 1200 hadden ESU-decoders aan boord. Die zijn echt wel door analoogrijders gekocht. Heb jij gehoord van ongewoon grote aantallen defecte decoders?
Elotrains 1500 idem dito.
Zijn er recente voorbeelden?
-
De eerste lichtingen van de nieuwe Märklin 1200 hadden ESU-decoders aan boord. Die zijn echt wel door analoogrijders gekocht. Heb jij gehoord van ongewoon grote aantallen defecte decoders?
Zijn er recente voorbeelden?
Die heb ik ook, meerdere exemplaren. Ik heb inmiddels twee decoders vervangen omdat ze (gedeeltelijk) stuk waren. Eentje wilde niet meer omschakelen, al vrij snel na aanschaf. De andere gaf helemaal geen sjoege meer. Bij die laatste deden de problemen zich voor toen de loc op een digitale baan stond, maar ze rijden bij mij door elkaar analoog en digitaal (tegenwoordig vooral het laatste). Het probleem speelde een jaar of twee geleden, dus hij heeft het wel een aantal jaren goed gedaan. Ik heb ook 1200-locs uit die eerste generatie die qua decoder nooit problemen hebben gegeven.
Zeg het maar...